Permalänk
Medlem

C++ och opengl tutorial

Tjena,
Jag och min polare är intresserade av att lära oss att implementera grafik till c++ kod, då vi vill utveckla enklare spel (som hobby), inga AAA titlar direkt.
Om någon vet någon bra tutorial eller kan förklara själv är han/hon välkommen att dela med sig av det

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Windisch:

Tjena,
Jag och min polare är intresserade av att lära oss att implementera grafik till c++ kod, då vi vill utveckla enklare spel (som hobby), inga AAA titlar direkt.
Om någon vet någon bra tutorial eller kan förklara själv är han/hon välkommen att dela med sig av det

Hur pass kunniga är ni på C++?
Har ni kodat spel tidigare?
Har ni testat nåt annat grafiskt API/bibliotek innan?

Annars finns det lite mer "lättare" alternativ som SDL/SFML
http://www.sfml-dev.org/

Visa signatur

Corsair 16GB (4x4096MB) CL9 1600Mhz | Asus P8Z77-V PRO |
Samsung SSD Basic 830-Series 256GB | Intel Core i7 3770K 3,5Ghz |
Asus Xonar Essence STX | Noctua NH-U9B SE2 | Antec Performance One P280 | Corsair HX 850W 80+ Gold Modulär | MSI GTX 770

Permalänk
Medlem

Rent spontant känns det som att C++ och openGL kan vara en brant backe att bestiga om ingen av er programmerat förut. Det kanske vore enklare att programmera i Java eller använda sig av en grafikmotor så som unity.

Visa signatur

Stationär: ASUS X470 Strix-F / Ryzen 5800X / 16GB 3600MHz Corsair Venegance LP / PNY 4070 Ti / Samsung 830 128GB / WD Green 3TB / Cooler Master V700 / Fractal Design Define S2

Permalänk
Medlem

Om det är C++ och OpenGL ni är intresserade av så hade jag rekommenderat dig att kollapå NeHe. Nu är det nog snart tio år sedan jag kollade på dem, men de uppdateras och innehåller mycket bra i små steg. SDL hade jag nog valt att köra också så du fårr crossplatform ljud, input etc.

http://nehe.gamedev.net/

Visa signatur

Huvudriggen är en Gigabyte Aorus Xtreme | 128gb DDR5 6000 | Ryzen 7950X | 3080Ti
Utöver det är det för många datorer, boxar och servar för att lista :P

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoPaiN^:

Hur pass kunniga är ni på C++?
Har ni kodat spel tidigare?
Har ni testat nåt annat grafiskt API/bibliotek innan?

Annars finns det lite mer "lättare" alternativ som SDL/SFML
http://www.sfml-dev.org/

Ja, vi har kodat enklare textbaserade spel i c++.
Nej vi har inte försökt med grafik API.

Skrivet av Rozzor:

Rent spontant känns det som att C++ och openGL kan vara en brant backe att bestiga om ingen av er programmerat förut. Det kanske vore enklare att programmera i Java eller använda sig av en grafikmotor så som unity.

Vi kan lite c++ och har gjort lättare spel.

Skrivet av inquam:

Om det är C++ och OpenGL ni är intresserade av så hade jag rekommenderat dig att kollapå NeHe. Nu är det nog snart tio år sedan jag kollade på dem, men de uppdateras och innehåller mycket bra i små steg. SDL hade jag nog valt att köra också så du fårr crossplatform ljud, input etc.

http://nehe.gamedev.net/

Ska kolla på nehe, såg ut som en bra guide.

Visa signatur

MAIN: AMD Ryzen 1700x@4GHz | ASUS PRIME B350-PLUS | Corsair 16GB | Gainward GTX 1070 | Qnix QX2710 115Hz
SRV1-4: 2x Intel Xeon E5-2660 | 16GB ECC | CentOS 7
SRV5: 2x Intel Xeon E5620 | 240GB ECC | CentOS 7

"I can show you a real Tunnel Snake, Amata."