Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Internet hoppar var 5e sekund

Hej!
Åkte idag till skolan för att lana och väl där så strular internet endast för mig.
Var 5e sekund så hittar datorn ingen nätverkskabel och så kan jag ju helt enkelt inte ha det.
Det är inget fel på kabeln då jag har testat andra kablar och för alla andra flyter det perfekt.

Vad ska jag göra?

EDIT: När jag åkte hemifrån för 45 minuter sedan så fungerade det för mig.

Chassi: Antec P280 Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD, 2TB WD Black CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W Brännare: Samsung 22X Surfplatta: iPad 16gb Wifi Mobil: Samsung Galaxy S6 Edge
P280 Crossfire Citera för svar

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Aug 2012

Testat att starta om datorn? Skulle tro att det handlar om något knas med din dator.

Här har jag skrivit lite om hur man kan testa sin hastighet på ett bättre sätt: #13864738

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Du har inte nått adresseringsproblem ? Ni har väl inte blandat DHCP och statiska ip i nätet ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Jag startade om datorn, uppdatera drivrutiner och allt annat.
Internet fungerar plug n play för 15 andra personer så jag vet inte riktigt.

Åkte iallafall hem nu efter allt strul och här hemma flyter det som smör.
Börjar ana ifall moderkortet hade hemlängtan...

Chassi: Antec P280 Moderkort: Asus P8Z77V-Pro Hårddisk: 128GB SSD, 2TB WD Black CPU: i5 3570K 3.4GHz RAM: Corsair 8GB vengeance CPU kylare: Cooler Master Hyper 212+ GPU: ASUS GTX 680 2GB PSU: Corsair TX650W Brännare: Samsung 22X Surfplatta: iPad 16gb Wifi Mobil: Samsung Galaxy S6 Edge

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Jag tycker fortfarande att du ska kolla hur adresseringen sköts, använder alla dhcp eller har ni blivit tilldelade uppgifter och i så fall följer alla det ?

Ryzen 5 2400G, Asus ROG STRIX B350-F Gaming, 500GB Samsung 970EVO NVMe M.2 och en väldig massa masslagring. Seasonic Focus+ Gold 650W, Antec P 180 med Schyte o Sharkoon fläktar via en t-balancer, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K
Främre ljudkanalerna återges via Behringer DCX2496, högtalare Truth B3031A, Truth B2092A Har också Oscilloskop, mätmikrofon och en Colorimeter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av mrqaffe:

Jag tycker fortfarande att du ska kolla hur adresseringen sköts, använder alla dhcp eller har ni blivit tilldelade uppgifter och i så fall följer alla det ?

Vad jag vet får alla olika ip-adresser?

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Hur stort lan är det och hur har ni kopplat ihop det ? Hur ser ipconfig /all ut för dig på lanet ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010

Jag vet inte om du såg men jag skrev ovan att jag har åkt hem och är hemma fungerar det perfekt.

Vi var ca 15 personer.
Grejen är att datorn får anslutning sedan efter 5-6 sekunder är det som att kabeln dras ut och sätts in igen efter 2 sekunder och så höll det på så. Jag testade flera kablar och olika portar utan resultat.

Trädvy Permalänk
Rekordmedlem
Plats
Salstad
Registrerad
Feb 2009

Det kan ha berott på switchen eller kopplingarna mellan dem om ni använde flera också, men du har dhcp aktivt ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Feb 2013

Gör som MrQaffe ber dig. Det låter nämligen som att du har ställt in någon form av statisk ip som fungerar på ditt hemmanätverk och när du kommer till skolan så fungerar det inte för att dem kör med ett annat system.

Har du gått ur domänen? Kan också vara så att du har gått ur tex "Work group" och sedan inte blir authenticated av domänkontrollanten och sedan inte får någon ip tilldelad pga att du inte ses som en säker dator.

Annars så skulle jag absolut be dig att lämna in datorn till skolans IT personal och få den Ghost'ad och sen sluta pilla med inställningarna själv.

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
| 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sverige
Registrerad
Jun 2007

Kolla om hastigheten är i "auto negoiate" eller fast till 100/100 full duplex. Vissa switchar/nätverkskort har problem med detta.

Om du går till properties på nätverkskortet så hittar du inställningarna.

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Dec 2008

Var du sist på plats?
Ni provade inte att stänga av en annan dator för att se om ditt kom igång?
Hade du länk på nätverket hela tiden, eller upplevde Windows att du drog ur/satte i kabeln konstant?
Vad var det för switch på skolan?
Provade ni någon annan dator i samma port där din inte fungerade? (eller provade din i en annan port)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Okt 2010
Skrivet av jocke92:

Var du sist på plats?
Ni provade inte att stänga av en annan dator för att se om ditt kom igång?
Hade du länk på nätverket hela tiden, eller upplevde Windows att du drog ur/satte i kabeln konstant?
Vad var det för switch på skolan?
Provade ni någon annan dator i samma port där din inte fungerade? (eller provade din i en annan port)

Jag var näst sist där.
Windows uppfattade som att kabeln drogs ur någon sekund fram och tillbaka. Switchen har jag ingen koll på. Jag testade kabeln som killen brevid mig hade men oförändrat resultat.