Permalänk
Medlem

Extremt missvisande PPD?

Av någon anledning så verkar det som att PPD'n som anges av folding klienten är extremt missvisande mot dess egentliga output.

Senaste 48h lät jag maskinen stå och enbart folda, då visade klienten ~40k PPD. Ifall jag kollar på statistiken på: http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=... så har den dock enbart presterat en ~10k/dag, vilket för den delen känns väldigt litet.

Detta är inte heller något engångstillfälle som detta händer. Sedan jag började låta mina maskiner folda igen har båda klienterna gett väldigt missgivande PPD...

Någon som har koll på en eventuell anledning till att det kan diffa 400% mellan uppskattad och verklig PPD?

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Corsair XMS3 - 8 GB | ASUS P8Z77-V PRO | Corsair Neutron Series 240GB | Corsair AX 860W | ZOTAC GFORCE GTX 670 2GB

Permalänk
Medlem

Större jobb som tar mer än en dag och som du får mycket för..?

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Medlem

Aldrig blivit tilldelad jobb som gett mer än 18k credits, så det borde inte vara det.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Corsair XMS3 - 8 GB | ASUS P8Z77-V PRO | Corsair Neutron Series 240GB | Corsair AX 860W | ZOTAC GFORCE GTX 670 2GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukey:

Av någon anledning så verkar det som att PPD'n som anges av folding klienten är extremt missvisande mot dess egentliga output.

Senaste 48h lät jag maskinen stå och enbart folda, då visade klienten ~40k PPD. Ifall jag kollar på statistiken på: http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=... så har den dock enbart presterat en ~10k/dag, vilket för den delen känns väldigt litet.

Detta är inte heller något engångstillfälle som detta händer. Sedan jag började låta mina maskiner folda igen har båda klienterna gett väldigt missgivande PPD...

Någon som har koll på en eventuell anledning till att det kan diffa 400% mellan uppskattad och verklig PPD?

Hejsan!

Det finns många olika anledningar till varför det kan skilja väldigt mycket i poäng.
Men vad foldar du med får hårdvara?

Hur mycket PPD ger CPU verse GPU?
Beroende på vilket WU/core du får kan poängen variera ganska mycket.

Kan du lägga upp 2 bilder på din Advanced controller, där den ena bilden är GPU och den andra CPU så ska vi nog lyckas reda ut det.

// atego

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

Hejsan!

Det finns många olika anledningar till varför det kan skilja väldigt mycket i poäng.
Men vad foldar du med får hårdvara?

Hur mycket PPD ger CPU verse GPU?
Beroende på vilket WU/core du får kan poängen variera ganska mycket.

Kan du lägga upp 2 bilder på din Advanced controller, där den ena bilden är GPU och den andra CPU så ska vi nog lyckas reda ut det.

// atego

Hårdvaran som stått igång de senaste dagarna är de som ligger i signaturen, dvs en i5 3570k samt ett nvidia 670.

Bilder från AC:

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukey:

Hårdvaran som stått igång de senaste dagarna är de som ligger i signaturen, dvs en i5 3570k samt ett nvidia 670.

Bilder från AC:
http://i68.photobucket.com/albums/i34/IX_Nuke/folding_cpu.png

http://i68.photobucket.com/albums/i34/IX_Nuke/folding_gpu.png

Du har väldigt hög TPF på ditt grafikkort (lägre är bättre), mitt GTX 680 har också en 8900 wu och har 4 min 25 sek TPF, med ETA på drygt 7 timmar. Kör kortet 100%? Testa att uppdatera drivrutinen också.

Visa signatur

MSI B850 Gaming Plus WIFI | AMD Ryzen 7 9800X3D | Be Quiet Dark Rock Pro 5 | PNY GeForce RTX 5070 Ti OC | Corsair Vengeance 32GB DDR5 6000MHz CL30 | Samsung 980 PRO 2TB | Corsair RM750x Shift 750W | Fractal Design Define 7

Permalänk
Medlem

Kör på Nvidias senaste drivers (har testat med flertalet äldre också). Kortet verkar ligga på 99% load större delen av tiden, däremot ligger kortet på standard frekvenser. Men över dubbla TPF mellan ett 670 vs 680 känns ändå inte helt rimligt.

TPFen är väl ändå inblandad i uträkningen av den uppskattade PPDn. Så en hög TPF, på ett specifikt wu, skulle ge mig ett lägre uppskattat PPD. Problemet kvarstår ju dock att den uppskattade PPDn ligger på 35-40k jämfört med den egentliga som låg på ~10k

Visa signatur

Permalänk

Det kanske kan vara något med sista versionerna av drivrutinerna ändå?
Kika lite på första och sista inlägget i denna länken foldingforum.org.
Där har de fått installera tidigare versioner och de specificerar vilka så du kan kanske testa med just dem?

Dessutom ser det ut som om du inte får någon bonus alls. Kikar man på den WU som ditt grafikkort har i bilden som du lade upp så har den en base credit på 6000. Den har du bara fått 6000 poäng för "11.04, 3pm" folding.extremeoverclocking.com.

- Har du angivit rätt rätt passkey?
- Har du några avbrutna WU's eller missat deadline på några på sista tiden?

Lycka till!

Permalänk
Medlem
Skrivet av nukey:

Hej nukey!

Nu ska vi ta detta från början och förklara hur det ligger till.

Base Credit är vad ett projekt är värt i gruden. Referenspoäng.
Estimated Credit är hur mycket poäng du kommer få för jobbet när du har gjort det klart, i den hastigheten som din dator klarar göra jobbet.
Estimated PPD = Points Per Day, det vill säga totalt poäng som din dator drar in på ett Dygn.

Så om vi tar ett exempel då.
Base Credit, Alltid ointressant, de säger bara i princip hur stort projektet är (På CPU sidan, på GPu sidan är det nästan alltid 6000.)
Estimated Credit 6000
Estimated PPD. 12000

Om det skulle ta dig 12 timmar exakt att slutföra det projektet(exakt ett halvt dygn) med en credit på 6000 får du alltså 12 000 i PPD.
För du hinner göra 2 projekt och båda är värda 6000. Alltså får du 12 000 i PPD. PPD=Points per day.

Ta min cpu som ett extra excempel
Brukar få Estimated Credit 8300.
Men jag har en PPD på 5100.
Och jag det tar 1.3 dygn att göra det klart.

Hade jag klarat det på exakt 1 dygn. Ja då hade jag haft 8300 i PPD på min CPU.

Och nu då ser vi ju att det stämmer ganska bra i ditt fall.
GPU på din bild.
Du kommer få 18112 poäng för ditt jobb, och du gör det på under 1 dygn. Alltså ökar din PPD du kommer klara göra mer än det jobbet som är på bilden på det dygnet och då komma upp i 25000 PPD.

SÅ PPD är igentligen hur fort du kan göra projekten färdigt och ett genomsnitt på hur många poäng du gör per dygn.
Jag har ofast runt totalt 5 000 PPD kan bara folda med CPU för tillfället. Så kolla min profil.
http://folding.extremeoverclocking.com/user_summary.php?s=&u=...

Jag borde ha runt 5 000 Poäng per dag och det blir det om man slår ut.
Lättare att räkna på vecka. 5 000*7=35 000.
Och det är vad jag har ungefär mer eller mindre

Hoppas nu du är med på hur det funkar och hänger ihop?

När man väl fattat hur de hänger ihop är det väldigt enkelt, men endå om jag vet hur det är fan vad svårt att förklara det på ett bra sätt..:)

Skrivet av Michaelo:

Du har väldigt hög TPF på ditt grafikkort (lägre är bättre), mitt GTX 680 har också en 8900 wu och har 4 min 25 sek TPF, med ETA på drygt 7 timmar. Kör kortet 100%? Testa att uppdatera drivrutinen också.

Angående hans TPF här så kan jag hålla med om att han borde fått en längre TPF eller en högra PPD på GPUn.
670 är ju inte jättemycket sämre än 680 så han borde ju med lätthet ha +50 000 PPD tycker jag.

Men allt ser bra ut, han kör Core 17 och har en fin Load på GPUn.
Kan helt enkelt inte förklara det, men som du säger han borde testa att uppgradera drivrutinen till den senaste.

För övrigt vad får du för PPD med din hårdvara? Du får väldigt gärna skriva ett inlägg i min tråd, där jag håller på att göra en lista öevr lite hårdvara och vad man bör få ungefär i PPD.
http://www.sweclockers.com/forum/104-sweclockers-foldinglag/1...

Vore tacksamt

Permalänk
Medlem

Tror inte senaste drivers är optimala. Googla lite, det kan skilja jättemycket mellan olika drivers.

Permalänk
Medlem

Tack för input!

Ska testa hur det blir ifall jag uppdaterar min passkey i mina klienter, kan finnas en möjlighet att jag lyckades med att knasa till det där

Vad jag har läst ang. drivers så verkar de problemen minska uppskattad PPD samt igentlig PPD lika mycket, så det borde inte vara orsaken till att min uppskattade PPD har varit 400% högre än vad jag har fått i slutändan. Även ifall de kan ha bidragit till att jag har en lägre PPD än vad jag skulle kunna ha med bättre drivers.

Visa signatur