Permalänk
Medlem

HD light

För ett antal månader sedan smällde jag in 4 st. lysdioder i en 3,5" port på min dator. Jag tycker dock att det ser ganska plain ut, så jag tänkte koppla om lite så att lysdioderna skäcks när HDn arbetar. Problemet är bara att jag är en n00b vad gäller elektronik, så jag vet inte riktigt hur jag ska göra. Ska jag använda någon sorts relä eller?

så här ser det ut för tillfället:

http://pixas.mine.nu/~www/uplfolders/upload8/d1.jpg

Tacksam för svar.

Permalänk
Medlem

hmm...släcks när HDD'n arbetar? Menar du inte tänds när den arbetar? Är både bättre och lättare att göra...bara att parallell koppla lysdioderna med den nuvarande HDD LEDen som du har...

Visa signatur

[Lian-Li PC-Q33 + Seasonic P-520FL + Gigabyte B660I AORUS PRO DDR4 + Intel i5 12600k + Noctua NH-U12S + Kingston FURY Beast DDR4 32GB 3200MHz + Inno3D GeForce RTX4060 + Samsung 970 EVO Pro 500GB + WD Blue 4TB]

Permalänk
Medlem

Jo, men nu råkar det vara så att lysdioderna är kopplade till 12 volt, och jag tvivlar på att kontakten på moderkortet ger det.

Och ja, jag vill att lysdioderna ska släckas när HDn arbetar. Lyser ju mer då

Permalänk
Medlem

en inverter och en transistor .. skulle väl fixa biffen.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av Bloink
ör det ngn som vet hur många volt, där är på kablarna (hdd led, pwr led, osv .. ) från mobo ?

olika på olika mobos.

Permalänk

Jag hade en 12volts diod (blinkande från C O) inkopplad som powerled...

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Jag har ett KT3Ultra2 mobo... kanske hjälper?

Permalänk
Medlem

tycker det brukar va runt 5 v på hd ledden.. men det varierar säkert. använd en multimeter å mät

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av jockeman
tycker det brukar va runt 5 v på hd ledden.. men det varierar säkert. använd en multimeter å mät

Har ingen

Nåja, om jag nu mot förmodan tar reda på spänningen på hddLEDen, hur gör jag då för att uppnå önskad effekt?

Permalänk
Medlem

Som nämnt ovan, tryck in en inverterare .. den gör låg (0V) signal hög (5V) och tvärtom vice versa.

Visa signatur
Permalänk

Det skulle bli konstigt om det var olika spänning för hdd-leden på olika mobos. Då skulle man ju behöva anpassa chassit efter det.

Om jag inte minns helt fel ligger spänningen på 1.5v.

Och skall det lysa så som du vill, måste du invertera spänningen.

Permalänk
Medlem

man skulle kunna använda ett växlande relä också.. fast det kanske låter lite mycket..

Visa signatur

Framtida projekt Tillspejsning av min dator: Bygget har börjat men får vänta tills Ledmatrisen är klar.
Nuvarande projekt Ledmatris: Matrisen är nästan färdig bara lite mer mjukvara.
Förra projektet Ledsnurra v3.0: Snurran är så kallad klar och har flyttats till sidan.

Permalänk
Medlem

Det finns ju tysta reläer också.

Permalänk
Medlem

Ok, nu har jag bestämt mig för att jag vill att de ska lysa när HDDn arbetar. Hur gör jag?

Permalänk
Medlem

Ingen som vet?

Permalänk
Medlem

Klarar dom där dioderna verkligen 12 v?
Har iaf gjort en krets, vet inte riktigt om det stämmer

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem

koppla plus till pin 39 på hdd kabeln. mostånd osv får du räkna ut.

Permalänk
Medlem

Beorn: Jag har faktiskt oxå varit inne på precis samma ide! Men jag är heller ingen höjdare på elkomponenter så det har inte blitt nått av det.

Men de borde väll finnas nån komponent man kan koppla dit som bryter strömmen till lysdioderna när den märker att de kommer ström från "HDD-LED"

Visa signatur

Prodigy | Sensation Bygglogg: Supermoddad Bitfenix med vattenkylning & "Delidd".
Filco goes custom Bygglogg: Mekaniskt tangentbord, allt utom PCB utbytt/moddat.
TANK 93 Bygglogg; Mekaniskt tangentbord i rostfritt byggs från noll

Permalänk
Medlem

för minst tredje gången så kan man använda en inverterare
Artikelnummer 73-561-24 på elfa

Visa signatur

flippy @ Quakenet

Permalänk
Medlem
Citat:

Ursprungligen inskrivet av ante84
Klarar dom där dioderna verkligen 12 v?
Har iaf gjort en krets, vet inte riktigt om det stämmer

Jag har inte en aning om vad en inverter är, och det dataper sa hjälpte inte så mycket...
Men jag förstår ungefär hur den där kretsen funkar. Fast det råkar vara så att dioderna är seriekopplade på 12 volt...

Permalänk
Medlem

Det är 4,8v från hdd och power led på mitt mobo .. men 2,1v dioder funkar juh fint på det ..