Fläkt på sabertooth Z87 gnisslar

Permalänk
Medlem

Fläkt på sabertooth Z87 gnisslar

Som jag nämner i rubrik så låter min fläkt på moderkortet hemskt ,så frågan är kan man byta den utan och behöva skicka in hela moderkortet, datorn är bara ca 4 månader gammal, har ni någon support eller kan hjälpa med ny fläkt, eller vad jag ska köpa för någon,
Mvh Peter

Permalänk
Medlem
Permalänk
Medlem

Ja men är jag i Asus forum som du sa. Och har försökt och ringa dit .

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zodiac62:

Ja men är jag i Asus forum som du sa. Och har försökt och ringa dit .

Hah, my bad lol
ASUSs brukar ha ganska bra närvaro här på forumet så jag är övertygad att dom kan hjälpa dig.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zodiac62:

Som jag nämner i rubrik så låter min fläkt på moderkortet hemskt ,så frågan är kan man byta den utan och behöva skicka in hela moderkortet, datorn är bara ca 4 månader gammal, har ni någon support eller kan hjälpa med ny fläkt, eller vad jag ska köpa för någon,
Mvh Peter

Hej,

Det finns ju 2 st. 35mm fläktar till moderkortet, den ena vid I/O-portarna bak och en ovanför översta PCIe-sloten. Vilken av de är det som gnisslar? Det är den vid I/O-portarna, över spänningsdelen som är mest väsentlig, så du kan använda den icke-gnisslande fläkten där så länge.

Det finns ju garanti kvar på ditt moderkort, men huruvida du behöver skicka in allt eller bara den gnisslande fläkten beror lite på från butik till butik. Vissa är schyssta och byter ut fläkten medan andra vill ha moderkortet och alla tillbehör. Så du får höra med butiken du köpt moderkortet ifrån. Annars finns det 35mm-fläktar på Ebay, finns till och med folk som säljer Sabertooth-fläktar där.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Det är den som sitter på översidan bredvid PCIe sloten

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Zodiac62:

Det är den som sitter på översidan bredvid PCIe sloten

Jamen då kan du ta bort den så länge och bara köra med fläkten som sitter vid I/O-portarna

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ok tackar för hjälpen : )

Permalänk
Medlem

Samma fläkt som jag och min är likadan, behövs ens den fläkten? har en monterad inuti längst upp till vänster funkar utmärkt men den ovanför PCIE är skräp

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Daggmask:

Samma fläkt som jag och min är likadan, behövs ens den fläkten? har en monterad inuti längst upp till vänster funkar utmärkt men den ovanför PCIE är skräp

Den uppe till vänster drar runt luft under skyddskåpan. Den andra är mer 'nice to have' men inget måste

Visa signatur