Slopar dom OS-skivor till nya datorköp?

Permalänk

Slopar dom OS-skivor till nya datorköp?

Jag har hållt på en hel del med att bygga datorer och hjälpt till med datorköp etc för nära och kära, men när jag började hålla på med detta så vet jag att.. när man köpte en ny dator så fick man Windows skiva MED KOD till sitt köp. Numera får man det bara installerat på datorn och inget mer. Tror dom aldrig att man behöver omformatera inom ett par år? Eller är detta ett försök till att få folk att köpa ny dator vartannat år?

Är det någon som vet om man kan komma åt sin originella installations-kod på windows XP, Vista, 7 eller 8 och använda detta med en skiva för att installera om och fortfarande behålla sitt äkta operativsystem?
Tack på förhand

Permalänk
Medlem

Du kan använda Advanced Tokens Manager för att hitta licensnyckeln (Product Key) i datorn för Vista, Windows 7 och Windows 8 ( för W8.1 finns det vissa begränsningar) och du kan även göra en backup på aktiveringen då är det möjligt att aktivera nyckeln offline, läs mer på denna sida http://joshcellsoftwares.com/products/advancedtokensmanager/

Och när det gäller Windows 7 skiva så är det mycket enkelt att ladda hem en W7 ISO och bränna en DVD skiva eller lägga över ISOn på ett USB minne, om du vill ha en Svensk version av W7 så kan man ladda hem Windows 7 Professional och sedan ta bort ei.cfg filen då kan du välja alla versioner av W7 vid installationen, du hittar länkar och en guide på denna sida http://www.sweclockers.com/artikel/15673-installera-windows-7...

För Windows 8 och 8.1 ISO kan du kolla denna sida http://betanews.com/2014/04/15/how-to-download-and-install-th...

Visa signatur

janee

Permalänk
Medlem

När du köperen ny dator skall du göra återställningsskivor själv. Med dessa kan du formattera om datorn utan licensnyckel

Permalänk
Medlem
Skrivet av NoWin:

När du köperen ny dator skall du göra återställningsskivor själv. Med dessa kan du formattera om datorn utan licensnyckel

Tycker det är lite dåligt att dom inte skickar med en officiell skiva eller USB-minne med Windows på.
Är bättre att ha en riktig windows installation än något bloat från datorbyggare med allt möjligt smeck på

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alpha77:

Tycker det är lite dåligt att dom inte skickar med en officiell skiva eller USB-minne med Windows på.
Är bättre att ha en riktig windows installation än något bloat från datorbyggare med allt möjligt smeck på

Beror på vad man vill betala.
Billiga dator subventioneras för att de har massa bloatware.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av Alpha77:

Tycker det är lite dåligt att dom inte skickar med en officiell skiva eller USB-minne med Windows på.
Är bättre att ha en riktig windows installation än något bloat från datorbyggare med allt möjligt smeck på

Detta har varit så länge (90-talet) och det är just det att många inte läser/bryr sig om vad som står när man installerar datorn första ggn.

Visa signatur

Stalin var så gammal att de fick Len´in. ;)

Permalänk
Skrivet av NoWin:

När du köperen ny dator skall du göra återställningsskivor själv. Med dessa kan du formattera om datorn utan licensnyckel

Tänker just nu på dom personer jag brukar hjälpa med detta, som verkligen har noll koll på den tekniska världen
Tack för tipset janee! Ser ut som man isåfall får använda ett program för att få ut koden, tänkte om man kunde hitta det i windows registret nånstans.
Men jag ska prova, har nämligen en windows 8 dator som blivit invaderad av någon sorts mask så jag vågar inte göra någon återställningsskiva nu.

Permalänk
Medlem

Jag vet inte hur det funkar i allmännhet, men min Transformer Book T100 så har licensnyckeln sparad i UEFI så om man installerar Windows 8 så hittar installationen licensnyckeln automagiskt. Kanske det fungerar så på en del andra nyare datorer också? Installationsmediet måste man förstås själv skaffa fram, Windows 7 gick ju att få tag på från officiella källor men tror inte det är likadant med Windows 8.