Photoshop, text med bara ram?

Permalänk
Inaktiv

Photoshop, text med bara ram?

Hej på er,

Tänkte göra något skoj för ungarna, en liten namntavla för köksstolarna som de har på dagis. Jag gick dock bet direkt...jag hittar absolut inget enkelt sätt i Photshop (eller GIMP) för att enkelt använda fonterna som barnen själva sedan kan fylla i med önskad färg (med kritor, penslar och dylikt).

Det enda jag hittar är något som har med outlined text att göra, men det var ju sjukt omständigt. Vet att MS Paint har detta som ett standardval, men jag sitter tyvärr med OSX och MS Paint verkar inte finnas till Mac.

Idéer?

Permalänk
Medlem

Bara snabbt så här. Skriv texten i PS. Nytt lager med med outerglow. Sen ta bort text lagret. Borde gå snabbt.

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Medlem

Använd Photoshop, inget besvärligt direkt. Gör som ovan säger, eller prova det här:

1. Välj "Horizontal/Veritcal Type Mask Tool" beroende på vilket håll du vill ha texten.
2. Klicka någonstans och skriv din text som vanligt.
3. Tryck på bocken (eller CMD + Enter) när du är färdig. Nu ska du ha markeringslinjer för texten.
4. Välj lasso (L) eller marquee (M), högerklicka på markeringen och välj "Stroke...". Sätt stroke width till lämplig bredd, förslagsvis 1 px. Välj en färg och välj att den ska vara i centrum av markeringen.
5. Klick färdigt!

För min del tar det bara någon extra sekund att göra detta utöver att bara skriva texten vanligt.

Permalänk
Medlem

Vit text, vit bakgrund och svart stroke runt texten?

Visa signatur

Corsair 750D | i5 4670k | ASUS Z87-a | 8GB Corsair Dominator | Asus GTX770-DC2OC | Samsung 840 EVO 250GB | WD 500GB X2

Permalänk
Inaktiv

Lite_'s sätt fungerade inte alls och med taailyn.'s sätt får jag ett grått streck i mitten av första bokstaven, men två sekunder med radergummit så var det åtgärdat.

Tack!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av reflect:

Vit text, vit bakgrund och svart stroke runt texten?

Det där fungerade perfekt - tack!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Segas:

Lite_'s sätt fungerade inte alls och med taailyn.'s sätt får jag ett grått streck i mitten av första bokstaven, men två sekunder med radergummit så var det åtgärdat.

Tack!

Hade inte PS installerat så kunde prova

Visa signatur

5 Stationära datorer.
2 HTPC
4 Bärbara
0 Server

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av lite_:

Hade inte PS installerat så kunde prova

Äsch, du var inne på helt rätt spår - annat än vad jag var, haha.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av taailyn.:

Använd Photoshop, inget besvärligt direkt. Gör som ovan säger, eller prova det här:

1. Välj "Horizontal/Veritcal Type Mask Tool" beroende på vilket håll du vill ha texten.
2. Klicka någonstans och skriv din text som vanligt.
3. Tryck på bocken (eller CMD + Enter) när du är färdig. Nu ska du ha markeringslinjer för texten.
4. Välj lasso (L) eller marquee (M), högerklicka på markeringen och välj "Stroke...". Sätt stroke width till lämplig bredd, förslagsvis 1 px. Välj en färg och välj att den ska vara i centrum av markeringen.
5. Klick färdigt!

För min del tar det bara någon extra sekund att göra detta utöver att bara skriva texten vanligt.

Jag sökte efter något liknande som trådskaparen och taailyns lösning fungerade jättebra. Gäller bara att ha tillräckligt med utrymme mellan bokstäverna

Visa signatur

Ryzen 3600X, PRIME B350-PLUS, 32GB DDR4 3200, Samsung EVO 860, Radeon RX 5700 AMD Reference, ViewSonic VA2719-2K https://xbox-series.se/

Permalänk
Medlem
Skrivet av SilenceLotto:

Jag sökte efter något liknande som trådskaparen och taailyns lösning fungerade jättebra. Gäller bara att ha tillräckligt med utrymme mellan bokstäverna

Sitter du på Pc och har Office/Publisher så testa det annars. Finns hur många mallar som helst. Eller varför inte börja med en tom mall.

Visa signatur

Pc 1--> [AsRock DualSata2][AMD4600+X2][7800GT] [Intel SSD X-25 80GB G2][1TB F3][750GB IDE][4GB XMSCorsiar]Pc 2--> [Asus Crosshair] [AMD 4800+X2] [2st 8800GT i SLI] [RAID 0 2x250GB] [6GB XMSCorsair] [Corsair HX750]Pc 3-->[HP Microserver 12TB]Pc 4--> AsRock P67 Extreme 4,i7 2600K @ 4.0 GHz,830 256GB,16GB 1600MHz, R9 290X Foto [Nikon D7000][70-300/35 1,8/18-55 [Skärmar=24",24",24" Eyefinity]