3 (Tre) påstår att datatrafik per GB blir dyrare i framtiden!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av cammen3:

Jo, det har de försökt. Men då kunde de erbjuda ett bredband med en begränsning på, som max, 30GB. Sure, om problemet endast är någon vecka är väl det acceptabelt. Men det största problemet är att deras 4G-nät är överbelastat i stora delar av Uppsala (bekräftat av deras nättekniker efter en felanmälan hade lagts på det mobila bredbandet också, i början med 4G låg hastigheten är på 60+Mbit/s - numer 10-20Mbit/s dagtid och kvällstid 3-5Mbit/s). Så slutade med att vi sa att de fick börja betala för vårt mobila bredband vi har hos 3 alternativt att vi skulle få avsluta alla våra tjänster på dagen. Det slutade med att de började betala för bredbandet hos 3 genom ett avdrag på TV-tjänsten.

Taskigt läge, men man får nog inte mycket bättre "lösning".

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sir. Haxalot:

Fast varför har man öht någon rätt till snabbt bredband? Har man bosatt sig för långt ifrån ADSL stationen så får man finna sig i kass bandbredd utan limit eller hög burstbar uppkoppling (4G), fast med limit...

... eller dra in fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Men om Telia/Skanova/ellervadfandetheternuförtiden bestämmer sig för att lägga ned och riva bort fullt fungerande kopparledning som i dagsläget bär ADSL utan några som helst problem, trots långt avstånd till telestation tycker jag inte det är mer än rätt att man blir erbjuden t.ex. 4G utan trafiktak.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Gutta:

Men om Telia/Skanova/ellervadfandetheternuförtiden bestämmer sig för att lägga ned och riva bort fullt fungerande kopparledning som i dagsläget bär ADSL utan några som helst problem, trots långt avstånd till telestation tycker jag inte det är mer än rätt att man blir erbjuden t.ex. 4G utan trafiktak.

Det är en politisk fråga och några tror ju att "marknaden" löser allt bara man privatiserar men så är det ju inte i verkligheten så saknas det politisk vilja så kan företagen härja fritt.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Säljare är säljare, dom har inte den tekniska bakgrunden. Det kommer bli "dyrare" för Tre att köpa GB, men kunderna kommer inte gå med på det. IP blir bara billigare och billigare, men prismodellerna kommer ändras - Tier1'or kommer inte kunna ta ut samma pris för content etc, alla kommer köpa av alla.

Visa signatur

En server här, några servrar där.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av m4gnify:

Allt går inte bakåt. Kolla in WIFOG

nice

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gutta:

Men om Telia/Skanova/ellervadfandetheternuförtiden bestämmer sig för att lägga ned och riva bort fullt fungerande kopparledning som i dagsläget bär ADSL utan några som helst problem, trots långt avstånd till telestation tycker jag inte det är mer än rätt att man blir erbjuden t.ex. 4G utan trafiktak.

Vad är detta för bruksmentalitet? Tror verkligen att världen fungerar så? De lägger inte ned något som är lönsamt! I de fall kopparkablar stängs av så är det för att de kräver dyrt underhåll, inte har betalningsvilliga kunder och går med förlust eller att de inte har en bra prognos eftersom kunderna som idag kör på koppar kräver högre bandbredd och på sikt kommer att byta från den teknologin.

Bor man så till att man idag inte kan få en vettig anslutning till internet får man fan börja gräva själv eller betala priset för mobilt bredband!

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Allt går inte bakåt. Kolla in WIFOG

Skrivet av Slimdex:

Kan även nämnas att konkurrenten Joors stänger ned den 9 juni 2014.

Permalänk
Medlem
Skrivet av beh:

Kan även nämnas att konkurrenten Joors stänger ned den 9 juni 2014.

Hörde det. Hoppas inte Wifog går samma bana :/

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bussler:

köra mobilt bredband? skämtar du/ni....haha jag skrattar sönder mig...skaffa fast bredband.....ALLT är bättre än mobilt bredband....

Mina morföräldrar var ju tvungna att skaffa mobilt hemma bara för att deras förra (som var via telejacket)
stängdes av hela tiden. Problemet är ju nu att dom har så sjukt långsamt istället,
och jag tror inte dom vill satsa på fiber om det nu inte redan är draget i närheten så det inte blir för dyrt

Permalänk
Medlem

Jag körde förut Comviq kontant bredband 20gb/31 dagar med ett Tele2-usbmodem eller Tele2-router. Men nu i april höjde de priset från 190:- till 200:- men framförallt sänkte de datamängden till 10gb/30 dagar. Så jag sålde 4g-modemet och 4g-routern eftersom jag ligger på närmare 20gb per månad.
Köpte istället ett startpaket för Tre mobilt bredband kontant med 3g-modem och 1gb surf/300dagar på Kjell för 80:-.
Då jag gärna vill ha 4g köpte jag en 4g-Tre-router på blocket för 500:-. Ett värdebevis Total på Pressbyrån för 100gb/30dagar kostade 299:- Ok dyrare men för mig innebär det helt obegränsad surf utan att jag behöver binda upp mig 24 månader på ett abonnemang. Dessutom räknar jag med att vara vinterhalvåret i Thailand framöver om något år eller två och då känns det inte så kul med abonnemang.

Hastigheten i Tre's nät är upptill 64 mbts att jämföra med Comviqs upptill 80 mbts som jag faktiskt hade ett tag i början men nu på sistone har det varit 30-40mbts.
Med Tre verkar hastigheten ligga på 20-25 mbts men svarstiderna verkar snabbare om det nu beror på nätet eller routern. Sämre men för mig ände tillräckligt

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför förstår inte folk att en mobil uppkoppling inte är för stationärt bruk ?

Jag tycker som tidigare nämnt att 4G faktiskt har marknadsförts som ersättare till stationärt. Bredband till sommarstugan känner vi ju igen. Men i min mening är inte bredband databegränsat. Tänk på att 99% av alla runt omkring dig inte har intresse av att lära sig teknik.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag tycker som tidigare nämnt att 4G faktiskt har marknadsförts som ersättare till stationärt. Bredband till sommarstugan känner vi ju igen. Men i min mening är inte bredband databegränsat. Tänk på att 99% av alla runt omkring dig inte har intresse av att lära sig teknik.

Håller helt med. Men hur ska man göra? Inte lätt att tvinga fram ett företag att skriva ut alla begränsningar med ett erbjudande heller. Irriterande är det dock.

---
Frågade föresten Telenor vad dom har att erbjuda. Hade inga som helst förhoppningar, men tänkte utmana dom i och med den reklamen dom kör på TV (Hur mycket bredband använder du, blah blah). Uppgav min ungefärliga månadsförbrukning och svaret var att dom erbjöd mig 20GB data för 399 Kr. Vilket ockerpris, HAH!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Avstängd
Skrivet av beh:

Kan även nämnas att konkurrenten Joors stänger ned den 9 juni 2014.

va skojar du??? jag har det. varför lägger det ner?

Visa signatur

Intel Core i7 2700K CPU @ 3,50 GHz

Permalänk
Skäggig legend
Skrivet av Atlas Tasume:

Håller helt med. Men hur ska man göra? Inte lätt att tvinga fram ett företag att skriva ut alla begränsningar med ett erbjudande heller. Irriterande är det dock.

---
Frågade föresten Telenor vad dom har att erbjuda. Hade inga som helst förhoppningar, men tänkte utmana dom i och med den reklamen dom kör på TV (Hur mycket bredband använder du, blah blah). Uppgav min ungefärliga månadsförbrukning och svaret var att dom erbjöd mig 20GB data för 399 Kr. Vilket ockerpris, HAH!

Jo det är rätt högt, om man jämför med mitt till paddan på 99:- för 30GB och återigen obg till telefonen

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Allt går inte bakåt. Kolla in WIFOG

Verkar vettigt, fram tills att man läser deras sekretesspolicy.

VAD VI ANVÄNDER DINA UPPGIFTER TILL

Vi kommer att använda dina personuppgifter till

att tillhandahålla de tjänster som du har begärt av oss

att skräddarsy de annonser som vi eller våra samarbetspartners kommer att visa dig

att åstadkomma direkt marknadsföring och rekommendationer genom att göra våra erbjudanden personligare och till att erbjuda dig mer relevanta tjänster, till exempel genom att komma med rekommendationer och visa skräddarsytt innehåll och skräddarsydd reklam på våra tjänster

att kommunicera med dig angående ditt konto och angående frågor till kundtjänst och supporten

att förbättra tjänsterna och göra dem mer personliga

att säkerställa att våra tjänster fungerar som de ska

att utveckla nya tjänster och underrätta dig om nya versioner av våra tjänster, skicka servicemeddelanden och uppfylla dina förfrågningar gällande våra tjänster, förbättra våra tjänster och be om dina synpunkter på våra tjänster.

Utöver detta kan vi använda dina personuppgifter

i undersökningssyfte, till exempel för att genomföra marknadsundersökningar

för att skicka dig nyhetsbrev eller andra periodiska meddelanden från oss, om du har valt att ta emot sådan information.

Vi kan, i enlighet med gällande lagstiftning, kontakta dig för att informera dig om eventuella nya tjänster, produkter eller kampanjer som vi erbjuder. Detta kan inbegripa att vi visar innehåll från oss eller från tredje part.

Vi kan använda information från cookies och så kallad automatiskt insamlad information som vi samlar in via tjänsterna för att använda på det sätt som beskrivs ovan under ”Information från cookies”.

Observera att vi kan använda dina personuppgifter för ett av de ändamål som nämns ovan eller för flera av dessa ändamål samtidigt. Förutom på det sätt som anges i denna policy och med undantag för sammanställd demografisk och statistisk information som vi kan dela med tredje part på ett sätt som gör att informationen inte kan hänföras till enskilda personer, kommer vi inte att dela dina personuppgifter med tredje part om du inte har gett oss tillåtelse att göra detta.

Dold text

Med andra ord, samma elände som så många andra företag sysslar med: Spårande reklam. Usch!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Skrivet av Atlas Tasume:

Verkar vettigt, fram tills att man läser deras sekretesspolicy.

VAD VI ANVÄNDER DINA UPPGIFTER TILL

Vi kommer att använda dina personuppgifter till

att tillhandahålla de tjänster som du har begärt av oss

att skräddarsy de annonser som vi eller våra samarbetspartners kommer att visa dig

att åstadkomma direkt marknadsföring och rekommendationer genom att göra våra erbjudanden personligare och till att erbjuda dig mer relevanta tjänster, till exempel genom att komma med rekommendationer och visa skräddarsytt innehåll och skräddarsydd reklam på våra tjänster

att kommunicera med dig angående ditt konto och angående frågor till kundtjänst och supporten

att förbättra tjänsterna och göra dem mer personliga

att säkerställa att våra tjänster fungerar som de ska

att utveckla nya tjänster och underrätta dig om nya versioner av våra tjänster, skicka servicemeddelanden och uppfylla dina förfrågningar gällande våra tjänster, förbättra våra tjänster och be om dina synpunkter på våra tjänster.

Utöver detta kan vi använda dina personuppgifter

i undersökningssyfte, till exempel för att genomföra marknadsundersökningar

för att skicka dig nyhetsbrev eller andra periodiska meddelanden från oss, om du har valt att ta emot sådan information.

Vi kan, i enlighet med gällande lagstiftning, kontakta dig för att informera dig om eventuella nya tjänster, produkter eller kampanjer som vi erbjuder. Detta kan inbegripa att vi visar innehåll från oss eller från tredje part.

Vi kan använda information från cookies och så kallad automatiskt insamlad information som vi samlar in via tjänsterna för att använda på det sätt som beskrivs ovan under ”Information från cookies”.

Observera att vi kan använda dina personuppgifter för ett av de ändamål som nämns ovan eller för flera av dessa ändamål samtidigt. Förutom på det sätt som anges i denna policy och med undantag för sammanställd demografisk och statistisk information som vi kan dela med tredje part på ett sätt som gör att informationen inte kan hänföras till enskilda personer, kommer vi inte att dela dina personuppgifter med tredje part om du inte har gett oss tillåtelse att göra detta.

Dold text

Med andra ord, samma elände som så många andra företag sysslar med: Spårande reklam. Usch!

Ja inte bra direkt, fast det är inte så att de andra teleoperatörerna är några änglar heller. Här har du godbitar ur Telias allmänna villkor för elektroniska kommunikationstjänster:

4.2 Med kunduppgift avses uppgift om ett teleabonnemang, såsom namn, adress, telefonnummer, personnummer eller organisationsnummer och annan uppgift om Kunden. Med trafikuppgift avses uppgift som rör ett särskilt Telemeddelande såsom tid, omfattning, vilka telenät som använts och tekniska data. Med positioneringsuppgift avses uppgift om SIM-kortets geografiska position vid viss tidpunkt.

4.3 Uppgifter enligt punkt 4.2 behandlas för att tillhandahålla Tjänst, fullgöra skyldighet enligt lag eller annan författning, för registervård samt för att marknadsföra Teliakoncernens varor och tjänster. Trafikuppgifter och positioneringsuppgifter får dock endast användas för sådan marknadsföring om Kunden inte motsatt sig detta.

4.4 Kunduppgift får lämnas ut till annan, om Kunden inte begärt att uppgifterna ska skyddas. Kund som godtar att kunduppgifter lämnas ut till annan kan dock begära att sådana uppgifter inte ska lämnas ut för ändamål som rör direkt marknadsföring.

Ptja, lite bättre med möjlighet till optout, men hur många kunder gör det enligt 4.3 ??? andelen lär knappast vara särskilt stor...

Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Med andra ord, samma elände som så många andra företag sysslar med: Spårande reklam. Usch!

Precis som du säger gör väldigt många andra företag det också. Men hos Wifog är du produkten gratis, hos dom andra måste du betala (för mycket)^^

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Precis som du säger gör väldigt många andra företag det också. Men hos Wifog är du produkten gratis, hos dom andra måste du betala (för mycket)^^

Nu syftade jag på företag som till exempel Google och Facebook. www.donttrack.us som exempel på varför detta inte ska tolereras. Reklam i sig är Ok, spårande reklam är det inte.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Håller helt med. Men hur ska man göra? Inte lätt att tvinga fram ett företag att skriva ut alla begränsningar med ett erbjudande heller. Irriterande är det dock.

---
Frågade föresten Telenor vad dom har att erbjuda. Hade inga som helst förhoppningar, men tänkte utmana dom i och med den reklamen dom kör på TV (Hur mycket bredband använder du, blah blah). Uppgav min ungefärliga månadsförbrukning och svaret var att dom erbjöd mig 20GB data för 399 Kr. Vilket ockerpris, HAH!

Jag har försökt det där när säljare ringer och vill kränga mer tjänster till mitt bredband. Hej, jag har en månadsförbrukning på 450-800Gb (sant), och tänkte kolla på det här med mobilt bredband som ju ska vara detsamma som fast. Man får aldrig några roliga svar, det är som att tala med robotar, eller underbetalda visstidsanställda 24 åringar.

Visa signatur

Whales are nice!

Permalänk
Medlem
Skrivet av kyre:

Jag har försökt det där när säljare ringer och vill kränga mer tjänster till mitt bredband. Hej, jag har en månadsförbrukning på 450-800Gb (sant), och tänkte kolla på det här med mobilt bredband som ju ska vara detsamma som fast. Man får aldrig några roliga svar, det är som att tala med robotar, eller underbetalda visstidsanställda 24 åringar.

Då får dom i alla fall äta upp sin egna marknadsföring. Men det är bra, ju fler som påpekar att det är ett grundligt fel med mobilt bredband desto sannolikare är det att något görs åt eländet, eller åtminstone att marknadsföringen ändras.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Slimdex:

va skojar du??? jag har det. varför lägger det ner?

http://us5.campaign-archive1.com/?u=42ae44ada5ed7b35d92b46ded...

Visa signatur

Intel Core i5 13500 3,5 GHz | Sapphire Radeon RX Vega 56 Pulse 8 GB | Gigabyte B760M Aorus Elite | EVGA Supernova 750 G2
Corsair 32 GB DDR5 5600 MHz CL36 Vengeance | Corsair Carbide Air 540 | Acer XF270HUA | Ducky Shine 3 | Logitech G305

Permalänk
Medlem

Jag har följt med hur det mobila bredbandet ser ut i Sverige, så nu jag ska passa på att packa på er lite propaganda om varför ni borde flytta till Finland!

Nä men den finländska operatören Saunalahti (som använder Elisas nät, med den bästa täckningen i Finland) har ett tag kört annonser i TV och på Youtube om deras abonnemang utan datatak: http://www.youtube.com/watch?v=hQ-IlAIU1es. Senast när jag kollade (för kanske ett år sedan) så hade de en gräns på ca 80 GB, men nu har de uppenbarligen tagit bort den.

Det är alltså inga chockpriser man måste betala utan t.ex. 18 euro/mån för obegränsat 21 Mbps mobilt bredband. Jag känner många som har abonnemang från Saunalahti och de är alla supernöjda, medan jag som har Sonera ibland för nöja mig med GPRS täckning och datatak på 1 GB (varefter 250 kbps) för samma månadskostnad.

För er som inte förstår er på det finska språket, så säger de alltså i reklamklippet: "Snart ser ni vad som händer när förbrukningsgränsen för mobilt bredband kommer emot. (huuh!)", och så stannar åsnan. Jättebra att de också förklarar för konsumenterna vad ett datatak är tycker jag.

Hoppas inte detta var alltför mycket reklam för företaget i fråga, jag började helt enkelt fundera över hur bra vi har det här i Finland då jag läste om de mobila bredbandsavtal som ni erbjuds i Sverige.

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Jag har följt med hur det mobila bredbandet ser ut i Sverige, så nu jag ska passa på att packa på er lite propaganda om varför ni borde flytta till Finland!

Nä men den finländska operatören Saunalahti (som använder Elisas nät, med den bästa täckningen i Finland) har ett tag kört annonser i TV och på Youtube om deras abonnemang utan datatak: http://www.youtube.com/watch?v=hQ-IlAIU1es. Senast när jag kollade (för kanske ett år sedan) så hade de en gräns på ca 80 GB, men nu har de uppenbarligen tagit bort den.

Det är alltså inga chockpriser man måste betala utan t.ex. 18 euro/mån för obegränsat 21 Mbps mobilt bredband. Jag känner många som har abonnemang från Saunalahti och de är alla supernöjda, medan jag som har Sonera ibland för nöja mig med GPRS täckning och datatak på 1 GB (varefter 250 kbps) för samma månadskostnad.

För er som inte förstår er på det finska språket, så säger de alltså i reklamklippet: "Snart ser ni vad som händer när förbrukningsgränsen för mobilt bredband kommer emot. (huuh!)", och så stannar åsnan. Jättebra att de också förklarar för konsumenterna vad ett datatak är tycker jag

Hoppas inte detta var alltför mycket reklam för företaget i fråga, jag började helt enkelt fundera över hur bra vi har det här i Finland då jag läste om de mobila bredbandsavtal som ni erbjuds i Sverige.

Det låter verkligen inte illa. Jag fammlade mig fram på (Telia) Soneras finska hemsida med hjälp av en översättare och såg att dom faktiskt erbjöd obegränsat då.

Men mycket bra av den där ISPn. Här verkar samtliga helt inställda på att inte nämna databegränsningar alls. En rolig reklam att se hade varit att se någon driva med ISPernas hastighets-hets på ett liknande sätt. Tänk typ en parodi på kanninen och sköldpaddan som skulle springa ikapp, det är vad som ploppade fram i mitt huvud direkt

Kanninen (4G) springer fort framför sköldpaddan (ADSL), men i slutändan vinner sköldpaddan med uthållighet (Obegränsad data) då kanninen somnat (Slut på data).

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Söderbäck:

Jag tycker inte det är så konstigt. Intäkterna minskar från telefon/smstrafik och datamängden ökar snabbare än leverantörerna hinner/har råd med att bygga ut.

Så mitt svar på frågan "Går vi bakåt i tiden och utvecklingen eller vad?" är nej. Vi går inte bakåt i utvecklingen. Vi har däremot ökat konsumtionen lavinartat och det är en stor utmaning för leverantörerna att tackla det problemet.
Eller såhär:
Ökad efterfrågan i förhållande till tillgång är inte riktigt samma sak som att backa i utvecklingen.

Är du säker på detta? För det ser inte ut likadant i andra delar av norden..
Här är en bra kommentar från en annan tråd:

Skrivet av Fltoig:

Jag har haft koll på hur abonnemangen för mobilt bredband har förändrats under en ganska lång tid, och det är helt otroligt hur dåliga de har blivit!

Om vi tar Telia t ex. De har VÄLDIGT olika abonnemang beroende på vilket nordiskt land man kollar i, och Sverige är dyrast.

I Sverige får man 10GB för 399sek/mån
Detta med en hastighet på upp till 40Mbit/s (max 100Mbit/s i totalt optimala förhållanden)

Norge är bättre än Sverige, men näst sämst i Norden.
Där är det största abonnemanget 100GB för 599nok/mån (ca 650sek/mån)'
Upp till 80Mbit/s

Danmark har 500GB för 399dkk/mån (ca 480sek/mån)
70Mbit/s

Och i finland är abonnemangen ofattbara!
Upp till 21Mbit/s Obegränsad surf för €12.90/mån (115sek)
50Mbit/s Obegränsat för €19.90/mån (€14.90 första halvåret) (180sek/135sek)
150Mbit/s Obegränsat för €29.90/mån (€19.90 första halvåret) (270sek/180sek)

STOOOR skillnad! Har frågat Telia detta och "det är bara så de har valt att lägga upp priserna"

https://kauppa.sonera.fi/yksityisille/tarjooma/nettiliittyma....
https://shop.netcom.no/mobiltbredbaand/cmobiltbredbaand.html
http://telia.dk/mobiltbredbaand
http://www.telia.se/privat/bredband/abonnemang-kontantkort/pr...

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Sears:

Är du säker på detta? För det ser inte ut likadant i andra delar av norden..
Här är en bra kommentar från en annan tråd:

Det är intressant! Det är inte så konstigt att det skiljer sig mellan länderna för det finns en hel hög faktorer att ta hänsyn till men prisskillnaden ser ut att vara så pass markant mellan Finland och Sverige att det troligen är bättre marginaler i Sverige för just Telias abonnemang helt enkelt. Så det är väldans intressant att se hur mycket det skiljer sig ändå.

Men det är ju absolut så att vi använder mycket större mängd data på det trådlösa nätet för varje år som går. Så det jag skrev i förra inlägget stämmer rätt bra ändå tycker jag nog. Faktorer som överflöd i det befintligt utbyggda nätet, konkurrens, datamängd per person/månad, framtidsanalyser och vilken bredbandstyp som faktiskt ingår är relevanta faktorer. I Sverige får vi exempelvis 4G inbakat men det får man inte i Finland generellt utan det är turbo 3G.

Tefficient är ett företag som jobbar med analyser för just dessa frågor och de har en hel del intressanta lättöverskådliga rapporter inom området där de tar upp båda dataanvändning, utveckling av abonnemangstyper och bakomliggande faktorer i frågan.

http://www.tefficient.com/
Länken på startsidan till höger: "Mobile data usage: The global top list" exempelvis.
Snabblänk till PDFdokumentet

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Medlem

Värt att komma ihåg är att det är inte många år sedan Telia ville volymbegränsa även sina fasta bredband. Det skulle enligt deras geniala affärsplaner ingå en begränsad datamängd för månadskostnaden och om behövde mera skulle man köpa ett dyrare abonnemang. Det blev aldrig något av med detta då konkurrenterna inte kunde tänka sig att köra ett liknande upplägg och då hade Telia varit ensamma på marknaden med sina idiotabonnemang. Det skulle inte förvåna mig om dem nu i senare tid kommer tillbaka med samma idé om någon annan också är med...

Permalänk
Medlem
Skrivet av jetten:

Jag har följt med hur det mobila bredbandet ser ut i Sverige, så nu jag ska passa på att packa på er lite propaganda om varför ni borde flytta till Finland!

Nä men den finländska operatören Saunalahti (som använder Elisas nät, med den bästa täckningen i Finland) har ett tag kört annonser i TV och på Youtube om deras abonnemang utan datatak: http://www.youtube.com/watch?v=hQ-IlAIU1es. Senast när jag kollade (för kanske ett år sedan) så hade de en gräns på ca 80 GB, men nu har de uppenbarligen tagit bort den.

Det är alltså inga chockpriser man måste betala utan t.ex. 18 euro/mån för obegränsat 21 Mbps mobilt bredband. Jag känner många som har abonnemang från Saunalahti och de är alla supernöjda, medan jag som har Sonera ibland för nöja mig med GPRS täckning och datatak på 1 GB (varefter 250 kbps) för samma månadskostnad.

För er som inte förstår er på det finska språket, så säger de alltså i reklamklippet: "Snart ser ni vad som händer när förbrukningsgränsen för mobilt bredband kommer emot. (huuh!)", och så stannar åsnan. Jättebra att de också förklarar för konsumenterna vad ett datatak är tycker jag.

Hoppas inte detta var alltför mycket reklam för företaget i fråga, jag började helt enkelt fundera över hur bra vi har det här i Finland då jag läste om de mobila bredbandsavtal som ni erbjuds i Sverige.

Själv har jag DNAs 150Mbit obegränsade abonnemang (24 månaders tidsbundet) för 14,90€ i månaden (135 SEK). Får 90% av tiden ut maxhastighet som 4G-routern stöder (ca 95 Mbps), är mycket nöjd, pingen stadigt runt 20ms! Ryser av blotta tanken om databegränsning.

Visa signatur

Fractal Design Define R4 | Intel Core i7-6700K @ 4.4 GHz | Asus GeForce GTX 1080 Strix | 16GB Kingston HyperX Fury 2666MHz | MSI Z170A Gaming M5 | Fractal Design Edison M 750W | ASUS MX279 27" | Samsung SM951 256GB + Intel 520 240GB

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av jocke91:

Själv har jag DNAs 150Mbit obegränsade abonnemang (24 månaders tidsbundet) för 14,90€ i månaden (135 SEK). Får 90% av tiden ut maxhastighet som 4G-routern stöder (ca 95 Mbps), är mycket nöjd, pingen stadigt runt 20ms! Ryser av blotta tanken om databegränsning.

Finland har lagstiftat om att alla ska ha bredband, 2015 så ska alla ha 100Mbit enligt lag om jag har förstått det rätt, så det är ju inte så konstigt att de har bättre villkor där för operatörerna lär ju få det hett om öronen om de inte följer lagen.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Finland har lagstiftat om att alla ska ha bredband, 2015 så ska alla ha 100Mbit enligt lag om jag har förstått det rätt, så det är ju inte så konstigt att de har bättre villkor där för operatörerna lär ju få det hett om öronen om de inte följer lagen.

Det var inte illa, minst sagt.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841