Permalänk

Solid Cat 6 till RJ45 kontakt?

Funkar det att ha RJ45 kontakter på en Cat 6 kabel med solid kärna? Bryts inte ledarna av när man pressar på kontakten? Jag kunde bara hitta en 100 m rulle med solid Cat 6 här lokalt. Men det är även svårt att hitta något annat i databutikerna på nätet. De flesta har endast färdiga patchkablar. Sedan undrar jag också angående de här 2-vägs nätverksuttagen (infälld eller utanpåliggande)... finns det en kabeldelare i dessa? Hur kan man ha 2 portar annars? Eller är det tänkt att man ska dra 2 nätverkskablar till den från en central patchpanel/hubb/switch/router?

Jag tänkte bara dra en kabel mellan två rum, för i ena rummet finns en dator och i det andra finns router, switch, etc. etc. Egentligen skulle det funka med en helt vanlig patchkabel för min del, men jag tänkte fixera kabeln längs väggen så jag slipper snubbla över den varje gång jag går förbi och så att jag kan stänga dörren, men jag måste borra hål i väggarna och dra igenom kabeln och då funker det inte att ha en fastgjuten RJ45 kontakt på kabeln. Jag måste kunna trä igenom den genom hålet och jag vill inte göra en "tunnel" genom väggen. Så då måste jag fixa och trixa själv det här med kontakter och kablar. Men det var skitjobbigt att hitta en Cat 6 patchkabel på rulle, eller lösmetern, som inte är terminerad... det som finns annars är Cat 5e. Men jag fick så bra hastighet med Cat 6 senast jag mätte så då vill jag ha det helte enkelt, när jag ändå ska köpa nytt, inte minst när den ska stå fixerad på en vägg de kommande åren (det blir jobbigt att "uppgradera" till cat 6).

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd

CAT5 med solid kärna har jag pressat på RJ45 kontakter utan problem. Om det kan vara till någon hjälp...

Edit, jag använde mjukpressning vilket inte kapar ledaren.
håller iaf fortfarande för mig efter många års användande, men vi talar måhända om olika saker...
.

Edit, tydligen talade vi om olika typer av kontakter. Verkar vist ha uppstått ett missförstånd.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Att pressa solida TP ledare i en RJ45 kontakt är absolut något som du ska undvika. Termineringen blir dålig och kabeln kan sluta att fungera längre fram i tiden.

För 2-vägs nätverksuttag används två kablar, finns inga "kabeldelare" då det skulle kräva aktiv utrustning i form av en hub eller switch. För slitsning av kabel i plint används solid kabel. Plintar för slitsning sitter i alla nätverksuttag och patchpaneler.

Permalänk
Medlem

Enligt standard så är det usch och fy att klämma kontakter på installationskabel (Dvs massiva ledare).
Det brukar funka hyffsat ändå men det är som sagt inte riktigt tänkt så.

Visa signatur

Arbetsdator: HFX Mini. Ryzen 3600, GTX1650. Skärmar: Dell 2415

Permalänk
Medlem

En solid ledare har dålig hållbarhet för böjningar vilket innebär att den är avsedd för fast montage (ska ligga still) och kontakteras i ett fast monterat nätverksuttag.

Permalänk
Medlem
Skrivet av ElectroGeeza:

Funkar det att ha RJ45 kontakter på en Cat 6 kabel med solid kärna? Bryts inte ledarna av när man pressar på kontakten? Jag kunde bara hitta en 100 m rulle med solid Cat 6 här lokalt. Men det är även svårt att hitta något annat i databutikerna på nätet. De flesta har endast färdiga patchkablar. Sedan undrar jag också angående de här 2-vägs nätverksuttagen (infälld eller utanpåliggande)... finns det en kabeldelare i dessa? Hur kan man ha 2 portar annars? Eller är det tänkt att man ska dra 2 nätverkskablar till den från en central patchpanel/hubb/switch/router?

Jag tänkte bara dra en kabel mellan två rum, för i ena rummet finns en dator och i det andra finns router, switch, etc. etc. Egentligen skulle det funka med en helt vanlig patchkabel för min del, men jag tänkte fixera kabeln längs väggen så jag slipper snubbla över den varje gång jag går förbi och så att jag kan stänga dörren, men jag måste borra hål i väggarna och dra igenom kabeln och då funker det inte att ha en fastgjuten RJ45 kontakt på kabeln. Jag måste kunna trä igenom den genom hålet och jag vill inte göra en "tunnel" genom väggen. Så då måste jag fixa och trixa själv det här med kontakter och kablar. Men det var skitjobbigt att hitta en Cat 6 patchkabel på rulle, eller lösmetern, som inte är terminerad... det som finns annars är Cat 5e. Men jag fick så bra hastighet med Cat 6 senast jag mätte så då vill jag ha det helte enkelt, när jag ändå ska köpa nytt, inte minst när den ska stå fixerad på en vägg de kommande åren (det blir jobbigt att "uppgradera" till cat 6).

Köp en terminerad kabel, klipp ena kontakten, trä kabeln, kläm på en kontakt och voilà!

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Det finns rj-45 kontakter som är avsedda att användas med solid kabel. Det är ingen höjdare att ta en för flerkardelig kabel och krimpa på.

Om jag var du skulle jag köpt kontakterad flerkardelig och klippt ena kontakten sen krimpt på ny kontakt som någon nämde.

Men seriöst 5e eller 6 ett par meter... Det är skit samma skulle jag vilja säga.

Permalänk
Avstängd

Ja, de är gjorda på ett annat sätt än de som jag senare kom på att TS nog avsåg efter att jag postat mitt första inlägg (och, nej, den typen (TS troligen avsåg, men det går i rent teknisk bemärkelse om man är ytterst försiktig.) försvagar kardelen för mycket och kan ge dålig terminering som någon sade efter att jag postat), jag använde de vid tillfället pga att "knivar" gav för dålig terminering och trasade sönder kardelen så att det uppstod en brottanvisning där kablaget gick av (hade inga "riktiga" hemma vid tillfället), men tydligen.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Pellepelikan:

Köp en terminerad kabel, klipp ena kontakten, trä kabeln, kläm på en kontakt och voilà!

Skickades från m.sweclockers.com

Ja, den tanken har slagit mig flera gånger tidigare. Men varje gång jag försökt mig på det så har det resulterat i en förstörd kabel. Senast förstörde jag en 50 meter kabel på det sättet. Det ena problemet är att det är nästintill omöjligt att få ledarna i rätt ordning. Isoleringen på ledarna har varit av någon konstig typ av plast som gör att de förflyttar sig lätt när man försöker trycka in kabeln i RJ45 kontakten.

Det andra problemet är att de få gånger man lyckas behålla ordningen på ledarna i kontakten så går det inte att trycka in dem i hålen på kontakten (s.k. "guide") och de når inte fram till metallplecken så att man kan press ner dem. Ledarna bottnar inte kontakten alltså. Det beror på att isoleringen på ledarna är typ någon bråkdel av en millimeter för tjocka. Men om jag skalar av samma typ av kabel men som jag har köpt på lösmetern, alltså från en 100 m UTP Cat5e rulle (patch - flerkardelig), så går den jättebra att trycka in i exakt samma RJ45 kontakt.

Så om man tar en färdig patch kabel med kontakter, klipper av kontakterna och sedan försöker trä på egna RJ45 kontakter på den så funkar det inte. Kontakterna vill inte gå på en sån kabel. Isoleringen på ledarna är för tjocka.

Men är det här något som du själv har testat?...

Som sagt var, min erfarenhet är att isoleringen på ledarna hos färdiga patchkablar är tjockare än isoleringen på ledarna hos en installationskabel. De kablar jag testat det här på har varit av märket Deltaco. Så jag vet inte om det är skillnad mellan olika märken. Men en färdig patchkabel har en gjuten kontakt och de tillverkas i en kabelmaskin.

Det är inte utan anledning som man säljer nätverkskablar på rulle. Kablar på rulle är för den som vill tillverka egna kablar. Färdiga kablar med kontakter är just det - färdiga kablar. De är inte tänkta att klippas och trixas med - som jag fått lära då genom erfarenhet. Problemet är bara det att tillgången på Cat6 patch kablar på rulle är nästintill obefintligt. De flesta bättre butiker säljer Cat6 på rulle men då är det solida kablar. Det beror nog på att Cat5e fortfarande är den dominerande kabeltypen.

Skrivet av dancar:

Det finns rj-45 kontakter som är avsedda att användas med solid kabel. Det är ingen höjdare att ta en för flerkardelig kabel och krimpa på.

Om jag var du skulle jag köpt kontakterad flerkardelig och klippt ena kontakten sen krimpt på ny kontakt som någon nämde.

Men seriöst 5e eller 6 ett par meter... Det är skit samma skulle jag vilja säga.

Ja, det där har jag läst och hört talas om flera gånger. Men var köper man såna egentligen? Hur ser de ut? Ser de ut som vanliga RJ45?

Som jag förklarade ovan så är min erfarenhet att det där inte funkar något vidare bra. När man väl klippt av kontakten på en färdig patch kabel så går det inte att trä på sina egna RJ45 kontakter. Isoleringen på ledarna är för tjock och det gör att de inte går att trycka ända in i hålen på RJ45 kontakten.

Varför kan jag inte bara köpa Cat6 UTP patch kabel på rulle? Deltaco har en som heter TP-48PH ("DELTACO U/UTP patchkabel, LSZH (Low Smoke Zero Halogen), Cat6, flerkardeliga ledare, 100m rulle, grå"). Men de Deltaco återförsäljare som jag har hittat säljer den inte. De har istället deras solida variant.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Avstängd

Den går bra att använda om man inte böjer den för ofta i tvära böjar så att kardelerna utmattas, skall se om jag kan hitta igen kontakterna jag använde... Kommer tyverr inte ihåg i skallen vad de heter med riktig benämning.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

kompis, nog tycker jag det låter som att du inte har gett det en ärlig chans riktigt. att klippa en färdig patchkabel & sen trycka dit en rj45 igen handlar enbart om tålamod & noggrannhet. Gör det i lugn & ro, bråkar det så gå & ta en kaffe och andas lite, ingen panik.

minns själv hur det var i början, bland det värsta jag visste var att klämma dem små rackarna, idag går det hur bra som helst, ytterst sällan det inte blir bra första gången. Men det har ju blivit en hel del ramsor & svärdormar genom åren, tärt på tålamodet något så fruktansvärt osv men nu går det som sagt bra. tålamod & noggrannhet är hemligheten.

sen angående vilken ordning de ligger i, färgerna asså, bör du följa "B"-standarden.

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Medlem

kom på nu att det finns en (osäker på vad den heter) typ som en skarvdosa för tp-kabel fast med kniv-plintar i. en sån liten rackare kanske skulle kunna vara nått, då klipper du kabeln på typ mitten, trär genom väggen & sen skarvar ihop den igen.

då behövs den boxen (3cm typ), en tp-kabel valfri längd och en såndär man trycker ner tp i plint med. torde vara den enklaste lösningen om man inte vill kontraktera.

edit, ^mitt inlägg nr 666, har alltid hävdat att djävulen måste ha haft en finger med i nätverksdjungeln!

Visa signatur

AMD Phenom2 940BE | Gigabyte MA790X-UD3P | 4850 CrossfireX | Corsair 4 gig pc6400 | 550 gig HDD's | Antec Threehundred | 450 Watt Ace | Win7 <-> Thinkpad R60 + Win7 & 4 gig RAM <-> Asus G53JW-SZ154V + SSD Intel 320 120gb + Win7 <-> Rasberry pi revB

Permalänk
Avstängd
Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Medlem

Ta en kontakt med loadbar så slipper du bli tokig vid kontakteringen, exempel. Denna fixar flerkardelig och solid. Loadbaren gör att du kan lägga respektive kabel rätt sen för du in kalaset i pluggen och klämmer åt.

För att svara på din andra fråga om jag klippt en kontakterad kabel satt på en ny plugg är svaret ja och jag upplevde inga problem.

Permalänk
Avstängd

Något liknande den var det nog jag tänkte på först, ja...
Klart bäst med den pressfattningen i ställetför de andra tycker jag.

"Passar både solid och flerkardelig kabel"
Just så, ja.... med den "rätta"
Dendär Har inte sönder kabeln som de andra.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk
Skrivet av Ramsam:

kompis, nog tycker jag det låter som att du inte har gett det en ärlig chans riktigt. att klippa en färdig patchkabel & sen trycka dit en rj45 igen handlar enbart om tålamod & noggrannhet. Gör det i lugn & ro, bråkar det så gå & ta en kaffe och andas lite, ingen panik.

minns själv hur det var i början, bland det värsta jag visste var att klämma dem små rackarna, idag går det hur bra som helst, ytterst sällan det inte blir bra första gången. Men det har ju blivit en hel del ramsor & svärdormar genom åren, tärt på tålamodet något så fruktansvärt osv men nu går det som sagt bra. tålamod & noggrannhet är hemligheten.

sen angående vilken ordning de ligger i, färgerna asså, bör du följa "B"-standarden.

Jo, jag vet att det kan vara jävligt att få dem på plats och i rätt ordning. Jo då, jag har haft mer tålamod än vad den här skiten har förtjänat. Jag är inte känd för att vara otålig och noggrann vet jag att jag är. Jag lämnar alltid snygga fina installationer efter mig, med jämna avstånd mellan kabelklamren och snygga böjar. Jag har jobbat som elektriker förut och jag läste ett treårigt gymnasium med inriktning på Elteknik. I jobbet har jag inte gjort många nätverksinstallationer, det var mest bara el. Men i skolan har jag fått öva på både modularkontakter (RJ45, RJ11), terminering i plintar med "Krone" verktyg, data, tele, antenn, etc. Men det var ju ett bra tag sedan, enda nyttan jag haft av det var när jag behövt fixa något hemma. Som nu t.ex...

Normalt set brukar jag inte ha problem med att få de där små rackarna på sin plats och i den rätta ordningen. Det var väl bara de där kabelarna som inte gillade mig...

Men men! Nu har jag i alla fall ordnat det. Jag köpte ett gäng nya RJ45 kontakter och en färdig Cat 6 patch kabel som jag klippt kontakterna på. Det speciella var de här nya kontakterna. Det är såna där som har en löstagbar "guide" som man trär på ledarna först, och sedan för man in det hela i kontakten och pressar. De kostar det dubbla mot vanliga RJ45 men det är det värt. Så då gick det minsann att terminera även en färdig patch kabel.

Skrivet av Ramsam:

kom på nu att det finns en (osäker på vad den heter) typ som en skarvdosa för tp-kabel fast med kniv-plintar i. en sån liten rackare kanske skulle kunna vara nått, då klipper du kabeln på typ mitten, trär genom väggen & sen skarvar ihop den igen.

då behövs den boxen (3cm typ), en tp-kabel valfri längd och en såndär man trycker ner tp i plint med. torde vara den enklaste lösningen om man inte vill kontraktera.

edit, ^mitt inlägg nr 666, har alltid hävdat att djävulen måste ha haft en finger med i nätverksdjungeln!

Aj aj aj! Så där får man inte göra! Inte enligt svensk standard!

Jag vet vad du tänker på. Men man ska inte kapa kabeln någonstans om det inte är absolut nödvändigt. Så kabeln ska helst löpa från ett vägguttag fram till en central knytpunkt, som i regel är en patchpanel. (Amerikanare har ett uttryck för det, det heter "home run".) Lägger man ut ny kabel i en ny installation så kan man lika gärna göra rätt från början. Om man däremot har en befintlig installation och inte vill dra ny kabel så... ja, då kan man kanske haka på en sån där "connection box".

Panelen sitter i samma rum som switchar, brandväggar, routrar och servrar. Själv har jag ingen patchpanel. Det är överdrivet och onödigt för hemmanätverk. Eller det beror kanske på hur galen man är... jag vet inte.

En "såndär" kallas för "kroneverktyg. Det kommer från "Krone" som var namnet på den tyska tillverkaren av verktyget. Jag vet inte om det var de som först tog fram det där verkyget. Jag har för mig att de har blivit uppköpta av TE Connectivity. Och de hette nog Tyco innan. De tillverkar mycket elprylar. Det kan ha varit så att Krone tog fram en speciell typ av plint... undrar om det inte var det som kallades för LSA plint... i USA kallar man det 110 plint. Någon som kan fylla på med info? Just 110 mm är måttet på plintarna man har för nätverk och 66 mm är för telefoni. På ett professionelt "Kroneverktyg" (helst original) så kan man byta blad från 110 till 66 just för att kunna installera både nätverk och telefoni med samma verktyg.

Plint kallas för "punch block" på engelska, och kroneverktyg heter "punch down tool". Notera att det inte är "krone tool"!

Jodå, det är B jag har använt. EIA-568B används i regel på allt idag vid nyinstallation. Man använder 568A bara i vissa fall, och då är det oftast vid gamla installationer. Men på patch kablar är det nästan uteslutande B som avnänds.

Lite onödigt vetande...

"Idealisk för anslutning och förlängning av styva nätverkskablar med hjälp av LSA-verktyg."

Här dyker det upp igen... "LSA"... någon som vet vad det står för? Är "LSA-verktyg" samma sak som "Kroneverktyg"? Och varför? Vad är LSA då?

Skrivet av dancar:

Ta en kontakt med loadbar så slipper du bli tokig vid kontakteringen, exempel. Denna fixar flerkardelig och solid. Loadbaren gör att du kan lägga respektive kabel rätt sen för du in kalaset i pluggen och klämmer åt.

För att svara på din andra fråga om jag klippt en kontakterad kabel satt på en ny plugg är svaret ja och jag upplevde inga problem.

Vad blir det på ren svenska? Loadbar?... "Laddstång" kanske? Mycket engelska blir det i alla fall. Jag vet att man använder "load bars" vid rackinstallationer. En "load bar" är till för att hålla upp tunga kablar. Men begreppet används även i andra sammanhang antar jag.

Men det du länkade till, är det en sån där kontakt där "guiden" sitter lös, så att man först trär den på ledarna och sedan för in det hela i kontakten och pressar? För det är precis såna som jag har köpt. Inte exakt den modellen då. Jag köpte hos Kjell. Se artikel 68893.

Skrivet av Mizzarrogh:

Något liknande den var det nog jag tänkte på först, ja...
Klart bäst med den pressfattningen i ställetför de andra tycker jag.

"Passar både solid och flerkardelig kabel"
Just så, ja.... med den "rätta"
Dendär Har inte sönder kabeln som de andra.

Var det en sån du tänkte på? Den som Dancar länkade till? Den som du menade skulle passa både flerkardelig och solid kabel?

Den kabel jag använde var en Cat 6 SSTP från Kjell. Se artikel 68974. Det står att det är en UTP kabel men det stämmer inte. Jag hade ingen användning för skärmflätan eftersom jag använde en vanlig RJ45 kontakt. Trådparen var också isolerade med folie på den här, men å andra sidan så var de inte lika tätt tvinnade som på Cat 6 UTP. Men jag fick samma hastighet som jag testat förut med UTP. Så den funkar bra.

Men det konstiga med den här kabeln var att de ledare som skulle vara blandfärgade... alltså typ orange-vit och grön-vit... de var helvita istället. Det gör att man lätt kan blanda ihop orange-vit med grön-vit t.ex. eftersom båda är helvita. Men eftersom trådpared var tvinnade och hade en folie omkring så kunde man se vilken som var vilken. Men det finns risk att man tar fel vit... Så det där var ju lite dumt. Att de inte kunde kosta på sig lite färg på isoleringen... men å andra sidan så har de väl inte räknat med att jag ska klippa av kontakterna på den. Och visst, de har en poäng där. Det är därför det finns... eller ska finnas... Cat 6 patch kabel på löpmeter/lösmeter och rulle.

Den som söker efter Cat 6 UTP patchkabel utan kontakter kan hitta TP-48PH här:
http://www.datapryl.se/products/Kablage/Natverkskablar-ovriga...

Den kostar 458 kr för 100 m rulle. Det är ett väldigt bra pris. Nu har inte jag handlat något från Datapryl.se förut, så jag vet inte alls om de är pålitliga och så, plus att jag inte gillar att vänta, sånt här ska finns tillgängligt i den närmsta välsorterade datorbutiken. Motsvarande kabel hos ELFA kan gå på 1000 kr inkl. moms om inte ännu mer.

Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk

Oj oj! Nu har jag hittat vad LSA står för, så jag fyller väl på med info här.

Citat:

"Krone LSA-PLUS (or simply krone) is an insulation-displacement connector for telecommunications. It is a proprietary European alternative to 110 block."

Källa: Wikipedia

Så det var visst Krone som stod bakom den här standarden...

"LSA-PLUS" står för Lötfrei, Schraubfrei, Abisolierfrei, Preiswert, Leicht zu handhaben, Universell anwendbar, Sicher und schnell.

Dold text
Visa signatur

"Good teaching is one-fourth preparation and three-fourths pure theatre."—Gail Godwin
Sweclockers BB kod
0101001101000111

Permalänk
Medlem

Kanon det löste sig!

Kan bara hålla med de pluggarna med guide (load bar) är värda sitt pris!

Permalänk
Avstängd

Den jag använde påminnner om den som Dancar länkade till men var en billigare variant från kjell, den är litet enklare än den Elfa har men jag är osäker på om de har kvar den i sortimentet, var som sagt länge sedan.

Det som främst skiljer den från de jag kom på att yakideo med flera nog menade är att den istället har ett par klor som trycks ned en bit i kardelen men utan att skapa en brottanvisning bakom stiftet. Med denna konstruktion blier det både starkt och hållbar och termineringen blir mycket god. Nackdelen är att den är svårare att montera och att den inte går att återanvända.
Den går dock att montera även utan dyra verktyg i nödfall bara man är ytterst försiktig. Det är meningen att man skall trycka klostiftet i botten men inte mer så att "klacken" går sönder, om man monterar den korrekt undviker man brottanvisningar på kardelen (och slipper problemen med dålig terminering) men man bör ändå montera den med stödhylsa (tex en gummikappa) för att minska risken för kardelbrott bakom kontakter om man kör solida ledare även i denna.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number