Bf4 hänger sig helt plötsligt?

Permalänk
Medlem

Bf4 hänger sig helt plötsligt?

BF4 har fungerat felfritt för mig i två månader nu men igår började det hänga sig, framförallt på Dawnbreaker. Bilden fryser fast och ljudet loopar och jag måste tvångsavstänga. Kan det vara vara betedrivrutinerna till GPUn som spökar? Någon annan som märkt nåt?

Permalänk
Skrivet av killacre:

BF4 har fungerat felfritt för mig i två månader nu men igår började det hänga sig, framförallt på Dawnbreaker. Bilden fryser fast och ljudet loopar och jag måste tvångsavstänga. Kan det vara vara betedrivrutinerna till GPUn som spökar? Någon annan som märkt nåt?

Har precis samma problem, har dock inte haft datorn på över en månad, så skulle inte kunna avgöra om det är något helt nytt, men hade inga problem tidigare.

Uppdaterade igår till de nya betadrivarna 334.67, märkte av problemet, gick tillbaka ett steg till 332.21 (som även de är nyare än de jag hade när jag senast provade) och problemet finns ändå kvar. Det enda jag märkt att det händer mer sällan om jag har SLI avstängt (med SLI på händer det seriöst 4 sekunder efter jag kommit in på servern).

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Hade precis samma problem, körde den senaste beta drivrutinen och bytte till den senaste WHQL och då funka det igen. Testa ?

Visa signatur

| Corsair Carbide Air 540 Cube White | Corsair HX 620W | MSI Z77-MPOWER | Intel Core i7 3770K 4,4 Ghz (Ivy Bridge) | Corsair H100i | Corsair 16GB (2x8049MB) CL9 2400Mhz VENGEANCE RED | Samsung Samsung 840-Series 120GB | Intel 540 250GB | 500GB Samsung F3 7200rpm SATA 3Gbit/s|EVGA 980 SC Referens | Asus Rog Swift PQ279Q G-SYNC 165Hz | BenQ XL2420T 144Hz | Sennheiser PC363D |

Permalänk
Medlem

De har la klantat sig i sista uppdateringen som i alla andra!

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

OK ska testa detta. Men jag märkte en märklig sak nu, krasherna verkar vara isolerade till vissa servrar, ine specifika kartor. Det kan inte vara så att det har att göra med vilka servrar som kört in senaste uppdateringen och inte? Eller då kanske man inte kan connecta öht?

Permalänk
Medlem

Har haft riktig tur med mitt bf4, inte många ggr det har hängt sig för mig sedan det släpptes. Men japp ibland kan man joina en server som strular hela tiden så är ju ej omöjligt att det är som du säger.

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk
Medlem

Fick även för mig att mitt bf4 strulade extra mycket innan jag uppdaterade drivrutinerna till mitt ljudkort, Man kände lixom att ljudet strulade för att sedan få bf4 att krascha

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk

Testa att uppdatera drivrutinen för ditt ljudkort! Som ovan person nämner,

Visa signatur

Asrock z77 Extreme 4 | Intel I7 2600K 4,6 GHz | GTX 970 EVGA | G.Skill RipjawsX 8GB 2400 MHz | Fractal Design Define R4

Permalänk
Medlem

Drivrutierna för ljduet var redan uppdaterade. Skooomt.

Permalänk
Medlem

Det verkar samtidigt lurigt att det skulle vara drivrutiner som spökar om det bara är på vissa servrar det är problem?

Permalänk

Precis samma problem för mig. Innan den senaste patchen funkade allt galant å då kör jag med SLI. Men nu, kan knappt spela och kan inte säga om det beror på map eller server. Har inte testat att byta mellan olika drivrutiner än.

Jag börjar tro att, som många andra har sagt, att det är ljudkort eller alternativt skype som ställer till problem. Skall testa att köra med interna ljudkortet ett tag för att se om det gör skillnad. Senaste Skype versionen till Win 8.1 har jag.

Visa signatur

Speldata: i7 10700KF | 32GB DDR4 | 7800 XT Hellhound | Dell S3422DWG
NAS: OMV 6 + 9TB

Permalänk
Medlem

Jag fick samma problem igår efter att clienten uppdaterades. Så antagligen har de "klantat" till det igen.
Har spelat relativt crashfritt i ca 2 månader, men igår kväll crashade det 4 ggr på olika servrar.

Visa signatur

Stationär: Corsair 750D | Asus Z97-A | Chieftec Nitro Series 950 Watt | i7 4790K @ 4.6Ghz | Corsair H115i | 16 GB DDR3 Corsair Vengence @ 1600Mhz | Gigabyte Aorus GTX 1080Ti | Samsung 850 EVO 500 GB | 2x Intel 320 series 120 GB SSD | AOC g2460Pg | Logitech G810 Orion Spectrum | Logitech G502 Proteus Spectrum | Logitech G933 Artemis Spectrum

Permalänk
Medlem

Dom har väll uppdaterat så in i helvete för att mantle ska ge bra fps, så då nergraderade för oss som kör nvidia

Visa signatur

[ lian li pc-o11 dynamic ] [ Corsair rm1000x ] [ASUS ROG CROSSHAIR VIII HERO X570 ]
[ 64GB G.Skill TridentZ Neo 3600mhz ] [ Samsung 980 Pro 500GB / Samsung 980 pro 2TB]
[ Gigabyte GeForce RTX 3080 10GB VISION OC ] [ UltraGear 38GN950 ] [ 360 water cooling ]

Permalänk

Fy fan vad jag hatar DICE.
Inkompetenta kräk.

TESTA ERT SKIT INNAN DEPLOY!!!

Permalänk

Upplevde samma problem igår när jag spelade. Krashade hela tiden. Vet inte riktigt vad som orsakade detta men efter att ha uppdaterat lite saker funkade det felfritt igen! Här är vad jag gjorde:
Uppdaterade drivrutinen till grafikkortet till senaste betan. (Nvidia).
Laddade ner senaste MSI Afterburner då min senaste version hade gått ut. (Kör beta versionen).
Klockade även ner processorn lite men det har nog inte något att göra med att BF krashar då det bara var själva programmet som krashade och inte hela datorn.

Detta löste i alla fall problemen för mig. Kommer väl nya problem så fort en ny patch kommer, suck..

Lycka till!

EDIT: typos

Visa signatur

i7-7800x | ASUS Strix GTX 1080 | 64 GB RAM (for datascience stuff)

Permalänk
Medlem
Skrivet av Dozzeman:

Jag fick samma problem igår efter att clienten uppdaterades. Så antagligen har de "klantat" till det igen.
Har spelat relativt crashfritt i ca 2 månader, men igår kväll crashade det 4 ggr på olika servrar.

Samma här.
Suck säger jag men samtidigt skönt man inte är ensam, hoppas på fix den 18e när SA släpps för Premium.

Visa signatur

Baaahh

Permalänk
Medlem

Tycker det är helt random. I början hade jag riktiga CTDs utan errormeddelande (white screen soundloop). Senare blev det DX CTDs (vilket iofs berodde på överklockning, antar jag?) och nu har det varit kraschfritt på ett tag...bara jag inte överklockar GPUn för mycket.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Slutade mer eller mindre att spela för över 2 månader sedan, skulle in och testa igår och så fryser det :/

Visa signatur

CPU : 12900KS GPU : 3090 Strix OC RAM : G.Skill 32GB 6600MHz 34-40-40-105SSD : 2st SN850 1TB Bildskärm 1: Strix PG279Q 1440p@165Hz G-SYNC Bildskärm 2: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Bildskärm 3: Asus VG27AQ 27" 1440p@165Hz Vattenkylning CPU,GPU och RAM, 3*360 rad

Permalänk
Medlem
Skrivet av killacre:

BF4 har fungerat felfritt för mig i två månader nu men igår började det hänga sig, framförallt på Dawnbreaker. Bilden fryser fast och ljudet loopar och jag måste tvångsavstänga. Kan det vara vara betedrivrutinerna till GPUn som spökar? Någon annan som märkt nåt?

Exakt samma händer för mig, men det kvittar vilken bana jag är på.

Visa signatur

Intel core i5 4670k 4,4GHz ASUS MAXIMUS VI GENE mATX PRO EVGA GTX 680 Hydro Copper Classified SLI Custom vattenkylning.

Permalänk
Medlem
Skrivet av killacre:

BF4 har fungerat felfritt för mig i två månader nu men igår började det hänga sig, framförallt på Dawnbreaker. Bilden fryser fast och ljudet loopar och jag måste tvångsavstänga. Kan det vara vara betedrivrutinerna till GPUn som spökar? Någon annan som märkt nåt?

Samma problem. Trodde först det var en ostabil överklock

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem

samma lika, sen den lilla patchen som kom nån dag sen så krashar jag oftare än när spelet var nytt! Innan den så krashade jag aldrig.. nu har jag crashat innom 10 min på mina 3 senaste spel..

Detta är det sista BF jag har köpt.. kommer inte att spendera en krona mer på detta spel när dom skiter i oss kunder och inte fixar sitt utsträssade spel!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem

Härligt. Låste sig 5 gånger inom en halv domination runda på operation locker 300 tickets.
Blir till att ta en paus från spelet till äcklena fixar denna förbannade skiten. Vilka värdelösa jävlar

Drar en edit på det där. Ska testa en server där inte locker finns så får vi se.

Får dra en edit på det där också: låste sig inom ett par sekunder på paracel storm

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Medlem

Har samma problem. Det är vissa servrar som inte gunner turret på Tank-LAV osv inte funkar på. Får inte ens ett sikte. och spawnar jag i en tank som gunner så hänger det sig garanterat efter fem MAX 10 minuter om jag sitter kvar där.

Allt är uppdaterat och i sin ordning. och funkade felfritt fram tills senaste BF4 patch.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Har samma problem. Det är vissa servrar som inte gunner turret på Tank-LAV osv inte funkar på. Får inte ens ett sikte. och spawnar jag i en tank som gunner så hänger det sig garanterat efter fem MAX 10 minuter om jag sitter kvar där.

Allt är uppdaterat och i sin ordning. och funkade felfritt fram tills senaste BF4 patch.

Då har vi nog spelat helt olika versoner av BF4! Mitt var spelbart och inte att hatmoment fram tills senaste patchen, fast felfritt var det ej!

Nä nu har det krachat 8 ggr på en timme för mig! Nu tar jag bort skiten, kanske testar igenom om 6 månader så kanske dom har lyckats få bort en eller två buggar!

Aldrig mer dice eller EA, ALDRIG!

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk
Medlem
Skrivet av azezl:

Då har vi nog spelat helt olika versoner av BF4! Mitt var spelbart och inte att hatmoment fram tills senaste patchen, fast felfritt var det ej!

Nä nu har det krachat 8 ggr på en timme för mig! Nu tar jag bort skiten, kanske testar igenom om 6 månader så kanske dom har lyckats få bort en eller två buggar!

Aldrig mer dice eller EA, ALDRIG!

Du gör skäl för din avatar ser jag... Käkat många citroner idag?

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Medlem

Senaste patchen förstörde min OC på mitt grafikkort 660ti. Så nu får jag sätta nya lägre värden. Dumt att de sätta in fladdrande gräs som kräver mer GPU-kraft :@

Annars har jag inte haft några som helst problem med BF4 sen jag installerade Win8. Så har inte så mycket att hata mot DICE.

Visa signatur

Sitter på gamla grejer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ant3:

Du gör skäl för din avatar ser jag... Käkat många citroner idag?

Nja, slutat snusa igår Ger en liten extra knuff åt humöret när saker ej går sin väg

Visa signatur

Crummy laptop DeLux!

Permalänk

För er som fått det att funka genom att gå tillbaka till äldre drivers, snackar ni om 332.21 WHQL då, eller någon ännu äldre?

Visa signatur

| Mobo: B550 AORUS ELITE V2 | CPU: Ryzen 5600x | RAM: 32GB @ 3600MHz | GPU: Asus GTX 1070 ROG| |PSU:RM750x | Chassi: Fractal Design Define R5 | SSD: OCZ Vertex3 120GB + Force GT 240GB | HDD: 6TB | Skärm: Foris FS2333 | |Ljud: Xonar Essence STX |

Permalänk
Medlem

Jag kan spela i timmar på vissa kartor men Dawnbreaker och Parcel storm hänger sig alltid inom sekunder efter spawn. Och detta började efter den senaste patchen.

Visa signatur

[Phanteks Enthoo Pro TG] [ASUS ROG Strix 850W Vit] [Delidad i7 7700K] [Corsair iCUE Hydro H150i ELITE CAPELLIX Vit] [Corsair Vengeance RGB PRO SL DDR4 16GB 3200MHz/CL16 Vit] [ASUS Z270-F] [Gigabyte RTX 2070 Super 8GB GAMING OC Vit] [C:WD Black SSD 256GB M.2, E:Seagate Firecuda 1TB, F:Samsung 860 EVO 1TB, G:Seagate IronWolf 4TB & H:Seagate Momentus XT 7200.1 500]

Permalänk
Moderator
Forumledare

En heeel drös på bf4 forumet som har samma problem. För mig är det paracel storm, dawnbreaker samt locker som det blir freeze och soundloop på

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord