Extern SSD för spel?

Permalänk
Medlem

Extern SSD för spel?

Hej!

Funderade lite idag på en sak och undrar om det är smart att köpa en Extern SSD enhet som man lagrar exempelvis spel på och när man väl vill spela, bara kan koppla SSD'n i datorn och köra? Eller måste man spara spelet i den interna hårdisken? Isånnafall kan man ju 1. få upp sakerna snabbare (då det är SSD) och ha mindre skit i ens dators interna hårdisk?

Eller är jag ute och cyklar?

Om det går - vilka andra saker rekommenderar ni att ha i den externa hårdisken? Hur ska man fördela sakerna för att göra det så skonsamt för datorn som möjligt. (musik, filmer, bilder etc) och har ni några tips på externa ssd hårdiskar?

Tack för svar på förhand!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roal6193:

Hej!

Funderade lite idag på en sak och undrar om det är smart att köpa en Extern SSD enhet som man lagrar exempelvis spel på och när man väl vill spela, bara kan koppla SSD'n i datorn och köra? Eller måste man spara spelet i den interna hårdisken? Isånnafall kan man ju 1. få upp sakerna snabbare (då det är SSD) och ha mindre skit i ens dators interna hårdisk?

Eller är jag ute och cyklar?

Om det går - vilka andra saker rekommenderar ni att ha i den externa hårdisken? Hur ska man fördela sakerna för att göra det så skonsamt för datorn som möjligt. (musik, filmer, bilder etc) och har ni några tips på externa ssd hårdiskar?

Tack för svar på förhand!

jo det går men kan bli lite långsammare. men se dock till att ha usb 3

Permalänk
Medlem

Yep! Det har jag. Hur kan det bli långsammare? Trodde att SSD är snabbare än HDD

Permalänk
Medlem

Använd båda ikopplade hela tiden

Det du lagrar på SSD'n är huvudsakligen OS och dina mest spelade spel, resten åker och lagras på din HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roal6193:

Yep! Det har jag. Hur kan det bli långsammare? Trodde att SSD är snabbare än HDD

Han menar nog att det blir långsammare att använda SSD via USB än internt?

Visa signatur

Chassi: Silverstone Raven RV02-E Moderkort: Asrock Z68 Extreme3 Gen3 CPU: i5 2500k @ 4.2 GHz Ram: Corsair Vengeance 8GB LP GPU: GTX 660 DirectCUII OC PH SLI PSU: Fractal Design Newton R3 600W Kylning: CM hyper 212+

Permalänk
Medlem

SATA3-anslutning (som du ansluter med internt i datorn) är snabbare än USB3. Också mycket stabilare. Förstår inte vad som skulle vara fördelen med att ansluta externt? Du kan iochförsig köra med eSata men har du plats i chassit är internt montering att föredra.
"Skonsamt" för datorn är ganska oväsentligt. Diskar är gjorda för att lagra information. Vanligast är att du har en SSD för operativsystemet och olika program/spel som du använder ofta och en vanlig HD som lagring för film, musik, bilder och liknande. Får du dåligt med plats på SSDen kan du stoppa in en (eller hur många du vill/har råd med) till SSD och installera till den.

Visa signatur

“Always be wary of any helpful item that weighs less than its operating manual.”
― Terry Pratchett, Jingo

Permalänk
Medlem

Hur hade du tänkt koppla den till datorn? För USB är ju knappast en bra idé om man vill att det ska bli snabbt.

Visa signatur

| Fractal Design XL R2| 2x Gigabyte 680 Gtx@1254/7300mhz | Asrock Z77 OC Formula | 3570k@4.5ghz(1.36v) & Phanteks PH-TC14PE | 16gig hyperx beast series@2133mhz | Fractal Design Newton R2, 1000W 80+ | Samsung SSD Basic 840-Series 512GB | 2TB Toshiba 7200rpm SATA6 | 9x Scythe Glide Stream 2000rpm | 2x Bitfenix Recon Fan Controller | BenQ 27'' XL2720T 120Hz + Dell UltraSharp 27" U2713HM IPS 2560x1440 | Sennheiser HD595

Permalänk
Medlem

Varför stoppar du bara inte in SSD:n i datorn? Känns lite onödigt att ha den externt.

Visa signatur

4670K, 8GB RAM, MSI 760

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roal6193:

Yep! Det har jag. Hur kan det bli långsammare? Trodde att SSD är snabbare än HDD

ja det är mycket snabbare men jag menar att det kan bli lite långsammare med usb än SATA. Men använd BARA usb3 om du vill kopla den via usb annars kommer det att vara FÖR långsamt.

Permalänk
Medlem

Tack för alla svar! Jo det är så att jag bara har HDD på min bärbara dator just nu och har många saker i den som jag använder men bara ibland, annars använder jag datorn främst för skolan. Därför tänkte jag föra över alla större saker i en extern SSD och koppla in den när jag väl har tid/vill spela spel, kolla filmer, gamla klipp, ljudböcker etc

Men det kanske är onödigt så som ni beskriver det?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roal6193:

Tack för alla svar! Jo det är så att jag bara har HDD på min bärbara dator just nu och har många saker i den som jag använder men bara ibland, annars använder jag datorn främst för skolan. Därför tänkte jag föra över alla större saker i en extern SSD och koppla in den när jag väl har tid/vill spela spel, kolla filmer, gamla klipp, ljudböcker etc

Men det kanske är onödigt så som ni beskriver det?

det går men det blir lite långsammare än att ha den i datorn men fortfarande snabbt. Men har din laptop usb3??? Det du ska tänka på är följande:
*Använda en usb3 kabel
*Se till att de enheter du kopplar den till har usb3 och du kopplar den till en usb3 port
*du behöver en strömkabel också, så du måste koppla den till vägguttaget eller ha en dubbel usb kabel som får ström från två usb portar(osäker om du får tillräckligt mycket då)

Permalänk
Permalänk
Medlem

ja, du har 3 st usb. Den kommer att fungera på 2 av dem som är usb3. du har en usb2 och det kommer inte fungera på den. usb3 brukar oftast vara blåa. men se dock till att använda en usb3 kabel också.

Permalänk
Medlem

En bättre lösning. Skaffa en 750GB-1TB hybrid-HD och byt ut den befintliga disken. Bäst lösning, skaffa en 1TB SSD och byt ut systemdisken. Båda kräver att det är DIN laptop, och inte skolans...
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Roal6193:

Tack för alla svar! Jo det är så att jag bara har HDD på min bärbara dator just nu och har många saker i den som jag använder men bara ibland, annars använder jag datorn främst för skolan. Därför tänkte jag föra över alla större saker i en extern SSD och koppla in den när jag väl har tid/vill spela spel, kolla filmer, gamla klipp, ljudböcker etc

Men det kanske är onödigt så som ni beskriver det?

Angelbird SSD2go Pro 640GB External SSD $1099.99

tycker dom är lite väl dyra, men får du iaf plats med lite saker på

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

*du behöver en strömkabel också, så du måste koppla den till vägguttaget eller ha en dubbel usb kabel som får ström från två usb portar(osäker om du får tillräckligt mycket då)

Extra ström behövs inte till 2,5" enheter, det vill säga laptop hårddiskar och SSDer.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Extra ström behövs inte till 2,5" enheter, det vill säga laptop hårddiskar och SSDer.

Det behövs inte för 2.5 ide men om man enbart kopplar den med en satakabel är det ju klart att den behöver ström.

Permalänk
Medlem

Jag hade bytt ut din nuvarande hårddisk i bärbara mot en SSD disk på valfri storlek(tillräckligt för OS samt dina mest använda program/spel). Sedan hade jag använt HDD:n som extern hårddisk.

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Det behövs inte för 2.5 ide men om man enbart kopplar den med en satakabel är det ju klart att den behöver ström.

Han menar om man har disken externt, dom flesta 2,5" diskar klarar sig med en USB. Inte många som behöver 2.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Han menar om man har disken externt, dom flesta 2,5" diskar klarar sig med en USB. Inte många som behöver 2.

"Not all 2.5" drives can be powerd using one single USB port (or, more accurately, a single USB header); hence the two male USB connectors in the SATA to USB adapter pictured in the original question's first link. But the main problem is that 3.5" drives require 12V in addition to 5V. If you could power a standard 3.5" drive using only 5V, there would be an adapter cable for that."

Det kan funka med 5v (en enda usb) men det är mycket stabilare och säkrare med dubbla USB (10v) men fortfarande kan en del uppstå. vill man vara säker ska man koppla den till vägguttaget

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

"Not all 2.5" drives can be powerd using one single USB port (or, more accurately, a single USB header); hence the two male USB connectors in the SATA to USB adapter pictured in the original question's first link. But the main problem is that 3.5" drives require 12V in addition to 5V. If you could power a standard 3.5" drive using only 5V, there would be an adapter cable for that."

Det kan funka med 5v (en enda usb) men det är mycket stabilare och säkrare med dubbla USB (10v) men fortfarande kan en del uppstå. vill man vara säker ska man koppla den till vägguttaget

Det där gäller inte SSD vad jag vet, det du nämner hör ihop med att vissa diskar, främst förr, även behövde 3.3V linan för att dra igång.

Visa signatur

But moooooooom !

Permalänk
Medlem
Skrivet av Altaire:

Det där gäller inte SSD vad jag vet, det du nämner hör ihop med att vissa diskar, främst förr, även behövde 3.3V linan för att dra igång.

Tror att det är samma på en SSD och en 2.5 mekanisk

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

"Not all 2.5" drives can be powerd using one single USB port (or, more accurately, a single USB header); hence the two male USB connectors in the SATA to USB adapter pictured in the original question's first link. But the main problem is that 3.5" drives require 12V in addition to 5V. If you could power a standard 3.5" drive using only 5V, there would be an adapter cable for that."

Det kan funka med 5v (en enda usb) men det är mycket stabilare och säkrare med dubbla USB (10v) men fortfarande kan en del uppstå. vill man vara säker ska man koppla den till vägguttaget

Nej. Spänningen, v, volt. Den dubblas inte.

Efftekten, w, watt. Den dubblas om båda portarna levererar lika mycket ström, A, ampere.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guos89:

Nej. Spänningen, v, volt. Den dubblas inte.

Efftekten, w, watt. Den dubblas om båda portarna levererar lika mycket ström, A, ampere.

Så kan det vara, men en enda USB räcker inte

Permalänk
Medlem
Skrivet av dencoolasnubben:

Så kan det vara, men en enda USB räcker inte

Jag har inte sett en enda USB 3.0 HD med mer än en ensam USB kontakt. Det finns säkert, men speciellt vanliga tror jag inte de är. Ni tänker på tidigare USB 2.0, där man var begränsad till 500mA/port, men USB 3.0 tillåter 900mA vid kommunikation, och 1-1.5A för laddning (då utan datakomunikations-kapacitet, bara som ren laddkabel. Tex till telefoner.)
Eftersom tråden cirkulerar runt USB 3.0 eller intern disk, så tror jag inte att det kommer vara ett problem med anslutningen, och antalet kontakter.
B!

Visa signatur

Allting jag skriver är om inget annat uttrycks, min åsikt! Ingenting måste vara dagens sanning enligt din åsikt, och gör du antaganden baserade på mina åsikter hoppas jag att du övervägt mer än bara just min åsikt.