Permalänk
Medlem

Folding på Mac

Efter en tids frånvaro har jag nu kommit igång igen. Har kapat några av skolans Mac-datorer och lagt in FAH 7 på dem Nej, det är inte så farligt, vi har i princip själva ansvar för dem. Möjligen blir klasskamraterna sura för att maskinerna plötsligt är slöa Det är Imac 2011 med i5 2,5GHz och 8GB RAM.

Några snabba tips på hur man maximerar foldingen på Mac? Hur stänger man av klienten? Kan man ställa in den att stänga av sig efter en viss tid eller så? Och är det som förut att klienten skalar ner processorbegäran om andra program behöver resurser?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

När man kör med laptops så måste strömmen sitta i så att den laddar annars är det pause på foldingen.
Se till att datorn inte går ner i viloläge, eller att hårddiskarna går ner i viloläge, detta måste du nog ändra, då det i alla fall i W7 är default 30 min eller något sånt.

I windows 7 längst ner till höger när du högerklickar på ikonen och väljer quit stänger du av proceserna som foldar, men själva programmet controllern är fortfarande igång.

Jag vet inte att det går att ställa in så att den stänger av sig efter en viss tid, men du kan ju ställa in foldingreglaget på idle tex, så foldar bruken bara när ingen använder den. Sen kan du ju även välja hur många kärnor du ska folda med på CPUn tex. Standard är max i V7 clienten.

Jag tycker mig att uppleva att klienten skalar ner processorbegäran i alla fall på CPUn när jag spelar, men det är nog värre med GPUn, det kör foldingen på på 100% och blir tokdåligt om man ska spela samtidigt.

Hoppas detta gav lite matnyttig info.

För övrigt vad nickar du i foldingen?

Permalänk
Medlem
Skrivet av atego:

När man kör med laptops så måste strömmen sitta i så att den laddar annars är det pause på foldingen.
Se till att datorn inte går ner i viloläge, eller att hårddiskarna går ner i viloläge, detta måste du nog ändra, då det i alla fall i W7 är default 30 min eller något sånt.

Aha, kanske det som gjort att några enstaka WUs sumpats

Skrivet av atego:

I windows 7 längst ner till höger när du högerklickar på ikonen och väljer quit stänger du av proceserna som foldar, men själva programmet controllern är fortfarande igång.

Enligt Mac-klienten så stängs inte foldingprocesserna av även om man stänger (och avslutar) FAHControl. Tråkigt nog räknas inte FAHcore-processen till "mina processer", vilket gör att man måste ta bort alla filter i Aktivitetshanteraren för att se den, och så ser man så mycket crap.

Skrivet av atego:

Jag vet inte att det går att ställa in så att den stänger av sig efter en viss tid, men du kan ju ställa in foldingreglaget på idle tex, så foldar bruken bara när ingen använder den. Sen kan du ju även välja hur många kärnor du ska folda med på CPUn tex. Standard är max i V7 clienten.

Upptäckt att man kan ställa varje folding slot på kör, pausa samt "Finish", vilket verkar betyda att den kör klart WUn och stannar sen där.
Standard här verkar vara att köra på medium på stationära, vilket är alla kärnor utom en. På min laptop var det Light, vilket var alla utom två/hälften.

Skrivet av atego:

Jag tycker mig att uppleva att klienten skalar ner processorbegäran i alla fall på CPUn när jag spelar, men det är nog värre med GPUn, det kör foldingen på på 100% och blir tokdåligt om man ska spela samtidigt.

Får inte igång foldingen på GPUn på någon Mac. I loggen står det alltid "Could not get an assignment", och jag har provat flera gånger på olika tider på dygnet. Läste iofs nånstans att GPU-folding är i beta på Mac, så de har kanske inga WUs ute nu. Synd, för det verkar vara där alla poängen trillar in. Å andra sidan är det kanske inte lönt att folda på ett Radeon 6750M.

Skrivet av atego:

Jomen!

Nickar?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Skrivet av atego:

iMac är väl stationär? Måste gå ner och kolla nu...
EDIT: iMac är stationära med skärm och dator i ett stycke