Utvecklare väcker liv i Windows Mixed Reality-headset

Permalänk
Melding Plague

Utvecklare väcker liv i Windows Mixed Reality-headset

Slutade fungera i fjol, men går nu att använda med Steam VR.

Läs hela artikeln här

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Medlem

Hur Microsoft har hanterat Mixed reality är en skymf, men tack och lov finns det entusiaster som fixar sånt här på sin egen tid

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Medlem

HP Reverb G2 användar a är nog dom som kommer att glädjas inte det som nämndes i nyheten, då det troligtvis inte finns nån som använder dom längre.
HP Reverg G2 är dock fortfarande högst aktuell.
Sen om jag inte minns fel är det bara nVidia användare som detta fungerar för

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Molotov:

HP Reverb G2 användar a är nog dom som kommer att glädjas inte det som nämndes i nyheten, då det troligtvis inte finns nån som använder dom längre.

Ja det är lite av en miss i nyheten att nästan bara fokusera på de som bokstavligen är mixed reality, när i praktiken Microsoft stängde av alla VR-headset som släpptes under den platformen. (Reverb, Samsung Odyssey, Lenovo Explorer mfl)

Skrivet av Molotov:

Japp men det framgår redan tydligt i nyheten

Visa signatur

A modest man is usually admired, if people ever hear of him.

Permalänk
Skrivet av Molotov:

har ett par dell visor och är väldigt nöjd med dem slutade dock använda dem när stödet dog ut och gav dem till brorsan som fortfarande körde win 10 då han ville prova VR nu har han ny dator med AMD grafik och win 11 så nu kan han inte inte använda dem men jag kan iom denna kompabilitetsdrivare...

hoppas man kan få tillbaka dem igen varit sugen ett tag på att köra lite VR tycker nya glajjorna på marknaden idag är alderles för dyra...

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

har ett par dell visor och är väldigt nöjd med dem slutade dock använda dem när stödet dog ut och gav dem till brorsan som fortfarande körde win 10 då han ville prova VR nu har han ny dator med AMD grafik och win 11 så nu kan han inte inte använda dem men jag kan iom denna kompabilitetsdrivare...

hoppas man kan få tillbaka dem igen varit sugen ett tag på att köra lite VR tycker nya glajjorna på marknaden idag är alderles för dyra...

Quest 3S är en bra instegmodell om du vill testa igen.
Själv kör jag Quest 3 som är vassare men som sagt om man vill testa igen är det ett prisvärt alternativ.
Trackingen är också 10x bättre än WMR och det fungerar att köra trådlöst både med och utan PC.

Visa signatur

🇸🇪 VR Sverige Discord server - Svensk VR Community
https://discord.com/invite/avnhs6mgjc

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rouge of Darkness:

Finns du i närheten av skåne har jag två headset du kan få (HP 1440 och Samsung Odyssey) som jag vill bli av med

Visa signatur

CPU: R7 9800X3D | GPU: Asrock 7900XTX Taichi OC | MB: Asus B650E-I| RAM: 2x32 Kingston Fury @6000MHz CL30|Cooling:Noctua NH-D15 G2|PSU: Phanteks AMP GH Platinum 1000W|SSD: Kingston Fury Renegade 2TB + Corsair MP510 4TB |CASE:Streacom DA6 XL Chrome

Permalänk
Skrivet av sweisdapro:

Finns du i närheten av skåne har jag två headset du kan få (HP 1440 och Samsung Odyssey) som jag vill bli av med

nä inte äns nära skåne troligen 30 mil bara till länsgränsen eller nåt.

Skrivet av Molotov:

Quest 3S är en bra instegmodell om du vill testa igen.
Själv kör jag Quest 3 som är vassare men som sagt om man vill testa igen är det ett prisvärt alternativ.
Trackingen är också 10x bättre än WMR och det fungerar att köra trådlöst både med och utan PC.

njae fortfarande över min budget och inte speciellt sugen på att betala för ytterligare ett par eftersom jag redan betalt för ett par som troligen gått runt 30-40h totalt eller nått åt hållet.

alla VR titlar på steam jag spelat var mindre än ~20h totalt lite grovräknat och kört lite andra strötitlar hit å dig från andra håll.

Visa signatur

ASUS B550-f-Gaming, R9 5800X3D, HyperX 3200Mhz cl16 128Gb ram, rtx 3070ti.
[Lista] De bästa gratisprogrammen för Windows
[Diskussion] De bästa gratisprogrammen för Windows

Permalänk
Medlem

Det här fasen de bästa nyheterna på länge!

Min farsa fick mitt gamla Samsung Odessy+ som numera är brevvikt... tills idag!

Visa signatur

5700X3D | 5080 Prime OC | Katt

Permalänk
Medlem

Japp! Har en Reverb G2 som ju var "död" i praktiken tills nu. Det är fasen i mig en medalj killen ska ha, och ris till Microsoft för att fullständigt strunta i alla som kör headset i den miljö MS själva tog fram. Vem kommer i framtiden vilja utveckla hårdvara för en plattform som MS när som helst bara väljer att strunta i, utan att ens lämna API:erna till de som kan vilja utveckla det vidare (open source). Tydligen låg det en hel del reverse engineering bakom detta mästerverk.

Permalänk
Medlem

Underbart, drog idag igång mitt Reverb G2 igen efter en lång tids vila. Otippade nyheter men högst uppskattat, tur att man läste nyheten här annars hade vettat att detta släpptes.

Permalänk
Medlem

Precis sånt här som Stop Killing Games och liknande initiativ ska hjälpa med! All cred till denna utvecklare och denna bragd med stoppad elskrot!

Permalänk
Medlem
Skrivet av Barsk66:

Japp! Har en Reverb G2 som ju var "död" i praktiken tills nu. Det är fasen i mig en mejalj killen ska ha, och ris till Microsoft för att fullständigt strunta i alla som kör headset i den miljö MS själva tog fram. Vem kommer i framtiden vilja utveckla hårdvara för en plattform som MS när som helst bara väljer att strunt i, utan att ens lämna API:erna till de som kan vilja utveckla det vidare (open source). Tydligen låg det en hel del reverse engineering bakom detta mästerverk.

Låter iofs som väldigt många google-projekt. Och utvecklare flyr fortfarande inte från Google

Permalänk
Medlem

Kanske är dax att uppdatera från W11 23H2 då om det fungerar smidigt. Fungerar det fortfarande att ändra upp lösning och uppdateringsfrekvens från inställningar, eller måste man göra allt i steam nu?

Permalänk
Medlem
Skrivet av kallek2:

Kanske är dax att uppdatera från W11 23H2 då om det fungerar smidigt. Fungerar det fortfarande att ändra upp lösning och uppdateringsfrekvens från inställningar, eller måste man göra allt i steam nu?

Är man kvar på Win10 så finns ju gamla Mixed Reality-stödet kvar där som förut, så då kan man använda det. Problemet var ju att det drogs in iom Win11. Nya Oasis-drivrutinen fungerar bara i Win11, och bara med Nvidia-kort (pga stöd som saknas i AMD/intel-kort). Läs på Steam-sidan för mer info.