Permalänk

Cpu fan error?!

Hej.

Nu är det så att jag skulle starta datorn idag och fick medelandet "Cpu fan error". Vilket jag tycker låter konstigt för den funkat bra i mer ån 2 år nu. Se mina spec. I signaturen

Skickades från m.sweclockers.com

Lösningen: Pumpen är paj, verifierade det genom att känna på båda slangarna och ena slangen är mycket varmare än den andra vilket byter att det inte blir något flöde i vattensystemet. Får även tillägga att det var mitt problem kan även vara andra problem om man får det meddelande (CPU fan error)

Permalänk
Medlem

snurrar fläkten?

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

CPU Fan error får man om fläkten stannat eller om den snurrar för långsamt för något gränsvärde.

Visa signatur

ASUS ROG Crosshair X670E Gene| AMD Ryzen 9 7800X3D Delidded | Custom EK Watercooling| WD Black SN850X 1TB + WD Black SN850X 2TB| Corsair Vengeance, DDR5-6600 64GB (2 x 32GB) @6400MHz CL 30-38-38-76| AMD Radeon RX 7900 XTX| LG UltraGear 45GR95QE OLED| MSI MPG A1000G PCIE5 1000W| Lian Li O-11 EVO|

Permalänk

Jo visst gör dem det

Permalänk
Medlem

Hade det problemet med en snurrande fläkt, kan vara moderkortet som inte lyckas läsa av ifall den snurrar eller inte, den kan vara seg i starten och inte hinna upp i gränsvärdet före moderkortet läser av den. I mitt fall var det moderkortet som inte kunde läsa av ifall den snurrade eller inte.

Prova uppdatera bios eller med en annan fläkt.

Visa signatur

¯\_(Ó.ò)_/¯

Permalänk

Jag är inne i bios nu och ser att tempen ligger riktigt högt på 80C och den har annars legat på runt 40-50. Jag har satt på högsta läget på H100 med.

Permalänk
Skrivet av Vaun:

Hade det problemet med en snurrande fläkt, kan vara moderkortet som inte lyckas läsa av ifall den snurrar eller inte, den kan vara seg i starten och inte hinna upp i gränsvärdet före moderkortet läser av den. I mitt fall var det moderkortet som inte kunde läsa av ifall den snurrade eller inte.

Prova uppdatera bios eller med en annan fläkt.

Nä nu när jag inne i Fan speed Monitor så ser jag att CPU Speed och CPU OPT Speed är på N/A...

Permalänk
Medlem
Skrivet av willderwoo:

Jag är inne i bios nu och ser att tempen ligger riktigt högt på 80C och den har annars legat på runt 40-50. Jag har satt på högsta läget på H100 med.

Pumpen i din H100 kan ha dött då tyvärr.. RIP

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Pumpen i din H100 kan ha dött då tyvärr.. RIP

Humm.. kan det vara så, just nu dog datorn när jag var inne i bios... vet ni hur det är med garantin eller kan kolla om skiten har dött?

Permalänk
Medlem
Skrivet av willderwoo:

Humm.. kan det vara så, just nu dog datorn när jag var inne i bios... vet ni hur det är med garantin eller kan kolla om skiten har dött?

Garantin beror ju på när du köpte den.
känn efter med ett finger eller två på pumpen, lever den så kommer du känna att den vibrerar lite lätt annars är den nog tyvärr körd.

Visa signatur

R5 3600 | 5700 xt | XPG SPECTRIX 3200MHz 16GB | B450i Aorus Pro WIFI | Corsair SF750v2 | Evolv Shift Air |
Galleri: Aether | Chandra

-=CITERA FÖR SVAR=-

Permalänk
Medlem

Hur har du kopplat in pumpen?

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Skrivet av lowngcawt:

Garantin beror ju på när du köpte den.
känn efter med ett finger eller två på pumpen, lever den så kommer du känna att den vibrerar lite lätt annars är den nog tyvärr körd.

Jag har känt på pumpen och den viberar.

Skrivet av Rydisen:

Hur har du kopplat in pumpen?

Jag har kopplat in den enligt manualen jag har fått. Det är ett slutet system så det var redan inkopplat

Permalänk
Rekordmedlem

Att pumpen vibrerar betyder inte att den pumpar, impellern kan ha lossnat från axeln men är det så varmt som 80 C bör du kunna känna att radiatorn är rejält varm och en tydlig skillnad mellan in och ut slangarna.
Du kör väl inte pumpen på lågt varv ?

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Skrivet av mrqaffe:

Att pumpen vibrerar betyder inte att den pumpar, impellern kan ha lossnat från axeln men är det så varmt som 80 C bör du kunna känna att radiatorn är rejält varm och en tydlig skillnad mellan in och ut slangarna.
Du kör väl inte pumpen på lågt varv ?

Radiatorn är inte alls varm. Den översta slangen är varmare vid ingången till pumpen, den andra slangen inte alls varm.
Jag tror jag har pumpen på högsta varv, i sådana fall hur kollar jag upp det?

Edit: Nu efter datorn har krasat så är denna ena slangnen mycket varmare än den andra.

Permalänk
Rekordmedlem

Du får läsa av varvtalen i bios och se vad det är som ger larmet, men är det nått trasigt så kan det iofs visa fel.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk

Japp, det var pumpen som paj. Ringde återförsäljaren och dem kommer byta den

TACK ALLA så mycket för hjälpen !