Permalänk

Sega frågor

Tjena!

Jag har nyss köpt en MD 1 och en SMS 2 plus några spel på tradera.
Dum som jag är så glömde jag kolla om det följde med någon videosladd innan jag bjöd, så en sån ska beställas först.
Men nu till min fråga. Jag fick då bara med en strömadapter, och på den står det att den är till SMS 2.
Min fråga är då: Kan jag köra SMS 2 strömadapter till en MD 1 eller åker jag på att köpa det med?
(Kan eventuellt dyka upp fler frågor. Därför döpte jag denna tråd till Sega frågor)

Permalänk
Medlem

Vad jag vet ska det funka, det är specifikt megadrive2 som har annan psu, men md1 - sms 1 och sms 2 ska vara samma

Permalänk

Sega entusiast? Isf skulle jag rekommendera dig att köpa Dreamcast, Riktigt trevlig konsol

Visa signatur

/ Tidigare: Dr.Pez /
Stationär:- Lian Li o11 - Asus B450F Gaming II - Ryzen 9 3900X - Kingston HyperX 3200mhz 4x8GB - Corsair RM750x - RX 6900 XT - Custom Loop -
Bärbar: Dell Latitude 5290
Monitor: Acer X34 + Asus PB278Q Lurar: Sennheiser HD599

Permalänk

Tack så mycket för så snabbt svar!
Entusiast vet jag inte, jag köpte den mest för det skulle vara häftigt att ha en retro konsol, men om jag blir fast för sega MD och SMS kanske det blir fler konsoller.

Man kan ju vänta till nästa Sega konsol kommer ut

Permalänk

Vad kan man få för en MD2 + 5spel och 2HK (+kablar)? Har ett pack som ligger o skräpar...

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk

Om jag får gissa lite fritt så kanske 200, kanske 250, om man då jämför med traderas priser. Men jag är inte helt säker...

Permalänk
Skrivet av Krabb Salva:

Om jag får gissa lite fritt så kanske 200, kanske 250, om man då jämför med traderas priser. Men jag är inte helt säker...

Ok, då är det inte värt att sälja skiten

Visa signatur

Intel i5-2500K @ 3,3Ghz | Asus P8P67-v PRO | SLI: 2x Asus GeForce GTX 560Ti 1GB | Corsair 8GB 1600Mhz XMS3 | Corsair SSD Force GT 120GB | Corsair CX 600W | 2x 500GB Seagate Baracuda | Antec p180 | CoolerMaster CPU-kylare | 2x 24'' BenQ | Win7 x64 PRO | Logitech G400 | fUnc sUrface 1030 |

Permalänk
Skrivet av ShockCore:

Ok, då är det inte värt att sälja skiten

Nee, det är bättre att låta den ligga och låta kompisarna avundas att man äger en retro konsol

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk

Förresten jag har ytterliggare en fråga, går det att använda samma rf kontakt till sms som till md? Böev lite oaäker när jag såg bakaidan och tyckte då att md hade större uttag.
Jag vet att det är bättre med DIN kontakt, men jag köper helst bara en sladd för tillfället

Permalänk
Skrivet av Krabb Salva:

Förresten jag har ytterliggare en fråga, går det att använda samma rf kontakt till sms som till md? Böev lite oaäker när jag såg bakaidan och tyckte då att md hade större uttag.
Jag vet att det är bättre med DIN kontakt, men jag köper helst bara en sladd för tillfället

Det är lika bra att testa? Köp ett kabelpaket på tradera, har sett flera.

Och en fråga, varför köpte du den på Tradera? Jag köpte mitt Master System med alla sladdar på loppis för 20kr.

Permalänk
Medlem

Antennutgången bör vara identisk, alltså där du kopplar en antennkabel med en RCA-kontakt i ena änden och en koaxialkontakt i andra änden. Sådana kablar är f.ö. inte helt lätta att hitta idag om man behöver fler.

Vad gäller DIN-kontakten, kan du få hyfsad kompositvideo från MD1, jag misstänker även SMS2 genom att använda en "vanlig" fempolig DIN-kabel som slutar i fyra RCA-kontakter. En av dessa innehåller bild, en innehåller ljud. Koppla bara in ena ljudkanalen så kommer din TV att tolka det som mono i bägge högtalarna. Vill du ha ut RGB för bättre bildkvalitet får du däremot köpa en specialkabel med den åttapoliga DIN-kontakten, lite motstånd och kondensatorer inbyggda i kabeln och så oftast SCART i andra änden.

Permalänk
Skrivet av GreenSoap:

Det är lika bra att testa? Köp ett kabelpaket på tradera, har sett flera.

Och en fråga, varför köpte du den på Tradera? Jag köpte mitt Master System med alla sladdar på loppis för 20kr.

Mjaa, jag bor typ mitt ute i skogen och senaste gången jag såg en var för 5 år sen (häromkring).
Så jag såg ett billigt paket på tradera och iom att jag hade pengar över så slog jag till
Och tro mig, dom få gånger jag kan/hinner gå på loppmarknader och secondhand så
FINKAMMAR jag efter spel ;D

Permalänk
Skrivet av zapac:

Antennutgången bör vara identisk, alltså där du kopplar en antennkabel med en RCA-kontakt i ena änden och en koaxialkontakt i andra änden. Sådana kablar är f.ö. inte helt lätta att hitta idag om man behöver fler.

Vad gäller DIN-kontakten, kan du få hyfsad kompositvideo från MD1, jag misstänker även SMS2 genom att använda en "vanlig" fempolig DIN-kabel som slutar i fyra RCA-kontakter. En av dessa innehåller bild, en innehåller ljud. Koppla bara in ena ljudkanalen så kommer din TV att tolka det som mono i bägge högtalarna. Vill du ha ut RGB för bättre bildkvalitet får du däremot köpa en specialkabel med den åttapoliga DIN-kontakten, lite motstånd och kondensatorer inbyggda i kabeln och så oftast SCART i andra änden.

Sms 2 har ingen DIN kontakt tyvärr, bara rf utgång :/ Dock vet jag att man kan modda en scart kontakt in sms 2 för att få snygg bild, men det får bli till en annan dag

Permalänk
Medlem

Åhå, jag beklagar sorgen.

Permalänk
Skrivet av Krabb Salva:

Mjaa, jag bor typ mitt ute i skogen och senaste gången jag såg en var för 5 år sen (häromkring).
Så jag såg ett billigt paket på tradera och iom att jag hade pengar över så slog jag till
Och tro mig, dom få gånger jag kan/hinner gå på loppmarknader och secondhand så
FINKAMMAR jag efter spel ;D

Det är skitbra! Mer än hälften av min NES samling är från loppmarknader

Permalänk

Vet inte om nån är intresserad nu men nån i framtiden kanske ser det här...

Allt funkar jätte bra och jag njuter av konsolerna!
Om nån har ett bra spel till MD eller SMS så säg bara till

Permalänk

Ej relaterat till din tråd men Ecco the Dolphin, Sonic (första i serien), Cool Spot, NBA Jam, (He's on fire!!! och Boomshakalaka!!!!!), Lemming (killarna som senare gjorde GTA) sen var det något musse spel jag inte kommer ihåg namnet på. Dessa fem är förmodligen de fem jag skulle köpt igen om jag skaffat en Sega MD.

För Sega Dreamcast skulle det bli Shenmue (så klart, man vill ju uppleva förtvivlan över den lilla katten igen), Sega Rally 2, Virtua Fighter 3, Virtua Tennis 2 och Soulcalibur (grafik och gameplay så man tappa hakan på den tiden).

Visa signatur