Ominstallation! Win8 lr Win7? SSD i raid lr inte?

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casper_83:

Just det!
Om jag köper windows 8.1 nu, får jag gratis uppdatering till 8.3? Som jag tror nästa stora skulle heta.

Då du för tillfället kan uppgradera från 8.0 gratis till 8.1 är det väl inte fel med 8:an. Men kostar 8.1 lika mycket som 8.0 så köp 8.1. Då får du ju dessutom ett installationsmedia (DVD).

I Windows 8.1 kan du ju dessutom logga in automagiskt direkt till skrivbordet + att där finns en "startknapp"

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Aha, så ditt Windows öppnar inte PDF, JPEG, PNG eller någon annan filtyp i någon nerdummad, idiotisk Metro-app tills du säger åt det att använda något annat? Konstigt, för det måste jag göra då och då, när jag öppnar någon filtyp jag inte öppnat innan.

Har inget minne av att den skulle göra det nej.

Permalänk
Skribent
Skrivet av Flostyle:

Men hur bar du dig åt när du använde Windowsdatorer innan Vista kom och introducerade Aero? Antar att XP och tidigare versioner också måste haft oanvändbara GUI:n enligt dig, för det är ingen skillnad på hur fönster hålls isär där mot i Windows 8.

Att du klagar på inloggningsskärmen är ju bara löjligt. Eller är det mycket tid som du brukar spendera där?

Finns otroligt många mods/skins osv. till just XP. Kommer ihåg att jag körde bla. en OSX "klon" och ett alienware themed XP, var ju inte Aero direkt, men det ersatte det tråkiga gränsnittet som annars var XP (blått och livlöst).

Visa signatur

< R9 5900X | 32GB 3200 MT/s | RTX 3090 Ti >

< R5 7600X | 32GB 6400 MT/s | RX 9070 XT >

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Finns otroligt många mods/skins osv. till just XP. Kommer ihåg att jag körde bla. en OSX "klon" och ett alienware themed XP, var ju inte Aero direkt, men det ersatte det tråkiga gränsnittet som annars var XP (blått och livlöst).

Man använde ju high contrast black/white på XP, bästa.

http://www.hamradioandvision.com/storage/post-images/Contrast...

Permalänk

Tillbaka efter ominstallationen Blev 8.1 i raid.
Men allting öppnas i helfönster. Hur ändrar man det.
Såg någon nämna något om Skype tidigare.
Jag ju van vid att köra minst tre program jämte varandra på skärmen.
Känner mig irriterad som feen på gränssnittet just nu, men jag ska inte ge mig, jag ska ge det sin chans

Visa signatur

Windows 10 64 Corsair AX 860
CPU i7 6700K @ 4,00GHz Geforce RTX 3080
MSI Z170A SLI Plus Corsair DDR4 2800MHz 16GB 4x4GB
NVMe Samsung SSD 950 Samsung SSD 860 EVO 2TB

Permalänk

Är det så att Windows 8 har bra skydd mot virus och jag inte behöver skaffa ett antivirusprogram?
Mycket frågor nu

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Är det så att Windows 8 har bra skydd mot virus och jag inte behöver skaffa ett antivirusprogram?
Mycket frågor nu

Windows 8(8.1) har Microsoft Security Essential förinstallerat. Jag har det o tycker att det räcker

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av HurMycket:

Aha, så ditt Windows öppnar inte PDF, JPEG, PNG eller någon annan filtyp i någon nerdummad, idiotisk Metro-app tills du säger åt det att använda något annat? Konstigt, för det måste jag göra då och då, när jag öppnar någon filtyp jag inte öppnat innan.

För mig så öppnar den t.ex. JPEG PNG o sånt första gången man öppnar ett sånt filformat i en app men samtidigt när appen har öppnat så får jag upp en fråga i högra hörnet som frågar om du vill använda detta program, eller något annat

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: Sapphire Radeon RX 9060 XT Pulse 16GB VRAM. RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper_83:

Känner mig irriterad som feen på gränssnittet just nu, men jag ska inte ge mig, jag ska ge det sin chans

Ja, ge det en chans Casper_83.

Jag skulle säga ungefär en, kanske två månaderschans.

Jag tycker du är modig som kör in åttan på din huvuddator.
Jag själv var för feg för det.
Har kört åttan på min "testdator" sen det kom ut, och visst blir det lite mycket kliande och googlande i början. Men sen trillar alla bitar på plats.

En stor fördel med att ha åttan i sin windowsfamilj är ju att man kan fortfarande hjälpa kompisar/släkt etc när dom köpt en ny dator med åttan. Istället för att stå där med skägget i brevlådan.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casper_83:

Då har du inte valt att automatiskt gå till skrivbordet? Eller använder du det nya gränssnittet förut kallat Metro?

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Smaken är som baken, delad och alla har en.

Visa signatur

: MSI Z690 A-PRO, i7 12700K@snabb, EKWB 280mm, 32GB RAM, RTX2070S
: Asus Prime Z270, i7 7700K@5.0GHz, Corsair H115i, 16GB RAM, 1070Ti
: Asus Sabertooth Z77, i5 3570K@4,9, Corsair H70, 16GB RAM, 660 Ti x2
: Debian Linux@AMD X2 2,6GHz, 4GB RAM, Asus G210, 10TB WD Green(RAID1)
: Xp-m 2400@4100+, Duron 600@1GHz, K6-2 300@375MHz, P75MHz, sHg 8000, Acer 5930G (all R.I.P).

Permalänk
Medlem

Win 8.1 alla dagar i veckan. Jag har installerat det på alla mina datorer utom servern där Windows server 2012 snurrar. Utseendet kan man ha olika meningar om, jag bryr mig inte. Prestandan är dock mycket högre i Win 8.1 än i Win 7 och mer viktigt för mig är säkerheten extremt mycket bättre. Jag pratar inte om antivirus utan om kärnan själv, Win 8 kärnan är den första MS skrivit som följer deras eget ramverk som beskrivs i "Writing Secure Code 2.0".

Windows 7 är verkligen stenålder.
Klart du ska köra en Raid-0, prestanda FTW. Tänk dock på att du offrar informationsintegritet. Ryker en disk ryker hela raiden.

Visa signatur

Intel Core i7 6850K 3,6 GHz 15MB @ 4,7GHz kyld med Noctua NH-U9S på MSI X99A Raider
Corsair Vengence LPX 64GB (8x8GB) DDR4 3000MHz @ 3200 MHz
2x MSI GeForce GTX 1080 8GB Aero OC i SLI
HyperX Predator 480GB M.2 och 4x Samsung 750-Series 250Gb i raid 0
Oculus Cv1. Win10 pro

Permalänk
Skrivet av skog1s:

Ja, ge det en chans Casper_83.

Jag skulle säga ungefär en, kanske två månaderschans.

Jag tycker du är modig som kör in åttan på din huvuddator.
Jag själv var för feg för det.
Har kört åttan på min "testdator" sen det kom ut, och visst blir det lite mycket kliande och googlande i början. Men sen trillar alla bitar på plats.

En stor fördel med att ha åttan i sin windowsfamilj är ju att man kan fortfarande hjälpa kompisar/släkt etc när dom köpt en ny dator med åttan. Istället för att stå där med skägget i brevlådan.

Tack! Briljant tänkande.

Skrivet av Jalle64:

Då har du inte valt att automatiskt gå till skrivbordet? Eller använder du det nya gränssnittet förut kallat Metro?

Jaså, hur gör man det. Jag har lyckts med det i Explorer.

Går det att ta bort så man slipper skriva in lösen vid inloggning? Microsoft acount eller vad det heter.

Visa signatur

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Casper_83:

Tack! Briljant tänkande.

Jaså, hur gör man det. Jag har lyckts med det i Explorer.

Går det att ta bort så man slipper skriva in lösen vid inloggning? Microsoft acount eller vad det heter.

https://www.google.se/?gws_rd=cr&ei=EZG5UozGLIaJ5AS-7IHYAg#q=...

Inloggningen: http://pcsupport.about.com/od/windows-8/fl/auto-logon-windows...

Visa signatur