3,5mm adapter --> 1 uttag till 2

Permalänk
Inaktiv

3,5mm adapter --> 1 uttag till 2

Tjena!

Jo det är så att jag endast har ett 3,5mm uttag och jag vill koppla in dessa i det:
-Högtalare
-Hörlurar

Anledningen är att jag vill köra spelljudet i hörlurarna samtidigt som jag använder de externa högtalarna till musik.
Om jag köper en förgrening, kan datorn då känna av att det är två olika outputs?
Alltså så att jag kan skicka musiken till högtalaren och spelljudet till hörlurarna?

http://www.kjell.com/sortiment/ljud-bild/kablar-adaptrar/3-5-...

Tacksam för snabba svar, pknis.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon170340:

Tjena!

Jo det är så att jag endast har ett 3,5mm uttag och jag vill koppla in dessa i det:
-Högtalare
-Hörlurar

Anledningen är att jag vill köra spelljudet i hörlurarna samtidigt som jag använder de externa högtalarna till musik.
Om jag köper en förgrening, kan datorn då känna av att det är två olika outputs?
Alltså så att jag kan skicka musiken till högtalaren och spelljudet till hörlurarna?

Svaret är nej på båda frågorna,du kommer bara dela upp signalen till två.

Permalänk
Medlem

När du har en analog ljudutgång så skickas det bara ut en signal som varierar motsvarande ljudvågen, datorn har ingen aning om vad du kopplar in.

Du kan koppla in din brödrost på line-out om bara impedansen stämmer, datorn skickar ut signalen lika glad ändå.

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Skrivet av anon170340:

Tjena!

-Högtalare
-Hörlurar

Det går, om du kan tänka dig mono-ljud istället för stereo.
Då kan du skicka spelet till vänster kanal och musiken till höger.

Det du behöver då är en adapter som delar stereosignalen i två monosignaler.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fast musik i mono är väl lite 1960 tal eller så

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk

Sök på eBay. Headphone splitter eller liknande, kostar inte många kronor.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bergggren:

Sök på eBay. Headphone splitter eller liknande, kostar inte många kronor.

Då får han inte det han eftersöker.

Och det är som tidigare inlägg förklarar ej heller möjligt med den metoden. Vad du däremot kan prova, TS, är att koppla högtalarna till uttaget på baksidan och lurarna till det på framsidan (om ditt chassi har ett sådant, vilket jag utgår från).

EDIT: Du skriver att du bara har en AUX-utgång. Går det inte att lösa en till? De allra flesta moderkort har anslutning för frontpanelsljud.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av HurMycket:

Då får han inte det han eftersöker.

Och det är som tidigare inlägg förklarar ej heller möjligt med den metoden. Vad du däremot kan prova, TS, är att koppla högtalarna till uttaget på baksidan och lurarna till det på framsidan (om ditt chassi har ett sådant, vilket jag utgår från).

EDIT: Du skriver att du bara har en AUX-utgång. Går det inte att lösa en till? De allra flesta moderkort har anslutning för frontpanelsljud.

Förklara gärna varför det inte skulle funka?
Man kan väl bara använda en utgång i taget på en pc? Dvs fronten disable´ar baken och tvärtom.

Permalänk
Rekordmedlem

Skaffa 2 ljudkort eller kolla om det går att använda bakakanlerna för att sända ut musiken eller liknande lösning.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av bergggren:

Förklara gärna varför det inte skulle funka?

För att

Skrivet av SmalaFettot:

Skrivet av bergggren:

Man kan väl bara använda en utgång i taget på en pc? Dvs fronten disable´ar baken och tvärtom.

Jag vet av erfarenhet att man åtminstone kan skicka ut samma ljud genom bak- och frontpanelsutgångarna samtidigt. Du kan däremot ha rätt i att TS problem kanske inte kan lösas på det sättet. Jag vet inte; mitt inlägg var bara ett förslag.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

5.1 ljud har moderkorten klarat av sedan i alla fall Windows XP. Välj uppspelningsenheter från högtalarikonen i listen så kan du välja viken som är primär och sekundäruppspelare i Windows, och vilka program som spelas upp i vilka högtalare.

Visa signatur

Server: Fractal design Define 7 XL | AMD Ryzen 7 5800X 8/16 | ASUS ROG CROSSHAIR VIII DARK HERO | 64GB Corsair @ 3000MHz | ASUS Radeon RX 460 2GB | Samsung 960 PRO 512 GB M.2 | 2x 2TB Samsung 850 PRO SSD | 6x Seagate Ironwolf Pro 10TB
WS: Phantex Entoo Elite | AMD Ryzen Threadripper 1950X 16/32 | ASUS Zenith extreme | 128GB G.Skill @ 2400MHz | ASUS Radeon HD7970 | 3x 2TB Samsung 960PRO M.2 | 6x Seagate Ironwolf Pro 10 TB
NEC PA301W 30" @ 2560x1600 | Linux Mint 21.3 Cinnamon

Permalänk
Skrivet av anon170340:

Tjena!

Det missade jag att TS ville ha olika ljudkällor ur samma utgång. Nej det går icke.
Använder du en förgrening så kommer det komma samma ljud ur hörlurarna och högtalarna.

Denna t.ex. http://www.ebay.com/itm/3-5mm-Audio-Earphone-Headphone-Splitt...

Den delar upp stereoutgången till 2 st stereoutgångar. Den delar inte upp ljudet i höger och vänster kanal.

God natt!

Edit:

Skrivet av anon170340:

Skrivet av OldComputer:

5.1 ljud har moderkorten klarat av sedan i alla fall Windows XP. Välj uppspelningsenheter från högtalarikonen i listen så kan du välja viken som är primär och sekundäruppspelare i Windows, och vilka program som spelas upp i vilka högtalare.

Det är en lösning, man kan dela upp ljudkällorna på olika utgångar. Problemet är att TS säger att han bara har en 3,5 mm utgång. Antagligen kör han laptop.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bergggren:

Problemet är att TS säger att han bara har en 3,5 mm utgång. Antagligen kör han laptop.

Precis, det är en laptop jag använder.

Funderar på att införskaffa mig ett usb-ljudkort med anslutning för 3,5mm. Kostar dock lite grann, ville helst att det skulle finnas någon annan lösning!