Jag personligen tittar på denna just nu Icy Box IB-RD3640SU3E2 av anledningen att jag vill ha integrerad RAID för att göra det lättare vid reparation av dataförlust.
Lösa diskar är helt klart säkert, RAID 1 speglar diskar så du får en identisk kopia medan RAID 0 ökar prestandan genom att skriva och läsa till två diskar samtidigt. Därav mitt val av RAID 10 där båda av de tidigare nämda kombineras.
Valet är ditt, behöver du inte mer prestanda än vad en vanlig HDD kan ge dig kan du skippa det helt och köra backup på annat vis.
Samsung's 840 Evo finns med upp till 1Tb lagringsutrymme, kostar dock 5Kkr så det är inte ett optimalt val för lagring. (Att arbeta från disken skulle vara en perfekt lösning, dock finns det billigare alternativ (RAID))
RAW borde du inte klippa i realtid, inte nog med att dina diskar kommer ha extremt svårt att klara av det men din dator kommer få arbeta sönder sig själv. Använd dig av proxy's under klippningen, en proxy är helt enkelt samma klipp renderat i ett redigeringsvänligt format för just klippning.
Här har du ett exempel på ett proxyworkflow: http://www.youtube.com/watch?v=-0S2MJT9wDY