Apple uppges lansera Iphone 6 i september

Permalänk
Medlem

4,7 är ganska perfekt, min Nexus 4 ligger bra i handen, 5,5 är för stort. Snart dags att byta ut frugans äckliga SGS3 LTE alltså .

Visa signatur

Save us from fate, save us from hate. Save ourselves before it's too late

Permalänk
Medlem
Skrivet av Prodigys:

Hemknappen är en av många anledningar som gör att jag börjat snegla på en iphone inför nästa telefonbyte nu i höst. Hatar mjukvaruknappar.

Jaså? nyfiken på varför? Tycker det är jättesmidigt. Visst, det får gärna vara hemknapp för den delen... men måste den sitta där den sitter? Skulle de inte kunna göra så att det blir en kombinerad hemknapp/on-off knapp som sitter på sidan så man kan utnyttja fronten till en stor display men inte tumma på själva storleken på enheten.

Visa signatur

It is impossible to defeat an ignorant man in an argument.
William G. McAdoo
My definition of an expert in any field is a person who knows enough about what's really going on to be scared.
P. J. Plauger, Computer Language, March 1983

Permalänk
Datavetare
Skrivet av md7:

Och ny processor, och ny version av OS:et, och troligtvis annat smått och gott som vi inte vet om ännu.

Kan nästan garantera att iPhone6 inte kommer få en ny CPU-design och även GPU-delen kommer vara väldigt snarlik Apples A7.

A5 var den sista av Apples systemkretsar som använde sig av ARMs standard Cortex-serie (körde Cortex A9). A6 innehöll den första CPU-designen (Swift) som Apple själva designat, som vanligt när det handlar om Apple är väldigt lite känt men mycket pekar på att Swift var en vidareutveckling av A9, "bredare" och allmänt större interna buffers, lite som Cortex A15 fast "done right" (inte mycket är rätt med Cortex A15...).

Många blev förvånade när Apple igen presterade en ny design, Cyclone, bara ett år efter Swift, framförallt när det visade sig att Cyclone inte liknande någon annan ARM design. Men tittar man på vem om designade denna CPU, PA-semi, och läser på lite vad de jobbade med precis innan Apple köpte dem så inser man att utvecklingen av det som blev Cyclone påbörjades innan 2008. I efterhand har jag hört flera som kände till rätt mycket om den designen, som initialt skulle bli en PowerPC CPU, och de säger att Cyclone är i princip exakt samma CPU där man bytt ISA från PPC64 till Aarch64.

Visst kommer man ha putsat en del på denna design, ett (av de få) problemen med Cyclone är att den drar väldigt mycket ström (för att vara ARM) när den jobbar. Skulle också säga att skillnaden mellan Swift och Cyclone (har både en iPad-mini retina med Cyclone och en iPad4 med Swift) är i praktiken noll utanför triviala benchmarks som GeekBench (som är värdelöst rent allmänt och totalt värdelöst för att jämföra resultat mellan olika ISA, som Aarch32 och Aarch64) och Sunspider (som är OK om man inser att det testar prestanda på saker som till 100% får plats i L1-cache). Kör man Safari på lite "tyngre" webbplatser så skulle jag absolut inte kunna säga vilken iPad som är snabbare, får ofta känslan att iPad4 faktiskt flyter lite lite bättre (båda har dock lite "lagg" på "tunga" webbplatser).

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Alla vet att idag går det i princip inte att skilja på vad som är en Tablet och vad som är en telefon. Därför jämför man alltid rakt över. Jag anser till exempel att Galaxy Note 3 är en tablet medan vissa tycker att det är en telefon.

Utseendemässigt kan du tycka vad du vill. Komponenterna inuti skiljer däremot.

Pratar vi om telefoner så pratar vi om de som säljs som telefoner(smartphones om vi ska vara petiga), sedan vad du tycker kan ju kvitta.

Som svar på dina andra inlägg:
Så, enkelt sagt håller Android nu i en stor majoritet av marknaden för smartphones.
Sen att iPad dominerar marknaden för surfplattor visste man redan och det har ingen ifrågasatt.
Att iPhone är mer eller minst lika populärt som Android i Sverige är ju en annan sak men globalt sett leder Android för smartphones.

Om du nu är en fanboy som inte tål att se statistik som visar på att iOS i smartphones globalt sett blivit omsprunget av Android i smartphones och istället måste fiddla runt med vilken statistik vi ska titta på bara för att det ska se jämnare ut så är du ju bara larvig.

Permalänk
Datavetare
Skrivet av Nukezone:

Så, enkelt sagt håller Android nu i en stor majoritet av marknaden för smartphones.
Sen att iPad dominerar marknaden för surfplattor visste man redan och det har ingen ifrågasatt.
Att iPhone är mer eller minst lika populärt som Android i Sverige är ju en annan sak men globalt sett leder Android för smartphones.

En liten reflektion jag gjort på semesterresor till sol-och-bad-orter i varmare länder: undrar om inte pekplattor har tappat popularitet på senare tid i.o.m att telefonerna blivit större och mer kapabla. Tänkte på det förra veckan att man numera ser väldigt få vuxna i WiFi-hotspot-platserna med pekplattor, smarta mobiler står för väldigt nära 100% där (och iPhone är fortfarande klart vanligast). Pekplattor verkar ha skickats vidare till barnen och där har de totalt ersatt Nintendo DS och andra bärbara spelenheter.

Samma sak gäller mig, hade med mig pekplatta men dels använde jag Internet väldigt lite och när jag gjorde det körde jag också med mobil över WiFi.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer

Permalänk
Medlem
Skrivet av Enk:

Nej, men föredrar mina jeans tighta. Men spelar det någon roll? Drygt 50% av befolkningen använder förmodligen dambyxor. Så det här är inget som är unikt för mig.

De som använder dambyxor och som inte är manliga Apple-hipsters har oftast en handväska där man utan problem kan få ner både ner en mobil som är 5,5", varför inte 6" och eller hela 7".

Här i Peking har majoriteten tjejer en mobil på ungefär 5,5" även om en del har iPhone bara för att det är status (eller var för några år sedan)...

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Det är din definition. Men eftersom det inte finns någon standardiserad definition på vad som är smartphone och vad som är surfplatta, så får vi helt enkelt räkna alla enheter som kör Android och iOS.

Så du räknar in dessa smarta klockor (Galaxy Gear/iWatch) bland mobilstatisk? De kör Android och med största sannolikhet iOS på iWatch.

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nukezone:

Utseendemässigt kan du tycka vad du vill. Komponenterna inuti skiljer däremot.

Pratar vi om telefoner så pratar vi om de som säljs som telefoner(smartphones om vi ska vara petiga), sedan vad du tycker kan ju kvitta.

Som svar på dina andra inlägg:
Så, enkelt sagt håller Android nu i en stor majoritet av marknaden för smartphones.
Sen att iPad dominerar marknaden för surfplattor visste man redan och det har ingen ifrågasatt.
Att iPhone är mer eller minst lika populärt som Android i Sverige är ju en annan sak men globalt sett leder Android för smartphones.

Om du nu är en fanboy som inte tål att se statistik som visar på att iOS i smartphones globalt sett blivit omsprunget av Android i smartphones och istället måste fiddla runt med vilken statistik vi ska titta på bara för att det ska se jämnare ut så är du ju bara larvig.

Eftersom du uppenbarligen inte läst alla inlägg innan du skriver, så kan du titta tillbaka på inlägget som jag ursprungligen adresserade. Det inlägget talade om "Android". (punkt), INTE telefoner eller Tablets, utan om Android. Vilket mitt svar baserade sig på, och därför fortfarande kvarstår som korrekt. Sedan var det någon annan random icke tilltalad individ som stack in en kommentar om telefoner vs plattor. Jag har aldrig argumenterat emot att Android dominerar på "telefoner", men sett till totala antalet enheter plattor+telefoner så dominerar iOS ändå marknaden.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felparkerad:

Så du räknar in dessa smarta klockor (Galaxy Gear/iWatch) bland mobilstatisk? De kör Android och med största sannolikhet iOS på iWatch.

Va? När sa jag det?

Till att börja med, iWatch finns inte, så den räknas givetvis inte in i statistiken. Nu vet jag inte hur insatt du är så du får ursäkta mig om jag "dumförklarar dig", men Galaxy Gear kan inte som stand-alone enhet komma ut på internet och kan därför inte räknas av NetMarketShare, så den faller såklart ur statistiken den också.

Permalänk
Avstängd

Storleken på den befintliga iPhone-modellen är suverän tycker jag... jämfört med de "flesta" andra lurarna på marknaden idag.

De andra tillverkarna har ju dock ett par "mini-versioner" av sina flaggskepp.

Visa signatur

Intel Core i7 3770K@3.5, ASUS P8Z77V-DELUXE, 16GB RAM, GeForce GTX 660 Ti, ASUS XONAR ESSENCE STX, SAMSUNG 830 256GB SSD, 5x Samsung HD204UI, 4x WD40EFRX, 1x Western Digital Caviar Green WD20EARX, 1x Samsung HD103UJ, Windows 8.1 Pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Va? När sa jag det?

Till att börja med, iWatch finns inte, så den räknas givetvis inte in i statistiken. Nu vet jag inte hur insatt du är så du får ursäkta mig om jag "dumförklarar dig", men Galaxy Gear kan inte som stand-alone enhet komma ut på internet och kan därför inte räknas av NetMarketShare, så den faller såklart ur statistiken den också.

Det jag menade var att det är inte bara smartphones som kommer använda Android respektive iOS, även klockor, bilar, toastjärn, kylskåp mm. och därmed får man begränsa området till just smartphones och inte tablets. Vill inte dumförklara dig, men Android har större marknadsandel än var iPhone har.

http://www.idc.com/prodserv/smartphone-os-market-share.jsp

http://techcrunch.com/2014/04/29/strategy-analytics-q1/

Visa signatur

Sju lik i en låda, alla hade klåda.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Ingen aning var de fabriserat de uppgifterna. Enligt NetMarketShare som anses vara den mest pålitliga mätningen så har Android 43,75% och iOS 45,61%

http://www.netmarketshare.com/operating-system-market-share.a...

Here is a long letter about how Net Market Share manage to get such different numbers from everyone else. http://gs.statcounter.com/press/open-letter-ms

These are by the way sites that measure web statistics not sales. Android sells many times as many units.

Edit:
Jag råkade engelska, men ni förstår nog.

Visa signatur

Moderkort: Asus P8P67 PRO REV B3 | CPU: Intel Core i5 2500K | GPU: GTX 980 DirectCU II 4GB |
PSU: 850W Gold

Permalänk
Medlem
Skrivet av Juicis:

Jaså? nyfiken på varför? Tycker det är jättesmidigt. Visst, det får gärna vara hemknapp för den delen... men måste den sitta där den sitter? Skulle de inte kunna göra så att det blir en kombinerad hemknapp/on-off knapp som sitter på sidan så man kan utnyttja fronten till en stor display men inte tumma på själva storleken på enheten.

Hade en mobil med mjukvaruknappar i cirka 4 månader men lyckades alltid komma åt någon knapp av misstag, vande inte av det på fyra månader. Att ha en hemknapp på sidan har jag inget emot, så länge det finns en fyskisk hemknapp och gärna fysisk bak/meny också.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Felparkerad:

Det jag menade var att det är inte bara smartphones som kommer använda Android respektive iOS, även klockor, bilar, toastjärn, kylskåp mm. och därmed får man begränsa området till just smartphones och inte tablets. Vill inte dumförklara dig, men Android har större marknadsandel än var iPhone har.

http://www.idc.com/prodserv/smartphone-os-market-share.jsp

http://techcrunch.com/2014/04/29/strategy-analytics-q1/

Läs inlägg 69 i denna tråd.

(Edit, ändrat vilket inläggsnummer det rör eftersom moderator raderat andra inlägg, blev mitt inlägg uppflyttat i nummerserie)

Permalänk
Medlem

Apple dog med Steve Jobs, nu har Apple blivit ett företag som alla andra och bara följer strömmen. Allvarligt talat tycker jag det finns en gräns för hur stor en mobiltelefon kan vara, 3,5 tum är perfekt, jag har en Samsung Galaxy SII på 4,3 tum men blir alltid förbluffad hur skönare i handen en Iphone 4 ligger på 3,5 tum. Till skillnad mot racet med jättestora TV och Datorskärmar så är vi begränsade av storleken på våra händer och jag tycker det har gått för långt nu. Vill man ha något jättestort så skaffa en surfplatta, mobiltelefoner kallas mobila av en anledning, snart går vi väl tillbaka till 70-talet igen där dom bars som stora väskor.

Visa signatur

Compaq suger

Permalänk
Medlem
Skrivet av Yoshman:

Kan nästan garantera att iPhone6 inte kommer få en ny CPU-design och även GPU-delen kommer vara väldigt snarlik Apples A7.

Ja, att det skulle bli en helt ny CPU-design känns ju helt klart osannolikt så här nära inpå Cyclone. Men finns säkerligen saker att putsa på som du säger. Har ju gått vissa rykten om att A8:an skulle fokusera på effektivitet, göra den mer strömsnål snarare än att göra den så mycket snabbare. Kanske ligger något i det.

Vad gäller GPUn så är det väl inte osannolikt att de ändå boosta den aningen för att den skall kännas lika rapp som tidigare modeller trots den högre upplösning. Säkert inget alltför drastiskt. Fortfarande något från PowerVR Series 6, kanske G6630 istället för G6430? Vore trevligt om de överraskade med en från 6XT serien dock, som GX6650

Känns som en rätt vettig väg att gå tycker jag. Har haft min iPhone 5 i två år och upplever fortfarande att den känns väldigt rapp, även i spel. Känner egentligen ingen anledning för mig att byta...om det nu inte vore så att jag, som många andra här inne tror jag, gillar prylar och redan bestämt mig för 4.7" modellen

Permalänk
Medlem

Nja, måste säga att jag älskar min g3as design. 14,6cm hög och 5,5". Storleken är absolut inget problem för mig.

Det jag inte tål är dökanter som det är på i princip alla telefoner. Förutom just G3. G3 har en nackdel dock, vilket är 1440p.

Visa signatur

MSI B450 | Ryzen 7 5800X3D, Hyper 212 EVO | 16GB 3600MHz | GTX 1070 | Seasonic 750w | Asus MG279Q | Sony MDR-1A

Permalänk
Medlem
Skrivet av Alling:

Ska bli intressant att höra vad "Alla Androidmobiler är för stora; iPhone är perfekt storlek"-folket har att säga om detta.

Ja, dom flesta är ju 5 tum iphone är då pefekt då den är lagom liten eller lagom stor men då en android är mellan 4,7 och 5.5 så kommer den då blir alldeles för mellan för dennes händer.

Visa signatur

Aspirerande Nätverk- och Sysadmin
Ryzen 5 1600|Hd 7950|16 GB RAM|
"Går det att installera Linux på den här brödrosten?"

Permalänk
Medlem
Skrivet av Chris_Kadaver:

Ett knivigt läge för apple egentligen. Jag förutsätter att kameran kan filma i 4K, annars är de körda redan där. 4K video kräver ca 8mb/sekunden... Sååå... Plats för SD-kort? Det är något jag har svårt att se att de kommer implementera.

Det lär väl inte behövas. Låt oss anta att de har kvar samma storlekar på hårddisken i telefonen. Man får väl anta att folk som filma en del 4k tar den med 64 GB.

Vi tar ditt påstående om 8 MB / sek vilket säkert stämmer (jag har ingen aning).

8 x 600 (10 min) = 4,8 Gb
20 min = 9,6 GB
40 min = 19,2 GB
80 min = 38,4 GB

Har vi tillgång till 64 GB anser jag att det kommer gå rätt bra med den storleken. Låt oss säga att det kommer finnas större storlekar på hårddisken så blir det väl ännu bättre.

Enligt mig är 40 minuter film ganska mycket att filma, eller har jag fel?

Jag antar att man har en "riktig" kamera om man vill filma mer än en timma.

Men detta är dock endast vad jag tycker, men enligt mig ser det ut att gå ganska bra utan att implentera SD-kort.

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Nefus:

Apple dog med Steve Jobs, nu har Apple blivit ett företag som alla andra och bara följer strömmen. Allvarligt talat tycker jag det finns en gräns för hur stor en mobiltelefon kan vara, 3,5 tum är perfekt, jag har en Samsung Galaxy SII på 4,3 tum men blir alltid förbluffad hur skönare i handen en Iphone 4 ligger på 3,5 tum. Till skillnad mot racet med jättestora TV och Datorskärmar så är vi begränsade av storleken på våra händer och jag tycker det har gått för långt nu. Vill man ha något jättestort så skaffa en surfplatta, mobiltelefoner kallas mobila av en anledning, snart går vi väl tillbaka till 70-talet igen där dom bars som stora väskor.

Tror inte du riktigt vet hur ett företag av Apple's storlek fungerar. Apple jobbar forfarande enligt en 10-års roadmap som Steve själv planerat.

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Tror inte du riktigt vet hur ett företag av Apple's storlek fungerar. Apple jobbar forfarande enligt en 10-års roadmap som Steve själv planerat.

Skämtar du eller? Jobs sa att 3,5" var den perfekta mobilskärmen och 10"-plattor var det enda som var bra, 7"-plattor var "dead on arrival". Nu kopierar man friskt efter att 7"-plattor och phablets med Android sålt som smör.

Visa signatur

Main Core i9-9900k | NH-D15 | ROG STRIX Z390-F | 16GB DDR4 3200 MHz LPX | STRIX 2080 Ti GAMING OC | Samsung 970 EVO 1TB + Toshiba XG5 256GB | RM650X | R5 Blackout
HTPC/Barndator: Core i5-8400 | ASUS PRIME B360M-A | 16GB DDR4 2666 MHz | STRIX GTX 1070 OC | 2 x Toshiba XG5 256GB
Extradator: Core i7 870 | ASRock H55M-LE | 8GB 1600 MHz | Intel 320 120GB | HD6950 2GB | VX 550W

Permalänk
Medlem
Skrivet av Jontebert:

Till alla er som tycker att det är för stort: Har ni testat att köra en 5.5 tums telefon under en långre tid? (1 månad är inte en längre tid) Man vänjer sig otroligt snabbt.

Men... blir fickorna automatiskt större efter en månad, eller är det evolutionen som får händerna att börja växa efter en månad? Snart riskerar alla människor att se ut som vinkarkrabbor med ena labben stor som ett dasslock för att kunna greppa ständigt växande telefoner

För mig är en telefon en telefon. Mätte precis min SE Xperia, och 3,7 tum är den. Mer än tillräckligt.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Tror inte du riktigt vet hur ett företag av Apple's storlek fungerar. Apple jobbar forfarande enligt en 10-års roadmap som Steve själv planerat.

Med tanke på hur mycket som känns förändrat efter Jobs bortgång tror jag en eventuell 10-årsplan slängdes redan innan sista hyllningstalet kommit till avslut.

10-årsplan känns inte heller som något Jobs förespråkar, då han styrt med fingertopps-känsla och introducerat när marknaden är mogen. Det är inget man kan planera i förväg.

Visa signatur

Vägra fx 3of4 Pi 1M 1.84 s Memory remapping
Minnen har ingen egen hastighet. Märkningen anger bara vilken hastighet minnena uppges klara

Permalänk
Moderator
Forumledare

*tråd rensad*

En massa onödiga inlägg raderade.
Visa nu att ni kan diskutera som vuxna utan att det urartar!

Visa signatur

Forumets regler | Har du synpunkter på hur vi modererar? Kontakta SweClockers/moderatorerna

Jag stavar som en kratta

Gillar lök på discord

Permalänk
Medlem
Skrivet av anon200213:

Men ge dig.

Android har ca 80% på smartphonemarknaden och 60% bland surfplattor. Så är det. Om du kräver källor kan du få det.

Visa signatur

i7 3770K @ 4,5GHz, P8Z77-V Pro, Vengeance LP 4x4GB, GTX 1650 Super, Crucial m4 128GB, Toshiba 3TB, CM Storm Enforcer, Xigmatek 600W, XL2420T 120Hz

Permalänk
Medlem
Skrivet av GaMeR2K5:

Storleken på den befintliga iPhone-modellen är suverän tycker jag... jämfört med de "flesta" andra lurarna på marknaden idag.

De andra tillverkarna har ju dock ett par "mini-versioner" av sina flaggskepp.

Skärmen eller telefonen? För telefonen är ju rejält stor i jämförelse med användbar skärmyta. Jättemånga bekanta har/hoppar just nu av Apple-tåget.
Varje ny lur Apple släpper innehåller egentligen inget nytt, lite snabbare, lite annorlunda utseende.
När man använder en iPhone så känns allt gammalt, det känns designat för tonåringar/äldre personer med grälla färger och en massa stora/likadana ikoner.
Skulle tro det är därför de tappar just nu. Men Apple har ju dragit fram grejer ur rockärmen förr, kanske de har något lite mera spännande på gång.

Permalänk

Personligen skiter jag blankt i vad apple lanserar, speciellt deras telefoner. Alla på jobbet har iphone4s och i princip alla har vart tvungna att lämna in dom på service. Och det var inga spräckta glas eller tappade telefoner här inte. En lirare är nu på sin tredje iphone på 1,5 år. En annan lirare har sin i en ziplockpåse så den inte går sönder igen. GRATTIS! Iphones är sån jävla skit så jag skulle inte ens vilja ha en om jag fick den gratis (vilket jag blivit erbjuden av jobbet naturligtvis). Själv valde jag sony och samsungs vattentäta modeller (alla blev stulna dock), hade 0 problem. Viss skilland i kvalitet där kan man säga.

En skön feature hade ju kunnat vara att dom nu hade designat telefonerna för att hålla minst 3 år no matter what, men men..

Visa signatur

ett gäng p4:or, nån gammal amd duo, c2duo, core2, gammelquad, i5 bärbar, 4770k, 4820k, rog, tuf, massa fläktlösa gpuer, ett gäng seasonic fläktlösa platinum/gold, ram i alla varianter och storlekar, noctuor som kylare, uteslutande nexusfläktar, ett gäng crapskärmar jag fått gratis, esi julia pci/pci-e, ni ak1, wd black så långt det går. jettegrym steerio med jettemycket bas och jettegrymma hörlurar. har även en eizo crt från framtiden

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av bjajjull:

Men ge dig.

Android har ca 80% på smartphonemarknaden och 60% bland surfplattor. Så är det. Om du kräver källor kan du få det.

Suck... Ännu en som inte läst alla inlägg innan han kommenterar. Läs inlägg 69.

Permalänk
Skrivet av anon200213:

Suck... Ännu en som inte läst alla inlägg innan han kommenterar. Läs inlägg 69.

Men vänta nu. Om det han skriver stämmer att android har största marknadsandel på både plattor och mobiler hur kan då apple vara störst på plattor + mobiler?

Visa signatur

Det finns ingen dålig hårdvara, bara dåliga portar

Permalänk
Datavetare
Skrivet av S_Z:

Ja, att det skulle bli en helt ny CPU-design känns ju helt klart osannolikt så här nära inpå Cyclone. Men finns säkerligen saker att putsa på som du säger. Har ju gått vissa rykten om att A8:an skulle fokusera på effektivitet, göra den mer strömsnål snarare än att göra den så mycket snabbare. Kanske ligger något i det.

Vad gäller GPUn så är det väl inte osannolikt att de ändå boosta den aningen för att den skall kännas lika rapp som tidigare modeller trots den högre upplösning. Säkert inget alltför drastiskt. Fortfarande något från PowerVR Series 6, kanske G6630 istället för G6430? Vore trevligt om de överraskade med en från 6XT serien dock, som GX6650

Känns som en rätt vettig väg att gå tycker jag. Har haft min iPhone 5 i två år och upplever fortfarande att den känns väldigt rapp, även i spel. Känner egentligen ingen anledning för mig att byta...om det nu inte vore så att jag, som många andra här inne tror jag, gillar prylar och redan bestämt mig för 4.7" modellen

Skulle tippa på att CPU-delen i A7->A8 kommer skilja sig ungefär lika mycket som t.ex Ivy Bridge skiljer sig från Sandy Bridge, vilda western för systemkretsar är snart slut och då kommer det, tyvärr, bli lika stelt som "big-core" CPUerna är idag. Se t.ex. på hur länge Qualcomm kunnat använda Krait utan att göra mer än höja frekvensen och göra minimala justeringar.

Att GPU-delen inte kommer ändras mer än kanske få lite högre frekvens och kanske någon extra "pipeline" mer eller mindre vet vi sedan Apple presenterade sitt Metal API där de själva säger att det är extremt specifikt till hur A7 fungerar. Vore ju rent idiotiskt att lansera detta API och sedan göra några större förändringar i GPU-designen. Är detta som är minussidan med lågnivå APIer, man låser in sig i en viss design. Fördelen är också uppenbar, genom att tillåta access på väldigt låg nivå tar man bort många lager programvara som annars kostar CPU-cykler.

Håller med dig om att Apples A6 (Swift CPU) är mer än fullt tillräcklig än i dag. Begriper faktiskt inte varför det är sådan hets efter mer GPU-kraft, hur många spel finns det idag som inte rullar mer eller mindre perfekt även på iPad2? Har själv en 2 år gammal Android-telefon som har en GPU som inte ens var en "värsting" när luren var ny, har inga problem att spela de spel som ligger på topplistorna än idag. En stor del av förklaringen till att "gamla" GPUer klarar sig så bra tror jag är att man nu nått den nivån när minnes-bandbredd börjar bli den stora flaskhalsen, så även om Apples A7 på pappret är runt 20-30 gånger snabbare än den GPU min telefon har så har bandbredden bara ökat med en faktor 2-3 på samma tid.

En annan förklaring är att dagens systemkretsar för mobiler helt uppenbart börjar bli väldigt "thermal constrained", så spel som både lastar CPU och GPU kommer inte vara i närheten att prestera kring vad man rent teoretiskt borde kunna nå. För 2-3 år sedan kunde man i princip få ut det systemkretsen teoretisk kunde prestera utan att telefonen brann upp.

Visa signatur

Care About Your Craft: Why spend your life developing software unless you care about doing it well? - The Pragmatic Programmer