Tystaste PSUn? Corsair/Be-Quiet? UPPFÖLJING

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Jag äger 2st Corsair nätagg. Ett TX750 och ett AX1200i, bror har haft ett AX860i. Coilwhine på alla 3 nätaggregat i 3 olika system.
AX1200i ger coilwhine även i idle sjukt nog!
Googla på AX1200i så kommer coilwhine upp som förslag, knappast en tillfällighet!

Gå på BeQuiet för det kommer jag göra nästa gång.

Köp vanliga AX 1200 annars, billigare och bättre.
Då du slipper coilwhine, visst det är ju ingen 100% garanti att det inte har det men mitt saknar coilwhine till 100% och jag har haft det drygt 4 år nu.
Nästa gång blir det dock Antec för min del, vill testa nått nytt.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk

Kan varmt rekommendera Be quiet och deras Dark Power Pro-serie. Sjukt bra, sjukt tysta! Det bästa nätagg jag någonsin haft.

Visa signatur

Marknadsreferenser: 1 2
3
4

Permalänk
Medlem

Ett passivt nätaggregat är ju det optimala om pengarna tillåter vill säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem
Skrivet av Stealthbomb:

RM nätaggen använder CapXon prylar, undvik. Är pengar inga problem hade jag tagit ett AX760 utan i pga inget fläktljud med din setup. Alla nätagg kan få coilwhine så välj en butik med bra kundservice så får du ett nytt om du råkar ut för det.

Coilwhine klassas dock inte som ett hårdvarufel och går därför inte på någon form av garanti

Visa signatur

Project: Perfection 2.0
OS: Microsoft Windows 11 Home | CPU: Intel Core i9 11900 | GPU: EVGA 3080 XC3 Ultra Hybrid
MB: ASUS ROG STRIX B560-I | RAM: Corsair Dominator Platinum 32GB | PSU: Corsair SF750
Chassi: Louqe Ghost S1 MK3 | SSD: Samsung 980 Pro | CPU-Kylare: Fractal Design Celsius+ S24
Bildskärm: Sony 65AG9 | Mus: Logitech G603 | Tangentbord: Corsair K63 Wireless

Permalänk

Be-Quiets Dark Power Pro serie är nog några av dom bästa jag haft. Stabil och tyst som Batman. Enda nackdelen är egentligen priset.

Permalänk
Medlem
Skrivet av YamahaDGX630:

Coilwhine klassas dock inte som ett hårdvarufel och går därför inte på någon form av garanti

Har bytt två nätagg från Corsair(av 8) pga coilwhine utan några bekymmer eller tjaffs, fick ett nytt direkt både gångerna. Vet inte vilken återförsäljare eller tillverkare du fått de uppgifterna från. Coilwhine för mig är helt oacceptabelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Seto1:

Antec HCP serien är bättre än seasonic, Dem har Delta som OEM.

Delta är bättre än seasonic.

http://www.jonnyguru.com/modules.php?name=NDReviews&op=Story5...

Men finns Delta att köpa direkt, eller är de bara OEM?

Visa signatur

Räkna ut hur kraftigt nätaggregat du behöver på OuterVision Power Supply Calculator. 500W räcker för de allra flesta vanliga system. Seasonic är bäst. ;) – Elektrostatisk urladdning är ett verkligt problem.
"People who are serious about software should make their own hardware" – Alan Kay
Bojkotta maffian

Permalänk
Medlem

Har aldrig hört mitt Newton R3.(Semi Passivt) De brukar vara annat som lever om vid den belastningen

Permalänk

Har ett AX760i, det rekommenderas men.. När man går upp till 300w så går fläkten igång bara sådär. Jättedålig fläktkurva alltså. Man kan verkligen höra att den dras igång där inne, ganska irriterande tbh.

Jag vet inte om det är en grej, men jag idlar i 200w så det kommer upp till 300w ganska lätt.

Permalänk
Medlem

Av de två alternativen så vinner BeQuiet alla dagar i veckan och om du har lite begränsad budget så finns ju alltid Silverstones Strider-serie.

Visa signatur

Riggen:ASRock X570M Pro4 - AMD Ryzen 7 3700X - Corsair 32GB DDR4 3200MHz - Corsair MP510 960Gb NVME - EVGA 1080ti SC2 - 3x Samsung 840 500GB - EVGA SuperNOVA G1+ 650W - Fractal Design Meshify C Mini Dark TG
NAS: FreeNAS @ HP Proliant MicroServer Gen 8 - Xeon E3-1230 V2 - 16Gb Kingston ECC RAM - Intel 530 120Gb - IBM m1015/LSI 9220-8i - 4x WD Red 3Tb

Permalänk
Medlem
Skrivet av kaput:

Vill du verkligen ha ett tyst agg till varje pris, kanske du bör titta på något med ännu högre effektivitetsklass än 80+ Gold? Är ju en nice bonus att få ner strömförbrukningen också

De nya AX760 agget är 80+ platinum kvalificerat
Antingen blir det ett RM850 för garanterat ingen coil whine, eller ett AX760 och om de inte lider av coil whine kommer det bli bättre.

Permalänk
Skrivet av Stealthbomb:

Har bytt två nätagg från Corsair(av 8) pga coilwhine utan några bekymmer eller tjaffs, fick ett nytt direkt både gångerna. Vet inte vilken återförsäljare eller tillverkare du fått de uppgifterna från. Coilwhine för mig är helt oacceptabelt.

Fast du behöver väl betala frakten till Corsair varje gång du gör en RMA? Lämnade just in mitt ax1200 och fick pröjsa 450kr för frakten

Visa signatur

Data:Vit | Tangentbord: Rött | Datamus: Ja

Permalänk
Medlem

Har ett AX860.
Kan ju ställa in så den är passiv under viss belastning men tycker det inte gör så stor skillnad för fläkten är så tyst vid så låga varv ändå.
Mitt hade coil wine men fick ett nytt. Behövde inte betala någon frakt kan jag tillägga.

Permalänk
Master of Overkill
Skrivet av Lifooz:

Köp vanliga AX 1200 annars, billigare och bättre.
Då du slipper coilwhine, visst det är ju ingen 100% garanti att det inte har det men mitt saknar coilwhine till 100% och jag har haft det drygt 4 år nu.
Nästa gång blir det dock Antec för min del, vill testa nått nytt.

Vadå bättre?

Jag har 1200i 0 coilwhine.
860i 0 coilwhine
AX850 0 coilwhine.

FÅr man coil så bara lämna in få nytt.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av Treant:

Lånar denna tråd.. vilken PSU är bäst om jag behöver runt 550w~? Gärna rätt så billig också.

Vill alltså ha en PSU som knappt låter såvida man inte spelar krävande spel.

Jag är mycket nöjd med mitt https://www.inet.se/produkt/6909713/be-quiet-straight-power-e... och tyst är det vilket var anledningen till att jag köpte det. Finns en variant på 580w med.

Visa signatur

*L_A_N_N_Z_Y*

Permalänk
Medlem
Skrivet av tvelander:

Vadå bättre?

Jag har 1200i 0 coilwhine.
860i 0 coilwhine
AX850 0 coilwhine.

FÅr man coil så bara lämna in få nytt.

Hade du turen att få CW-fritt på direkten?
Jag har läst om att det är många som får CW med 1200I.
Men som du säger, det är bara att hålla på och byta till sig nya, tills man får såna som är fria.

Visa signatur

Deepcool Matrexx 30 & MSI Z87-G43 Gaming!
Intel Inside Core I7 4790K med AMD Radeon R9 390!
Rubbet strömförsörjs av Corsair RM750X!

Permalänk
Medlem

Bullshit att Be quiet är fria från Coil whine, köpte mitt första ifrån Cdon, Coil whine, reklamerade och köpte ett ifrån netonett, inget Coil whine bortsett ifrån det, helt underbara nätaggregat. Kan verkligen rekommendera dem! Vilket Be quiet jag pratar om kan ni se i sign

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

uppdaterade med uppföljning, kommentera gärna vad ni sjölva upplevt!!!

Permalänk
Medlem

Köpte ett Seasonic Platinum-660 660W, fläkten står still när den inte behövs.

Inga s(n)urrande hårddiskar.
MSI GTX 770 TF (modifierad fläktkurva i Afterburner, minsta möjliga varvtal i idle)
Noctua NH-U14S (1 fläkt, <250 RPM i idle)
Fractal Design Define R4 (2 originalfläktar, moderkortstyrt <550 RPM i idle, funderar på att byta)

Nätagget brummar (jämförelsevis åtminstone) som tusan, fläktljud vid låg belastning hör jag igenom brummandet egentligen bara om jag lyssnar efter.

Det är på väg tillbaka till Dustin, men nu sitter även jag här och vet inte riktigt vad jag ska ta istället - försöka med ett nytt av samma, eller byta fabrikat. Lutar väl åt ett bequiet! Dark Power Pro just nu, men hur är det med fläkten där - är det sannolikt att den ligger i nivå med resten av fläktarna i datorn vid låg belastning?

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icegrin:

Köpte ett Seasonic Platinum-660 660W, fläkten står still när den inte behövs.

Inga s(n)urrande hårddiskar.
MSI GTX 770 TF (modifierad fläktkurva i Afterburner, minsta möjliga varvtal i idle)
Noctua NH-U14S (1 fläkt, <250 RPM i idle)
Fractal Design Define R4 (2 originalfläktar, moderkortstyrt <550 RPM i idle, funderar på att byta)

Nätagget brummar (jämförelsevis åtminstone) som tusan, fläktljud vid låg belastning hör jag igenom brummandet egentligen bara om jag lyssnar efter.

Det är på väg tillbaka till Dustin, men nu sitter även jag här och vet inte riktigt vad jag ska ta istället - försöka med ett nytt av samma, eller byta fabrikat. Lutar väl åt ett bequiet! Dark Power Pro just nu, men hur är det med fläkten där - är det sannolikt att den ligger i nivå med resten av fläktarna i datorn vid låg belastning?

Kanske testa corsair RM serie? det jag tycker verkar intressant med dem är att dem så aktivt motbrukar coil whine, olikt något annat nätagg jag känner till. Som sagt är det mycket värre med coil whine än en fläkt som snurrar lite. hör av dig med angående vad du gör och hur det artar sig!

Permalänk
Medlem

Corsair CX750M, körde på det pga. budget. Men efter att ha bytt ut ett tjutande och fått ett likadant som också tjuter så ska jag byta till AX eller till annat märke.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Det blev ett Be Quiet Dark Power Pro 650W i alla fall. Gemstarten lät lovande, återkommer lite senare ikväll eller imorgon efter kabeldragning och lite stresstester.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Icegrin:

Det blev ett Be Quiet Dark Power Pro 650W i alla fall. Gemstarten lät lovande, återkommer lite senare ikväll eller imorgon efter kabeldragning och lite stresstester.

Alright, säg till hur det går! Nyfiken på hur mycket det låter dels i idle, men även under load. Sen självklart om de har något coil whine eller inte.

tack på förhand, lycka till!!

Permalänk

Evga supernova g2 1000w platinum eller 1300w gold...mina favoriter. 1300w med 10års garanti...superflower plattform.

Visa signatur

Corsair Crystal 460 RGB-Cooler Master V1000-Aorus X370 Gaming K7- Ryzen 5 3600-Corsair 3000MHz 32gb-Samsung 960 EVO 256GB-Wraith Spire-Sapphire Vega 64 Nitro+ 8gb

Permalänk
Medlem

Be Quiet Dark Power Pro 650W är väldigt tyst för mig i alla fall. Det krävs att jag sätter örat nära gallret för att jag ska kunna skönja eller åtminstone särskilja något av vare sig fläkt eller elektriska komponenter. Vid låg belastning är det egentligen bara ett vagt sammanlagt fläktsus, plus en smula knarr från chassifläktarnas lager som hörs om jag sitter i stolen med datorn på golvet på armlängds avstånd.

Vid stresstestande krävs det återigen närkontakt med nätagget för att höra det, och även om det låter lite högre så dränker grafikkort eller processorfläkt (Noctua U14 @1000RPM) var för sig lätt allt ljud från nätagget. Jag är osäker på om jag lyckats få processorfläkten att varva upp från grundsnurret (fläkten är inte halvpassiv, men snurrar väldigt långsamt och tyst).

Helt ok för min del i alla fall. Nästa steg i att få en tystare dator blir nog att byta ut chassifläktarna.

Visa signatur

Osedd trädde kung Priamos in och gick fram till Achilles
och sina armar slog om hans knän och kysste hans hårda,
mordiska händer, som hade förgjort så många hans söner.

Permalänk
Medlem

Någon som kan rekommendera ett modulärt nätagg med kvalité och som kostar som CX750M eller kanske lite mer? Tänkte först på att skaffa så man kunde uppgradera till crossfire men ändrat mig, så det som är i min signatur är det som ska drivas. Kommer överklocka.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem
Skrivet av LPG:

Någon som kan rekommendera ett modulärt nätagg med kvalité och som kostar som CX750M eller kanske lite mer? Tänkte först på att skaffa så man kunde uppgradera till crossfire men ändrat mig, så det som är i min signatur är det som ska drivas. Kommer överklocka.

Kolla in XFX 750 W serien eller Bequiet L8 730W

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

Jag har Corsair RM850 och är väldigt nöjd, aldrig hört ett ljud från den.

MVH

Visa signatur

Fractal Design R5 | MSI X370 Pro Carbon | Ryzen 5 3600 | Corsair DDR4 3200 | DH-15 | Sapphire RX 5700 XT Pulse | Corsair RM850W | 2x Corsair Force Series 3 120GB + Crucial BX100 250GB| 4TB Mek disk | Corsair MP510 M.2 SSD 1tb

Permalänk
Inaktivt företagskonto

Angående RM-serien och coilwhine så har vi ett välskrivet blogg-inlägg av Jonnyguru om hur RM-serien är speciellt anpassat för att "bekämpa" coilwhine.

http://www.corsair.com/se-fi/blog/2013/september/coil-whine