Sista koll innan köp Gaming, Bild/musikredigerings dator.

Permalänk
Medlem

Sista koll innan köp Gaming, Bild/musikredigerings dator.

Hej!

http://www.inet.se/kundvagn/visa/4458213/amd-budget

Som titeln lyder kommer jag använda datorn för gaming samt bildredigering, och även använda den till min musikstudio..
(Jag har redan ett externt ljudkort till studion.)

Har Windows 7 sedan tidigare.

Några frågeställningar:
*Har jag missat några delar?
*Är det några delar som inte går ihop?
*Behöver jag ens extra kylning?
*Vilken proccesor bör jag välja mellan: AMD FX-8350 8 4.0GHz Black Edition och Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
(AMD'n har 8 kärnor Intels har 4, men det kanske jag ej ska stirra mig blint på?)
*Märker enligt vad jag läst ingen stor skillnad på moderkorten mellan 900-1700kr. Är det säkert att köpa ett av de billigare Moderkorten?

försöker verkligen hålla nere priserna så gott som möjligt och inte köpa något onödigt. Kan ju alltid uppgradera senare

Tack!
Mvh Dave

Permalänk
Medlem

Här är ett annat alternativ, denna gång med Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell) och MSI Z87-G45 GAMING ATX istället..
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4458218/intel-budget-vit

Har jag fel eller är Intel en aning dyrare än Amd?

Permalänk
Medlem

Är det någon markant skillnad mellan geforce 660 och 760? inte enligt detta: http://www.anandtech.com/bench/product/1039?vs=1038

Dock en enorm prisskillnad!

Permalänk
Medlem

*Har jag missat några delar?

Nja. Skulle kanske behöva en mekanisk hårddisk men det kanske du redan har. Optisk läsare är väl utdaterat så det kan skippas om du inte behöver.

*Är det några delar som inte går ihop?

Jag skulle gissa på att några RAM-platser försvinner med den stora kylaren. Du behöver inte stora kylflänsar på ditt RAM så något "Low Profile" är väl att föredra. Det är även bättre att köra två stickor (2x4gb) än en 8gb sticka.

*Behöver jag ens extra kylning?

Egentligen inte men om du ska överklocka eller om du är orolig över temperaturer så är det bra. Ska priset hållas lågt så är Hyper Evo 212 en bra budgetkylare.

*Vilken proccesor bör jag välja mellan: AMD FX-8350 8 4.0GHz Black Edition och Intel Core i5 4670K 3.4 GHz (Haswell)
(AMD'n har 8 kärnor Intels har 4, men det kanske jag ej ska stirra mig blint på?)

Detta har jag tyvärr ingen större erfarenhet av. Har för mig att jag läste någonstans att 8350 presterar ungefär likadant som 4670K förutom när man spelar, då är 4670K mycket bättre. Ta detta med en nypa salt och googla benchmarks.

*Märker enligt vad jag läst ingen stor skillnad på moderkorten mellan 900-1700kr. Är det säkert att köpa ett av de billigare Moderkorten?

Kan vara olika kapacitet på RAM, antal expansionsplatser, överklockningskapacitet och olika interna ljudkort.

Övrigt

Eftersom du har ett ljudkort kanske du inte behöver MSI G45 moderkortet. Ta ett som är billigare och få samma resultat.

Ta två mindre RAM-stickor istället för en större.

Jag skulle inte tro att systemet skulle dra 750w. Ta ett nätagg på 500w istället.

Och angående 660 vs 760. 760 är ungefär 15% snabbare än 660, kollade du på graferna? Jag tycker det är ganska stor skillnad att få 61,2 FPS istället för 48,3 FPS. Och 760 är inte så mycket dyrare, den låg under mellandagsrean på 1499 hos inet och jag köpte min EVGA hos Alina för typ 1600. Om du kan vänta på priserna skulle du kunna spara in några hundralappar.

Annars såg det väl bra ut. Kanske kan skippa fönstret vid tight budget.

Permalänk
Medlem

Yes mekanisk hårddisk har jag två stycken. tillräckligt med utrymme på 1,5 TB i dem, dock undrar jag om det spelar någon roll hur gamla dessa hårddiskar är, tror dem båda är SATA 2 vilket nog borde räcka ett tag om man ej har dem som primär drive..

Får läsa på lite mer om moderkort tror jag så man inte går på en nit lott då..
angående grafikkortet så har du nog rätt. kanske värt o köra på 760n ändå om kortet ändå ska hålla ett tag..

Tack för hjälpen! det var mycket givande

Permalänk
Medlem

Är gigabyte, Msi och Asus Geforce 760 jämnbra eller?

Permalänk
Medlem

Jag kan ha fel, men jag har för mig att FX-8350 är bättre än I5 4670K till bild/musikredigering, dock är 4670k lite bättre vid gaming - så där får du själv prioritera.
Oavsett vilken så tycker jag att du borde klocka, och då ska du ha extra kylning. Hyper EVO 212 som kolochi1 rekommenderade borde räcka för lite överklockning.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem

Här är ett annat alternativ om ja kör på AMD..
http://www.inet.se/kundvagn/visa/4458252/budget-amd-prestanda

gahh svårt o bestämma sig vad som är värt de..