Asus ROG Swift drabbas av panelbrist

Permalänk
Melding Plague

Asus ROG Swift drabbas av panelbrist

Många vill lägga vantarna på den lyxiga gamingskärmen Asus ROG Swift PG278Q, men efter de inledande leveranserna gapar butikshyllorna tomma. Orsaken är brist på skärmpaneler.

Läs artikeln

Visa signatur

Observera att samma trivselregler gäller i kommentarstrådarna som i övriga forumet och att brott mot dessa kan leda till avstängning. Kontakta redaktionen om du vill uppmärksamma fel i artikeln eller framföra andra synpunkter.

Permalänk
Master of Overkill

Så kan de gå :/

Älskar den verkligen så.

Visa signatur

CASE Caselabs SMA8-A + TH10+PED + Louqe Ghost S1 CPU 9900k @5.3GHz (No AVX) 9800X @4.8GHz GPUs RTX 3090 FE RAM 4x16GB Corsair Dominator Platinum 3533MHz CL13 + 2x16GB Corsair Dominator Platinum RGB 3000MHz PSU EVGA T2 1600W + Corsair SFF 750W SSD 905p 480GB, 4x Samsung 970 Pro M.2 Headphones Audeze Maxwell + FOSTEX TR-X00 + Audeze LCD-2 + Moon Cable DAC/AMP Chord Mojo, Schiit Magni&Modi Screen LG 48CX 4K 120Hz HDR + ASUS ROG SWIFT PG258Q 240Hz
Motherboard X299 EVGA DARK + ASUS ROG Strix Z390-I Watercooling 560+480+480+280+360. 240+240

Permalänk
Medlem

Stress och press = mer döda pixlar?
Funkar det så eller är det bara en stor maskin som står och matar?

Permalänk
Medlem

Jag gillar skärmen med förutom det lilla problemet med ghosting eller va det nu är. Annars så är den en godbit.

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Låter som dom inte förutspådde hur stor tillfrågan faktiskt var.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Imaculent:

Stress och press = mer döda pixlar?
Funkar det så eller är det bara en stor maskin som står och matar?

Man binnar såklart panelerna, dom sämsta går till Korea-skärmarna och andra mindre nogräknade uppköpare.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

Fick tag på min lite halvt mirakulöst på första leveransen så jag klarar mig iaf extremt trevlig skärm verkligen.

Är för övrigt extremt många skärmar som är förbokade i dagsläget redan hos de större butikerna så det lär dröja innan det blir tillgängligt att köpa när som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ninjaflipp:

Fick tag på min lite halvt mirakulöst på första leveransen så jag klarar mig iaf extremt trevlig skärm verkligen.

Är för övrigt extremt många skärmar som är förbokade i dagsläget redan hos de större butikerna så det lär dröja innan det blir tillgängligt att köpa när som.

Vad har du för hårdvara för att utnyttja den, vilka spel och inställningar?

Visa signatur

sweclockers prestandaindex

Efter 10 kommer 11.
Efter 99 kommer 100.

Permalänk
Entusiast
Skrivet av Imaculent:

Stress och press = mer döda pixlar?
Funkar det så eller är det bara en stor maskin som står och matar?

Generellt inom massproducerad elektronik så är det en stor maskin som står och matar. Sedan testar man det som kommer ut för att se vad de klarar, det som kallas binning. Till exempel tillverkar Intel bara en handfull olika processorer som sedan testas automatiskt för att se hur höga klockfrekvenser de klarar och på vilken spänning. De som klarar höga frekvenser blir dyra processorer och de som bara klarar låga blir billiga.

Däremot är det möjligt att de är mindre noga vid binning så de låter fler skärmar vara kvar i högre produktkategorier om efterfrågan är stor. Så det är teoretiskt möjligt att det blir större risk för döda pixlar men det beror ju helt på tillverkarens inställning till kvalité. Fast tror inte Asus hade accepterat det då just den här serien är ett flaggskepp så det är mycket prestige på spel för dem. Det är inte så farligt med brist heller för då kan de hålla priserna uppe och de är ju ändå ensamma i den nischen inom överskådlig framtid så köparna kan ju inte direkt vända sig till någon annan tillverkare istället.

Visa signatur

Q9450, HD4850, 8 GB DDR2 800 MHz, 3x750 GB, Antec 300, Dell 2408WFP, U2410, Qnap TS-419p+ 4x2 TB Samsung F4, Asus UL30A-QX056V, Logitech Z-680, Sennheiser HD380pro, M-Audio FastTrack Pro, Ibanez sa160qm, Ibanez TB 15R, Zoom 505II, Ibanez GSR 200, Ibanez SW 35, Cort AC-15, Squier SD-3 BBL, Yamaha PSR 270, Røde NT1-A, Nikon D200, Nikkor 18-70/3,5-4,5, 70-300VR, 50/1,8, 28/2,8, Tamron 17-50/2,8, 90/2,8, Sigma 30/1,4, SB-800, SB-25, SB-24

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Däremot är det möjligt att de är mindre noga vid binning så de låter fler skärmar vara kvar i högre produktkategorier om efterfrågan är stor. Så det är teoretiskt möjligt att det blir större risk för döda pixlar men det beror ju helt på tillverkarens inställning till kvalité. Fast tror inte Asus hade accepterat det då just den här serien är ett flaggskepp så det är mycket prestige på spel för dem. Det är inte så farligt med brist heller för då kan de hålla priserna uppe och de är ju ändå ensamma i den nischen inom överskådlig framtid så köparna kan ju inte direkt vända sig till någon annan tillverkare istället.

Verkar som det är exakt det som händer om man läser tråden gällande skärmen tyvärr.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Zotamedu:

Generellt inom massproducerad elektronik så är det en stor maskin som står och matar. Sedan testar man det som kommer ut för att se vad de klarar, det som kallas binning. Till exempel tillverkar Intel bara en handfull olika processorer som sedan testas automatiskt för att se hur höga klockfrekvenser de klarar och på vilken spänning. De som klarar höga frekvenser blir dyra processorer och de som bara klarar låga blir billiga.
Däremot är det möjligt att de är mindre noga vid binning så de låter fler skärmar vara kvar i högre produktkategorier om efterfrågan är stor. Så det är teoretiskt möjligt att det blir större risk för döda pixlar men det beror ju helt på tillverkarens inställning till kvalité. Fast tror inte Asus hade accepterat det då just den här serien är ett flaggskepp så det är mycket prestige på spel för dem. Det är inte så farligt med brist heller för då kan de hålla priserna uppe och de är ju ändå ensamma i den nischen inom överskådlig framtid så köparna kan ju inte direkt vända sig till någon annan tillverkare istället.

Tack
Vet du om det fortfarande är svenska Mycronic(?) som dominerar när det gäller paneltillverkningsmaskiner?

Skrivet av Blomkungen:

Verkar som det är exakt det som händer om man läser tråden gällande skärmen tyvärr.

Men att många får pixelfel kan ju bero på att eftersom det finns så få är det många som skickas tillbaka och säljs igen och igen och igen...

Permalänk
Avstängd

Hade turen att få en helt perfekt skärm, inga död pixlar osv!
Så jag är mer än helnöjd, bästa hårdvaruköp någonsin utan tvekan

Permalänk
Medlem
Skrivet av kevve1:

Vad har du för hårdvara för att utnyttja den, vilka spel och inställningar?

Inga jättespeciella grejer, ett Titan och en 3770k bland annat. Spelar för det mesta CSGO men ibland spelar jag mer krävande spel och då är G-sync guld <3

Permalänk
Medlem

Tycker jag hört rätt många på forumet som fått skärmar med döda pixlar. Jag har fått ett exemplar med stundtals grynig bild (fel på pixelmapping enligt ASUS). Inget jätteproblem men det syns ibland och är lite störande.

Känns ju lite lönlöst att skicka in den nu om man blir utan skärm i flera månader :/ Har ingen extra.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Vet inte om det är jag som är blind eller om jag har fått ett bra exemplar bara, men jag har aldrig märkt något i den stilen däremot så stör jag mig på anti glaren ibland.

Permalänk
99:e percentilen

Köpte min för 6 000 kr på Inets fyndhörna och det var helt klart en bra deal, tycker jag. Den kortare responstiden märks verkligen jämfört med Catleap Q270 2B.

Skrivet av Skuggan74:

Man binnar såklart panelerna, dom sämsta går till Korea-skärmarna och andra mindre nogräknade uppköpare.

Tror inte att just dessa paneler går till QNIX och gänget; alla skärmar som går under benämningen Koreaskärm har väl IPS-paneler?

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Skrivet av Gainsgoblin:

Verkar som det är exakt det som händer om man läser tråden gällande skärmen tyvärr.

Dessutom så rör det sig om så pass små volymer så tycker jag att det inte vore något större problem för Asus att hålla en skyhög kvalitetskontroll på dessa skärmar. För mig som lekman/privatperson tog det bara någon minuts användande att upptäcka fel på skärmen. Jag har full förståelse att det slinker igenom måndagsex av en produkt som tillverkas i miljontals exemplar, men när det sker (som det verkar) så pass frekvent med den lilla volym som levererats tycker jag att Asus kanske skulle ta sig en närmare titt på kvalitetskontrollen inom företaget, det är ju inte något nystartat källarföretag med en handfull anställda om man säger så.

Visa signatur

3570K@4.8Ghz|ASRock Z77 OC Formula
EVGA GTX 980 SC ACX 2.0|Kingston HyperX 1600 Mhz 16GB
Crucial m4 256GB|Caselabs Merlin SM8|Asus ROG Swift PG278Q
Zowie FK1|Ducky Shine 3|Asus Xonar U7

Permalänk
Medlem
Skrivet av JnLoader:

Hade turen att få en helt perfekt skärm, inga död pixlar osv!
Så jag är mer än helnöjd, bästa hårdvaruköp någonsin utan tvekan

Um, say what now? Inte nu för att vara petig men skulle nog själv sätta en skärm under Kringutrustning -> Skärmar..

Visa signatur

There is grandeur in this view of life, with its several powers, having been originally breathed into a few forms or into one; and that whilst this planet has gone cycling on according to the fixed law of gravity, from so simple a beginning endless forms most beautiful and most wonderful have been, and are being, evolved.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Um, say what now? Inte nu för att vara petig men skulle nog själv sätta en skärm under Kringutrustning -> Skärmar..

En skärm består ju dock av hårdvara.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Equilibrium:

Um, say what now? Inte nu för att vara petig men skulle nog själv sätta en skärm under Kringutrustning -> Skärmar..

Ok men isf Hårdvara -> Kringutrustning -> Skärmar

Visa signatur

42? Seven and a half million years and all you can come up with is 42?!
► FD Define R2 | Win10Pro | i7-3770K | Hyper212+ SP120PWM | P8P67 PRO | CML8GX3M2A1600C9 | 1080 Ti | AX750 | Asus VG27WQ | Eizo S2100 | HP Z24n |► OnePlus 6 |

Permalänk
Medlem

Skitnöjd med min! Inga döda pixlar och precis vad jag ville ha.

Har bara 2GB i GPU minne men det funkar faktiskt bättre än jag trodde!

Permalänk
Avstängd
Skrivet av xfade:

Ok men isf Hårdvara -> Kringutrustning -> Skärmar

Jag fattade knappt vad snubben svamlade om, menar en skärm är väl för f.. så mycket hårdvara man kan få haha!

Permalänk
Medlem

Har flera döda lysande och svarta pixlar på min, blir att utnyttja ångerrätten. Asus verkar ha brister i sin kvalitetskontrollen.

Visa signatur

Samsung Odyssey G9 240Hz HDR1000 5120x1440 9900K 5,3GHz 1,335v adaptive Asus Z390-I
Asus RTX 2070 Dual EVO Advanced 8GB G.Skill Trident Z RGB B-Die 3200MHz CL16 2x16GB Samsung 970 Evo 1TB
Seasonic Focus Plus Gold 850W 2 x Dell U2715H Corsair K65 Speed SteelSeries Rival 500 Bose Companion 5
Secretlab TITAN 2020 SoftWeave Corsair H100i RGB Platinum Noctua NF-A12x25 x 4 PnP Neo G Mini GB4: 6869 CB15: 233

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Alling:

Köpte min för 6 000 kr på Inets fyndhörna och det var helt klart en bra deal, tycker jag. Den kortare responstiden märks verkligen jämfört med Catleap Q270 2B.

Tror inte att just dessa paneler går till QNIX och gänget; alla skärmar som går under benämningen Koreaskärm har väl IPS-paneler?

Jo iofs, men frågan är vilken binning Asus köper med tanke på att flera verkar fått skärmar med uppenbara brister som flertalet lysande pixlar och annat.
Med tanke på att Asus kallar det en premium-produkt bör det vara A+ panel i dessa. Väldigt sällan en sådan slinker igenom med en massa fel. Eller så är det som andra säger att man helt enkelt köper in alla paneler som tillverkas och sedan inte kollar dessa utan litar på att dessa är bra från fabrik.
Någonstans har man iaf helt klart missat kvalitetskontrollen, men det lär ju åtgärdas.

Någon som vill öppna sin skärm för att avläsa vem tillverkaren är av panelen?:)

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Tycker jag hört rätt många på forumet som fått skärmar med döda pixlar. Jag har fått ett exemplar med stundtals grynig bild (fel på pixelmapping enligt ASUS). Inget jätteproblem men det syns ibland och är lite störande.

Känns ju lite lönlöst att skicka in den nu om man blir utan skärm i flera månader :/ Har ingen extra.

Du har 3 års VIP Garanti på den genom Asus tack vare att det är en premiumprodukt. Dom skickar en ny till dig och du skickar din skärm till dom så du inte behöver vara utan.

Typ samma upplägg som Eizo har på alla sina skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av dealerovski:

Two monitor + SLI and Surround + Tri-SLI currently does NOT work with GSync since all display outputs must be connected to the primary graphics card. However since there is only one DP output per Nvidia graphics card (future products not withstanding), only one PG278Q is supported per card. Triple monitor can be enabled with one PG278Q per card, but no multi-GPU performance gains are available.

DP daisy chaining is also not supported – a single WQHD, 144Hz G-Sync monitor needs all the bandwidth available on DP1.2 that a second monitor is not possible.

not interrested then

Visa signatur

Intel 9700 i7@4.7GHz | LG55G920V | Silverstone Raven RV02 | Thermaltake MAX | Asus TUF 3080 OC | g-string 32GB RAM 1833mhz | Hyper 880W Gold | Intel 9700 Pro mNVME 1TB |
Intel 2700K@4.7GHz | VIEWSONIC 4K PROJ | SILVERSTONE HTPC | Zalman 9900CCMAX | MSI GTX970 4096Mb SLi | Kingston 16Gb DDR3 1866Mhz | Windows 8 64 Bit | Hyper 880W Gold | LG BH10LS30 | Asus P8P67 Maximus IV Extreme| Samsung 840 Pro 256GB SSD | Acer

Permalänk
Medlem

How about no...

Källa:http://www.tftcentral.co.uk/reviews/asus_rog_swift_pg278q.htm

Väldigt bra färger före och efter kalibrering för att vara en TN panel. Inte fullt så bra om ULMB slås på.
Avvikelsen på 25% i ljusstyrka är dock uselt. Även vid betraktningsvinklarna så finns det en hel del att önska.

Håller mig nog kvar vid mina IPS paneler.

Mvh
Mattias

Permalänk
Avstängd

blocket 20 000.kr

next

Permalänk
Medlem

Asus problem service döda pixlar

Skulle aldrig köpa en asus skärm. Haft mycket problem med den senaste jag hade och fick bråka mycket innan de bytte ut den. Hade döda pixlar.

Fick en begagnad skärm tillbaka som hade repor i stativet. Dock inga pixelfel

Kör nu med eizo som är en kvalitetskärm. EIZO 23" Foris FG2421-BK 240Hz
Grymt bra helt enkelt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Skuggan74:

Du har 3 års VIP Garanti på den genom Asus tack vare att det är en premiumprodukt. Dom skickar en ny till dig och du skickar din skärm till dom så du inte behöver vara utan.

Typ samma upplägg som Eizo har på alla sina skärmar.

Skickades från m.sweclockers.com

Det var iofs skönt att höra. Har dock dialog med Asus så vi får se vad de säger.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9