Truecrypts säkerhet ifrågasätts efter mystiskt meddelande på officiell webbplats

Permalänk
Medlem

Har svårt att se att det skall röra sig om en nedstängning orsakad av påtryckningar från exempelvis NSA, att utveckla en krypteringsprogramvara är inte olagligt (vad jag vet) så skulle det inte röra sig om utvecklaren är skyldig till andra brott som kan användas som påtryckningsmedel så förstår jag inte varför han/dom helt enkelt inte gått ut i media som exempelvis lavabit gjorde.

Inte heller hacknings historien låter trolig vid det här laget borde i så fall mer information finnas tillgänglig och det borde också arbetas på att återställa sidan.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av reinholdsson:

Det beror väl lite på vilken definition av open source man använder. Källkoden har varit tillgänglig, men de har haft ett eget licensavtal.

Helt rätt och jag har därför justerat mitt inlägg och bra att du noterade mitt slarv. Källkoden är tillgänglig med i övrigt fungerar inte projektet på ett sätt som följer kraven för sådan mjukvara.

Permalänk
Medlem

Tja oavsett vad och vilken anledning så är tyvärr TrueCrypt osäker om man tänker på säkerhet, vist sidan kan ha varit hackad, men från olika källor, bland annat SorceForge så har den inte blivit det. Antigen en utvecklare som blivit helt less, eller så har som sagt va koden blivit kompromissad, kan ha skett för länge sedan också. Oavsett anledning så tappar man totalt förtroende efter detta.

Sedan att välja Bitlocker tja det kan räcka beror ju på vem du skyddar informationen ifrån, där finns i alla fall inga kända säkerhetshål, men med det sagt så skulle jag inte säga att det är en ersättare till TrueCrypt.

Visa signatur

Speldator: Ryzen 7800X3D, 64GB DDR5, RTX 3070
Server: i7-8700k, 32GB DDR4, RTX2080
Steam deck + de fiesta konsoller.

Permalänk
Medlem

Offtopic men vad är är det för plugin du har i Chrome?

Visa signatur

HTPC Lian Li PC-A05FNB | Intel Core i5-13400 | 32 GB DDR5-6000 | 4,5 TB SSD | RTX 4070 12 GB
Laptop Razer Blade 15 Base 2021 | Intel Core i7-10750H | 16 GB DDR4-2933 | 1,5 TB SSD | RTX 3070 8 GB
Laptop Lenovo ThinkPad E585 | AMD Ryzen 5 2500U | 16 GB DDR4-2400 | 756 GB SSD | Radeon Vega 8

Klocka GTX 460 med NiBiTor 5.8

Permalänk
Medlem

Har ni något tips på något annat krypteringsprogram?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Calle2003:

Offtopic men vad är är det för plugin du har i Chrome?

Ser ut som FoxyProxy.

Visa signatur
Permalänk
Medlem

Kommer ni ihåg han med PGP? Blev inte han tvingad av USA myndigheter, inte NSA, att lämna ut en nyckel så att de kunde se allt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lag_om_nyckelutl%C3%A4mning
Microsoft har ju hjälpt myndigheter att dekryptera annat som har krypterat med Microsofts program.
Så varför skulle Bitlocker vara säkrare.

Permalänk
Medlem

Så är DiskCryptor ett alternativ?

Visa signatur

PS3 Slim 320GB (1TB) | Wii U Premium | Xbox 360 250GB | X1 1TB | PS5 + Corsair MP600 Core 2TB | New 3DS XL + Katsukity's Capture Card | PS Vita 32GB | Ryzen 5800X3D, 32GB DDR4 3000Mhz, 240GB SSD, 4TB SSD (Kingston KC3000), Radeon 6700XT, 3TB+4TB HDD, B450M-DS3H | Nintendo Switch

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Kommer ni ihåg han med PGP? Blev inte han tvingad av USA myndigheter, inte NSA, att lämna ut en nyckel så att de kunde se allt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lag_om_nyckelutl%C3%A4mning
Microsoft har ju hjälpt myndigheter att dekryptera annat som har krypterat med Microsofts program.
Så varför skulle Bitlocker vara säkrare.

Frågan är väl egentligen av vilken orsak man krypterar sina filer, gör man det på grund av man är rädd för säkerhetsorganisationer såsom NSA ja då är det nog svårt att veta om någon krypteringsprogramvara överhuvudtaget fungerar.

Annars tror jag i stort sett alla moderna krypteringstjänster gör ett tillfredsställande jobb.

Visa signatur

/havoc

Permalänk
Medlem
Skrivet av oelrich:

Eller varför inte:

Eftersom Truecrypt inte är öppna med vilka som ligger bakom utvecklingen så skulle jag tro att det är NSA eller liknande. Det hela har helt enkelt varit ett experiment för att se hur många av foliehattsfalangen man kan fånga. Nu när man insett att svaret är "alla" samt att de inte har något intressant på sina burkar så har man helt enkelt valt att valla över flocken till Bitlocker. Eftersom Bitlocker är closed source så slipper de jobba lika hårt på att dölja sina bakdörrar genom att sprida koden över flera filer och obskyra buggar. Som en bonus får man också ett mer lättanvänt användargränssnitt och bättre support.

Slutligen så vill jag bara tipsa om att det är NSA som ligger bakom foliehatten också; den fungerar egentligen som en antenn.

Dold text

Test genomförda härförleden har gett vid handen att det går utmärkt med de påsar som används för moderkort. De kommer dock endast i ett begränsat antal storlekar.

Dold text

Knepigt att ha några bestämda uppfattningar. Den eller de som ligger bakom programmet är inte kända för flitig kommunikation; det har gått lång tid mellan uppdateringar, och de kanske vill avsluta, har en del spekulerat, men det kan ske på ett långt mer städat vis. Men i kombination med annat, information om kod som måste åtgärdas etc, kan man tänka sig att de plockar bort, och deklarerar att programmet inte längre utvecklas.

För de mer spekulativa; det har sagts att den fortsatta granskningen av koden ska ge nyheter, själv visste jag inte att man var klar med del två av denna. Även detta verkar likväl förhastat.

Vill man vara ännu mera spekulativ så har det sagts, om man nu vill tro det, att de avslöjanden som vi har sett under det senaste året, snart, lär överträffas av nya, ur det digra materialet. Å andra sidan är det svårt att tänka sig att just detta skulle ingå där, de tidigare avslöjade förhållandena var illa nog, och av annan karaktär.

Skrivet av CGD:

Kommer ni ihåg han med PGP? Blev inte han tvingad av USA myndigheter, inte NSA, att lämna ut en nyckel [...]

Handlade väl om export av kryptoprogramvara.

Permalänk
Medlem

Steve gibson, tell me what's going on!

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem

Men BitLocker på OS partitionen kräver väl fysiskt TPM-chip på moderkort, något många konsumentmoderkort saknar?

Permalänk
Skrivet av morxy49:

Steve gibson, tell me what's going on!

Vi lär få höra på SecurityNow på tisdag. Tills dess har han skrivit på sin blogg om hans tankar och spekulationer om situationen.

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av Northbane:

Men BitLocker på OS partitionen kräver väl fysiskt TPM-chip på moderkort, något många konsumentmoderkort saknar?

Det verkar gå att använda ett USB-minne om ens moderkort inte har stöd för TPM.

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av CGD:

Kommer ni ihåg han med PGP? Blev inte han tvingad av USA myndigheter, inte NSA, att lämna ut en nyckel så att de kunde se allt.
http://sv.wikipedia.org/wiki/Lag_om_nyckelutl%C3%A4mning

Nej.
Han blev misstänkt för att ha exporterat krigsmateriell (system med nycklar längre än 40-bitar ansågs vara det) utan tillstånd. Utredningen lades ner.

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk
Hedersmedlem
Skrivet av havoc:

Har svårt att se att det skall röra sig om en nedstängning orsakad av påtryckningar från exempelvis NSA, att utveckla en krypteringsprogramvara är inte olagligt (vad jag vet) så skulle det inte röra sig om utvecklaren är skyldig till andra brott som kan användas som påtryckningsmedel så förstår jag inte varför han/dom helt enkelt inte gått ut i media som exempelvis lavabit gjorde.

Inte heller hacknings historien låter trolig vid det här laget borde i så fall mer information finnas tillgänglig och det borde också arbetas på att återställa sidan.

Lavabit var väl inte heller olagligt? USA ville ju "bara" avlyssna Snowden, genom att begära ut deras privata SSL-nycklar. Att det blev nedstängt var ju frivilligt; Levison ville ju inte att de skulle kunna avlyssna 100% av all hans användares trafik, av förklarliga skäl.

Det är inte alls omöjligt att något liknande hänt här, och de flesta på /r/netsec (här) och kommentarerna på Ars Technica (här) verkar tycka att det är det mest sannolika.

Visa signatur

Asus ROG STRIX B550-F / Ryzen 5800X3D / 48 GB 3200 MHz CL14 / Asus TUF 3080 OC / WD SN850 1 TB, Kingston NV1 2 TB + NAS / Corsair RM650x V3 / Acer XB271HU (1440p165) / LG C1 55"
Mobil: Moto G200

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rellim:

Andra gången på kort tid man seriöst ifrågasätter användandet av öppen källkod.

Först är alla sajter med openssl komprometterade av en "bugg" som ingen lyckats hitta på tio år, nu är det mest använda krypteringsprogrammet komprometterad.

Vad ska man tro egentligen ?

Program som inte är öppen källkod kan ha 100 gånger fler buggar och stora säkerhetshål, bara det att vi aldrig får veta det. De är inte ett dugg säkrare.

Öppen källkod är säkrare eftersom vem som helst kan granska koden och larma om buggarna.

Sen så verkar det mest troligt att NSA eller liknande är bakom detta.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av 24mbit:

Varför blir jag inte förvånad?

Ja, varför?
Känns som att det mest troliga just nu är att deras webbsida blivit ägd och att deras privata nyckel blivit stulen. Dvs, inget som påverkar säkerheten i Truecrypt. Artikelförfattaren här på Swec borde nog uttrycka sig lite mer försiktigt i nuläget.

Visa signatur

Athlon XP 2100+ AIUHB 0302 | Epox 8RDA+ | 2x256MB Twinmos CL2 | Radeon 9500 @ 9700 Vcore & Vram mod | RIP

Permalänk
Medlem

Teorier:

istruecryptauditedyet.com hittade ett stortsäkerhetshål, TC utvecklarna orkar inte skriva om all kod.
Inte troligt, istruecryptauditedyet.com borde då vid det här laget ha gått ut med att det är så?
Eller så vill de vänta ett tag tills människor har bytt från TC till bitlocker?

Fast det låter inte troligt. Varför skulle TC utvecklarna rekommendera bitlocker (skapat av microsoft, inte öppen källkod, 99% risk att NSA har en bakdörr)?

+ Om du har utvecklat något i över 10 år, skulle du avsluta det hela med "MITT PROGRAM ÄR OSÄKERT, ANVÄND DET INTE". Inte ens ett hejdå osv.
+ De skulle kunna överlämna utvecklingen av TC till nya utvecklare.

Hackade.
Inte troligt alls.

Hackarna har i såfall fått tillgång till utvecklarnas datorer och på så sätt fått tag i deras privata nyckel + source forge lösenord + lösenord till webbhotell/domän så att de kan skicka vidare alla till nya hemsidan.

Och om de lyckats med detta, varför rekommendera att byta till bitlocker och be folk ladda ner en fil som inte verkar ha virus alls. (filen verkar inte skapa suspekta filer eller ansluta till internet).
Hackarna borde ju rimligen bara ha bytt ut den riktiga nedladdningslänken mot en .exe med virus, som dessutom skulle vara signerad med riktiga nyckeln.

NSA (eller liknande) är bakom detta.
Det enda alternativet som återstår, väldigt troligt alltså.

Truecrypt är ett program som bla brottslingar kan använda sig av för att skydda sin data. NSA har ingen möjlighet att få tillgång till datan (förutom om de lyckas få ägaren att lämna ut lösenordet (via hot/tortyr? = inget de kan använda i många fall)). Bitlocker har NSA säkert bakdörrar i.

Så NSA har hittat vem/vilka utvecklarna bakom TC är och knackat på hos dem (enkelt med hjälp av NSA...). Tvingat dem att lägga ner Truecrypt.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Program som inte är öppen källkod kan ha 100 gånger fler buggar och stora säkerhetshål, bara det att vi aldrig får veta det. De är inte ett dugg säkrare.

Öppen källkod är säkrare eftersom vem som helst kan granska koden och larma om buggarna.

Sen så verkar det mest troligt att NSA eller liknande är bakom detta.

Öppen källkod behöver inte vara säkrare. Kolla OpenSSL till exempel, öppen källkod men var inte helt säkert. Även om det är öppen källkod så betyder det inte att utvecklarna bryr sig om buggar som andra hittar.

I program som Truecrypt är det helt klart bättre att säkerheten ligger i själva krypteringen än koden så öppen källkod är att föredra men betyder inte per automatik att det är säkrare.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Det känns knappast säkert. Utan att ta fram foliehatten så är det inte helt osannolikt att NSA har grävt i Microsofts kod.

Och jo, det är ett problem även om jag har rent mjöl i påsen. Är det smutsiga händer som gräver i min påse så blir det ändå smutsigt mjöl.

Har massor universitet/högskolor och företag som har avtal om att använda/se Microsoft källkod också. Och för den delen säkerhetstjänster i andra länder. "Stängd" betyder inte att insyn inte finns. Känns dock lite fel att förespråka en lösning, både BitLocker och Filevault har haft problem och har kända potentiella svagheter (det har allt med lokal tillgång) – även om de inte anses verkningslösa. Dessa används inte riktigt likadant som truecrypt ofta används, det var ju mer än hel-diskkryptering.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Teorier:

istruecryptauditedyet.com hittade ett stortsäkerhetshål, TC utvecklarna orkar inte skriva om all kod.
Inte troligt, istruecryptauditedyet.com borde då vid det här laget ha gått ut med att det är så?
Eller så vill de vänta ett tag tills människor har bytt från TC till bitlocker?

Fast det låter inte troligt. Varför skulle TC utvecklarna rekommendera bitlocker (skapat av microsoft, inte öppen källkod, 100% risk att NSA har en bakdörr)?

Vad betyder "100% risk" ? Att något med 100 % säkerhet är sant?

Visa signatur

I am Thon, eat my spread!

Permalänk

BitLocker finns ju inte i Windows 7 Home Premium.

Visa signatur

YOLO is Carpe Diem for idiots.

Permalänk
Medlem
Skrivet av betan:

Öppen källkod behöver inte vara säkrare. Kolla OpenSSL till exempel, öppen källkod men var inte helt säkert. Även om det är öppen källkod så betyder det inte att utvecklarna bryr sig om buggar som andra hittar.

I program som Truecrypt är det helt klart bättre att säkerheten ligger i själva krypteringen än koden så öppen källkod är att föredra men betyder inte per automatik att det är säkrare.

Säkrare != helt säkert.

Ett program är säkrare när andra kan granska det och rapportera buggar. Som i OpenSSL fallet. Vad hade hänt om det inte hade varit öppen källkod? Hade de fortfarande hittat buggen? Vi kanske fortfarande inte hade vetat om buggen.

Krypterings program måste vara öppen källkod, annars har du ingen aning om programmet har bakdörrar eller inte och det är väldigt väldigt mycket svårare att de reda på det.
Självklart betyder inte öppne källkod att det är helt säkert, men det blir säkrare.

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Xellofan:

Vad betyder "100% risk" ? Att något med 100 % säkerhet är sant?

Jajaja, 99% då.

(Med bakgrund att NSA har direkt tillgång till googles, apples och microsofts databaser och att de försökt betala 10m$ för att få in en bakdörr i RSA.)

Visa signatur

Programmerare -> PHP | HTML | CSS | JS | Java.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Säkrare != helt säkert.

Ett program är säkrare när andra kan granska det och rapportera buggar. Som i OpenSSL fallet. Vad hade hänt om det inte hade varit öppen källkod? Hade de fortfarande hittat buggen? Vi kanske fortfarande inte hade vetat om buggen.

Krypterings program måste vara öppen källkod, annars har du ingen aning om programmet har bakdörrar eller inte och det är väldigt väldigt mycket svårare att de reda på det.
Självklart betyder inte öppne källkod att det är helt säkert, men det blir säkrare.

Fortfarande behöver inte ett program med öppen källkod vara säkrare. Det kan vara lättare att hitta fel och brister i program ja men det betyder itne att utvecklarna tar och fixar de problemen. Jag påstår därför att ett progrma som är öppen källkod inte automatiskt kan antas vara säkrare än stängd källkod, att påstå det kan ge falk trygghet i program som har öppen källkod.

Permalänk

Hag skulle nog vänta lite så utvecklarna kan få säga sitt.
Att deras hemsida skulle spegla vidare till sourceforge är väldigt konstigt...

Rekommenderar att alla väntar med att övergå till andra program tills de har sagt hur det ligger till men det kan mycket väl vara att de har blivit tvingade att sätta in bakdörrar och valde att stänga ner istället.

Visa signatur

Jag äger ett Oculus Rift DK2!
Dator:
i7-4790K@4.7GHz med Noctua NH-U14S | ASUS Z97-A | ASUS R9 290X | Samsung 840 Pro 128gb | Western Digital Red 3TB | ASUS Xonar Essence STX

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sony?:

Program som inte är öppen källkod kan ha 100 gånger fler buggar och stora säkerhetshål, bara det att vi aldrig får veta det. De är inte ett dugg säkrare.

Öppen källkod är säkrare eftersom vem som helst kan granska koden och larma om buggarna.

Sen så verkar det mest troligt att NSA eller liknande är bakom detta.

Mennehh den här logiken har jag aldrig riktigt fattat. Vem som helst kan också hitta sårbarheter och använda för att göra ont. Jag kan inte ta ställning till hur resultatet blir i slutändan, men så fort folk nämner open source så nämner de bara det faktum att vem som helst kan hitta och rätta till fel, men inget om att vem som helst kan hitta fel och utnyttja dem.

Visa signatur

AMD Ryzen 7 5800X | 32 GB Corsair Vengeance 3200 MHz | ASUS TUF Geforce RTX 3080

Permalänk
Medlem

Men... Men.. Men.. Min slöa dator blev precis färdig efter ett 23 timmars pass av krypterande.. Nu blir jag faktiskt ledsen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Thomas:

Lavabit var väl inte heller olagligt? USA ville ju "bara" avlyssna Snowden, genom att begära ut deras privata SSL-nycklar. Att det blev nedstängt var ju frivilligt; Levison ville ju inte att de skulle kunna avlyssna 100% av all hans användares trafik, av förklarliga skäl.

Det är inte alls omöjligt att något liknande hänt här, och de flesta på /r/netsec (här) och kommentarerna på Ars Technica (här) verkar tycka att det är det mest sannolika.

Skillnaden som jag ser det ligger i i fallet Lavabit så offentliggjorde man att man inte längre kunde garantera användarnas personliga säkerhet och att orsaken till detta var påtryckningar från myndigheter.
I detta fall så går det inte att se ens ett spår om att det skall vara NSA eller någon annan säkerhetstjänst som ligger bakom.

Det troligaste sceneriet som jag kan se är att det handlar om en ensam utvecklare som helt enkelt inte längre orkar alt inte kan utveckla programmet längre (de långa tidsperioderna mellan uppdateringar talar för det).

Visa signatur

/havoc