AMD Radeon R9 280 och 280X ersätts av Tonga i augusti

Permalänk
Melding Plague

AMD Radeon R9 280 och 280X ersätts av Tonga i augusti

Det blir en ny grafikprocessor från AMD i sommar. Under augusti månad ersätts den åldrande Tahiti av den nya kretsen Tonga, som osannolikt nog sägs vara först ut med 20 nanometersteknik.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk

Boom, "goda" nyheter för en som går i köptankar och brukar skjuta upp saker tills det senaste kommit ut

Visa signatur

[Moderkort: ASUS P8Z68 v-PRO] - [CPU: Intel i5 2500K @ 4.6 GHz] - [Kylning: Corsair H100 @ 58*C 6h Prime95] [Minnen: Corsair XMS3 CL9 2x4 @ 1333mhz] - [GPU: ASUS 560ti DCU II TOP 1GB @ 990mhz] [SSD: OCZ Agility 3 120GB] - [Chassi: Corsair Obsidian 650d] - [Övrigt: Dell U2311H - Steelseries Siberia v2 - Steelseries 6gV2 - Logitech MX510]

Permalänk

Bra med nytt! Om korten blir dyrare än de som ersätts kräver jag högre prestanda, annars vet jag inte vad lanseringen är bra till.

Nu håller jag bara tummarna för en tyst och effektiv blower-kylare i denna prisklass. Har inte råd med ett GTX 780 och uppåt...

Visa signatur

i5 8400 / Gigabyte B360N Wifi / GTX 1080 / CoolerMaster NR200P / EVGA SuperNova GM 650 / Corsair Vengance LPX 16 GB DDR4 @ 2666mhz / Sandisk A110 & OCZ Trion 150 / Noctua NH-L12S

Permalänk
Medlem

Vad ska den heta då? Kan ju inte ha samma namn som 280 när det är en ny arkitektur? 380? Eller ska den gå in lägre i nya serien, 370?

Skickades från m.sweclockers.com

Edit. Iofs var väl 280 fel fr början, det va ju bara en rebranding (skulle ju varit 190?)

Visa signatur

”Wherever God erects a house of prayer, The Devil always builds a chapel there; And ’twill be found, upon examination, The later has the largest congregation.”

Permalänk
Medlem
Skrivet av bladezkin:

Boom, "goda" nyheter för en som går i köptankar och brukar skjuta upp saker tills det senaste kommit ut

Jag var väldigt nära att köpa en 290X för någon vecka sedan, ångrade mig och samma dag kom nyheten om att Nvidia släpper nytt till höst Och nu denna nyhet. Har redan börjat samla pengar för att kunna köpa till höst

Visa signatur

| Corsair Crystal 460X | Z390-F | 9700K | ROG Ryujn 360mm | RTX 3080Ti | ROG Thor 850W | Vengeance Pro 3200mhz 16cl 16GB (2x8) | 970 Pro 2TB + 2xWD Black 4TB | ROG SWIFT PG279Q | Arctis 7 Pro Wireless | ROG Scope Deluxe red silent | ROG Chakram |

Permalänk
Medlem

Håller tummarna för att Tonga blir ett kyligt litet chip. Överklocknings potential hade inte suttit fel häller då jag funderar på att byta gpu i gamla x58 riggen snart.

AMD jag har ett önskemål, skrota eran referens kylare och utveckla en ny version som 1 är tyst, 2 ser bra ut och kyler bra. Inga 95c arbetstempratur häller för den delen. Då kan ett köp bli aktuellt!

Blir ett tight realese mellan Tonga och Maxwell. Båda på 28nm må bästa arkitektur vinna!

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem

Förlåt, men jag kan inte låta bli att hugga på den kroken...

Vad spelar det för roll om arbetstemperaturen är 25c eller 95c? Det är ju förmågan att överföra värme från kylaren som är det intressanta och på samma kylare med samma luftflöde är den förmågan betydligt högre vid 95c! Det Vill Säga, fläkten på ett grafikkort behöver snurra mycket långsammare (och tystare) för att hålla 95c än 25c vid samma last.

Permalänk
Medlem

Kanske kan pensionera mitt 760 till slut

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Suttit och sugt på karamellen köpa ett 280X.. nu fick man en ny karamell att suga på.. !

Visa signatur

The burk: FD Define Nano S, 1 FD 140 & 1 Corsair 120 i fronten, 1st FD 120 bak || FD Ion SFX-L 500W || AMD Ryzen 3 3300x m. Wraith || Asrock Fatal1ty B450 gaming-ITX/ac || PowerColor Red Devil 5600XT || Toshiba OCZ RC500 500GB NVMe M.2 || 2*8GB Corsair Vengeance LPX Black DDR4 3200MHz || Asus VE247H LED TN || Ducky Shine II MX-red green LED || Steelseries Sensei mus

Permalänk
Medlem

En högt överklockad 280x närmar sig GTX 780 i prestanda. Om de blir lättare att överklocka då de förhoppningsvis går kallare blir det ju mums.

Visa signatur

Ryzen 7 5800X3D | RX 7900 XT

Permalänk
Medlem

Tonga kommer ha true audio o sånt va?

Fortfarande bara ett spel som har stöd för det hittills dock. Tråkigt, skulle kunna bli bra.

Permalänk

Så detta kommer bli ett kort som presterar någonstans mellan dagens 280/280X och 290/290X?

Visa signatur

Citera för svar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Håller tummarna för att Tonga blir ett kyligt litet chip. Överklocknings potential hade inte suttit fel häller då jag funderar på att byta gpu i gamla x58 riggen snart.

AMD jag har ett önskemål, skrota eran referens kylare och utveckla en ny version som 1 är tyst, 2 ser bra ut och kyler bra. Inga 95c arbetstempratur häller för den delen. Då kan ett köp bli aktuellt!

Blir ett tight realese mellan Tonga och Maxwell. Båda på 28nm må bästa arkitektur vinna!

Skickades från m.sweclockers.com

Håller också tummarna, men min tro på AMD har gått rejält utför under de senaste åren :/

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Förlåt, men jag kan inte låta bli att hugga på den kroken...

Vad spelar det för roll om arbetstemperaturen är 25c eller 95c? Det är ju förmågan att överföra värme från kylaren som är det intressanta och på samma kylare med samma luftflöde är den förmågan betydligt högre vid 95c! Det Vill Säga, fläkten på ett grafikkort behöver snurra mycket långsammare (och tystare) för att hålla 95c än 25c vid samma last.

Jo det är helt rätt. Men även om TDP är detsamma så kommer mer värme stanna kvar i chassit då hela kortet kommer hålla högre temperatur än normalt och mindre värme kommer flyttas ut ur chassit.
Gör som Nvidia, låg temperatur, ljudnivå och bra byggkvalitét med goda marginaler för överklockning.

Inga av dessa kriterier höll deras föregående kylare som R9 serien använde och den fick hård kritik för det också.

Sedan att AMD hävdar att kortet inte tar stryk av att arbeta i 95c det kan man ifrågasätta. Högt binnade kort för att hålla sig kvar i toppen hävdar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Förlåt, men jag kan inte låta bli att hugga på den kroken...

Vad spelar det för roll om arbetstemperaturen är 25c eller 95c? Det är ju förmågan att överföra värme från kylaren som är det intressanta och på samma kylare med samma luftflöde är den förmågan betydligt högre vid 95c! Det Vill Säga, fläkten på ett grafikkort behöver snurra mycket långsammare (och tystare) för att hålla 95c än 25c vid samma last.

Handlar om att grafikkortet slits mer med högre temperatur

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Wasp:

Handlar om att grafikkortet slits mer med högre temperatur

Vadå? Blir kärnan några nanometer tunnare varje månad om den körs i 95c? Jag kan i princip garantera dig att det inte är ett problem med tanke på grafikkorts relativt korta livslängd.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Vadå? Blir kärnan några nanometer tunnare varje månad om den körs i 95c? Jag kan i princip garantera dig att det inte är ett problem med tanke på grafikkorts relativt korta livslängd.

Det tar ju inte bort att grafikkortet slits mer av högre temp. Vilket är vad jag hävdade och inget annat. Om nu grafikkortet används i 5 eller 1 år spelar ingen roll.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Wasp:

Det tar ju inte bort att grafikkortet slits mer av högre temp. Vilket är vad jag hävdade och inget annat. Om nu grafikkortet används i 5 eller 1 år spelar ingen roll.

Det känns dock som att det det överskattas en aning. Själva kretsarna klarar en hel del och strömförsörjningen klarar högre temperaturer. Enligt specifikationer. Jag har svårt att se hur de skulle släppa en produkt som har märkbart kortare livslängd än andra.

I vilket fall som helst så är det spekulationer. Det finns inget som säger att livslängden blir så mycket förkortad att det ens märks av för slutkonsumenten.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inofficiell ambassadör

Personligen struntar jag i om grafikkortet blir 95 eller 75 grader. Bara det kan arbeta effektivt vid den temperaturen och inte producerar mer värme (vilket inte är samma sak som att den håller en högre temperatur).

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Xyborg:

Personligen struntar jag i om grafikkortet blir 95 eller 75 grader. Bara det kan arbeta effektivt vid den temperaturen och inte producerar mer värme (vilket inte är samma sak som att den håller en högre temperatur).

Självklart. Tyvärr missade AMD målet med en mil när de gjorde en kylare som inte ens var tyst i 95c. Det är trist. Speciellt när de inte tillät tredjepartskylare från start. De lyckades bra med att sänka ryktet på Radeon!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Inofficiell ambassadör
Skrivet av Flamso:

Självklart. Tyvärr missade AMD målet med en mil när de gjorde en kylare som inte ens var tyst i 95c. Det är trist. Speciellt när de inte tillät tredjepartskylare från start. De lyckades bra med att sänka ryktet på Radeon!

Helt sant. Min gamla GTX 580 kylare var ungefär lika högljudd.. Men efter GTX 780 och Titans kylare så höjdes helt enkelt ribban. Som tur är har jag ett Full Tower så för mig funkar det fint med eftermarknadskylare som vispar runt värmen i lådan men är BETYDLIGT tystare Mina 200mm fläktar tar hand om den varma luften iaf

Visa signatur

Mobo Aorus B550 Pro V2 CPU Ryzen 5600X RAM Corsair Vengance 16GB @ 36000 MHZ
GPU MSI GTX 1080 ti Gaming X Skärm Acer X34A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Jo det är helt rätt. Men även om TDP är detsamma så kommer mer värme stanna kvar i chassit då hela kortet kommer hålla högre temperatur än normalt och mindre värme kommer flyttas ut ur chassit.
Gör som Nvidia, låg temperatur, ljudnivå och bra byggkvalitét med goda marginaler för överklockning.

Inga av dessa kriterier höll deras föregående kylare som R9 serien använde och den fick hård kritik för det också.

Sedan att AMD hävdar att kortet inte tar stryk av att arbeta i 95c det kan man ifrågasätta. Högt binnade kort för att hålla sig kvar i toppen hävdar jag.

Skickades från m.sweclockers.com

Argumentet att mindre värme kommer att flyttas ut ur chassit är bara giltigt på kort sikt. När man uppnått steady-state så kommer lika mycket värme att flyttas ut ur chassit varje minut, oavsett vilken temperatur det är på kortet. Visst, PCB:n och kylaren kommer att lagra något mer värme, men det är ingenting jämfört med hur mycket energi som flyttas ut ur chassit.

Och vad gäller att temperaturen skulle göra sådan skillnad för slitage, så är det väl, som redan nämnts, inte kiselkretsen som är känslig för höga temperaturer, utan andra kretsar på kortet och om AMD nu valt kretsar med högre kvalitet... Och gjorde inte google en studie på det där och fann det vara en myt? Och Supermicro och andra bygger väl maskiner som är specade att klara 86 grader under serverdrift?

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Ain0k:

Kanske kan pensionera mitt 760 till slut

Suck! Man får hoppas du trollar.

Permalänk
Medlem
Skrivet av TobiasJ:

Argumentet att mindre värme kommer att flyttas ut ur chassit är bara giltigt på kort sikt. När man uppnått steady-state så kommer lika mycket värme att flyttas ut ur chassit varje minut, oavsett vilken temperatur det är på kortet. Visst, PCB:n och kylaren kommer att lagra något mer värme, men det är ingenting jämfört med hur mycket energi som flyttas ut ur chassit.

Och vad gäller att temperaturen skulle göra sådan skillnad för slitage, så är det väl, som redan nämnts, inte kiselkretsen som är känslig för höga temperaturer, utan andra kretsar på kortet och om AMD nu valt kretsar med högre kvalitet... Och gjorde inte google en studie på det där och fann det vara en myt? Och Supermicro och andra bygger väl maskiner som är specade att klara 86 grader under serverdrift?

Kislet klarar höga temperaturer men det är kopparen i transistorerna som påverkas mest när resistansen i materialen ökar pga värme.

När temperaturen på ett material ökar ökar också resistansen i materialet. Det är därför folk som överklockar upplever artifacts efter en viss temperatur gräns.
Kretsen kräver mer och mer spänning för att hålla sig stabil ju varmare den blir eftersom resistansen i materialet ökar.

Temperature Effects

How Temperature Affects Resistance.

The value of a resistor changes with changing temperature, but this is not as we might expect, mainly due to a change in the dimensions of the component as it expands or contracts. It is due mainly to a change in the resistivity of the material caused by the changing activity of the atoms that make up the resistor.
Materials which are classed as CONDUCTORS tend to INCREASE their resistivity with an increase in temperature. INSULATORS however are liable to DECREASE their resistivity with an increase in temperature. Materials used for practical insulators (glass, plastic etc) only exhibit a marked drop in their resistivity at very high temperatures. They remain good insulators over all temperatures they are likely to encounter in use.

The reasons for these changes in resistivity can be explained by considering the flow of current through the material. The flow of current is actually the movement of electrons from one atom to another under the influence of an electric field. Electrons are very small negatively charged particles and will be repelled by a negative electric charge and attracted by a positive electric charge. Therefore if an electric potential is applied across a conductor (positive at one end, negative at the other) electrons will "migrate" from atom to atom towards the positive terminal.

Only some electrons are free to migrate however. Others within each atom are held so tightly to their particular atom that even an electric field will not dislodge them. The current flowing in the material is therefore due to the movement of "free electrons" and the number of free electrons within any material compared with those tightly bound to their atoms is what governs whether a material is a good conductor (many free electrons) or a good insulator (hardly any free electrons).

The effect of heat on the atomic structure of a material is to make the atoms vibrate, and the higher the temperature the more violently the atoms vibrate.
In a conductor, which already has a large number of free electrons flowing through it, the vibration of the atoms causes many collisions between the free electrons and the captive electrons. Each collision uses up some energy from the free electron and is the basic cause of resistance. The more the atoms jostle around in the material the more collisions are caused and hence the greater the resistance to current flow.
In an insulator however, there is a slightly different situation. There are so few free electrons that hardly any current can flow. Almost all the electrons are tightly bound within their particular atom. Heating an insulating material vibrates the atoms, and if we heated sufficiently the atoms vibrate violently enough to actually shake some of their captive electrons free, creating free electrons to become carriers of current.

Therefore at high temperatures the resistance of an insulator can fall, and in some insulating materials, quite dramatically.

In a material where the RESISTANCE INCREASES WITH TEMPERATURE it is said that the material has a POSITIVE TEMPERATURE COEFFICIENT.

When RESISTANCE FALLS WITH AN INCREASE IN TEMPERATURE the material is said to have a NEGATIVE TEMPERATURE COEFFICIENT.
In general, CONDUCTORS HAVE A POSITIVE TEMPERATURE COEFFICIENT
Whilst (at high temperatures) INSULATORS HAVE A NEGATIVE TEMPERATURE COEFFICIENT.
Different materials within either group have different temperature coefficients. Materials chosen for the construction of resistors therefore are most likely to be carefully selected CONDUCTORS that have a very low POSITIVE TEMPERATURE COEFFICIENT. In use, resistors made from such materials will have only very slight increases in resistivity, and therefore resistance, as temperature rises.

Det är därför en överklockning kan verka stabil i några minuter tills kortet passerar en viss gräns.
Detta fenomen märks extra tydligt när folk byter från luft till vattenkylning.
Med en temperatur minskning från 80-95c ner till 40-55c är helt plötsligt en gammal ostabil överklockning på luft helt stabil under vattenkylning.

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon114264:

Suck! Man får hoppas du trollar.

Trollar? Jag har haft mitt 760 i ungefär ett år och jag känner inte längre att kraften räcker till.

Nu kommer det ju nya kort, kanske något intressant.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem

Varför låga temperaturer är viktigt. Av occamrazor, Skyn3t crew.

Hörde mig snabbt för med min vän occamrazor på Overclock.net
Här är en bit ur en artikel han skrivit. Där förklarar han exakt vad som händer när temperaturerna stiger.

OccamRazor sent you this private message onOverclock.net, July 2, 3:31 am

Read a quote from my article:

"...Voltage is just is the electrical potential for a circuit to do work, Current is the flow of electric charge and wattage is the rate at which energy is transferred by an electrical circuit. Typically wattage is measured by multiplying Amperage by Voltage!  (“I” is the variable for current, or amperage, in electronics and physics. It stands for “Impetus”.) 
When you set a higher power limit, you are allowing for more amperage to be drawn, but it doesnt mean ITS drawing that amperage as its just a upper limit you set with the slider!
It depends on the load the card has from the software its running! The more harsher it is the more power it draws, voltage only will allow more amperage to flow.
Conductor materials tend to increase their resistivity with an increase in temperature!

The reasons for these changes in resistivity can be explained by considering the flow of current through the material. The flow of current is actually the movement of electrons from one atom to another under the influence of an electric field. Electrons are very small negatively charged particles and will be repelled by a negative electric charge and attracted by a positive electric charge. Therefore if an electric potential is applied across a conductor (positive at one end, negative at the other) electrons will "migrate" from atom to atom towards the positive terminal.
Only some electrons are free to migrate however. Others within each atom are held so tightly to their particular atom that even an electric field will not dislodge them. The current flowing in the material is therefore due to the movement of "free electrons" and the number of free electrons within any material compared with those tightly bound to their atoms is what governs whether a material is a good conductor (many free electrons) or a good insulator (hardly any free electrons).

The effect of heat on the atomic structure of a material is to make the atoms vibrate, and the higher the temperature the more violently the atoms vibrate.
In a conductor, which already has a large number of free electrons flowing through it, the vibration of the atoms causes many collisions between the free electrons and the captive electrons. Each collision uses up some energy from the free electron and is the basic cause of resistance. The more the atoms jostle around in the material the more collisions are caused and hence the greater the resistance to current flow.

So to sum it up, we want lower temperatures which lead to lower electrical resistance, hence having less heat produced as waste and more power to our Titans/780´s cores to OC higher!"

Take care tobias and feel free to "bother" me more often!

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Discokungen
Skrivet av Ain0k:

Trollar? Jag har haft mitt 760 i ungefär ett år och jag känner inte längre att kraften räcker till.

Nu kommer det ju nya kort, kanske något intressant.

Förmodligen för att ett 280 ungefär presterar som ett 760 och ett 280X presterar som ett 770.

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Medlem
Skrivet av Flamso:

Förmodligen för att ett 280 ungefär presterar som ett 760 och ett 280X presterar som ett 770.

Jag hade tänkt uppgradera till det som kommer att bli "nya" 280x, som jag antar kommer bli en aning bättre än nuvarande 280x.
(Lägre strömförbrukning tex)

Från 760>280x är ett stort steg enligt mig, dessutom kommer den nya modellen förmodligen ha 3gb eller mer minne, vilket är en stor fördel för mig då jag spelar i 1440p, tufft för 760 där 2gb ofta inte räcker till.

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ain0k:

Jag hade tänkt uppgradera till det som kommer att bli "nya" 280x, som jag antar kommer bli en aning bättre än nuvarande 280x.
(Lägre strömförbrukning tex)

Från 760>280x är ett stort steg enligt mig, dessutom kommer den nya modellen förmodligen ha 3gb eller mer minne, vilket är en stor fördel för mig då jag spelar i 1440p, tufft för 760 där 2gb ofta inte räcker till.

Kör du dock 1440p kanske du borde tänka 780/Ti/290/x

Visa signatur

GPU 2080Ti Moderkort ROG Crosshair VIII Formula x570
CPU 5900x Minne Corsair 32GB 3600Mhz Nätagg Corsair AX 1200i
Chassi Lian-Li PC-O7S
Skärm C49RG9x 120Hz Hårddisk Corsair MP600 Kylning husradiator, EK Blocks

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tobbbe__:

Kör du dock 1440p kanske du borde tänka 780/Ti/290/x

Det är sant, men jag har inte riktigt råd med dem korten.

Ett alternativ jag har funderat på är om man kanske skulle köpa ett referens 290, begagnat, och vattenkyla det. Frågan är om min loop räcker.
Du verkar kunna det här med vattenkylning, sett dina byggloggar, så du kanske vet

Har följande delar nu:

  • EK Supreme LTX cpu block till min 4670k som är överklockad ganska mycket.

  • 360mm radiator från EK med 6st yate loon d12sl-12 (push and pull)

  • EK DCP 4.0 strypt till 5v

Om jag klockar ner min cpu, tror du att 360mm radiatorn klarar av både gpu och cpu, eller måste jag utöka? Kanske är svårt att svara på

Visa signatur

Stationär: mITX 4670k GTX770 16gb RAM
Bärbar: Lenovo y50-70 4720HQ 960M 8GB RAM