Webhallen skickat paket som brev?

Permalänk
Medlem
Skrivet av DaBone:

Bara för att du bor en mil från deras centrallager, betyder inte att varan går där ifrån direkt hem till dig. Den kan lika gärna skickas över halva Sverige till olika postterminaler, innan den kommer till dig..

Nu har ju webhallen en "i lager" tab i produktlistan där det står vart produkten skickas ifrån, Postorder/Fruäng. Och jag är mycket medveten om hur det går till och vilken väg paketet tar, har tillräckligt många gånger beställt ifrån internet för att veta det. Webhallen->Segeltorp->Veddesta->postombud. på sin höjd 2 mil.

Ett exempel från en tidigare order ifrån webhallen:

2014-03-25 12:25 ICA Supermarket , Sverige Försändelsen har levererats till ett serviceställe
2014-03-25 01:44 Veddesta, Sverige Försändelsen transporteras
2014-03-24 15:33 Segeltorp, Sverige Försändelsen transporteras
2014-03-24 11:06 Webhallen Sverige AB, Sverige Elektronisk förhandsinformation har mottagits

25 timmar typ

Klart jag blir lite fundersam om 95% av alla mina beställningar ifrån webhallen går till såhär, när det tar nu snart tagit en hel vecka.

Permalänk
Skrivet av cosmo_k:

Ja jag har dåligt tålamod när det kommer till att vänta på datorprylar, det tror jag många lider av på sweclockers. Jag tycker det är jäkla märkligt att det tar så lång tid bara, jämt när jag beställt från webhallen får jag det nästa dag. Jag bor cirka 1 mil från deras central lager så man tycker ju att det inte borde finnas så många ställen där det kan ha gått fel på.

¨

Seriöst man...om du har så dålig talamod och är en lagerhållen vara så kunde du ha tagit en prominix ditt och köpa den över disk från deras trevliga och hjälpsamma personal.
Istället sitter du hemma och lägger massvis med tid och energi för att söka en vara som är max en dag försenad, ta det piano spela lite flappy bird varan kommer när som, och ta detta som en erfarenhet inför framtida webhallen köp.

Visa signatur

Das Burk:

Chassi: Corsair Obsidian 750D ||Fläktar: Be Quiet Silent Wings 140mm PWM || Moderkort: ASUS z97-A || CPU: i7 4970k 4,0Ghz ||CPU Kylare: Noctua NH-U14S ||SSD: Samsung 250G || PSU: Corsair RM1000 || GPU: R9 290X Gigabyte Windforce || RAM: Corsair Vengance 16GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av King_Carlos:

¨

Seriöst man...om du har så dålig talamod och är en lagerhållen vara så kunde du ha tagit en prominix ditt och köpa den över disk från deras trevliga och hjälpsamma personal.
Istället sitter du hemma och lägger massvis med tid och energi för att söka en vara som är max en dag försenad, ta det piano spela lite flappy bird varan kommer när som, och ta detta som en erfarenhet inför framtida webhallen köp.

Jag jobbar 7-16 och jag tyckte det vore smidigare att få det till utlämningstället än att ta sig igenom stan i alla köer direkt efter jobbet. Webhallen har alltid varit ett säkert kort (för mig) om man vill ha varan snabbt, kommer nog tänka ett varv extra om jag beställer därifrån någon mer gång.

Permalänk
Sötast

Mitt tips till nästa gång är att beställa 3 dagar innan du vill ha produkten, på så vis blir du sugen på att beställa först när du redan har den så slipper du all den här ångesten

Skämt å sido så är det faktiskt rätt tråkigt om man inte får sitt paket när man vill ha det, men det är nog bäst att hålla det till sig själv när det bara har gått >2< dagar då det lätt blir lite pinsamt annars.

Återkom på måndag nästa vecka, då har det gått en vecka

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag jobbar 7-16 och jag tyckte det vore smidigare att få det till utlämningstället än att ta sig igenom stan i alla köer direkt efter jobbet. Webhallen har alltid varit ett säkert kort (för mig) om man vill ha varan snabbt, kommer nog tänka ett varv extra om jag beställer därifrån någon mer gång.

Du har långvarig god erfarenhet av Webhallen.
Det misslyckas en gång. (mycket troligt pga posten).

Seriöst...

Make your pick.
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php

Fo3

Visa signatur

“There will be people that are burdened by only having the capacity to see what has always been instead of what can be.
But don’t you let that burden you.”

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Chefis:

På torsdagen fick jag även ett mail ifrån posten om att ett brev var påväg till mig från webhallen.

Skrivet av Chefis:

Webhallen har alltid varit ett säkert kort (för mig) om man vill ha varan snabbt, kommer nog tänka ett varv extra om jag beställer därifrån någon mer gång.

Nu förstår jag inte riktigt din tankegång här. Webhallen har ju bevisligen skickat produkten precis som förväntat. Om det är något företag du ska tänka ett extra varv kring så är det väl Posten?

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

På torsdagen fick jag även ett mail ifrån posten om att ett brev var påväg till mig från webhallen.

Skrivet av FatherOfThree:

Du har långvarig god erfarenhet av Webhallen.
Det misslyckas en gång. (mycket troligt pga posten).

Seriöst...

Make your pick.
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php

Fo3

Jag fattar inte heller varför det gnälls på Webhallen i denna fråga, kritiken borde ju riktas helt mot Posten som bekräftat försändelsen samma dag som Webhallen påstår att det gått iväg.

Edit: Var tydligen fler än jag som var heta på gröten med samma citat från TS.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DOGE:

Herregud fredag-tisdag är ju bara 3 arbetsdagar, ta o lugna ner dig nu va! Har du inte fått i slutet av veckan kan du engagera dig i frågan.

Normalt får man ju paketen 1 eller 2 dagar från Webhallen. Vet inte om brev ska ta så mycket längre tid?

Visa signatur

Coca Cola missbrukare Förbjuden dryck för mig pga diabetes
AMD älskare
Katt älskare

Permalänk

Personligen tycker jag posten funkat skitdåligt nu när dom håller på att slås samman med PostNord, antar att det är massvis med rutiner som kärvar när bolagen omformas.

Jag hade tex en försändelse i vintras som gick från segeltorp -> hem till huddinge (jag var på jobbet) -> malmö -> Segeltorp -> ombud i huddinge.

Nej, jag tänker inte räkna med att få leveranser via posten inom en vecka under iallafall det närmsta året.

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Jag jobbar 7-16 och jag tyckte det vore smidigare att få det till utlämningstället än att ta sig igenom stan i alla köer direkt efter jobbet. Webhallen har alltid varit ett säkert kort (för mig) om man vill ha varan snabbt, kommer nog tänka ett varv extra om jag beställer därifrån någon mer gång.

förstår inte varför du sitter och spyr galla över webhallen när det uppenbarligen är hos posten problemet ligger.

Visa signatur

▪ R5-5600x - Aurous x570 elite - 32 GB DDR4 - MSI RTX 3060ti OC
▪ Nintendo Switch - iPhone XR

Permalänk
Medlem

Håller med, jag höll på bli lycklig i somras. De hade något strul med deras system så när jag skulle hämta ut mitt 780 Classified mot postförskott på 6700:- så stod det summa att betala: 0:-. Tyvärr upptäckte PostNord det 1½ månad senare.

Nämen seriöst. Jag läste tråden snabbt och trodde det rörde sig om längre tid... Sen hur du kan klaga på Webhallen är för mig väldigt märkligt då de lämnar över varan till ett annat företag som åtar sig att transportera och leverera varan åt Webhallen. Hur är det Webhallens fel då?

Visa signatur

..:: trickeh2k ::..
Windows 11 Pro - Ryzen 7 7800X3D - ASUS TUF B650-PLUS - Kingston FURY Beast DDR5 64GB CL36 - MSI MAG A850GL - MSI RTX 4080 VENTUS 3X OC - Acer Predator XB271HU - ASUS VG248QE - QPAD MK-85 (MX-Brown)/Logitech G PRO Wireless - Samsung 960 EVO 250GB, Samsung EVO 860 500GB, SanDisk Ultra II 480GB, Crucial MX500 1TB, Kingston KC3000 2TB - Steelseries Arctic 5 - Cooler Master Masterbox TD500 Mesh V2

Permalänk
Medlem

Ett litet tips till Webhallen vore att i kassan kunna erbjuda valet mellan paket och brev, vore väldigt bra till folk som är paranoida att deras paket blir försenade eller att de kommer bort. För vissa är det värt extrapengarna som man får lägga ut.

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Permalänk
Master of Overkill

Är glad om jag får saker inom 5 dagar
Brukar aldrig gnälla över transport tider om det övergår typ 15 arbetsdagar.

Tålamod !

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Hur lång tid tog det innan ni fick dem?

Tog typ jadu det var beställnings vara så typ 2Veckor, som sa 1vecka men blev 2. Jag har handlat rätt så mkt där men har ofta tagit längre tid än dom säger att det ska ta men det får man väll ha lite överseende med ibland dock!

Visa signatur

Main
MOBO: Gigabyte B550M DS3H, CPU: AMD Ryzen 5 5600, RAM: 2x16B @ 3600MHz, GPU: RADEON RX5700 Flashat till XT, SSD: WD BLACK SN750 SE 1TB nVME, 2x1TB Sata SSD Chassi, : Fractal Design Node 804, PSU: Corsair RM1000e, Skärm: Philips 27M1N3500LS.

Permalänk
Medlem

Varubrev är spårbart så det är ju bara att kolla med Posten vilket som. Har det fastnat / stannat någonstans en tid på vägen så är det så.

Permalänk
Medlem
Skrivet av FatherOfThree:

Du har långvarig god erfarenhet av Webhallen.
Det misslyckas en gång. (mycket troligt pga posten).

Seriöst...

Make your pick.
http://www.prisjakt.nu/butiksinfo.php

Fo3

Det jag stör mig på är att dem skickade det som brev och inte paket. Om dem inte hade varit så snåla och skickat som paket hade jag haft det i fredags.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Det jag stör mig på är att dem skickade det som brev och inte paket. Om dem inte hade varit så snåla och skickat som paket hade jag haft det i fredags.

Du läste inte svaret från webhallen va ?.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Det jag stör mig på är att dem skickade det som brev och inte paket. Om dem inte hade varit så snåla och skickat som paket hade jag haft det i fredags.

CITAT: "Hej, mindre försändelser skickas i regel som varubrev. (Jag förstår om man tycker "brev" är märkligt, men det är så posten kallar försändelsetypen.)"

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X3D | EVGA GeForce RTX 3080 10GB FTW3 ULTRA | ASUS ROG Strix B450-F Gaming | Corsair RM750X V2 | Crucial Ballistix Sport LT 3200MHz 16GB | Samsung 980 Pro 1TB | Crucial MX500 2TB | NZXT H500

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cenorida:

CITAT: "Hej, mindre försändelser skickas i regel som varubrev. (Jag förstår om man tycker "brev" är märkligt, men det är så posten kallar försändelsetypen.)"

Beställde en ssd från webhallen för 2 veckor sedan, den skickade dem som paket minsann, men inte en noctua nh-d14.

Permalänk
Medlem

Men herre gud vilken gnällspik. Om du är så anal ang. frakttiden så ta och palla dig till affären och köp den på plats. Annars ta ett chill pill och vänta.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Det jag stör mig på är att dem skickade det som brev och inte paket. Om dem inte hade varit så snåla och skickat som paket hade jag haft det i fredags.

En sanning med modifikation. Det skall gå lika fort med varubrev som jag förstår det. http://www.posten.se/sv/Foretagspost/Verktyg/Sidor/Sok-levera... . Det finns å andra sidan 2 klasser för varubrev varav den billigare "ekonomi" skall ta upp till 3 dagar. Eftersom många andra fått snabbt så antar jag att Webbhallen nyttjar första klass och inte ekonomi. Tyvärr blir det likadant ibland även om man får det skickat som paket (då är det oftast tyngre än 2 kilo).

Jag gissar att Webhallen har ett avtal med Posten där Posten avgör att gods som är lättare än 2 kilo skall gå som varubrev. I praktiken är det samma sak som paket. Jag tror inte att det spelar någon som helst roll vad man kallar det, problematiken kan alltid finnas där ändå.

Edit: Av egen erfarenhet tycker jag Posten brukar vara snabba normalt sett, går det någon gång snett så brukar det å andra sidan bli rejält försenat. De skickar antagligen fullständigt fel ibland och varan blir kanske liggande innan den returneras till rätt adress.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Det jag stör mig på är att dem skickade det som brev och inte paket. Om dem inte hade varit så snåla och skickat som paket hade jag haft det i fredags.

Jag gör stora bokstäver så du förstår de viktiga orden bättre.

Det tar LIKA LÅNG TID oavsett om de skickar som VARUBREV eller PAKET så det är POSTEN som krånglar inte WEBHALLEN, så har INGET med FÖRSÄNDELSE TYPEN att göra.

Webhallen har inte gjort något fel, du har hakat upp dig på ordet brev och verkar ha svårt för att förstå...

Posten har tappat bort paket för mig i närmare 2v ett par gånger det senaste året, skall jag då sura på företaget som skickade det?... Logik...

Visa signatur

Amiga 3000 (1990), CPU: 68060 66MHz, RAM: 2MB chip 470MB Fast, GFX: ECS+RTG zz9000 @ 1920x1080, HDD: 32GB SSD/PATA, 128GB SCSI, DVD-Brännare/SCSI, Chassi: Original Desktop. www.som99.se
Primär workstation: i9-12900KS, 128GB RAM, intel A770 16GB.

Permalänk
Medlem
Skrivet av som99:

Jag gör stora bokstäver så du förstår de viktiga orden bättre.

Det tar LIKA LÅNG TID oavsett om de skickar som VARUBREV eller PAKET så det är POSTEN som krånglar inte WEBHALLEN, så har INGET med FÖRSÄNDELSE TYPEN att göra.

Webhallen har inte gjort något fel, du har hakat upp dig på ordet brev och verkar ha svårt för att förstå...

Posten har tappat bort paket för mig i närmare 2v ett par gånger det senaste året, skall jag då sura på företaget som skickade det?... Logik...

Ja men dåså, då borde ju webhallen kunnat ge mig ett rätt kolli nr så jag kan spåra brevet? Det enda jag fått av dem är ett felaktigt kollinr där det står att paketet är skickat 26 mars, jag gjorde beställningen 27 mars.

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Beställde en ssd från webhallen för 2 veckor sedan, den skickade dem som paket minsann, men inte en noctua nh-d14.

Jag köpte en SSD i början av Januari och den skickades som varubrev, dvs inte paket. Köpte fredag kväll, skickades måndag eftermiddag, framme tisdag

Visa signatur

Stationär PC: Chassi: Phanteks Enthoo EVOLV ATX MB: MSI B550 Gaming Plus CPU: AMD Ryzen 7 5700X Kylning: Noctua NH-U12S GPU: MSI GeForce GTX 1060 Gaming X 6 GB RAM: Corsair Vengeance LPX Black 32GB 3600MHz NVMe: 2st Kingston A2000 SSD: Intel 520 180GB och Intel 530 240GB HDD: WD Green 1TB, Toshiba 640GB samt fler HDD PSU: Corsair RM750X. Mobila enheter Mina Androidenheter och Dell Latitude 5400. Citera om du vill ha ett garanterat svar från mig

Permalänk
Skrivet av cosmo_k:

Det jag stör mig på är att dem skickade det som brev och inte paket. Om dem inte hade varit så snåla och skickat som paket hade jag haft det i fredags.

Men vadfan. jag gissar på att du får gratis frakt, och så gnäller du på att det du får gratis inte är påkostat nog?

Varför ska dom stå för ett fraktsätt som kostar mer än vinstmarginalen dom har på produkten?

Visa signatur

Dator:
*Censurerad av jantelagen*

Permalänk
Medlem
Skrivet av cosmo_k:

Ja men dåså, då borde ju webhallen kunnat ge mig ett rätt kolli nr så jag kan spåra brevet? Det enda jag fått av dem är ett felaktigt kollinr där det står att paketet är skickat 26 mars, jag gjorde beställningen 27 mars.

Återigen är det inte webhallen som skapar kolliID, det är oxå posten, så mest troligt att de har gett webhallen fel kolliid i så fall. För att använda sig av ett klassiskt gammalt uttryck: you're barking up the wrong tree!

Visa signatur

Fractal Design R5, i5 6600k, MSI Z170A XPOWER GAMING TITANIUM EDITION, MSI GTX 980, 8GB Minne @ 2400MHz, BeQuiet Kraft 700W

Permalänk
Medlem
Skrivet av gaminggirl:

Vet du säkert att det skickades i torsdags? Om du beställde i torsdags kan det ha skickats i fredags och då är ju en extra dag inte förrän imorgon... Om brevbäraren ser att det inte kommer gå ner i lådan så kan han / hon få med en AVI samma dag också genom att skriva den innan utdelningen börjar... Ett ytterligare krav för att det ska gå över natt är att det skickas som vanligt brev och inte ekonomibrev, vet inte vilket Webhallen använder...

här brukar dom ta med sig paketet om det inte väger för mycket o plinga på om det inte går ner i lådan.

Visa signatur

"Det är svårt att kontrollera studsar, det kan man inte ens göra i verkliga livet."

Permalänk
Medlem

Allright, nu kan ni äntligen sova gott för jag har fått paketet.
Webhallen gjorde fel i att ge mig fel kollinr så jag inte kunde ge postkundtjänst rätt, så dem i sin tur kunde se vart mitt paket var.
Posten gjorde fel i att "glömma" att skicka ut sms/brev avi.

Permalänk
Medlem
Skrivet av n_sandstrom:

Men vadfan. jag gissar på att du får gratis frakt, och så gnäller du på att det du får gratis inte är påkostat nog?

Varför ska dom stå för ett fraktsätt som kostar mer än vinstmarginalen dom har på produkten?

Gratis frakt? tjena. Plus att dem tog ett jäkla ockerpris för produkten i fråga men var dem enda som hade i lager.