Bitfenix Prodigy M

Permalänk
Medlem

Om man vänder fläkten på nätagget, så kommer det att blåsa den varmaste luften från toppen rakt ur lådan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av skog1s:

Så fin fronten hade varit med en slot in/slim läsare.

Än bättre, en helt slät, ren front. Spel och program köper man online, och windows installerar man med USB

Permalänk
Medlem

Ett utmärkt chassi utan dammfilter???

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem

Om man monterar in ett modulärt nätaggregat på 160mm är det för långt för att kunna montera in grafikkort som är längre än vad titan är? (asus 280x som är ca 28cm)

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Distant Worlds:

Har aldrig riktigt förstått mig på dessa chassin. Volymen är inte särskilt mycket mindre än ett vanligt miro-atx chassi och bredden gör den svårplacerad. Bygg på höjden istället! Enligt mig är ett enkelt budgetchassi som detta ett bättre alternativ:

http://www.techpowerup.com/img/12-11-06/38d.jpg

Vad är det där för låda då?

Permalänk
Medlem

Går alldeles utmärkt att ta högra sidan av dörren till vänster om man vill ha alla knappar på vänstra sidan.
Lite smidigare då man inte behöver vara orolig att kablarna ska vara ivägen, byggde just färdigt. Tog lite tid puh......

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonasT:

Shadow Rock 2.

Skickades från m.sweclockers.com

Hallå!
Det du sa i videon om att det finns moderkort som man kan använda nedersta PCIe porten på, detta verkar tyvärr inte vara fallet. Jag har kollat upp följande moderkort:

Gigabyte G1.Sniper M5 mATX - http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4482#s... Detta
ASUS GRYPHON Z87 mATX - http://www.asus.com/Motherboards/GRYPHON_Z87/#specifications
Z87M Extreme4 - http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87M%20Extreme4/?cat=Specifica...

Så som jag kan urskilja och om jag har fattat det rätt så är det bara gigabytes kort som som verkar stödja mer än 4x pcie 2.0 på deras nedersta port. Detta inkluderar även kortet som Bitfenix marknadsför chassit phenom-modellen med.
Det moderkortet som de använder där är ett asrock b85m pro4. Som även det även verkar köra i 4x pcie 2.0.

http://www.asrock.com/mb/Intel/B85M%20Pro4/?cat=Specification...
http://cache.futurelooks.com/wordpress/wp-content/uploads/201... <- Phenom m med asrock b85m pro4 och dubbla grafikkort som chassit är menat att ta.

Så jag funderar på finns det några moderkort som faktiskt klarar av att använda den 5e expansionsplatsen till grafikkort så som det är menat och marknadsfört? Förutom om det är en kylare som tar upp 3 platser som man sätter i näst nedersta porten.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Hallå!
Det du sa i videon om att det finns moderkort som man kan använda nedersta PCIe porten på, detta verkar tyvärr inte vara fallet. Jag har kollat upp följande moderkort:

Gigabyte G1.Sniper M5 mATX - http://www.gigabyte.com/products/product-page.aspx?pid=4482#s... Detta
ASUS GRYPHON Z87 mATX - http://www.asus.com/Motherboards/GRYPHON_Z87/#specifications
Z87M Extreme4 - http://www.asrock.com/mb/Intel/Z87M%20Extreme4/?cat=Specifica...

Så som jag kan urskilja och om jag har fattat det rätt så är det bara gigabytes kort som som verkar stödja mer än 4x pcie 2.0 på deras nedersta port. Detta inkluderar även kortet som Bitfenix marknadsför chassit phenom-modellen med.
Det moderkortet som de använder där är ett asrock b85m pro4. Som även det även verkar köra i 4x pcie 2.0.

http://www.asrock.com/mb/Intel/B85M%20Pro4/?cat=Specification...
http://cache.futurelooks.com/wordpress/wp-content/uploads/201... <- Phenom m med asrock b85m pro4 och dubbla grafikkort som chassit är menat att ta.

Så jag funderar på finns det några moderkort som faktiskt klarar av att använda den 5e expansionsplatsen till grafikkort så som det är menat och marknadsfört? Förutom om det är en kylare som tar upp 3 platser som man sätter i näst nedersta porten.

Jag tror inte att du kan använda tredje PCI-E till att ha grafikkort som använder 3st slots. Det skulle i så fall vara att du använder PCI-E nummer två om du vill använda 3 slots grafikkort. För det verkar inte tänkt att man ska SLI med 3 slots grafikkort. För oftast grafikkort som tar 3 slots är icke referensmodell. Och ska jag vara ärligt så passar nog referensgrafikkort bättre i Prodigy M, när man tänker på ventilationen.
Inte för att jag har några problem med kylning med de icke referensgrafikkort jag använder.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Jag tror inte att du kan använda tredje PCI-E till att ha grafikkort som använder 3st slots. Det skulle i så fall vara att du använder PCI-E nummer två om du vill använda 3 slots grafikkort. För det verkar inte tänkt att man ska SLI med 3 slots grafikkort. För oftast grafikkort som tar 3 slots är icke referensmodell. Och ska jag vara ärligt så passar nog referensgrafikkort bättre i Prodigy M, när man tänker på ventilationen.
Inte för att jag har några problem med kylning med de icke referensgrafikkort jag använder.

Nu tror jag att du missförstår mig, jag vill använda första och nedersta sloten på moderkortet för att jag ska få en springa mellan korten. Detta gör att ventilationen inte kommer vara ett problem vilket framgår av recensionen. Problemet är att jag endast har hittat ett moderkort som verkar stödja detta, och egentligen vill jag inte ha det då det dels är ganska dyrt och inte speciellt estetiskt tilltalande med sin gröna färg och dödskallar.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

Nu tror jag att du missförstår mig, jag vill använda första och nedersta sloten på moderkortet för att jag ska få en springa mellan korten. Detta gör att ventilationen inte kommer vara ett problem vilket framgår av recensionen. Problemet är att jag endast har hittat ett moderkort som verkar stödja detta, och egentligen vill jag inte ha det då det dels är ganska dyrt och inte speciellt estetiskt tilltalande med sin gröna färg och dödskallar.

Ah! Svårt när jag inte vet vad du har för komponenter
Jag har mina kort på första och andra då tredje slotet är 4x. Men värmeproblem har jag inte märkt av än så länge.
Men som du skriver så verkar det vara Gigabyte kortet som har tredje PCI-E 8x.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Ah! Svårt när jag inte vet vad du har för komponenter
Jag har mina kort på första och andra då tredje slotet är 4x. Men värmeproblem har jag inte märkt av än så länge.
Men som du skriver så verkar det vara Gigabyte kortet som har tredje PCI-E 8x.

tänkt slänga in en 4770k samt 290x så fort som tillverkarna släpper bättre kylning. Möjligen att jag skaffar ett till i framtiden det är inget som är 100% men om det är så vill jag gärna kunna använda chassit på optimalt vis.

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Medlem
Skrivet av Raffe:

tänkt slänga in en 4770k samt 290x så fort som tillverkarna släpper bättre kylning. Möjligen att jag skaffar ett till i framtiden det är inget som är 100% men om det är så vill jag gärna kunna använda chassit på optimalt vis.

Tror inte att du kommer att få några problem fast än om 290x inte är referensmodell. Men om kortet tar 3 slots så blir det ett problem att CF :/
Använder du singel kort så är det inga problem alls. Jag har mina två tak fläktar som blåser in luft mot grafikkort.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Tror inte att du kommer att få några problem fast än om 290x inte är referensmodell. Men om kortet tar 3 slots så blir det ett problem att CF :/
Använder du singel kort så är det inga problem alls. Jag har mina två tak fläktar som blåser in luft mot grafikkort.

Just ja, jag glömde att man får fläckplatserna fria när man inte använder den 5e sloten i chassiet, då löser ju sig ventilationen bra. Tackar!

Visa signatur

MAIN:   | 4770k | r9 290 tri-x OC | 16GB | Be Quiet Shadow Rock 2 | Corsair 350D | EVGA Supernova G2 850w |
HTPC:   | 4360 | 8GB | Scythe Shuriken Rev. B | Cooler Master Elite 120 |
Laptop: HP spectre x360

Permalänk
Avstängd

Har någon hört om de planerar att släppa den i samma färger som den förra? Lite sugen på en blå....

Permalänk

Bitfenix Prodigy M

Tjäna är sugen på detta chassie men är lite knepigt dehär med plats i de har vattenkylning med lång radiator och vet inte om de får plats, OM jag ska ha de i toppen kan jag väll inte ha nån cd läsare? ?? ??

Permalänk
Medlem

Hur är det här som gamingchassi? Lätt att bli varmt och högljutt?

Tänkte gå över till Intel och köpa en 4670 och ett Gryphon-mobo. Har en Hyper 212 Evo-fläkt att sätta på processorn och kommer dessutom peta in 2x4 1600mhz minnen. Grafikkortet är ett Gigabyte 7950 WF.

Hur kommer det funka tror ni?

Tips på bra, tysta nätagg för inte jättemycket pengar? 800-1000kr kan jag lägga på agget, inte mer än så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Går alldeles utmärkt att ta högra sidan av dörren till vänster om man vill ha alla knappar på vänstra sidan.
Lite smidigare då man inte behöver vara orolig att kablarna ska vara ivägen, byggde just färdigt. Tog lite tid puh......

http://i33.photobucket.com/albums/d96/Aurahead/Prodigy%20M%20...

http://i33.photobucket.com/albums/d96/Aurahead/Prodigy%20M%20...

Jag har försökt det, men det är något som tar i när jag tar sidan med knappar på andra sidan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av raggarvirre:

Tjäna är sugen på detta chassie men är lite knepigt dehär med plats i de har vattenkylning med lång radiator och vet inte om de får plats, OM jag ska ha de i toppen kan jag väll inte ha nån cd läsare? ?? ??

Det ska gå utmärkt att ha dubbla radiator på toppen. Beroende på tjockleken på radiatorn angående cd läsare. Jag har extern läsare då jag har dubbla grafikkort.

Skrivet av Oskar.:

Jag har försökt det, men det är något som tar i när jag tar sidan med knappar på andra sidan.

Knepigt, för mig går det alldeles utmärkt att ha den på andra sidan, tar inte i nånstans.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Det ska gå utmärkt att ha dubbla radiator på toppen. Beroende på tjockleken på radiatorn angående cd läsare. Jag har extern läsare då jag har dubbla grafikkort.

Knepigt, för mig går det alldeles utmärkt att ha den på andra sidan, tar inte i nånstans.

Konstigt. Jag provar med "rätt" sida och då tar inget i, men med om jag ska ha sidan med knapparna till vänster så kan jag inte skjuta in sidan hela vägen

Permalänk
Medlem
Skrivet av Oskar.:

Konstigt. Jag provar med "rätt" sida och då tar inget i, men med om jag ska ha sidan med knapparna till vänster så kan jag inte skjuta in sidan hela vägen

Mycket konstigt, jag har not öppnat min xx antal gånger utan att det är några som helst problem att skjuta in den.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk
Medlem
Skrivet av Taft:

Mycket konstigt, jag har not öppnat min xx antal gånger utan att det är några som helst problem att skjuta in den.

Knepigt..
Min vänsterlucka passar t.o.m. bättre på högersidan av chassit.

Visa signatur

Main>> Lancool II Mesh | B550 Aorus Elite V2 | 5800X | NH-D15 | 2x16GB @ 3800c16 | RTX 3060 Ti | 2TB SSD | Corsair RM850x
HIDs>> Y27q-20 + 2x G27q-20 1440p | Model O @ QcK+ | ROG Claymore | Arctis Pro Wireless | Audioengine A5+ Misc>> Pixel 7a
HTPC>> Antec Fusion Remote | i5-6600K | GTX 1050 Ti | 8GB | 240GB SSD + NAS | Sony STR-DN860 | Samsung UE60KS7005
Server/NAS>> MS G8 @ TrueNAS SCALE | E3-1260L | 16GB | 4x3TB Z1 + 240GB SSD  pfSense>> KingNovy J4125 | 6x i225-V B3

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xay0r:

Knepigt..
Min vänsterlucka passar t.o.m. bättre på högersidan av chassit.

Har en kompis som också har samma problem att högra sidan inte riktigt passar in på vänstra sidan. Men han lyckades ändå få fast den. Tydligen så var det en kant som tog lite, men efter lite försök så fick han fast den och då gick det genast enklare andra gången.

Visa signatur

PC1: P600s |ROG Z790-F Wi-Fi |14700KF |RTX4090 Aorus Master
PC2: H440W |H80i |i7 8770K 5GHz |RTX3070
PC3: Void X |i5 10400f |GTX3090 Super
VR: Valve Index |Oculus Quest 2 256GB
Konsol Setup: LG OLED77CX |Xbox Series X |Playstation 5

Permalänk

Fantastiskt chassi! Man får plats med så mycket kräm i ett så litet och kompakt chassi utan att behöva kämpa allt för mycket vid installation. Det enda som man skulle kunna vara lite nojjig med är att IO-panelens sladdar som måstes dras ut/tryckas i varje gång man vill jobba i chassit, så länge man inte monterar panelen på andra sidan. Jag har Phenom M verisionen, och på denna förstår jag inte varför man inte monterat IO-panelen på chassits topp!

Permalänk

bitfenix prodigy m med SLI och vattenkylning....

Ger väl chassit 7 av 10 i betyg.. framförallt så är det inte superlitet chassie om man räknar med plasten uppe och nere samt att den är rätt bred..

"handtaget" och fötterna är alldeles för mjukt för en så tung dator som jag har med SLI och Radiator.. Vågar då inte lyfta den i handtaget iaf.. När man ställer det på bordet så gungar det friskt på de mjuka benen..

Det går EJ att ha en 240mm radiator i botten pga av att PSU:t sitter för nära (typ 2mm mellan fläkt och PSU)...
Tycker det är dumt att ha utblåset för PSU i botten, block off plasten finns förvisso men då täcker man igen ett stort fint hål som man annars kunde ta kall luft ifrån..

Radiator i toppen går om man endast har ETT graffekort men det är tajt.. Jag tog bort filtret i toppen och monterade radiatorn där.. fick bända bort en plåtgrej..

Pga att mitt moderkort har PCI-E x16 och x8 endast på första och sista porten så fick jag montera ena grafikkortet väldigt nära toppen (typ 1mm mellan graffekort och fläkt).

Den vita plasten drar åt sig smuts på ett magiskt sätt..

Några bilder:
http://www.sweclockers.com/galleri/11981-bitfenix-prodigy-m-s...

Permalänk
Medlem

Tänkte bara snabbt varna om en sak med Prodigy M chassit,

PSU'n sitter bara med en skruv i botten, det är helt lugnt för det mesta men ska man frakta runt på det kan PSU:n lossna och börja slå sönder övriga komponenter inne i lådan. Så ska ni buda chassit, ta ut PSU:n eller säkra den på något sätt. Ta det lugnt när ni själva tar med burkarna till det lokala LANet också.

Visa signatur

AMD Ryzen 2700x | 32GB RAM G.Skill Trident RGB 3200Mhz | Nvidia 2070 Founders Edition | ASUS ROG STRIX X470-I Gaming | Corsair SF600 600W | Samsung 970 EVO 1TB | Fractal Design Node 202 | Noctua NH-L9a-AM4

Permalänk
Medlem

Jag har varit borta ett tag och det är fantastiskt att se att ni har blivit bättre på den tiden, bra jobbat Sweclockers!

Blev rejält sugen på det här chassit. Synd bara att jag inte LAN:ar lika mycket som förr så man kan inte riktigt motivera att bygga en mindre burk.

Visa signatur

Jag behöver inget krypto...
jag skriver kryptiskt, det räcker.

Permalänk

Snubblade över denna recension, tycker att den stämmer fint. Jag har testat bygga en dator med det nyss, och är helt klart nöjd. Som någon skrev är "handtagen" lite för mjuka, knappt så att man vågar lyfta datorn i dem och när man har många komponenter monterade blir det lite missfördelning av vikten så att den lutar lite lätt åt ena hållet. Inte så att man tänker på det, men jag hade gärna sett att dom var lite stadigare.

En sak som är värt att nämna är att det går att byta plats på sidopanelerna - själv tog jag högra panelen med portar/knappar och satte upp och ner på vänster sida. På så sätt kan man gömma alla kablar utan problem bakom nätagg / moderkort. Jag satte även SSD-vaggan där, det är inga problem att rymma diskarna bakom moderkortet så att de inte syns. Då är det inga problem att öppna lådan, inga som helst kablar i vägen.

Jag kör 2 st 280x i crossfire, funkar finemang. Jag hade först två kort brevid varandra med fläktar i toppen, men det undre kortet blev för varmt då. Jag flyttade det övre kortet en port upp och satte en insugsfläkt i fronten istället, det blev betydligt bättre.

Jag körde ett 860w nätagg, det var lite overkill såhär i efterhand - jag hade klarat mig finfint med corsairs 760w istället (max förbrukning ligger under 700w med båda gpu:er + cpu maxade och kringutrustning, trodde det skulle bli lite mer). Det var på håret att allt passade, nätagget är 160mm långt. Jag valde dock MSI's grafikkort som är dom kortaste 280x på marknaden, vissa andra är 3-4 cm längre. Om man kör ett 140-150mm nätagg hade det nog gått bra, men med 160mm får man se till att köpa kortare kort.

Här är en bild på mitt bygge:

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Snubblade över denna recension, tycker att den stämmer fint. Jag har testat bygga en dator med det nyss, och är helt klart nöjd. Som någon skrev är "handtagen" lite för mjuka, knappt så att man vågar lyfta datorn i dem och när man har många komponenter monterade blir det lite missfördelning av vikten så att den lutar lite lätt åt ena hållet. Inte så att man tänker på det, men jag hade gärna sett att dom var lite stadigare.

En sak som är värt att nämna är att det går att byta plats på sidopanelerna - själv tog jag högra panelen med portar/knappar och satte upp och ner på vänster sida. På så sätt kan man gömma alla kablar utan problem bakom nätagg / moderkort. Jag satte även SSD-vaggan där, det är inga problem att rymma diskarna bakom moderkortet så att de inte syns. Då är det inga problem att öppna lådan, inga som helst kablar i vägen.

Jag kör 2 st 280x i crossfire, funkar finemang. Jag hade först två kort brevid varandra med fläktar i toppen, men det undre kortet blev för varmt då. Jag flyttade det övre kortet en port upp och satte en insugsfläkt i fronten istället, det blev betydligt bättre.

Jag körde ett 860w nätagg, det var lite overkill såhär i efterhand - jag hade klarat mig finfint med corsairs 760w istället (max förbrukning ligger under 700w med båda gpu:er + cpu maxade och kringutrustning, trodde det skulle bli lite mer). Det var på håret att allt passade, nätagget är 160mm långt. Jag valde dock MSI's grafikkort som är dom kortaste 280x på marknaden, vissa andra är 3-4 cm längre. Om man kör ett 140-150mm nätagg hade det nog gått bra, men med 160mm får man se till att köpa kortare kort.

Här är en bild på mitt bygge:

http://www.tonymacx86.com/attachments/user-builds/81816d13912...

hur kör du fläktarna som just nu?

Permalänk
Skrivet av Wasp:

hur kör du fläktarna som just nu?

Jag kör fortfarande som på bilden, fast för tillfället med öppen låda (precis som på bilden mao). Detta pga att den står och minear om dagarna så korten blir rätt varma, men när jag har lådan öppen så ligger båda korten på ca 70 & 80 grader på maxbelastning, vilket jag tycker är lagom. Övre grafikkortet har sina fläktar precis under luftfiltret i toppen, så det suger kalluft med sina två fläktar.. Det gör att det är svårt, eller omöjligt, att ha ett luftflöde som går nerifrån och upp, som annars känns som det bästa alternativet. Iaf, grafikkortet och fläkten i fronten suger in luft, CPU-kylaren och fläkten i botten är utblås, så luftflödet går uppifrån och ner nu. Nu kör jag med öppen låda iofs så luftflödet är nog lite konstigt nu, ska testa med stängd låda snart och se vilket skillnad det gör (har bara inte orkat).

Det undre grafikkortet går lite varmare som sagt, men jag har svårt att hitta någon bättre lösning - det blir rätt trångt med två GPU:er i den där lådan, så man har inte så många alternativ. Jag har klurat en del på hur man ska sköta kylningen bäst, men har inte så många idéer på hur man kan förbättra det. En tanke är att sätta en "kåpa" på undre grafikkortet som gör att den suger in luft från baksidan (genom den oanvända pcie-platsen), det hade säkert sänkt tempen några grader.. Men då jag tycker att den går ganska lagom varm nu ändå så har jag inte orkat projekta mer med det.

Andra förslag på hur man monterar fläktar på bättre sätt mottages tacksamt

Permalänk
Medlem
Skrivet av stingray454:

Jag kör fortfarande som på bilden, fast för tillfället med öppen låda (precis som på bilden mao). Detta pga att den står och minear om dagarna så korten blir rätt varma, men när jag har lådan öppen så ligger båda korten på ca 70 & 80 grader på maxbelastning, vilket jag tycker är lagom. Övre grafikkortet har sina fläktar precis under luftfiltret i toppen, så det suger kalluft med sina två fläktar.. Det gör att det är svårt, eller omöjligt, att ha ett luftflöde som går nerifrån och upp, som annars känns som det bästa alternativet. Iaf, grafikkortet och fläkten i fronten suger in luft, CPU-kylaren och fläkten i botten är utblås, så luftflödet går uppifrån och ner nu. Nu kör jag med öppen låda iofs så luftflödet är nog lite konstigt nu, ska testa med stängd låda snart och se vilket skillnad det gör (har bara inte orkat).

Det undre grafikkortet går lite varmare som sagt, men jag har svårt att hitta någon bättre lösning - det blir rätt trångt med två GPU:er i den där lådan, så man har inte så många alternativ. Jag har klurat en del på hur man ska sköta kylningen bäst, men har inte så många idéer på hur man kan förbättra det. En tanke är att sätta en "kåpa" på undre grafikkortet som gör att den suger in luft från baksidan (genom den oanvända pcie-platsen), det hade säkert sänkt tempen några grader.. Men då jag tycker att den går ganska lagom varm nu ändå så har jag inte orkat projekta mer med det.

Andra förslag på hur man monterar fläktar på bättre sätt mottages tacksamt

Aha, kör med samma chassie som dig! Har en i fronten, och två i toppen som suger ut luften. Medans den bakre fläkten och en i botten suger in luft i lådan.

Vet inte vad som är optimalt, men det verkar funka för mig. Kör dock bara med ett grafikkort:)