Permalänk
Medlem

htc one x root

efter timmars letande så verkar jag inte hitta en fullständig beskrivning av att roota en htc one x
kan någon erfaren hjälpa mig med att :
hur kan jag roota en htc?
eller
vad menas med att "failed to flash an insecure "boot.img"
jag har one click root men när jag trycker så kommer det meddelandet fram "failed to flash an insecure "boot.img"
fråga om du undrar över något och alla svar uppskattas

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 007onex:

efter timmars letande så verkar jag inte hitta en fullständig beskrivning av att roota en htc one x
kan någon erfaren hjälpa mig med att :
hur kan jag roota en htc?
eller
vad menas med att "failed to flash an insecure "boot.img"
jag har one click root men när jag trycker så kommer det meddelandet fram "failed to flash an insecure "boot.img"
fråga om du undrar över något och alla svar uppskattas

Betyder väl så som det står, den failade att flasha en osäker boot.img. Du kanske ska fixa en boot.img som är lite mer säker på sitt liv? Skojar givetvis.

Vad följer du för guide?

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Betyder väl så som det står, den failade att flasha en osäker boot.img. Du kanske ska fixa en boot.img som är lite mer säker på sitt liv? Skojar givetvis.

Vad följer du för guide?

men hur kan jag få tag på en boot.img? sorry för noobig fråga men nånstans måste jag börja
inte riktig guid men a http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1870652

Permalänk
Avstängd
Permalänk
Avstängd

Var försiktig bara :s.

Permalänk
Medlem
Skrivet av SweFox*:

Var försiktig bara :s.

för att jag kan bricka den?
men man kan väl återställa den om man brickar den

Permalänk
Avstängd
Skrivet av 007onex:

för att jag kan bricka den?
men man kan väl återställa den om man brickar den

Jodå, jag har dock bara erfarenhet av Samsung och Sony.

Önskar jag kunde hjälpa mer.

Permalänk
Medlem

Först och främst, vad har du egentligen gjort än så länge?
Jag har själv en HTC och har "rootat" 3-4 HTCer totalt (flera andra telefoner också), så om du bara berättar det kan jag hjälpa dig genom resten.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Först och främst, vad har du egentligen gjort än så länge?
Jag har själv en HTC och har "rootat" 3-4 HTCer totalt (flera andra telefoner också), så om du bara berättar det kan jag hjälpa dig genom resten.

jag vill vara helst säker innan jag gör något med mobilen men jag har försökt med detta http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1870652
och när jag klickar på root the device så¨kommer ett meddelande upp som säger "make sure you have flashed an insecure 'boot.img'!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

jag vill vara helst säker innan jag gör något med mobilen men jag har försökt med detta http://forum.xda-developers.com/showthread.php?t=1870652
och när jag klickar på root the device så¨kommer ett meddelande upp som säger "make sure you have flashed an insecure 'boot.img'!"

Det där kan du inte göra förrän du har S-OFF, vilket är långt bort för dig just nu.

Det första du ska göra innan du börjar är att ta backup på ALLT du vill behålla. Den här appen fixar SMS och allt annat ska du flytta till någon extern lagring (SD eller en annan enhet). Appdata, inställningar och launcherlayout går inte att backa upp utan root. Ta screenshots om du behöver.

Sedan ska du låsa upp din bootloader på HTCdev. Här säger du upp alla avtal med HTC och din garanti ser du aldrig mer. http://www.htcdev.com/bootloader/
Jag kommer inte ihåg om det finns nedladdningslänk till ADT Bundle i guiden så du får en här istället. http://developer.android.com/sdk/index.html

Nu ska det stå ***UNLOCKED*** i din bootloader. Jag rekommenderar att hoppa över S-OFF, eftersom det krävs att man flashar om bootloadern för att uppnå det. Misslyckas flashningen har du en tegelsten, som kan vara svår att omvandla till mobiltelefon igen.
Den enda begränsningen du har med S-ON (S=Security) är att du inte kan flasha ROMs utan en dator och fastboot.

Dags att flasha recovery. I recovery gör man allt som ligger "under" operativsystemsnivå. Här kan du skapa en image av ditt system, hantera partitioner och lagring, samt flasha ROMs och andra zipfiler.
Den bästa (enligt mig) recoveryn är TWRP. Här är en direktlänk till nedladdningssidan för din telefon. Klicka på "Download the latest .img file from here" för att ladda ner recoveryn.
Själva flashningsprocessen är enkel, eftersom du redan borde vara bekant med fastboot.
Sätt telefonen i fastboot USB och skriv:

fastboot flash recovery filnamn.img

När det är klart har du en fungerande recovery.

För att komma in i TWRP väljer du "Recovery" i bootloader-menyn.
Jag rekommenderar att du tar en backup av hela systemet innan du fortsätter. Det kan vara bra om du vill återställa telefonen utan att låsa din bootloader igen.

Nu när du kommit så här långt måste du välja om du bara ska roota och fortsätta med helt stock, eller om du vill flasha ett custom ROM, exempelvis Cyanogenmod, AOKP eller kanske ett moddat Sense-ROM.

Om du vill hålla dig till helt stock behöver du flasha ett program som kan dela ut rooträttigheter, exempelvis SuperSU. Det du vill ha är "Installable zip for CWM/TWRP/Något annat". När du har laddat ner den för du över den till telefonminnet eller SD (helst SD om du har möjlighet). Du kan föra över direkt i recoveryn (Mount/Mount USB Storage), använda minneskortsläsare, eller starta telefonen normalt och kopiera filerna. Sedan trycker du på "Install" (i recovery) och väljer din nedladdade SuperSU.zip.

Du får säga till om du vill ha ett custom ROM. Det krävs lite mer diskussion för att veta vilket ROM du vill ha och som passar dig.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det där kan du inte göra förrän du har S-OFF, vilket är långt bort för dig just nu.

Det första du ska göra innan du börjar är att ta backup på ALLT du vill behålla. Den här appen fixar SMS och allt annat ska du flytta till någon extern lagring (SD eller en annan enhet). Appdata, inställningar och launcherlayout går inte att backa upp utan root. Ta screenshots om du behöver.

Sedan ska du låsa upp din bootloader på HTCdev. Här säger du upp alla avtal med HTC och din garanti ser du aldrig mer. http://www.htcdev.com/bootloader/
Jag kommer inte ihåg om det finns nedladdningslänk till ADT Bundle i guiden så du får en här istället. http://developer.android.com/sdk/index.html

Nu ska det stå ***UNLOCKED*** i din bootloader. Jag rekommenderar att hoppa över S-OFF, eftersom det krävs att man flashar om bootloadern för att uppnå det. Misslyckas flashningen har du en tegelsten, som kan vara svår att omvandla till mobiltelefon igen.
Den enda begränsningen du har med S-ON (S=Security) är att du inte kan flasha ROMs utan en dator och fastboot.

Dags att flasha recovery. I recovery gör man allt som ligger "under" operativsystemsnivå. Här kan du skapa en image av ditt system, hantera partitioner och lagring, samt flasha ROMs och andra zipfiler.
Den bästa (enligt mig) recoveryn är TWRP. Här är en direktlänk till nedladdningssidan för din telefon. Klicka på "Download the latest .img file from here" för att ladda ner recoveryn.
Själva flashningsprocessen är enkel, eftersom du redan borde vara bekant med fastboot.
Sätt telefonen i fastboot USB och skriv:

fastboot flash recovery filnamn.img

När det är klart har du en fungerande recovery.

det står att jag ska ha
adb.exe
AdbWinApi.dll
fastboot.exe
vart ska jag få tag på de`?
(vid htcs sida)

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

det står att jag ska ha
adb.exe
AdbWinApi.dll
fastboot.exe
vart ska jag få tag på de`?

De filerna ingår i ADT bundle som jag länkade.
Närmare bestämt ligger de i /sdk/platform-tools. Jag hade kopierat adb, fastboot och båda adbwinapi-filerna till en annan katalog jag arbetar i.

Om du fastnar någonstans, säg bara till så hjälper jag.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

De filerna ingår i ADT bundle som jag länkade.
Närmare bestämt ligger de i /sdk/platform-tools. Jag hade kopierat adb, fastboot och båda adbwinapi-filerna till en annan katalog jag arbetar i.

Om du fastnar någonstans, säg bara till så hjälper jag.

så nu är jag klar med guiden hos htc sida och fick en fil som heter unlock code, sedan så förstår jag inte riktigt vad jag ska göra

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

så nu är jag klar med guiden hos htc sida och fick en fil som heter unlock code, sedan så förstår jag inte riktigt vad jag ska göra

Jag är rätt säker på att det står ett kommando som du ska köra i guiden. Jag kan tyvärr inte det utantill, men om du ger mig en minut ska jag leta upp det.
En grej till, jag glömde nog skriva i guiden att det är när du köra det kommandot hela telefonen återställs. Det kanske var bra att nämna också.

Här har vi det.
http://www.htcdev.com/bootloader/unlock-instructions/page-4

fastboot flash unlocktoken Unlock_code.bin

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag är rätt säker på att det står ett kommando som du ska köra i guiden. Jag kan tyvärr inte det utantill, men om du ger mig en minut ska jag leta upp det.
En grej till, jag glömde nog skriva i guiden att det är när du köra det kommandot hela telefonen återställs. Det kanske var bra att nämna också.

Här har vi det.
http://www.htcdev.com/bootloader/unlock-instructions/page-4

fastboot flash unlocktoken Unlock_code.bin

jag har spel som jag har spelat rätt så länge och vill fortsätta spela efter det här, hur sparar jag spelet?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

jag har spel som jag har spelat rätt så länge och vill fortsätta spela efter det här, hur sparar jag spelet?

Det är tyvärr omöjligt.
Du har noll åtkomst till filerna och inget program som kan ge dig åtkomst. Vissa spel vet jag kan synka med ditt google-konto (Running Fred t.ex. om jag minns rätt), men andra går inte att rädda.
När du har root är titanium backup väldigt bra för att backa upp program och deras data.
Det du skulle kunna göra är att spara en kopia av filerna i .android_secure (min ligger på SD-kortet). Där lägger vissa spel sparfilerna.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Jag är rätt säker på att det står ett kommando som du ska köra i guiden. Jag kan tyvärr inte det utantill, men om du ger mig en minut ska jag leta upp det.
En grej till, jag glömde nog skriva i guiden att det är när du köra det kommandot hela telefonen återställs. Det kanske var bra att nämna också.

Här har vi det.
http://www.htcdev.com/bootloader/unlock-instructions/page-4

fastboot flash unlocktoken Unlock_code.bin

nu har jag följt guiden och gjort klart vad är kvar?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

nu har jag följt guiden och gjort klart vad är kvar?

Står det unlocked i din bootloader? Isf, fortsätt följa guiden i min wall of text.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Står det unlocked i din bootloader? Isf, fortsätt följa guiden i min wall of text.

vart skriver jag texten fastboot flash recovery filnamn.img jag kan bara använda tre knappar

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

vart skriver jag texten fastboot flash recovery filnamn.img jag kan bara använda tre knappar

I CMD. Se till att du har din .img i samma mapp som fastboot och att du står i den mappen. Shift+Högerklick\Öppna kommandofönster här är smidigt om du vill öppna ett kommandofönster i mappen du står i.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

I CMD. Se till att du har din .img i samma mapp som fastboot och att du står i den mappen. Shift+Högerklick\Öppna kommandofönster här är smidigt om du vill öppna ett kommandofönster i mappen du står i.

nu funka det

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

nu funka det

Kommer du in i recovery?

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Kommer du in i recovery?

om det är en mobil med en triangel på skärmen JA

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

om det är en mobil med en triangel på skärmen JA

Triangel? Så här ska det se ut.

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Triangel? Så här ska det se ut.
http://phota.me/AgsV.png

jag är i fastboot och sedan?

`
ska jag in på den gröna recovery?

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

jag är i fastboot och sedan? http://3.bp.blogspot.com/-JHBqHLgXWbc/UBPD25ifL8I/AAAAAAAAAm8...
`
ska jag in på den gröna recovery?

Vol down, så att du har recovery markerat och sedan power. Om du inte kommer in i recovery då får du flasha recovery igen.
Du borde få någon respons om det gick bra eller sket sig i CMD.

EDIT: Precis så

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Vol down, så att du har recovery markerat och sedan power. Om du inte kommer in i recovery då får du flasha recovery igen.
Du borde få någon respons om det gick bra eller sket sig i CMD.

EDIT: Precis så

jag trycker på recovery men då kommer jag bara in på en bild me triangel, jag skrev fastboot flash unlocktoken Unlock_code.bin i cmd medans usb var i mobilen när den var i fastboot, men det funkar inte fortfarande,

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

jag trycker på recovery men då kommer jag bara in på en bild me triangel, jag skrev fastboot flash unlocktoken Unlock_code.bin i cmd medans usb var i mobilen när den var i fastboot, men det funkar inte fortfarande,

Det är för att låsa upp bootloadern. Bootloadern har du redan låst upp. För att flasha recovery ska du skriva

fastboot flash recovery filnamn.img

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av LemonIllusion:

Det är för att låsa upp bootloadern. Bootloadern har du redan låst upp. För att flasha recovery ska du skriva

fastboot flash recovery filnamn.img

heter filen filnamn.img isf har jag ingen sådan fil
men kör jag bara koden i cmd utan koppla in mobilen i fastboot eller något

Permalänk
Medlem
Skrivet av 007onex:

heter filen filnamn.img isf har jag ingen sådan fil
men kör jag bara koden i cmd utan koppla in mobilen i fastboot eller något

ska byta namn XD

Nae, du får antingen döpa om din "openrecovery-2.6.3.0-nånting.img" till något annat eller skriva in det långa filnamnet i CMD. Om du trycker på tab efter några bokstäver fylls resten på automatiskt.
Telefonen ska vara i fastboot usb, alltså ska du starta till bootloader och sedan välja fastboot och koppla in telefonen till datorn. Det står fastboot USB på skärmen när den är i rätt läge.

EDIT: Glöm inte att sätta fnuttar (") runt filnamnet om du har mellanslag i det. Exempelvis "min fil.img".

EDIT2: Jag flashade just nyare recovery på min. I CMD såg det ut precis så här. Observera att jag har en annan telefon (pyramid) så filnamnet överensstämmer inte med ditt.

E:\Root tools>fastboot flash recovery openrecovery-twrp-2.6.3.0-pyramid.img sending 'recovery' (5758 KB)... OKAY [ 1.446s] writing 'recovery'... OKAY [ 10.547s] finished. total time: 11.993s

Visa signatur

Spela Swemantle! Du vet att du vill.

Ibland har jag fel, men då är det någon annans fel.