Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Jag behöver undersöka det här lite mer innan jag kan ge er ett konkret svar. Återkommer...

Tack Caroline.

Kan lägga upp en till, längre film om du vill?
Nu märkte jag tom av det i Windows. T ex en mapp med massa bilder (thumbnails), scrollar jag upp och ned snabbt så syns grynigheten även där.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Tack Caroline.

Kan lägga upp en till, längre film om du vill?
Nu märkte jag tom av det i Windows. T ex en mapp med massa bilder (thumbnails), scrollar jag upp och ned snabbt så syns grynigheten även där.

Undra om 340.66 driver kan lösa några problem. Den sägs lösa många problem i övrigt.

Permalänk
Skrivet av grahnen:

Undra om 340.66 driver kan lösa några problem. Den sägs lösa många problem i övrigt.

Nope, jag har fortfarande små episoder av grynighet när jag spelar med 340.66

Visa signatur

Pappas: 5900X,16GB, GTX 3070, M.2 1TB Gen4, PG278Q.
Barn 1: 4790K, 24GB, GTX 1080Ti, SSD 1TB, 24" IPS.
Barn 2: MSI Laptop i5-7300HQ, 8GB, GTX 1050, HDD 1TB, SSD 128GB.
HTPC: 5800x3D, 32GB, 7900XT, M.2 2+1TB Gen4, Sony 75x90K.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Undra om 340.66 driver kan lösa några problem. Den sägs lösa många problem i övrigt.

Hade hellre väntat på nästa version som då blir GF. Vad jag förstod är 340.66 en Quadro only release plus att jag aldrig körd moddad inf och disabla driver signature och allt man skall göra med en icke GF release. Har dock hört mycket bra om 340.66.

Känns bara som att det blir värre med grynigheten - noterade det när jag kollade på en playthrough av Witcher 3 på Youtube.

Edit - Gjorde en seriös googling nu, vi är inte ensamma om problemet.

http://rog.asus.com/forum/showthread.php?50004-PG278Q-vertica...
http://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=5&t=1177&start=...

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Okej det låter som jag ska lämna tillbaka min då. Det är säkert många som har dessa beskymmer utan att de vet om det.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Okej det låter som jag ska lämna tillbaka min då. Det är säkert många som har dessa beskymmer utan att de vet om det.

Jag också men hur stor är chansen att man får en som fungerar?

Edit - Jag kan ändå inte lämna tillbaka min till Webhallen eftersom de inte har några i lager. Inte kul att vara utan skärm i 2 veckor :s Har iofs min gamla kvar men skulle sälja den nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackis:

Som en del av er vet så har jag postat dessa bilder på en annan del av forum. Hade glömt bort att Asus fanns på forumet. Så jag klipper och klistrar in lite här och undrar då vad det kan vara för fel när det ser ut som på bilderna nedan. Har provat med olika drivar och mycket annat.

För mig så händer det i BF4 G-SYNC, ULMB 60Hz, 120Hz, 144Hz.

Bilder

Strafe utan mus i rörelse
http://i60.tinypic.com/2njc0o.jpg

Strafe med mus i rörlse
http://i58.tinypic.com/sd1wdh.jpg

Strafe utan mus i rörelse
http://i60.tinypic.com/11vgsp0.jpg

Strafe med mus i rörlse
http://i58.tinypic.com/295g58k.jpg

Dold text

Har du OD på Extreme när det blir så här. Testa Normal eller Off, blir det mindre blurr?

Visa signatur
Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Tack Caroline.

Kan lägga upp en till, längre film om du vill?
Nu märkte jag tom av det i Windows. T ex en mapp med massa bilder (thumbnails), scrollar jag upp och ned snabbt så syns grynigheten även där.

Skrivet av grahnen:

Undra om 340.66 driver kan lösa några problem. Den sägs lösa många problem i övrigt.

Skrivet av neohamster:

Nope, jag har fortfarande små episoder av grynighet när jag spelar med 340.66

Det som verkar lösa diverse problem för de flesta är en ren installation av grafikkortets drivrutiner. Vissa har också löst det med att installera om Windows helt. Kan ni testa först att städa bort allt som har med grafikdrivrutiner att göra från era datorer och installera om senaste versionen av drivrutinerna?
Tips: http://www.guru3d.com/content-page/guru3d-driver-sweeper.html
Om det inte hjälper så blir det ominstallation av Windows. Bökigt, men kan vara värt besväret. Ypperligt tillfälle att höststäda C: litegrann

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Det som verkar lösa diverse problem för de flesta är en ren installation av grafikkortets drivrutiner. Vissa har också löst det med att installera om Windows helt. Kan ni testa först att städa bort allt som har med grafikdrivrutiner att göra från era datorer och installera om senaste versionen av drivrutinerna?
Tips: http://www.guru3d.com/content-page/guru3d-driver-sweeper.html
Om det inte hjälper så blir det ominstallation av Windows. Bökigt, men kan vara värt besväret. Ypperligt tillfälle att höststäda C: litegrann

Tack för svaret, jag hoppas verkligen att det stämmer.

Jag gjorde faktiskt en ren installation av 340.52 WHQL med DDU (Driver Display Uninstaller som också finns på Guru3D) men fick en rosa skärm under installationen. Sen hade jag grafikkortskrashen kort därefter om jag inte minns fel så jag KAN ha någon korruption där. Funderar på att testa 340.66 som flera pratat om tidigare.

Nästa steg blir en ominstallation av OS, har faktiskt inget emot det då det var ett tag sedan. Funkar det inte då heller så får jag helt enkelt reklamera den och då önskar jag veta hur jag gör. Som det nämnts tidigare är tillgången på paneler liten samtidigt som intresset är stort. Kan man lösa det med er direkt eller skall jag i första hand vända mig till Webhallen? Har ingen extra skärm just nu.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Mocka:

Tack för svaret, jag hoppas verkligen att det stämmer.

Jag gjorde faktiskt en ren installation av 340.52 WHQL med DDU (Driver Display Uninstaller som också finns på Guru3D) men fick en rosa skärm under installationen. Sen hade jag grafikkortskrashen kort därefter om jag inte minns fel så jag KAN ha någon korruption där. Funderar på att testa 340.66 som flera pratat om tidigare.

Nästa steg blir en ominstallation av OS, har faktiskt inget emot det då det var ett tag sedan. Funkar det inte då heller så får jag helt enkelt reklamera den och då önskar jag veta hur jag gör. Som det nämnts tidigare är tillgången på paneler liten samtidigt som intresset är stort. Kan man lösa det med er direkt eller skall jag i första hand vända mig till Webhallen? Har ingen extra skärm just nu.

Just nu finns det inga PG278Q-skärmar i lager, så vänta tills de finns i lager hos butiken du har köpt ifrån och gå tillbaka med den då. Vanligtvis är on-site-swap* som är bäst för skärm-service, men nu ekar lagren tomma och snabbast blir att gå genom återförsäljarna.

*on-site-swap innebär att man får en likadan skärm i samma skick levererad samtidigt som den defekta hämtas upp.

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Just nu finns det inga PG278Q-skärmar i lager, så vänta tills de finns i lager hos butiken du har köpt ifrån och gå tillbaka med den då. Vanligtvis är on-site-swap* som är bäst för skärm-service, men nu ekar lagren tomma och snabbast blir att gå genom återförsäljarna.

*on-site-swap innebär att man får en likadan skärm i samma skick levererad samtidigt som den defekta hämtas upp.

Det är lite oturligt för ser man blurbusters och rog forumet. Så verkar problemet inte vara jätteovanligt. Men tiden får utvisa hur stora beskymren är. Det som är synd är att ni inte verkar veta om det är defekt panel eller något annat. Men jag tror det handlar om defekta paneler. Främst för att jag haft två stycken och jag kan inte minnas att detta problemet var på den första.

Edit:
Hur ser det ut för er om ni besöker denna sida och sedan drar ihop webbläsarfönstret. http://www.techmind.org/lcd/dotinv.html

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Just nu finns det inga PG278Q-skärmar i lager, så vänta tills de finns i lager hos butiken du har köpt ifrån och gå tillbaka med den då. Vanligtvis är on-site-swap* som är bäst för skärm-service, men nu ekar lagren tomma och snabbast blir att gå genom återförsäljarna.

*on-site-swap innebär att man får en likadan skärm i samma skick levererad samtidigt som den defekta hämtas upp.

Jag skall kontakta Webhallen angående detta.

Rensade drivisar med Driver Sweeper och installerade den absolut senaste betan, hjälpte tyvärr inte Skall installera om OS i helgen.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Har du OD på Extreme när det blir så här. Testa Normal eller Off, blir det mindre blurr?

Hej Carro.

Det blir bättre men det blir inte bra. Klistrar in lite text som jag skrivit på en annan del av forum.

Har kört skärmen i ca 2 veckor nu och har upptäckt att när jag kör SLI så får jag i BF4 på Medel till Ultra settings suddig eller ska man kalla det dubbelbild. Detta sker bla när jag tex ska reviva en person och böjer mig ner över och rör mig samtidigt vänster eller höger och musen följer med i rörelsen.
Springer (straifar) jag förbi en skylt med text utan att röra musen så ser det ok ut medans om jag stannar vid skylten och rör på musen och cirkel straifar framför skylten så blir det dubbel text.

Nu är jag så dålig på allt vad rubberbandig och hur sånt ser ut så jag kallar det dubbel text och dubbelbild . Min Logitech 502 har jag provat att köra i 125,250,500,1000 Hz report rate och det spelar ingen roll vilka inställningar jag gör på musen. Har även provat med annan mus.

Det enda som fixar till problemet hyfsat är om jag inaktiverar SLI och kör på ett kort, men det blir inte bra. Fenomenet som uppenbarar sig går inte att fånga på film för där ser det bra ut. Så jag tok fram kameran och tog några bilder för att försöka visa vad jag menar är galet.

Minns inte att jag såg detta första dagarna när jag kopplat in skärmen. Ska också nämna att jag hade en annan ASUS 144 Hz (1920 x 1080) skärm innan och hade inga som helst problem med den med settings på Ultra i BF4.

Med swift skärmen så har jag G- synk aktiverat och den lilla röda lyser osv. Provat diverse drivar från tidigare versioner till den senaste samt dom som kom med skivan. Trodde att det var precis detta denna skärmen var så bra på att hantera/motarbeta. Ju högre inställningar i spelet ju värre blir resultatet. Så vad kan det tänkas vara, dåliga drivar för SLI, muslagg eller är det något annat ? Vad säger ni som förstår er på detta säkert bättre en mig.

Ligger ute på jobb nu och är inte hemma fören 1 sep. och kommer då installera om hela datorn. För som jag sagt tidigare så vill jag minnas att detta inte fanns från första dagen utan jag la märke till det efter ca en vecka. Om jag minns rätt ska jag vara osagt

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Jag skall kontakta Webhallen angående detta.

Rensade drivisar med Driver Sweeper och installerade den absolut senaste betan, hjälpte tyvärr inte Skall installera om OS i helgen.

Hur går det för dig Mocka?

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Hur går det för dig Mocka?

Orkade aldrig installera om OS i helgen, så jobbigt >.< Men skall ge det ett nytt försök snart.

Angående Webhallen har jag inte pratat med dem än eftersom de ändå inte har några skärmar i lager.

Hur går det för dig?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Orkade aldrig installera om OS i helgen, så jobbigt >.< Men skall ge det ett nytt försök snart.

Angående Webhallen har jag inte pratat med dem än eftersom de ändå inte har några skärmar i lager.

Hur går det för dig?

Kommer som sagt hem 1/9 och kommer då att prova bf3 och sedan installera om burken. Har surfat ikring och försökt hitta något av värde men gått bet på det.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Kommer som sagt hem 1/9 och kommer då att prova bf3 och sedan installera om burken. Har surfat ikring och försökt hitta något av värde men gått bet på det.

Spelade lite idag och försökte att inte tänka på det och det gick bra så jag vet inte längre hur jag ska göra Precis som du säger är det inte lätt att Googla fram liknande fel.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mocka:

Spelade lite idag och försökte att inte tänka på det och det gick bra så jag vet inte längre hur jag ska göra Precis som du säger är det inte lätt att Googla fram liknande fel.

Ja då har jag testa en ny skärm sida vid sida med denna.

Jag skulle inte vilja säga samma problem men något bättre på den nya skärmen när det kommer till fonter/texter. Men den nya har ett generellt "brus" som syns mycket tydligare vid rörelse. Jag upplever också att på den nya blir det värst vid diagonal rörelse medans den gamla vid vertikal rörelse. Den gamla är tillverkad juli och den nya augusti.

Detta bör alltså vara ett problem som finns mer eller mindre på alla skärmarna. Sänker man OD till off så blir det lite bättre men då kommer blurren istället.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Ja då har jag testa en ny skärm sida vid sida med denna.

Jag skulle inte vilja säga samma problem men något bättre på den nya skärmen när det kommer till fonter/texter. Men den nya har ett generellt "brus" som syns mycket tydligare vid rörelse. Jag upplever också att på den nya blir det värst vid diagonal rörelse medans den gamla vid vertikal rörelse. Den gamla är tillverkad juli och den nya augusti.

Detta bör alltså vara ett problem som finns mer eller mindre på alla skärmarna. Sänker man OD till off så blir det lite bättre men då kommer blurren istället.

Bra att du testade för då kanske det inte är någon idé för mig att gå till Webhallen och få den utbytt om nästa ändå är likadan. Speciellt om jag den nya dessutom har pixelfel eller något annat konstigt. Så den nya du fick var från den batchen som butikerna kommer att få i början på nästa månad?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Det var av den leveransen som kom till vissa butiker fick nu denna vecka.

Permalänk
Medlem

Skulle vara kul att veta hur pass många det är som har problem med sina skärmar nu. Överväger att köpa en själv men man blir ju inte mer sugen när man läser om hur många som är missnöjda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av grahnen:

Det var av den leveransen som kom till vissa butiker fick nu denna vecka.

Jag får väl leva med det helt enkelt.

Installerade om OS, exakt samma problem som tidigare. Scrollar man snabbt i Chrome eller något så grynar det till. Usch alltså Scrollar på jobbdatorn som har två olika skärmar, ingen gryninghet.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackis:

Kommer som sagt hem 1/9 och kommer då att prova bf3 och sedan installera om burken. Har surfat ikring och försökt hitta något av värde men gått bet på det.

Skrivet av grahnen:

Ja då har jag testa en ny skärm sida vid sida med denna.

Jag skulle inte vilja säga samma problem men något bättre på den nya skärmen när det kommer till fonter/texter. Men den nya har ett generellt "brus" som syns mycket tydligare vid rörelse. Jag upplever också att på den nya blir det värst vid diagonal rörelse medans den gamla vid vertikal rörelse. Den gamla är tillverkad juli och den nya augusti.

Detta bör alltså vara ett problem som finns mer eller mindre på alla skärmarna. Sänker man OD till off så blir det lite bättre men då kommer blurren istället.

Skrivet av Mocka:

Jag får väl leva med det helt enkelt.

Installerade om OS, exakt samma problem som tidigare. Scrollar man snabbt i Chrome eller något så grynar det till. Usch alltså Scrollar på jobbdatorn som har två olika skärmar, ingen gryninghet.

Jag har testat att scrolla snabbt & långsamt på ex. dn.se i Chrome, I.E. med både G-SYNC, ULMB, 144/120Hz och de olika OD-inställningarna på den Swift-skärm vi har från den första leveransen, och jag kan inte se något konstigt jämfört med hur det ser ut på andra 120/144Hz-skärmar. Medan man scrollar så är det lite blurry (vilket inte är konstigt), men så fort man stannar för att läsa texten så är det skarpt. Om ni upplever att det är ovanligt blurry så är det bäst om ni går till butiken skärmen är köpt ifrån eller någon annan återförsäljare med serviceavdelning och ber de testa skärmarna mot en testrigg.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Ja då har jag installerat om OS och BF4. Kör med dom senaste nvidia drivarna. Problemet kvarstår och finns även i BF3 men är inte lika framträdande. Har inga som helst problem med scrollning i Chrome utan mitt problem är i spel på höga inställningar. Har som sagt en Asus VG278HR också och har inga som helst problem med den. Men då snackar vi ju inte samma upplösning osv.

Ska prova med diverse config filer i BF4 och se om man kan skruva till det. Återkommer.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackis:

Ja då har jag installerat om OS och BF4. Kör med dom senaste nvidia drivarna. Problemet kvarstår och finns även i BF3 men är inte lika framträdande. Har inga som helst problem med scrollning i Chrome utan mitt problem är i spel på höga inställningar. Har som sagt en Asus VG278HR också och har inga som helst problem med den. Men då snackar vi ju inte samma upplösning osv.

Ska prova med diverse config filer i BF4 och se om man kan skruva till det. Återkommer.

Har du Motion Blur Amount-inställningen i BF4 på 0?

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Jag har testat att scrolla snabbt & långsamt på ex. dn.se i Chrome, I.E. med både G-SYNC, ULMB, 144/120Hz och de olika OD-inställningarna på den Swift-skärm vi har från den första leveransen, och jag kan inte se något konstigt jämfört med hur det ser ut på andra 120/144Hz-skärmar. Medan man scrollar så är det lite blurry (vilket inte är konstigt), men så fort man stannar för att läsa texten så är det skarpt. Om ni upplever att det är ovanligt blurry så är det bäst om ni går till butiken skärmen är köpt ifrån eller någon annan återförsäljare med serviceavdelning och ber de testa skärmarna mot en testrigg.

Jag skall höra med Webhallen imorgon när de får sin leverans.

Har även loggat ett ärende hos ASUS support för säkerhets skull.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Har du Motion Blur Amount-inställningen i BF4 på 0?

Här är några inställningar och Motion Blur är avstängt. Dessa inställningar nedan har hjälp vissa med sina skärmar men hjälper inte mig. Verkar som man får ringa webbhallen och höra med dom vad man ska göra. Får ta med min dator och starta upp den på plats. Närmsta butik ligger typ 3.5 timmar bort men men ;(.

WorldRender.TransparencyShadowmapsEnable 0
WorldRender.MotionBlurEnable 0
WorldRender.MotionBlurQuality 0
WorldRender.MotionBlurMaxSampleCount 0
WorldRender.SpotLightShadowmapEnable 0
WorldRender.LightTileCsPathEnable 0
PostProcess.DynamicAOEnable 0
PerfOverlay.DrawFps 1
WorldRender.PlanarReflectionEnable 0
RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 1
RenderDevice.TripleBufferingEnable 0
WorldRender.DxDeferredCsPathEnable 0
WorldRender.FxaaEnable 0
WorldRender.SpotLightShadowmapResolution 256

Edit: Nu har jag kopplat bort SLI och kör på ett grafikkort. Mina FPS går då ner till ca 50-65 från 75-100 med SLI. Men allt ser mycket bättre ut. Jag har på Ultra settings 144Hz I BF4. Så problemet verka uppstå när man kör i SLI och man får högre FPS.

Så BF4 i 144Hz Medel/High/Ultra ser bra ut med ett Titan kort. Men inte med 2. Var kan felet vara?

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Enklaste sättet att se om man har så kallad screen door effect (inversion artifacts) är att gå in i ett fps spel och göra cirkelrörelser med musen. Då bör man se att det uppstår linjer på skärmen som är mörkare.

Nu har jag kört igenom tre skärmar och så här har jag upplevt allt.

Skärm nummer 1 (production date Juli)
Screen door effect var nog okej, jag kan inte komma ihåg att jag såg det som ett problem.
Röd lysande pixel mitt på skärmen. (EJ OK)

Skärm nummer 2 (production date Juli) (ASUS QC Passed sign)
Lite screen door effect men okej, syntes bara om man tittade nära (ca 25cm).
Bättre svärta och mer färg
Scrolla man utan att ha på overdrive så blev grå text grön. Med OD på så hade många saker en grön glow vid rörelse (EJ OK)

Skärm nummer 3 (production date Augusti)
Massor med screen door effect (EJ OK)
Bilden var mer urtvättad än och inte riktigt samma färgtryck(fick gå upp 5% mer på vibrance för att få likande färg som på skärm 2.
Scrolla gav inga konstiga effekter.

Skärm 2 och 3 har jag testat sida vid sida.

Vad jag kan hitta så har inte asus gjort något utalande om vad eventuellt kan fixas med firmware. Förutom att out of range buggen troligen är borta i nästa nvidia driver. Det är väll inte för mycket begärt att ni kommunicerar tillbaka. Ringer man supporten och får höra att du är den första som har problem med den här skärmen. Det är rent skitsnack. Ni måste väll veta vid det här lagret vilka problem ni har med skärmen. Vi var väll bland de första som fick skärmen i världen?

Pixelfel, inversion artifacts(screen door effect), att skrämen rätt vad det är blir permanent suddig vid stillbild och klar vid rörelse. Är väll några exempel på fel som inte är super unika.

Att man då inte håller koll på vilka problem en nylanserad produkt kan ha och vilken feedback den får, tycker jag låter väldigt konstigt. Om du nu är carolin (Marketing Specialist) på asus så borde du vara ganska informerad om läget?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av blackis:

Här är några inställningar och Motion Blur är avstängt. Dessa inställningar nedan har hjälp vissa med sina skärmar men hjälper inte mig. Verkar som man får ringa webbhallen och höra med dom vad man ska göra. Får ta med min dator och starta upp den på plats. Närmsta butik ligger typ 3.5 timmar bort men men ;(.

WorldRender.TransparencyShadowmapsEnable 0
WorldRender.MotionBlurEnable 0
WorldRender.MotionBlurQuality 0
WorldRender.MotionBlurMaxSampleCount 0
WorldRender.SpotLightShadowmapEnable 0
WorldRender.LightTileCsPathEnable 0
PostProcess.DynamicAOEnable 0
PerfOverlay.DrawFps 1
WorldRender.PlanarReflectionEnable 0
RenderDevice.ForceRenderAheadLimit 1
RenderDevice.TripleBufferingEnable 0
WorldRender.DxDeferredCsPathEnable 0
WorldRender.FxaaEnable 0
WorldRender.SpotLightShadowmapResolution 256

Edit: Nu har jag kopplat bort SLI och kör på ett grafikkort. Mina FPS går då ner till ca 50-65 från 75-100 med SLI. Men allt ser mycket bättre ut. Jag har på Ultra settings 144Hz I BF4. Så problemet verka uppstå när man kör i SLI och man får högre FPS.

Så BF4 i 144Hz Medel/High/Ultra ser bra ut med ett Titan kort. Men inte med 2. Var kan felet vara?

Det verkar (generellt) att SLI + G-Sync inte fungerar lika bra som med 1 grafikkort + G-Sync. Förmodligen är det värre i vissa spel och med vissa grafikkort. Men det kommer antagligen bli bättre med kommande grafikdrivrutiner. Kika på det här foruminlägget: http://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=5&p=9685#p9685

Visa signatur
Permalänk
Medlem
Skrivet av ASUS_Caroline:

Det verkar (generellt) att SLI + G-Sync inte fungerar lika bra som med 1 grafikkort + G-Sync. Förmodligen är det värre i vissa spel och med vissa grafikkort. Men det kommer antagligen bli bättre med kommande grafikdrivrutiner. Kika på det här foruminlägget: http://forums.blurbusters.com/viewtopic.php?f=5&p=9685#p9685

Ja det verkas som det är SLI som är boven i det hela för min del. Ganska så exat som dom beskriver i länken upplever jag det. Spelat nu någon timma med ett kort och på medel setting i 144Hz och det rullar på hur bra som helst. Jag får invänta nya drivar helt enkelt.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |