Hårddisk för Retro dator 486 dx2

Permalänk
Skrivet av peterholm1:

Du kan ju få en 2004-dator gratis med XP-licens, varför ens prova? Eller ser du den stora utmaningen framför dig?

JO det är lite spännande att få igång något gammalt
men Jag använder mig fortfarande av en 2004 xp maskin nästan som main burk faktiskt Funkar helt okej till att surfa ( dock inte spelade)

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Paddan1000:

Så för att sammanfatta, det du ska gå på jakt efter nu i din quest for en fungerande 486:a är:

*En 80-pins IDE-kabel. Ta inte en 40-pins för de är långsamma.
*En IDE-hårddisk eller Compact Flash till IDE-adapter med tillhörande CF-kort. Att få detta att funka kan vara det svåraste pga den där begränsningen på 500 MB på hårddisken som en del 486:or har.

Det är 40 pinnar på "alla" ide-kablar. Det som skiljer mellan 40 och 80 är att de senare har en extra ledare (jord?) mellan varje aktiv ledare för att de ska klara av ATA66 och högre. Dvs annat än vanlig standardkabel är fullständigt slöseri på 486or som om man hade tur ens klarade pio-mode 4 (dvs snäppet UNDER ATA33)

~500mb gränsen finns det ett flertal av. 486or som är hyggligt moderna gnäller oftare vid 2gb och de är lite lättare att överala än äldre datorer där det mesta var mer eller mindre hårda gränser på.

Visa signatur

|| SWECLOCKERS.COM || oskar@sweclockers.com || OSkar000.se || Fototråden ||
|| Gundeman || Bartonofix || GundemanX2 || Obelinux || Nexofix || Filofix || Ircofix ||
|| Tillse att hjärnan är inkopplad innan fingrarna vidrör tangentbordet ||
|| D300 | D700 | 24/2,8 | 28/2,8 | 35/2 | 50/1,8 | 55/2,8 | 85/1,8 | 105/2,5 | 200/4 | 300/4,5 | 10-20 | 24-70/2,8 | 75-150/3,5 | 80-200/2,8 ||

Permalänk
Skrivet av dontmakeme:

Låter perfekt det där du skrev som mål Jag antar att jag kommer bli likadan, Bygga den perfekta datorn och tänka mig tillbaka på all nostalgi man haft
Så det är dig jag ska kontakta ifall jag får trubbel med lite äldre datorer. Problem som ger frustration som moderna datorer knappast kan drömma om ;)?

Så vad är din perfekta retrodator om jag får fråga, blev väldigt nyfiken!

Min nuvarande 486 DX4 100 MHz är precis så snabb eller långsam med turboknappens hjälp som behövs för att spela alla spel som fungerar i DOS. Det svåraste och viktigaste hos en perfekt retrodator är att få igång ljudet då det finns många olika ljudstandarder i spel i DOS och jag ville att datorn skulle stödja allihopa utan att de olika ljudkorten konfliktade med varandra. Nu har jag en Soundblaster Pro 1, en Gravis Ultrasound Classic och en LAPC-I i datorn vilket täcker alla viktiga ljudstandarder utom General MIDI. Det enda jag behöver nu för att retrodatorn ska bli perfekt är en adapter från min LAPC-I till min externa General MIDI synthmodul, men den adaptern är väldigt svår att hitta.

Behöver du hjälp med din retrodator kan jag rekommendera det här forumet:

http://www.vogons.org/

Där finns Internets all samlade kunskap om retrodatorer och de vet mycket mer om 486:or än jag.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Det är 40 pinnar på "alla" ide-kablar. Det som skiljer mellan 40 och 80 är att de senare har en extra ledare (jord?) mellan varje aktiv ledare för att de ska klara av ATA66 och högre. Dvs annat än vanlig standardkabel är fullständigt slöseri på 486or som om man hade tur ens klarade pio-mode 4 (dvs snäppet UNDER ATA33)

~500mb gränsen finns det ett flertal av. 486or som är hyggligt moderna gnäller oftare vid 2gb och de är lite lättare att överala än äldre datorer där det mesta var mer eller mindre hårda gränser på.

Oj, jag skrev visst fel och menade 80 ledare och inte pinnar. Det kanske inte blir någon skillnad i praktiken, men man kan lika gärna ta den bättre kabeln för skojs skull eftersom de är lika lätta att hitta i fyndlådorna på loppisarna. Jag har alltid undvikit 40-ledarskabeln i alla sammanhang sedan jag insåg att den gjorde moderna IDE-DVD:er väldigt långsamma.

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming socket 1151-1, Intel i7 6700K, Thermalright Ultra-120 Extreme med 2x Noctua NF-P12, DDR4 Crucial Ballistix Sport LT 2666 MHz 4x8=32 GB, Asus RTX 2060, Asus Xonar Essence STX, Corsair AX1200W, Cooler Master Silencio 650, Qpad MK-80, Mionix Naos 5000, 28 tum GIGABYTE M28U 3840x2160.

Permalänk
Skrivet av Paddan1000:

Min nuvarande 486 DX4 100 MHz är precis så snabb eller långsam med turboknappens hjälp som behövs för att spela alla spel som fungerar i DOS. Det svåraste och viktigaste hos en perfekt retrodator är att få igång ljudet då det finns många olika ljudstandarder i spel i DOS och jag ville att datorn skulle stödja allihopa utan att de olika ljudkorten konfliktade med varandra. Nu har jag en Soundblaster Pro 1, en Gravis Ultrasound Classic och en LAPC-I i datorn vilket täcker alla viktiga ljudstandarder utom General MIDI. Det enda jag behöver nu för att retrodatorn ska bli perfekt är en adapter från min LAPC-I till min externa General MIDI synthmodul, men den adaptern är väldigt svår att hitta.

Behöver du hjälp med din retrodator kan jag rekommendera det här forumet:

http://www.vogons.org/

Där finns Internets all samlade kunskap om retrodatorer och de vet mycket mer om 486:or än jag.

DX4 är ganska ovanligt har jag för mig
Låter väldigt bra det där, så det är ljudet som är det mest smärtsamma då det kommer till en retrodator.
Vädigt jobbigt att det inte finns ett ljudkort som kan tecka de flesta dos spelen...

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

DX4 är ganska ovanligt har jag för mig
Låter väldigt bra det där, så det är ljudet som är det mest smärtsamma då det kommer till en retrodator.
Vädigt jobbigt att det inte finns ett ljudkort som kan tecka de flesta dos spelen...

DX4-100 fanns drösvis när det begav sig. Det fanns även AMD DX4-120.

AMD på den här tiden var ju kloner av Intel. AMD DX2-80 var en snabb rackare på sin tid.
Jag har rätt nyligen skrotat samlingen av 386/486 och Pentium. Kastade bland annat en fin HP-maskin med Pentium Pro 180, det sved lite.

Det här med för stora diskar i 486:or går oftast att kringgå med en bootloader på disken.

Permalänk
Skrivet av Dunde:

DX4-100 fanns drösvis när det begav sig. Det fanns även AMD DX4-120.

AMD på den här tiden var ju kloner av Intel. AMD DX2-80 var en snabb rackare på sin tid.
Jag har rätt nyligen skrotat samlingen av 386/486 och Pentium. Kastade bland annat en fin HP-maskin med Pentium Pro 180, det sved lite.

Det här med för stora diskar i 486:or går oftast att kringgå med en bootloader på disken.

Vad är egentligen skillnaden på en 486 cpu och en pentium 1 cpu... vad är det som ger så stor speedboost?

Vet du ifall jag kan använda mega drive kontroll som mus eftersom det är samma kontakt? kan man stryra musen med D pad på kontrollen?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dontmakeme:

Vad är egentligen skillnaden på en 486 cpu och en pentium 1 cpu... vad är det som ger så stor speedboost?

Vet du ifall jag kan använda mega drive kontroll som mus eftersom det är samma kontakt? kan man stryra musen med D pad på kontrollen?

486 hade bara en exkveringskanal medan Pentium kom med två, även om den ena var lite handikappad och krävde lite extra jobb för att kunna utnyttjas fullt ut. Det fanns många fler skillnader (databussen var nog dubblad också). De riktigt bra sakerna som out-of-order execution fanns dock inte utan kom först på Pentium Pro och senare med P2 och uppåt.

Edit: Ah! Det kallades superskalär minns jag nu: http://en.wikipedia.org/wiki/Superscalar
Pentium kunde alltså göra flera saker samtidigt.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Hehe hur kommer det sig att du sitter på dessa gamla adaptrar
Du råkar inte bo norr om sthlm =)?

ärvde en hel hög med massa datorgrejer av min farbor för några år sedan som jag inte orkat rensa ordentligt. det mesta var mellan 80 - 00-tal, så det finns en hel del gamla gobitar

bor i tensta, så det blir väl nordväst om stockholm om jag inte tänker helt fel.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Skrivet av dontmakeme:

Man kan fortfarande ganska lätt få tag i möss med serieportskontakt.
Här är en på Tradera för 39 kronor med frakt:
http://www.tradera.com/item/340826/193679696/data-mus-vintage...
Här är en trackball för 79 kronor med tillhörande PS2-adapter:
http://www.tradera.com/item/340826/193690761/datormus-logitec...

Tangentbord med DIN-kontakt dyker också upp ibland och är billiga om de inte är mekaniska, men som sagt fungerar ju DIN/PS2 adaptrar också bra.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag kan erbjuda en seriell mus för 5 kr + frakt... om man nu får göra sälj-artade inlägg i forumet?

Permalänk

Hittade nu exakta namnet på modellen.
Det är en IBM Valuepoint 466DX2

ser precis ut som denna i Videon

http://www.youtube.com/watch?v=ZkZxGNhwOI4

Permalänk
Skrivet av morxy49:

ärvde en hel hög med massa datorgrejer av min farbor för några år sedan som jag inte orkat rensa ordentligt. det mesta var mellan 80 - 00-tal, så det finns en hel del gamla gobitar

bor i tensta, så det blir väl nordväst om stockholm om jag inte tänker helt fel.

Vad kostar det att skicka? går det att linda in i lite pappkartong och köra på 6 kr frimärke?
Tror jag bara behöver den ena... Den som är en hona för ps/2 kontakt och Hane för DIN kontakt
Den till höger på din bild

mvh

Permalänk
Skrivet av OSkar000:

Minsta Hårddisken jag har ligger på 12.5 gb... tror du att det inte kommer att fungera alls med en 486 DX2?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Det är 40 pins kontakter på det kontroller kortet. Är det vanliga Ide hårddiskar som funkar då?
Jo du har rätt det fanns en seriel port för mus där bak och en DIn kontakt. Bara surt att jag saknar mus och sådant tangentbord...
Så detta är en hightech dator för sin tid alltså?

Det finns adaptrar för DIN -> PS2. Köpte en sådan på ebay för 50 kronor (håller själv på lagar min gamla 486a...:))

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Det finns adaptrar för DIN -> PS2. Köpte en sådan på ebay för 50 kronor (håller själv på lagar min gamla 486a...:))

Vad ska du köra för OS på den?
Kan du från min bild luska ut hur mycekt minne min burk kan ha?
Det finns 4 stycken moduler utav den mindre sorten och 1 utav den större...

Vilka spel är det som Kräver att man har en 486 eller äldre + dos för att fungera.
Spel som inte skulle fungera på en pentium 2 dator med Win 98 / dos?
Försöker bara komma fram till om det är värt att ha ett dedikerat system endast till dos spel eller ifall man kan få både dos / en del win spel om man kör på pentium 2 dator

mvh

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Vad kostar det att skicka? går det att linda in i lite pappkartong och köra på 6 kr frimärke?
Tror jag bara behöver den ena... Den som är en hona för ps/2 kontakt och Hane för DIN kontakt
Den till höger på din bild

mvh

kan skicka den i ett vadderat kuvert, brevet väger mellan 20g-100g, så det blir 2 frimärken, alltså 12kr

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Vad ska du köra för OS på den?
Kan du från min bild luska ut hur mycekt minne min burk kan ha?
Det finns 4 stycken moduler utav den mindre sorten och 1 utav den större...

Vilka spel är det som Kräver att man har en 486 eller äldre + dos för att fungera.
Spel som inte skulle fungera på en pentium 2 dator med Win 98 / dos?
Försöker bara komma fram till om det är värt att ha ett dedikerat system endast till dos spel eller ifall man kan få både dos / en del win spel om man kör på pentium 2 dator

mvh

Jag ska köra MS-DOS 6.22 främst, vill kunna spela lite gamla DOS-spel. Windows 95 är så pass buggigt att jag inte orkar med det. Windows 3.11 har jag också på diskett någonstans, så det blir väl det också. Jag vill också programmera lite assembler i DOS...

Hårddisk har jag tänkt en IDE -> CF-adapter och försöka med ett så litet Compact Flash-kort som möjligt för att undvika att det blir något krångel, men det är nog bara att pröva sig fram.

Mitt moderkort har gått sönder, så jag köpte ett annat på Ebay (med socket 3 då alltså), det var boxat och hade alla manualer med. Det hade PCI-platser istället ISA Vesa Local Bus, så det blir att leta upp ett PCI-grafikkort, samt plats för 64 MB RAM (!).

Jag vet inte vilka spel som kräver just den gamla utrustningen, för mig är det viktigast att få igång min gamla dator. Spel för 486 funkar i regel på Pentium-maskiner, men jag minns inte hur det var med Pentium II, vad man gick över till då, men jag antar att Sim City 2000, Destruction Derby, Theme Hospital och de andra spelen också funkar på P2-maskiner. Men Pentium II känns inte roligt för mig om jag ska bygga retro.

Det är lite svårt att luska ut så, det kan vara ganska viktigt vilken ordning minnesmodulerna sitter för att det ska funka. Men t.ex. 4 st 30-pins 1MB brukar funka, eller 2 st 8 MB minnesmoduler för 72-pin. T.ex. men inte säkert att det gäller på ditt kort.

Står det något nummer eller någon beteckning på ditt moderkort? Det går ibland att söka efter manualer även till så gamla kort baserat på enbart ett serienummer eller en modellbeteckning. Det finns databaser över gamla moderkortsmanualer.

Edit: Det finns ett svenskt forum som heter http://www.vintagegames.se, se sysslar mest med 80-talsmaskiner, men man kan fråga rätt mycket om annat retro-relaterat också, om man har något specifikt problem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5700X, ASUS ROG Crosshair VIII Dark Hero, 32GB Corsair Vengeance LP 3200MHz, Gigabyte Radeon RX 5600 XT, Fractal Design Define C, Sesonic FOCUS PX 650W.

Permalänk
Hedersmedlem

Det fanns en del gamla spel som inte fungerade riktigt på Pentium 1, men det släpptes ofta patchar. Tyvärr var det ett tag sedan jag startade mina retroburkar och just nu är det ombyggnation i det rummet, därför kan jag inte kolla nu och minnet sviktar. Tror att ljudproblem var en sak som kunde uppstå, troligen något timing-relaterat.

Får du något specifikt spelproblem så kanske jag kan hjälpa med patchar om de inte skulle finnas på internet, har sparat allt jag hämtat.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Skrivet av saturday_sun:

Jag ska köra MS-DOS 6.22 främst, vill kunna spela lite gamla DOS-spel. Windows 95 är så pass buggigt att jag inte orkar med det. Windows 3.11 har jag också på diskett någonstans, så det blir väl det också. Jag vill också programmera lite assembler i DOS...

Hårddisk har jag tänkt en IDE -> CF-adapter och försöka med ett så litet Compact Flash-kort som möjligt för att undvika att det blir något krångel, men det är nog bara att pröva sig fram.

Mitt moderkort har gått sönder, så jag köpte ett annat på Ebay (med socket 3 då alltså), det var boxat och hade alla manualer med. Det hade PCI-platser istället ISA Vesa Local Bus, så det blir att leta upp ett PCI-grafikkort, samt plats för 64 MB RAM (!).

Jag vet inte vilka spel som kräver just den gamla utrustningen, för mig är det viktigast att få igång min gamla dator. Spel för 486 funkar i regel på Pentium-maskiner, men jag minns inte hur det var med Pentium II, vad man gick över till då, men jag antar att Sim City 2000, Destruction Derby, Theme Hospital och de andra spelen också funkar på P2-maskiner. Men Pentium II känns inte roligt för mig om jag ska bygga retro.

Det är lite svårt att luska ut så, det kan vara ganska viktigt vilken ordning minnesmodulerna sitter för att det ska funka. Men t.ex. 4 st 30-pins 1MB brukar funka, eller 2 st 8 MB minnesmoduler för 72-pin. T.ex. men inte säkert att det gäller på ditt kort.

Står det något nummer eller någon beteckning på ditt moderkort? Det går ibland att söka efter manualer även till så gamla kort baserat på enbart ett serienummer eller en modellbeteckning. Det finns databaser över gamla moderkortsmanualer.

Edit: Det finns ett svenskt forum som heter http://www.vintagegames.se, se sysslar mest med 80-talsmaskiner, men man kan fråga rätt mycket om annat retro-relaterat också, om man har något specifikt problem.

Jag har hört att det finns ett program som heter freeDOS. Som ska vara precis som DOS fast har mer och nyare dunktioner och lättare att få igång cd rom osv. Alla spel som funkar i dos ska funka i Freedos eftersom det i stort sett är DOS.

Jag har en 12.5 gb hårddisk , vet inte hur det kommer funka med en dx2 men jag håller tummarna för att det funkar att få igång

Oj du fick verkligen ett hightech moderkort i mint condition alltså
Vad kostar ett sådant?

Så de små minnena 30 pin är antagligen 1 mb styck? så då har maskinen totalt 4 mb?
och den större stickan jag har är antagligen 8 mb.. då kanske det är bättre att bara köra med en 72 pin.

Ska kolla upp det där forumet
Tack

Hur kommer det sig att du bygger på din 486 Är det för att uppleva nostalgi och barndom?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Jag har hört att det finns ett program som heter freeDOS. Som ska vara precis som DOS fast har mer och nyare dunktioner och lättare att få igång cd rom osv. Alla spel som funkar i dos ska funka i Freedos eftersom det i stort sett är DOS.

Jag har en 12.5 gb hårddisk , vet inte hur det kommer funka med en dx2 men jag håller tummarna för att det funkar att få igång

Oj du fick verkligen ett hightech moderkort i mint condition alltså
Vad kostar ett sådant?

Så de små minnena 30 pin är antagligen 1 mb styck? så då har maskinen totalt 4 mb?
och den större stickan jag har är antagligen 8 mb.. då kanske det är bättre att bara köra med en 72 pin.

Ska kolla upp det där forumet
Tack

Hur kommer det sig att du bygger på din 486 Är det för att uppleva nostalgi och barndom?

FreeDos har jag kört på en annan gammal burk som jag har. Det funkar fint, kanske borde testa det på 486:an också...

Moderkortet var relativt dyrt, 300 kr exkl. frakt, men min bror sponsrade med det. Han samlar på gamla TV-spel så han tyckte att det kunde vara en idé att ha en tillgång till en fungerande gammal PC.

Jag vågar inte svara på frågan ang. minnena, jag har fyra st. 30 pins-minnen i min samling och de är på 1 MB styck. Det var det ursprungliga minnet i min 486:a. Japp, då blir det 4 MB. Det kan som sagt finnas kombinationer som funkar och sådana som inte funkar, du kan ju testa dig fram.

Jo, det är väl nostalgi och barndom som ligger bakom. Fick datorn när jag 15, 1995, den försvann senare när jag skaffe en Pentium 75-dator. Hittade chassit och moderkortet i ett förråd hemma hos mina föräldrar för nåt år sedan, plus ett nätverkskort, ett controller-kort och ett grafikkort. Har gjort en tråd med bilder på hur moderkortet såg ut. Kan ju säga att det inte funkade så bra..

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Haha va fint! Verkar vara exakt samma moderkort jag har, fast jag har en DX4a i mitt.
Jag kör med ett IDE kontrollerkort och den största disken jag fått att fungera med detta moderkort är en högljud IBM disk på runt 6GB. 3,2GB Quantum Fireball fungerar också bra. Kommer inte ihåg om jag utnyttjar fulla 6GB på partitionen, tror inte det går med DOS 6.22.
Hade ett Promis VESA kort till detta mb en gång men EIDE porten gav upp.

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Skrivet av ZnaxQue:

Haha va fint! Verkar vara exakt samma moderkort jag har, fast jag har en DX4a i mitt.
Jag kör med ett IDE kontrollerkort och den största disken jag fått att fungera med detta moderkort är en högljud IBM disk på runt 6GB. 3,2GB Quantum Fireball fungerar också bra. Kommer inte ihåg om jag utnyttjar fulla 6GB på partitionen, tror inte det går med DOS 6.22.
Hade ett Promis VESA kort till detta mb en gång men EIDE porten gav upp.

Hmmm så du tror att jag kan få stora bekymmer med en hårddisk på 12.5 gb?
Kan man inte bara partionera upp hårddisken i så många partitioner som möjligt?

Vet du om FreeDos kanske hjälper till med kompatibilitet med större hårddiskar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av dontmakeme:

Testa du. När jag testade större diskar, tex 40GB, så funkade inte autodetect i BIOS så jag fick skriva in cylindrar/huvuden/sektorer manuellt för disken, men den ville inte endå. "Typtabellerna" i BIOS matchar inte alltid vad för C/H/S hårddisken har om det är nyare diskar, så den kan få fnatt och tro att disken på flera GB man stoppat in bara är några hundra MB.
Vissa diskar funkar bättre än andra.

:EDIT:
Har ingen erfarenhet av FreeDOS tyvärr.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

2009a - GPU[ASUS GTX570 1280MB], MoBo[ASUS P5Q-E], RAM[4GB], HDD's[3x SG 3TB, 1x WD 1TB, 1x Corsair F120 SSD], Mon[Iiyama Visionmaster Pro 451 (2048x1536@73Hz)]

Permalänk
Skrivet av dontmakeme:

Se till att du har senaste BIOS i moderkortet bara så ökar chansen att större diskar stöds. I övrigt är det enda sättet att få reda på om en disk fungerar eller inte att testa den.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av Paddan1000:

Se till att du har senaste BIOS i moderkortet bara så ökar chansen att större diskar stöds. I övrigt är det enda sättet att få reda på om en disk fungerar eller inte att testa den.

Råkar du veta var jag kan få tag i bios till mitt så pass gamla moderkort?
Kan du se från bilden vad det är för moderkort?

mvh

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av dontmakeme:

Råkar du veta var jag kan få tag i bios till mitt så pass gamla moderkort?
Kan du se från bilden vad det är för moderkort?

mvh

På så gamla datorer var det nog långt ifrån alltid det ens fanns flashminne. Jag vill minnas att det ofta var vanlig bränd EPROM, men kan så klart minnas fel. Från Pentium blev det iaf vanligt med flash.

Är det EPROM måste du köpa färdig krets med BIOS eller be någon med EPROM-brännare att fixa om du lyckas hitta nytt BIOS.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MultiMan:

På så gamla datorer var det nog långt ifrån alltid det ens fanns flashminne. Jag vill minnas att det ofta var vanlig bränd EPROM, men kan så klart minnas fel. Från Pentium blev det iaf vanligt med flash.

Är det EPROM måste du köpa färdig krets med BIOS eller be någon med EPROM-brännare att fixa om du lyckas hitta nytt BIOS.

Det var nästan lite det jag todde också tyvärr.
Då måste jag fråga dig ifall du vet hur många och i sådana fall vilka spel som kräver en så pass gammal dator för att fungera i ok hastighet och inte skulle fungera ok med en pentium 2 333 mhz och 98 / dos?

Tänkte bara kolla hur värt det är att mecka med denna gamla burk

Permalänk
Skrivet av dontmakeme:

Det var nästan lite det jag todde också tyvärr.
Då måste jag fråga dig ifall du vet hur många och i sådana fall vilka spel som kräver en så pass gammal dator för att fungera i ok hastighet och inte skulle fungera ok med en pentium 2 333 mhz och 98 / dos?

Tänkte bara kolla hur värt det är att mecka med denna gamla burk

Min 486:a har flashbar BIOS, men du kan googla på ditt moderkort och se hur man gör just med det. Du kan också titta efter vad moderkortet har för BIOS just nu. Är det redan det senaste behöver du inte göra något.

Exempel på spel som inte funkar på snabba datorer är:

Wing Commander som kräver en snabb 386 eller långsam 486 för att inte gå för snabbt eller långsamt.
Monkey Island, ljudet buggar om du har ett ljudkort med ett OPL2-chip (OPL3 funkar bra).
Martian Memorandum med MT-32 musik. Med snabb dator buggar ljudet.
Quest for Glory IV hänger sig på några ställen om man har för snabb dator, men en Pentium II kanske är långsam nog.

Ibland går spelet för snabbt, ibland buggar ljudet och ibland crashar spelet någonstans mitt i trots att det i övrigt har fungerat bra. Så gott som alla äldre DOS-spel från 80-talet går för snabbt på en snabb dator men de flesta nyare DOS-spel fungerar på snabba datorer.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

X-com Terror from deep Endast 486a cpuer, Pentium maskiner då går spelet för "fort".

Skrivet av Paddan1000:

Min 486:a har flashbar BIOS, men du kan googla på ditt moderkort och se hur man gör just med det. Du kan också titta efter vad moderkortet har för BIOS just nu. Är det redan det senaste behöver du inte göra något.

Exempel på spel som inte funkar på snabba datorer är:

Wing Commander som kräver en snabb 386 eller långsam 486 för att inte gå för snabbt eller långsamt.
Monkey Island, ljudet buggar om du har ett ljudkort med ett OPL2-chip (OPL3 funkar bra).
Martian Memorandum med MT-32 musik. Med snabb dator buggar ljudet.
Quest for Glory IV hänger sig på några ställen om man har för snabb dator, men en Pentium II kanske är långsam nog.

Ibland går spelet för snabbt, ibland buggar ljudet och ibland crashar spelet någonstans mitt i trots att det i övrigt har fungerat bra. Så gott som alla äldre DOS-spel från 80-talet går för snabbt på en snabb dator men de flesta nyare DOS-spel fungerar på snabba datorer.

Visa signatur

HP Elitebook 2570p Windows XP
HP Elitebook 2560p Windows vista
HP Elitebook 820 G3 Windows 7 - I5 Skylake