Permalänk
Avstängd
Skrivet av Aleshi:

Som sagt, kalori in/kalori ut är sant i sin enkelhet, men det är taget ur sammanhanget med massor av andra faktorer. Att bara räkna kalorier fungerar inte. Och att påstå att det är så enkelt är en lögn.

Att räkna kalorier funkar visst, men du måste räkna rätt på din förbränning och det är det som är det svåra.

Just därför underlättar man för sig själv genom att ha lite felmarginaler:
Vill man gå ner i vikt lägger man sig exempelvis på ett veckounderskott på 3-4000 kcal, drygt 500 kcal om dagen alltså.

Jag har varit muskelbyggare i över 10 år, och räkna kalorier är en stor del av min livsstil och exakt vad jag gör större delen av året.
Ser man bara till att man är säker på att man förbränner mer än man stoppar i sig så går man garanterat ner i vikt, och vice versa om man vill gå upp i vikt.

Visa signatur

///M4

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Är egentligen på jobbet så hinner inte ta fram massa källor just nu, men här har du ett exempel.

http://home.trainingpeaks.com/blog/article/a-calorie-is-not-a...

300Kcal skillnad, och då kör de inte ens dieterna särskilt hårt, en normal kost idag är antagligen ännu sötare än deras kolhydratskost. Lägg till dåliga mattider, obalanserade storlekar på varje mål och bonuskalorier som kommer genom sötsug. Då ser man snabbt hur förenklingen kalori in/kalori ut kan vara grovt vilseledande.

Jag förstår att du inte har tid för pubmed etc. på jobbet. Men jag ser inte denna blogg som en trovärdig källa.

Jag har inte läst hela artikeln, men jag tänkte att jag kort kunde besvara de fem punkterna som tas upp;

1. The energy cost to metabolize fat, carbs and protein is different.
Detta är redan inräknat när vi säger att ett gram kolhydrater ger fyra kalorier. Dessa siffror är ungefärliga, men dom är tillräckligt nära. I praktiken jämnar det ut sig i längden med sådana metoder som oouhdawg och jag samt många många andra använder.

2. Calorie restriction slows metabolism.
Detta må vara sant, men effekten är liten och generellt sett överskattad. Dessutom ändrar det inte på det faktum att man bör stoppa i sig färre kalorier för att gå ner i vikt. Man kan förvänta sig att förbränningen är några procent lägre när man ligger på ett underskott.

3. Protein reduces appetite.
Jag förstår inte vad denna har här att göra. När jag läser vidare så argumenteras det att mättande mat är bra om man vill gå ner i vikt. Sant, men irrelevant för poängen att “A calorie is a calorie.”

4. Fiber reduces calorie absorption
Effekterna är små, och det jämnar ut sig i längden.

5. Timing of eating affects calorie processing.
Effekterna är små. Äter man någorlunda regelbundet så blir dom ännu mindre betydelsefulla. Dessutom jobbar kroppen fortfarande med att bryta ned föda som du åt för ett par dagar sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Jag förstår att du inte har tid för pubmed etc. på jobbet. Men jag ser inte denna blogg som en trovärdig källa.

Jag har inte läst hela artikeln, men jag tänkte att jag kort kunde besvara de fem punkterna som tas upp;

1. The energy cost to metabolize fat, carbs and protein is different.
Detta är redan inräknat när vi säger att ett gram kolhydrater ger fyra kalorier. Dessa siffror är ungefärliga, men dom är tillräckligt nära. I praktiken jämnar det ut sig i längden med sådana metoder som oouhdawg och jag samt många många andra använder.

2. Calorie restriction slows metabolism.
Detta må vara sant, men effekten är liten och generellt sett överskattad. Dessutom ändrar det inte på det faktum att man bör stoppa i sig färre kalorier för att gå ner i vikt. Man kan förvänta sig att förbränningen är några procent lägre när man ligger på ett underskott.

3. Protein reduces appetite.
Jag förstår inte vad denna har här att göra. När jag läser vidare så argumenteras det att mättande mat är bra om man vill gå ner i vikt. Sant, men irrelevant för poängen att “A calorie is a calorie.”

4. Fiber reduces calorie absorption
Effekterna är små, och det jämnar ut sig i längden.

5. Timing of eating affects calorie processing.
Effekterna är små. Äter man någorlunda regelbundet så blir dom ännu mindre betydelsefulla. Dessutom jobbar kroppen fortfarande med att bryta ned föda som du åt för ett par dagar sedan.

Om du ber Aleshi ta fram källor för sina påståenden får du faktiskt vara god nog och göra detsamma själv och inte bara komma med dina egna åsikter.
Jag tvivlar inte att det finns källor på det du säger, förespråkar bara allmän hyfs om det ska föras en diskussion grundad i vetenskap och studier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

För att få det att fungera så lär man sig höfta mat. precis som jag lärt mig. jag gör även oftast min egen mat eller äter på ställen med kaloriinnehållslista.
Jag vet att min förbränning ligger på cirka 5300-5500 på en vilodag då jag kontinuerligt väger mig och då kan jag räkna ut ifrån det hur pass högt överskott jag legat på under dom senaste 3 veckorna (har noterat alla dagars kalorinnehåll). och sedan får man ut ett humm om kaloriinnehåll.

Marginalerna är otroligt små när det gäller kostens påverkan på förbränning när man är nere och grötar omkring 1800-2600 kcal per dag som behov. Lägg er på 1500 kcal varje dag i en månads tid, kolla viktnedgången (säg 3 kilo) då kan man snabbt räkna ut att 7000x3 = 21000 kalorier överskott på 30 dagar. Då har man ett ungefärligt behov på 2200 kalorier enligt en månads genomsnitt och då är det inte längre svårt att räkna ut vad månaden efter kommer att vara. Man kan aldrig vara 100% säker på att man kommer att gå ner 21,321 kilo, men man kan vara väldigt nära med OTROLIGT enkel mattematik och grundläggande fakta kring kalorinivåerna hos respektive ämne (fett, protein, fibrer, alkohol, kolhydrater i grunden).

Dock vill jag gå upp i vikt...

Visa signatur

Hemma hos mig är det en Microsoft-fri miljö..
Dator 1: iMac 27" 5K - i7 4,2GHz - 32GB 2400MHz CL14 - 512GB SSD - Radeon PRO 580 8GB - 2xDell P2715Q 4K - 4TB Lacie D2 Thunderbolt
HTPC: ASUS X99-M WS - i7 5960X - H100i GTX - 16GB 3000Mhz - Samsung SM951 512GB - ASUS GTX 780 DCU II OC - AX860 Platinum - Corsair 350D - Linux
Bärbar 1: MacBook PRO 15" 2018 / i7 / 512GB SSD NAS: Synology DS918+ 32TB+2x512GB SSD

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Om du ber Aleshi ta fram källor för sina påståenden får du faktiskt vara god nog och göra detsamma själv och inte bara komma med dina egna åsikter.
Jag tvivlar inte att det finns källor på det du säger, förespråkar bara allmän hyfs om det ska föras en diskussion grundad i vetenskap och studier.

www.kolozzeum.com, bara välja och vraka ur king grubs bibliotek.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

www.kolozzeum.com, bara välja och vraka ur king grubs bibliotek.

Jag kan inte annat än skratta åt det där

Permalänk
Medlem

Vafan, går ni upp i vikt på några dagar? själv har jag problem med uppvikten..

Visa signatur

Intel i9 10900K | H150i PRO XT | Asus Rog Strix Z490-E Gaming | Asus Strix 3090 OC | G.Skill Trident Z Royal 4x8GB 3600MHZ CL17 | Corsair Force MP600 1TB | Asus Rog Swift PG278QE | EVGA Supernova T2 1600W

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

Jag kan inte annat än skratta åt det där

För att? Finns ingen person som länkar till fler forskarstudier än vad han gör.

Permalänk
Medlem
Skrivet av oouhdawg:

För att? Finns ingen person som länkar till fler forskarstudier än vad han gör.

För att:

1. Ber man någon att hänvisa till källor så pekar man inte på ett bibliotek och säger "sök här".

2. Kolozzeum.com är inte en källa för de påståendena som lorgix kom med, man förväntar sig länkar till artiklar och liknande som stödjer det han säger i detalj.

3. Ditt inlägg ovan bekräftar bilden av vart jag tror att du hittat din så kallade "kunskap".

4. Kolozzeum är fullt av svammel i allmänhet, så inte den bästa länken att slänga upp om du ska framföra en åsikt och försöka styrka den.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tommy:

Om du ber Aleshi ta fram källor för sina påståenden får du faktiskt vara god nog och göra detsamma själv och inte bara komma med dina egna åsikter.
Jag tvivlar inte att det finns källor på det du säger, förespråkar bara allmän hyfs om det ska föras en diskussion grundad i vetenskap och studier.

Min fråga var av en mer retorisk karaktär. Det finns nämligen inga korrekt utförda studier som stödjer Aleshis tes. Det är populära myter.

Om man tittar på faktisk forskning så är det inte svårt att hitta stöd för det jag skriver. Här är ett exempel.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lorgix:

Min fråga var av en mer retorisk karaktär. Det finns nämligen inga korrekt utförda studier som stödjer Aleshis tes. Det är populära myter.

Om man tittar på faktisk forskning så är det inte svårt att hitta stöd för det jag skriver. Här är ett exempel.

Retoriska frågor är precis som ironi svårt att avgöra i text, det uppfattades nog inte i det här fallet.
Bra länk, nu har vi i alla fall höjt nivån på diskussionen ett snäpp.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Tommy:

För att:

1. Ber man någon att hänvisa till källor så pekar man inte på ett bibliotek och säger "sök här".

2. Kolozzeum.com är inte en källa för de påståendena som lorgix kom med, man förväntar sig länkar till artiklar och liknande som stödjer det han säger i detalj.

3. Ditt inlägg ovan bekräftar bilden av vart jag tror att du hittat din så kallade "kunskap".

4. Kolozzeum är fullt av svammel i allmänhet, så inte den bästa länken att slänga upp om du ska framföra en åsikt och försöka styrka den.

Mycket svammel, absolut. Dock inte från studierna som king grub refererar till.

Permalänk
Medlem
Skrivet av rinosaur:

Vafan, går ni upp i vikt på några dagar? själv har jag problem med uppvikten..

Om du konsekvent anstränger dig att äta mer så blir det antagligen lättare med tiden.

Jag tror att många av de människor som har liten aptit och vill gå upp i vikt "glömmer" att äta mellan varven. Dom anstränger sig då och då, men det äts för lite däremellan.

Om du konsekvent äter mer än vanligt varje dag i ett par veckor så skulle jag tro att det börjar kännas lättare.

Skrivet av Cinder:

Retoriska frågor är precis som ironi svårt att avgöra i text, det uppfattades nog inte i det här fallet.
Bra länk, nu har vi i alla fall höjt nivån på diskussionen ett snäpp.

Det har du rätt i.

Jag har själv trott på många av dom myter gällande mat och hälsa som är så populära. Men när man tänker på att mkt av det som skrivs skrivs av folk som saknar relevanta kvalifikationer, vill sälja något krafs eller både och, ja, då är det kanske inte så konstigt att folk är felinformerade.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lorgix:

Om du konsekvent anstränger dig att äta mer så blir det antagligen lättare med tiden.

Jag tror att många av de människor som har liten aptit och vill gå upp i vikt "glömmer" att äta mellan varven. Dom anstränger sig då och då, men det äts för lite däremellan.

Om du konsekvent äter mer än vanligt varje dag i ett par veckor så skulle jag tro att det börjar kännas lättare.

kontinuerlighet är det som behövs för viktuppgång precis som du säger. Många säger att dom trycka pizzor och godis titt som tätt. Men sedan varannan dag ligger dom lika mycket minus och skyller på för hög "förbränning", gaah :D.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av DaBone:

Själv är jag sockerberoende äter helt åt skogen fel mat väldigt ofta när jag är hemma, äter ofta ute och det blir ofta fet mat, dricker alldeles för mycket Coca Cola och äter godis i för stora mängder. Häller ibland grädde på maten..

Men trots det går jag inte upp i vikt................ ser ju ut som ett benrangel.

Vänta tills du blir 30+ så ska du se att det börjar hända grejer om du fortsätter så

Visa signatur

///M4

Permalänk
Skrivet av Aleshi:

Bortsett från att man i princip kan ersätta äpplen med gelegodis eller läsk så.
Folk tror att frukt är nyttigt bara för att det är naturligt. Det är bara vatten och socker, estrar och lite vitamin. Ur viktsynpunkt är äpplen en katastrof. Bara socker, vilket bromsar ämnesomsättningen och sporrar fettinlagring. Bra sätt att underhålla ett sockerberoende och att vara sötsugen och hungrig en halvtimme senare. Socker triggar sötsuget igen också när blodsockret kraschat som rekation på blodsockertoppen. Man har en liten topp med energiöverskott en stund, vilket stoppar all fettförbrännnig och istället ger fettinlagring, sedan när energin tar slut lika fort som den kom och fettförbrännignen är på noll så blir det energibrist, det medför hungerskänslor, trötthet och sötsug senare.

EDIT: Om jag blir erbjuden ahlgrens bilar eller vindruvor så hade jag avstått från båda. De skulle göra mig hungrigare innan nästa måltid och lägga på onödig vikt. Vindruvorna speciellt som är fulla av druvsocker som är ännu värre än sockret i ahlgrens bilar. Är det en slump att ett fetto i ett lakan som äter vindruvor är symbolen för frosseri och övervikt?

Jag vill nog hävda att ett äpples påverkan på blodsockret är ganska marginell så till vida att man inte har diabetes. Socker må ge en snabb kick men ett normalstort äpple ger inte mer än 85kcal och det räcker inte för varken en stark spik eller efterföljande dip i blodsockerkurvan. Fruktos går dessutom bakvägen via levern, även om jag tror att det även är en hel del glukos i äpplen.

Att insulin är fettlagrande används ofta som retoriskt argument eftersom man lätt relaterar till kroppsfett. Ungefär samma sak som att argumentet att äta fett ökar fettförbränningen, vilket ju stämmer, men det handlar inte om kroppsfett utan det extra fettet du äter.

Mig veterligen har det inte bevisats hos en frisk person att insulinets fettlagrande egenskaper egentligen skulle spela någon roll för kroppssammansättning.

Skrivet av Aleshi:

Är egentligen på jobbet så hinner inte ta fram massa källor just nu, men här har du ett exempel.

http://home.trainingpeaks.com/blog/article/a-calorie-is-not-a...

300Kcal skillnad, och då kör de inte ens dieterna särskilt hårt, en normal kost idag är antagligen ännu sötare än deras kolhydratskost. Lägg till dåliga mattider, obalanserade storlekar på varje mål och bonuskalorier som kommer genom sötsug. Då ser man snabbt hur förenklingen kalori in/kalori ut kan vara grovt vilseledande.

Proteins "kalori-kostnad" eller termiska effekt är faktiskt inräknad när vi säger att 1g protein är 4kcal.

Slutligen vill jag ge dig en liten pik för din källa. Det är en journalistisk artikel utan källhänvisning skriven på uppdrag av ett företag som säljer proteinpulver.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Nej, det är lögn, jag sa aldrig ett par kilo, jag sa "ett kilo över ett litet LAN".

Syftade mot TS inlägg som låg till grund för hela debatten om hur många kilo man kan gå upp över ett lan:

Skrivet av oskitron:

Ett 3 dagars LAN drar mig tebax ganska långt i träningen, och ett par kilo tyngre.

Permalänk

Denna tråd gick från överlevnad på LAN, till att handla om Diet, kolhydrater och annat jox. tror nog TS har tröttnat för länge sen om vissa tycker si eller så..
kan man bara inte acceptera att andra kan ha en annan syn på saker eller är det samma som med Politik. Religion. narcissist Besserwisers

vänta ska hämta popcorn...

Visa signatur

hej Achmed Länken till bästa tråden #15549644

Permalänk
Medlem

Vet ett flertal personer som äter som hästar och äter nästan allt och tränar samtidigt. Nån dag eller 3 överlever du utan att äta nyttigt, straffa dig själv nästa gång och träna dubbelt så hårt?
Men ärligt, tror folk att en diet är det bästa?
TRÄNA!!!
Gå ut och gå, gymma konditionsträning, vad som helst är bättre än att sitta still.
Nu blev jag hungrig bara för det.

Visa signatur

Main : AMD Ryzen 5900X @ 4.55 | NZXT Kraken X73 | 32 GB DDR4 Gskill 3600mhz @ 3800 CL16 | Asus ROG STRIX B550-A GAMING | Sapphire Radeon 7900 XT nitro+ | Samsung 970 evo 1TB | Windows 10 | Lian Li PC-O11 Dynamic EVO | Corsair RM 750 | AOC cu34g2x + Dell u3415w / 1st 24"
Htpc / server : Intel G3258 | Nvidia GTX 670 | 12 GB | 6TB lagring | Fractal design Node 804 | Win 10+Kodi

Permalänk

res på dig en gång i timmen gör tio armhävningar tio situps + tio stora upphopp... varlfritt går ju göra fler om man vill så syresätter man kroppen bättre och kan koncentrera sig mer eller kuta ett varv runt byggnaden ni befinner er i en gång i timmen.

går säkert ställa ett alarm som tjuter i lurarna 1 gång i timmen att du skall röra dig...

notera att jag inte läst hela tråden så kan ha missat o kolla om detta nämnts tidigare...

o känner du sockersuget drick lite vatten i stället undvik att små äta hela tiden...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aleshi:

Jo

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

q9550@3,4Ghz, GTX275, 4GB DDR2 Corsair XMS2//HTPC AmdX2 4600+ passivt kyld med scythe ninja mini, Antec NSK 2480

Fractal design arc midi r2// core i7 4770k@ 4,4ghz :)
// corsair h100i // corsair hx 850m// asus maximus VI hero//
Corsair vengeance pro 2400mhz// intel ssd 335 180gb// gigabyte gtx 780 OC@1200mhz Core//win 8.1