Permalänk
Medlem

Wifi Accesspunkt

Tjo

Tänkte förstärka ett trådlöst nätverk men är lite osäker på vilken teknik jag ska använda, tänkte därmed att jag kunde vända mig till forumet för lite inputs.

Teknikerna jag har att välja mellan är en accesspunkt via trådlöst eller powerline network.
Grejen är att jag är lite rädd att ansluta med trådlöst, eftersom där min accesspunkt ska sitta har väldigt dåligt täckning (kanske blir mycket CRC eller kontrollsumma fel mellan accesspunk och min router). Täckningen är uppmätt med mobilen, kanske är bättre antenn i accesspunktmodulen. Så därför funderar jag på powerline nätverk, men har hört att det måste vara samma fast för att funka bra.
Kan inte heller flytta närmare min accesspunkt som finns i router, vill nämligen ha en Ethernet port där täckningen är dålig.

Någon som har erfarenhet att försöka förlänga wifi nätet, där det är dålig täckning?

Permalänk
Medlem

Jag har en trådlösförlängare med dålig täckning, det blir en hel del fel faktiskt :/

Visa signatur

Min Dator: AMD 3600 | 24 GB RAM | Asus X570 Prime | Fractal Design Arc R2 | Thermalright Silver Arrow | Dell U2412M | IBM Model M

Permalänk
Medlem

hm, blir nog att testa powerline då!

Permalänk
Rekordmedlem

Riktiga wifiprylar med riktantenn ? Kan du beskriva vad du vill koppla ihop och hur det ser ut, är det mellan olika hus eller är det störningar från omgivningen eller annat ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Har Telia routern i ett rum, men i wifi täckningen räcker inte ända bort till det sista rummet. Vill ha bättre täckning i rummet längst bort. Vill också ha en Ethernetport där.

Permalänk
Rekordmedlem

Nätverkskabel, via elnätet (helst samma fas annars kanske du behöver en fasbrygga) eller en wifibrygga med bra antenn typ http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=187 borde lösa det om det enbart handlar om signaldämpande väggar och inte störningar, behöver du sen fler ethernetportar ansluter du en switch i det bortre rummet.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Nätverkskabel, via elnätet (helst samma fas annars kanske du behöver en fasbrygga) eller en wifibrygga med bra antenn typ http://www.davido.se/shop/product_info.php?products_id=187 borde lösa det om det enbart handlar om signaldämpande väggar och inte störningar, behöver du sen fler ethernetportar ansluter du en switch i det bortre rummet.

Hm känns som den kanske är lite overkill. Tyckte det stod att den kunde länka upp till 15 km

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Kabel orkar jag inte dra, så frågan är vilken som är bäst mellan wifibrygga och nätverk via elnät.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eswa:

Hm känns som den kanske är lite overkill. Tyckte det stod att den kunde länka upp till 15 km

Upp till 15km luft eller 0,01 mm plåt
Det beror helt på vad du ska passera för hinder, men antennförstärkning är alltid bra att ha om det är väggar emellan, man kan mäta upp dämpningen vägg för vägg och räkna ihop totalen om man vill och sedan se till att man får lika mycket i antennförstärkning eller så gissar man lite och försöker hamna på rätt sida med marginalerna.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Upp till 15km luft eller 0,01 mm plåt
Det beror helt på vad du ska passera för hinder, men antennförstärkning är alltid bra att ha om det är väggar emellan, man kan mäta upp dämpningen vägg för vägg och räkna ihop totalen om man vill och sedan se till att man får lika mycket i antennförstärkning eller så gissar man lite och försöker hamna på rätt sida med marginalerna.

Kan man sätta bryggan där signalen är svag, eller måste den sitta den signalen fortfarande är hyffsat bra ?

Funderar på http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/asus-ea-...

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av eswa:

Kan man sätta bryggan där signalen är svag, eller måste den sitta den signalen fortfarande är hyffsat bra ?

Funderar på http://www.netonnet.se/art/dator/natverk/accesspunkt/asus-ea-...

Man ansluter bryggan med kabel till datorn så den bör ju inte vara längre bort än du vill dra kabel, men eftersom den har bättre antenn så går den placera på ställen där du inte får kontakt med ett normalt nätverkskort med rundstrålande antenn.

Visa signatur