3 (Tre) påstår att datatrafik per GB blir dyrare i framtiden!

Permalänk
Medlem

3 (Tre) påstår att datatrafik per GB blir dyrare i framtiden!

Hej! Vill dela med mig av ett lustigt påstående som 3's "Account manager" kom med då jag klagar på deras otroligt begränsade 4G utbud.

Bakgrund:
Har varit och jagat efter de tre största svenska ISPerna, Telia, Tele2 samt 3 för att deras 4G internet ligger tio år efter. Inte i snabbhet eller teckning, där är de duktiga det erkänner jag. Men dessa databegränsingar... Att ha det absolut dyraste abonemanget begränsat till 100 GB i månaden år 2014 är ju som ett skämt. 100 GB är inget alls på en hel familj. Bara att titta på YouTube i 1080p i en timme för en person tar dryga 2 GB data!

Hur som helst fick jag till slut som svar detta från 3:

"Hej,

Tyvärr så finns det inget jag kan göra. Marknaden ser ut på det sättet som det gör idag. Det kommer bara att bli dyrare och dyrare att köpa GB i framtiden.

MvH"
-----------

Går vi bakåt i tiden och utvecklingen eller vad?!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem

Idiotiskt, helt klart. Men sen anser jag personligen att skaffa mobilt bredband om man har tillgång till fast också är idiotiskt (inget riktat mot TS). Det ökar bara trafik-tätheten och drar således upp priserna.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Rekordmedlem

Ja 3-4G har backat i användbarhet i samma takt som det har marknadsförts som ersättning till fast uppkoppling, folk ser bara på hastigheten och missar att det ska vara användbart.
Det är synd om de som skaffar mobilt bredband idag.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Varför förstår inte folk att en mobil uppkoppling inte är för stationärt bruk ?

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem

Allt går inte bakåt. Kolla in WIFOG

Permalänk
Moderator
Forumledare
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej! Vill dela med mig av ett lustigt påstående som 3's "Account manager" kom med då jag klagar på deras otroligt begränsade 4G utbud.

Bakgrund:
Har varit och jagat efter de tre största svenska ISPerna, Telia, Tele2 samt 3 för att deras 4G internet ligger tio år efter. Inte i snabbhet eller teckning, där är de duktiga det erkänner jag. Men dessa databegränsingar... Att ha det absolut dyraste abonemanget begränsat till 100 GB i månaden år 2014 är ju som ett skämt. 100 GB är inget alls på en hel familj. Bara att titta på YouTube i 1080p i en timme för en person tar dryga 2 GB data!

Hur som helst fick jag till slut som svar detta från 3:

"Hej,

Tyvärr så finns det inget jag kan göra. Marknaden ser ut på det sättet som det gör idag. Det kommer bara att bli dyrare och dyrare att köpa GB i framtiden.

MvH"
-----------

Går vi bakåt i tiden och utvecklingen eller vad?!

Dold text

Jag tror att dessa bredband var menat som ett komplement till ens fasta bredband när det började. Efter ett tag så har några marketingsnubbar fått storhetsvansinne och tryckt på att det ska ersätta de fasta bredbanden. Allt eftersom näten tyngs ner av fler och fler mobila enheter med möjlighet till snabb surf så måste man kontinuerligt öka kapaciteten som då såklart kostar pengar. Det har nog inte marketingsnubbarna tänkt på

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej! Vill dela med mig av ett lustigt påstående som 3's "Account manager" kom med då jag klagar på deras otroligt begränsade 4G utbud.

Bakgrund:
Har varit och jagat efter de tre största svenska ISPerna, Telia, Tele2 samt 3 för att deras 4G internet ligger tio år efter. Inte i snabbhet eller teckning, där är de duktiga det erkänner jag. Men dessa databegränsingar... Att ha det absolut dyraste abonemanget begränsat till 100 GB i månaden år 2014 är ju som ett skämt. 100 GB är inget alls på en hel familj. Bara att titta på YouTube i 1080p i en timme för en person tar dryga 2 GB data!

Hur som helst fick jag till slut som svar detta från 3:

"Hej,

Tyvärr så finns det inget jag kan göra. Marknaden ser ut på det sättet som det gör idag. Det kommer bara att bli dyrare och dyrare att köpa GB i framtiden.

MvH"
-----------

Går vi bakåt i tiden och utvecklingen eller vad?!

Hej
Tycker faktist att Tre är väldigt fula mot oss privat kunder när det gäller detta.
Jag är nämligen kund hos Tre privat har både mobil och och mobiltbredbands abonnemang hos Tre och är iofs överlag nöjd med det vad jag får (Jag har fast uppkoppling hemma så jag använder inte mobiltbredband i hemmet)
Men jag skall komma till saken på jobbet har vi ett mobilt bredband (4G) från Tre som koster 299kr inkl.moms i månaden skillnaden är att för företag så har tre tagit bort datatrafik spärren helt det är alltså inte 100gb i månaden som gäller utan vi har ingen begränsning.

Känns så tråkigt att dem gör på det sättet mot sina privat kunder, även om jag till viss mån kan förstå det för om de inte skulle göra det så skulle nog fler använda mer trafik och det skulle inte nätet orka med, vilket är tråkigt för oss kunder.

Mvh
Daniel

Permalänk
Medlem

Har 3 (100gb) mobilt med 4G men 4g finns fan inte, får ALDRIG 4g motagning någonstans (jo har hänt en gång), inte ens mitt i göteborg, morsan har tele2 med 4g och har 4g iprincip överallt, t.o.m mitt i skogen där man knappt har motagning alls med telefonen men mitt 3 har då inget... värdelös skit i det, enda anledningen till att jag inte byter till tele2 är att de är bara 40gb/mån och det duger inte. (har f.ö ingen möjlighet alls till fast lina)

Visa signatur

Core i9 9900k - ASUS ROG STRIX Z390-F GAMING - 4x8GB Corsair Vengeance LPX 3200mhz - GTX1080TI - Corsair RM850i - NH-D15 - Windows 10 Pro
Krysslådahelvarv slim 320gb - Sega Dreamcast - Playstation 3 FAT 60GB
Sony Xperia 1 III

Permalänk
Medlem

Eftersom de inte kan tjäna pengar på samtal och sms längre måste de dra in pengar någonstans.
Däremot tvivlar jag på uttalandet att det kommer bli dyrare och dyrare.
Dels har de konkurrens av varandra och i hemmen kommer folk gå tillbaka till fasta uppkopplingar om priset ökar, på andra platser blir mer och mer wifi.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av m4gnify:

Allt går inte bakåt. Kolla in WIFOG

Helt otroligt kasst i Norrland kan jag berätta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Karaff:

Varför förstår inte folk att en mobil uppkoppling inte är för stationärt bruk ?

Vissa (inklusive mig) har inget annat val om man vill ha internet hemma.

Visa signatur

Stationär dator | AMD RYZEN 7 5700G | G.SKILL Flare X 16GB 3200MHz CL14 | ASUS PRIME X470-PRO | Samsung 970 EVO 250GB | WD Green 120GB M.2 | Fractal Design Newton R3 600W | Manjaro - KDE Plasma |
HP ENVY x360 | AMD RYZEN 5 2500u | 8GB | 256GB SSD |
OnePlus 6

Permalänk
Skrivet av DH82:

Känns så tråkigt att dem gör på det sättet mot sina privat kunder, även om jag till viss mån kan förstå det för om de inte skulle göra det så skulle nog fler använda mer trafik och det skulle inte nätet orka med, vilket är tråkigt för oss kunder.

Mvh
Daniel

Du vill inte veta vad gemene ISP tar betalt av företag...

Det intressanta hos de stora tele jättarna är hur de satsat de närmaste åren. Vissa av dem tjänar bra på 3-4 g medan andra har det nästan som en förlustaffär. Det kostar att sätta upp master men troligtvis ännu mer att hyra in sig på dem.

Permalänk
Medlem

Kanske lite offT men jag har personligen inte kunnat ta tre seriöst sen dem hade TV-reklam som sa att man skulle göra sig av med talejacket och byta till mobilt bredband.
Visst att göra sig av med telejacket är väl bra men då skulle jag ha fiber och inte mobilt bredband hemma.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Medlem
Skrivet av DH82:

Hej
Tycker faktist att Tre är väldigt fula mot oss privat kunder när det gäller detta.
Jag är nämligen kund hos Tre privat har både mobil och och mobiltbredbands abonnemang hos Tre och är iofs överlag nöjd med det vad jag får (Jag har fast uppkoppling hemma så jag använder inte mobiltbredband i hemmet)
Men jag skall komma till saken på jobbet har vi ett mobilt bredband (4G) från Tre som koster 299kr inkl.moms i månaden skillnaden är att för företag så har tre tagit bort datatrafik spärren helt det är alltså inte 100gb i månaden som gäller utan vi har ingen begränsning.

Känns så tråkigt att dem gör på det sättet mot sina privat kunder, även om jag till viss mån kan förstå det för om de inte skulle göra det så skulle nog fler använda mer trafik och det skulle inte nätet orka med, vilket är tråkigt för oss kunder.

Mvh
Daniel

Enligt 3's företags hemsida så verkar de inte alls ha tagit bort datatrafik spärren?
https://www.tre.se/foretag/bredband/abonnemang/

Men förövrigt är det stört att de säger att det skulle bli dyrare per GB i framtiden, speciellt då de 2017 ska bli tilldelade ännu mer frekvensutrymme till deras nät.

Visa signatur

Intel Core i5-3570K | Corsair XMS3 - 8 GB | ASUS P8Z77-V PRO | Corsair Neutron Series 240GB | Corsair AX 860W | ZOTAC GFORCE GTX 670 2GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Vissa (inklusive mig) har inget annat val om man vill ha internet hemma.

Sen ser man hur det blir på många ställen, bor rätt centralt och kan säga att när det är "kommer hem från jobbet o surfar lite" tid så ska man vara glad om man får ut 1Mbit på 4G, kopiöst överbelastat.. tur man har VDSL

Visa signatur

En del av mina bildlänkar hostas på egen maskin, är bildlänkarna trasiga, ha tålamod.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sjoeoe:

Helt otroligt kasst i Norrland kan jag berätta.

Det kan jag förstå. Kommer jag ihåg rätt kör dom på Tre's nät, och det ser ganska tomt ut där uppe^^ http://80.251.200.40/coverageportal_se

Permalänk
Medlem
Skrivet av Twidash:

Har 3 (100gb) mobilt med 4G men 4g finns fan inte, får ALDRIG 4g motagning någonstans (jo har hänt en gång), inte ens mitt i göteborg, morsan har tele2 med 4g och har 4g iprincip överallt, t.o.m mitt i skogen där man knappt har motagning alls med telefonen men mitt 3 har då inget... värdelös skit i det, enda anledningen till att jag inte byter till tele2 är att de är bara 40gb/mån och det duger inte. (har f.ö ingen möjlighet alls till fast lina)

Det handlar nog mer om den hårdvaran du har. Jag hjälper dig gärna, skicka ett PM till mig så kan jag hjälpa dig vidare. Tre har 4G i Göteborg och täckningen är mycket bra på de allra flesta ställen där. Så om du inte får 4G-täckning i Göteborg så är något fel med ditt abonnemang eller hårdvara, för så ska det inte vara. Du ska självklart ha 4G där det är utbyggt.

Skrivet av m4gnify:

Det kan jag förstå. Kommer jag ihåg rätt kör dom på Tre's nät, och det ser ganska tomt ut där uppe^^ http://80.251.200.40/coverageportal_se

Stämmer bra. Ovanför Gävle är Tre inte det man bör välja, man bör inte heller välja någon av de operatörer som använder Tres nät - där WiFog är en.

Visa signatur

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Permalänk
Medlem
Skrivet av ponanmsi:

Vissa (inklusive mig) har inget annat val om man vill ha internet hemma.

Ni är en minoritet: http://www.sweclockers.com/nyhet/15192-nastan-alla-svenska-hu...

Finns de som aktivt väljer mobilt bredband i hemmet istället för fast och det är självklart de vi syftade på.

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Medlem

Anledningen till att vi blir tvunga att överväga 4G är att koppar linan i fastigheten är säkert 100 år gammal. Absolut snabbaste som går att få "Upp till 2 Mbit/s"

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk

Jag har också märkt att det blir dyrare och dyrare och datamängderna sjunker - i nuläget finns det bara en operatör (universal telecom, baserad på Tres nät) som inte har någon egentlig datamängdsbegränsning men endast 1Mbps ner och 128kbps upp, för 57kr/mån. Trycker man full rulle med det konstant blir det ca. 350GB/mån. Men börjar folk utnyttja det storskaligt på det sättet så tar det nog inte lång tid innan tjänsten försvinner.

Förstår att näten är överbelastade, samtidigt stinker det hela dålig planering och en riktigt ful bait and switch från operatörerna... Gör folk beroende av mobiltjänster som i praktiken endast fungerar med hög bandbredd - sen kommer smällen där man får betala dyrt per gigabyte. Sker samma sak för fasta linor snart tro? Jag hade respekterat den operatör mycket mer som faktiskt erbjuder en bandbredd de kan stå för utan mygel till ett skäligt pris. Må det vara 384 kilobit mobilt för 200 spänn i månaden. Det hade ändå varit bättre än situationen som den blivit nu.

I de fall kunder erbjuds mobilt bredband som en "ersättning" till sin fasta lina som ska rivas ner eller dylikt, borde operatörerna kunna ge den kunden obegränsad datamängd på de basstationer som betjänar i och kring hemorten och prioritera upp det abbonemanget i nätet. Annars är det bara oseriöst.

skrev fel
Visa signatur

-" 'You have pierced the heart of Oden' it said. Turn around, or go forward, and be eaten by your fate." Donald Blake, The Incredible Hulk Returns

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Atlas Tasume:

Hej! Vill dela med mig av ett lustigt påstående som 3's "Account manager" kom med då jag klagar på deras otroligt begränsade 4G utbud.

Bakgrund:
Har varit och jagat efter de tre största svenska ISPerna, Telia, Tele2 samt 3 för att deras 4G internet ligger tio år efter. Inte i snabbhet eller teckning, där är de duktiga det erkänner jag. Men dessa databegränsingar... Att ha det absolut dyraste abonemanget begränsat till 100 GB i månaden år 2014 är ju som ett skämt. 100 GB är inget alls på en hel familj. Bara att titta på YouTube i 1080p i en timme för en person tar dryga 2 GB data!

Hur som helst fick jag till slut som svar detta från 3:

"Hej,

Tyvärr så finns det inget jag kan göra. Marknaden ser ut på det sättet som det gör idag. Det kommer bara att bli dyrare och dyrare att köpa GB i framtiden.

MvH"
-----------

Går vi bakåt i tiden och utvecklingen eller vad?!

Jag tycker inte det är så konstigt. Intäkterna minskar från telefon/smstrafik och datamängden ökar snabbare än leverantörerna hinner/har råd med att bygga ut.

Tidigare kunde leverantörerna sälja ett trådlöst abonnemang med obegränsad datamängd eller åtminstone en ordentlig mängd data för en liten summa för de flesta använde inte så stor del av bandbredden men så ser det inte riktigt ut längre med alla streamingtjänster som konsumeras idag.

Visst kan man klaga på att man minsann borde få använda sin lina till max om man nu betalt för detta (och det får man såklart) men det blir onekligen ett problem om många tidigare använde några få % av sin månadskvot till skillnad mot idag när folk använder mycket större mängder data.

Denna prismodell att ha en underdimensionerad infrastruktur för maxbelastning är inte på något sätt unikt utan används i de flesta brancherna. Försäkringsbolag hade inte kunnat behålla samma prisplaner om olyckorna började stiga markant på årsbasis och kollektivtrafiken hade på intet sätt fungerat om alla som har månadskort började åka buss 10 timmar om dagen. Samma sak gäller för gymkort, gratisparkeringar utanför affärer, ringa skatteupplysningen m.m. Används med måtta för att finansieringen av infrastrukturen ska gå ihop.
Jag vill snarare påstå att det är en positiv prismodell då man inte behöver betala för tokigt överdimensionerad infrastruktur samtidigt som man som enskild person kan få ut fördelar som om infrastrukturen varit överdimensionerad. Jag kan ju faktiskt åka buss 10 timmar om dagen exempelvis utan att behöva betala mer.

Problemet som internetleverantörerna för trådlös uppkoppling står inför nu är däremot inte att enskilda personer använder maxnivån av sin bandbreddskvota utan en stor andel av kunderna använder mycket mycket mer data än tidigare. Basanvändandet har ökat markant. Då måste det till en hel del extra slantar för att bygga ut infrastrukturen och detta tar dessutom lite tid att göra. En rimlig åtgärd i detta fallet är att sätta en datagräns som är mer rimlig i förhållande till vad de kan leverera när många använder hela sin datamängd varje månad tills infrastrukturen hunnits byggas ut.

Så varför försämrar inte Gymmen, lokaltrafiken eller försäkringsbolagen sina deals på samma sätt? För att efterfrågan och trycket på infrastruktur inte ändras närmelsevis i samma takt som efterfrågan på datamängd för trådlöst internet helt enkelt.

Det är ju inge vidare kul för slutkunden såklart men den gamla prismodellen för kostnad per data trådlöst är inte hållbart i förhållande till hur vi konsumerar data idag.

Så mitt svar på frågan "Går vi bakåt i tiden och utvecklingen eller vad?" är nej. Vi går inte bakåt i utvecklingen. Vi har däremot ökat konsumtionen lavinartat och det är en stor utmaning för leverantörerna att tackla det problemet.
Eller såhär:
Ökad efterfrågan i förhållande till tillgång är inte riktigt samma sak som att backa i utvecklingen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
Rekordmedlem

Problemet är väl egentligen marknadsföringen, den är idag mer eller mindre vilseledande hos alla operatörer när det hävdas att mobilt bredband är en ersättare till fast uppkoppling.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av mrqaffe:

Problemet är väl egentligen marknadsföringen, den är idag mer eller mindre vilseledande hos alla operatörer när det hävdas att mobilt bredband är en ersättare till fast uppkoppling.

Agreed! Det där känns inge vidare schysst i alla lägen.

Visa signatur

🎮 → Node 304 • Ryzen 5 2600 + Nh-D14 • Gainward RTX 2070 • 32GB DDR4 • MSI B450I Gaming Plus AC
🖥️ → Acer Nitro XV273K Pbmiipphzx • 🥽 → VR: Samsung HMD Odyssey+
🎧 → Steelseries arctic 7 2019
🖱️ → Logitech g603 | ⌨️ → Logitech MX Keys
💻 → Lenovo Yoga slim 7 pro 14" Oled

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Karaff:

Varför förstår inte folk att en mobil uppkoppling inte är för stationärt bruk ?

För att 4G-abonnemangen ofta marknadsförs som ett bättre alternativ till fast bredband: "Streama film i HD, ladda ner filer blixtsnabbt och dela dina foton online i upp till 80 Mbit/s." I reklamen framställs de sällan som så begränsade som de egentligen är.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem

Här är det värt att behålla sin gamla abonnemang! Jag betalar 139 kr/mån för 3gb. Vad jag kan se nu så kostar samma datamängd på halebop 269:- nu. Har blivit uppringd av dem ett flertal gånger och de vill att jag går över till deras nya som är "så mycket bättre, fler sms mer samtal" som att man är intresserad av 6 000 SMS, när 1 500 räcker mer än väl för de allra flesta.

Mobil abonnemang visserligen men det hör ihop med att kostnaden per GB ökar.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Skrivet av scienta:

Ni är en minoritet: http://www.sweclockers.com/nyhet/15192-nastan-alla-svenska-hu...

Finns de som aktivt väljer mobilt bredband i hemmet istället för fast och det är självklart de vi syftade på.

Jag kan dock förstå att man gör detta. En mobil variant har ofta en batteridriven router som är väldigt smidig att ha med sig och att varje månad betala 300kr för fast bredband + 300kr för mobilt vore totalt onödigt om det mobila kan täcka behoven och dessutom tas med. Det är heller inte ett orimligt val om man bor i glesbygd och inte har tillgång till mer än 8mbit, och det ringer en person som säger sig erbjuda 10-dubbel hastighet i ett modem som dessutom kan tas med till sommarstugan eller på semestern.

När menar du att man är en idiot? Man kan inte rimligtvis skuldbelägga eller idiotförklara de som väljer en mobil lösning framför en fast om denna lösning erbjuds och framställs som/är lika bra eller bättre.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Jag kan dock förstå att man gör detta. En mobil variant har ofta en batteridriven router som är väldigt smidig att ha med sig och att varje månad betala 300kr för fast bredband + 300kr för mobilt vore totalt onödigt om det mobila kan täcka behoven och dessutom tas med. Att skuldbelägga eller idiotförklara de personer som väljer den mest optimala/prisvärda lösningen (eller den lösning som av operatören läggs fram för dem som mest optimal) är inte rimligt.

Det finns väl fortfarande alternativ när man aktiverar surf 24h eller x antal dagar? 300kr+ exakt så mycket du använder det mobila... Men du har rätt i att det låter mycket bättre med att bara 300 täcker alla behov.

Visa signatur

Chassi: Fractal Design Define R3 PSU: Fractal Design Tesla 650 80+ Moderkort: Asus P9X79
CPU: Intel Core i7 3820 4.2 GHz CPU Kylning: Corsair H60 RAM: Corsair vengeance 16GB
Grafikkort: MSI GeForce GTX 680 2048MB SSD: OCZ SSD Agility 3 120GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Irrationell:

Jag kan dock förstå att man gör detta. En mobil variant har ofta en batteridriven router som är väldigt smidig att ha med sig och att varje månad betala 300kr för fast bredband + 300kr för mobilt vore totalt onödigt om det mobila kan täcka behoven och dessutom tas med.
Att skuldbelägga eller idiotförklara de personer som väljer den mest optimala/prisvärda lösningen (eller den lösning som av operatören läggs fram för dem som mest optimal) är inte rimligt.

Optimal på det sätt att man kan ta med sig bredbandet? Ja, det må så vara. Men de problem som mobilt bredband medför, samt de dyra kostnaderna är inte optimala - vilket folk inte förstår. Mer trafik-täthet ökar kostnaderna och alla dessa donglar har länge varit orsaken till mångas irritation p.g.a. dålig funktion.

De flesta har en smart-phone med abonnemang idag, vilket lätt skulle kunna ersätta ett mobilt bredband vid de tillfälle man är ute (självklart beroende på hur mkt man reser).

Visa signatur

+++ Divide By Cucumber Error. Please Reinstall Universe And Reboot +++

"Real stupidity beats artificial intelligence every time." - Terry Pratchett, Hogfather

Permalänk
Skrivet av scienta:

Optimal på det sätt att man kan ta med sig bredbandet? Ja, det må så vara. Men de problem som mobilt bredband medför, samt de dyra kostnaderna är inte optimala - vilket folk inte förstår. Mer trafik-täthet ökar kostnaderna och alla dessa donglar har länge varit orsaken till mångas irritation p.g.a. dålig funktion.

De flesta har en smart-phone med abonnemang idag, vilket lätt skulle kunna ersätta ett mobilt bredband vid de tillfälle man är ute (självklart beroende på hur mkt man reser).

Jag menar bara att man som konsument inte har ett kollektivt ansvar att hålla nere datamängden i mobilnäten när mobila lösningar marknadsförs som bättre och i vissa fall även kan vara bättre.

Permalänk

Man avundas ju Sydkorea lite smått när dom redan börjar spåna på 5G och vi knappt har ett tillräckligt 4G-nät.

Visa signatur

Du har redan tackat ja!