Permalänk
Medlem

Fråga ang. batteri och laddning.

Hej!
Sitter med Acer V5-573G den silvriga från Cdon.
Är total nöjd med datorn, så sjukt mycket prestanda för pengarna!!

Har haft den sedan jan/feb och alltid fungerat i stort sett felfritt.

På datorn övre kanten (vid skärmfästena) sitter 2 små led dioder, ena indikerar när laddaren är i, och den andra om datorn är på.
Har den på ett på i mitt rum och spelar väldigt ofta så använder laddaren inkopplad hela tiden, förutom när jag stänger av den. För att slippa den lysande dioden som stör när jag sover drar jag ut laddaren. Men nästa gång jag startar datorn börjar datorn ladda från 95% och har då varit avstängd i 20 timmar exakt, vilket händer varje gång. Varför och hur blir det så? Vill ju inte ligga och nöta på cellerna i batteriet. Laddas dom verkligen ur på så kort tid att den måste börja ladda som ovannämnt??

Eftersom datorbatteriet är inbyggt kan jag inte dra ut det, och när man spelar måste man ha laddaren i, har jag sönder batteriet när laddaren är i hela tiden? Är det så att nya datorer har en krets där strömmen kan gå direkt till datorn istället för genom batteriet eller går strömmen via batteriet sen till datorn?

Blev väldigt svamligt men hoppas någon kan tyda mitt meddelande.

Permalänk
Medlem

Att ladda ur 5% på 20 timmar är rätt så mycket, dock får det ändå anses vara normalt. Det måste ändå finnas ström i vissa komponenter fastän datorn är avstängd. Du har rätt i att då laddaren är inkopplad så kopplas batteriet bort så strömmen går direkt till datorn. Batteriet kommer ändå att självurladdas, men mycket långsammare än om laddaren inte sitter i.

Det är som du säger inte bra att toppa upp batteriet från 95 -> 100% varje dag. Dock skulle jag påstå att värmen från datorn då du belastar den med spel sliter på batteriet ännu mera.

Permalänk
Medlem

om du ändå inte flyttar på datorn så är de lika bra att ta ur batteriet ist för att de ska slita på cellerna i onödan, modernare datorer har sensorer som känner av när batteriet är över 95% matar den inte längre ström till batteriet, endast när batteriet går under 95% matas ström, detta går att ändra i bios/energisparläge