Minirecension av Intel 910 PCIe x8 SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av whizpah:

Hej! Jag kör mina diskar i Windows 8.1 i Stripe-läge, och får inte riktigt de här hastigheterna.

Är det härifrån du laddade hem drivrutinerna? Länk

Isåfall, vilket paket, och hur installerade du?

Tack på förhand
Mikael

Yes det är från den sidan jag laddade ner drivrutinerna, laddade ner de för windows 7. Jag installerade genom att gå in i enhetshanteraren och gå in på drivrutinerna för SSDn. Där kan man välja att installera egna drivrutiner sparade på datorn. Knepet är att "bläddra" efter mappen som att det vore en CD-skiva du har drivrutinerna på annars kommer windows klaga över att du redan har de senaste drivrutinerna.

Skrivet av cosmo_k:

någon som testat att passthrougha dessa i esxi till en windows gäst?

Har varit väldigt sugen på att testa SSDn i min esxi-server men eftersom att jag inte har en processor med stöd för passthrough kommer det inte funka, om jag inte är helt ute och cyklar nu?!

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Yes det är från den sidan jag laddade ner drivrutinerna, laddade ner de för windows 7. Jag installerade genom att gå in i enhetshanteraren och gå in på drivrutinerna för SSDn. Där kan man välja att installera egna drivrutiner sparade på datorn. Knepet är att "bläddra" efter mappen som att det vore en CD-skiva du har drivrutinerna på annars kommer windows klaga över att du redan har de senaste drivrutinerna.

Har varit väldigt sugen på att testa SSDn i min esxi-server men eftersom att jag inte har en processor med stöd för passthrough kommer det inte funka, om jag inte är helt ute och cyklar nu?!

kan bli svårt ja, har dock hört att ocz's revodrive inte funkar något vidare i passthrough med esxi, tvivlar dock på att den kör samma styrkrets som intel 910 så den kan ju funka

Permalänk
Medlem

Hur gjorde ni för att få Windows 8 (eller 8.1) att hitta dem? Jag installerade drivrutinerna från Intel och de blir synliga i enhetshanteraren men inte utforskaren. Hittar inte oallokerat utrymme under Windowsinstallationen eller med Diskpart. Till slut lyckades jag hitta och sparka liv i dem med ett tredjepartsprogram (EaseUs). Det enda sättet för Windows att erkänna existensen av kortet verkar vara att gå in i "Hantera lagringsutrymmen" och göra en drivepool, men det vill man väl inte...

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Hur gjorde ni för att få Windows 8 (eller 8.1) att hitta dem? Jag installerade drivrutinerna från Intel och de blir synliga i enhetshanteraren men inte utforskaren. Hittar inte oallokerat utrymme under Windowsinstallationen eller med Diskpart. Till slut lyckades jag hitta och sparka liv i dem med ett tredjepartsprogram (EaseUs). Det enda sättet för Windows att erkänna existensen av kortet verkar vara att gå in i "Hantera lagringsutrymmen" och göra en drivepool, men det vill man väl inte...

Eftersom att det inte går att boota från den så har jag svårt att tro att du kommer kunna installera windows. Jag gick in i diskhanteraren i windows och där kunde jag se 4 st oallokerade utrymmen som jag skapade en volym av.

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Yes det är från den sidan jag laddade ner drivrutinerna, laddade ner de för windows 7. Jag installerade genom att gå in i enhetshanteraren och gå in på drivrutinerna för SSDn. Där kan man välja att installera egna drivrutiner sparade på datorn. Knepet är att "bläddra" efter mappen som att det vore en CD-skiva du har drivrutinerna på annars kommer windows klaga över att du redan har de senaste drivrutinerna.

Hej! Tack för ditt svar. Jag har försökt lite olika varianter, men antingen säger den att drivrutinen är nyaste versionen, eller att det inte finns någon kompatibel drivrutin där jag pekar ut.

Bildserie som visar när jag försöker peka ut .inf-filer (provade båda två): http://imgur.com/a/5l7DT

Bildserie som visar när jag bara pekar ut en mapp: http://imgur.com/a/aeCP6

Är jag helt puckad, eller varför får jag det inte att fungera? Jag kör Windows 8.1 64-bitars, och provade drivrutinerna för Windows 7 som jag länkade ovan. Disken fungerar ju som det är, men vore roligt om man kunde få upp hastigheten lite

Visa signatur

"I tried to be hardcore and all I got was this lousy T-shirt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av whizpah:

Hej! Tack för ditt svar. Jag har försökt lite olika varianter, men antingen säger den att drivrutinen är nyaste versionen, eller att det inte finns någon kompatibel drivrutin där jag pekar ut.

Bildserie som visar när jag försöker peka ut .inf-filer (provade båda två): http://imgur.com/a/5l7DT

Bildserie som visar när jag bara pekar ut en mapp: http://imgur.com/a/aeCP6

Är jag helt puckad, eller varför får jag det inte att fungera? Jag kör Windows 8.1 64-bitars, och provade drivrutinerna för Windows 7 som jag länkade ovan. Disken fungerar ju som det är, men vore roligt om man kunde få upp hastigheten lite

Exakt så gjorde jag på Windows 8 (ej 8.1) och det fungerade utmärkt för mig, testa markera hela mappen istället för att markera en enskild fil

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Exakt så gjorde jag på Windows 8 (ej 8.1) och det fungerade utmärkt för mig, testa markera hela mappen istället för att markera en enskild fil

Jag har försökt att i rutan där det först står "A:\" att skriva in sökvägen till filerna (C:\Intel\lsi_sas2_win7_x64_rel\) och då säger den att det inte finns kompatibel mjukvara i mappen. Ytterst underligt, kanske är något kinkigt med 8.1.

Körde du samma installationsprocedur för varje disk som dök upp? Eller var det på själva kontrollern (under Storage Controllers)?

Jag har ju formaterat diskarna med stripe-funktionen i windows, undrar om det är det som förhindrar det kanske?

/Mikael

Visa signatur

"I tried to be hardcore and all I got was this lousy T-shirt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av whizpah:

Jag har försökt att i rutan där det först står "A:\" att skriva in sökvägen till filerna (C:\Intel\lsi_sas2_win7_x64_rel\) och då säger den att det inte finns kompatibel mjukvara i mappen. Ytterst underligt, kanske är något kinkigt med 8.1.

Körde du samma installationsprocedur för varje disk som dök upp? Eller var det på själva kontrollern (under Storage Controllers)?

Jag har ju formaterat diskarna med stripe-funktionen i windows, undrar om det är det som förhindrar det kanske?

/Mikael

Körde den från controllern om jag inte minns helt fel!

/Daniel

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Körde den från controllern om jag inte minns helt fel!

/Daniel

Ok tack, ska prova sen!

Visa signatur

"I tried to be hardcore and all I got was this lousy T-shirt"

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Eftersom att det inte går att boota från den så har jag svårt att tro att du kommer kunna installera windows. Jag gick in i diskhanteraren i windows och där kunde jag se 4 st oallokerade utrymmen som jag skapade en volym av.

Kanske jag som uttrycker mig oklart, tänkte inte installera Windows på kortet, ville bara hitta det i Windows. Har fått igång allt nu efter en ren installation på en annan ssd med en Windows 8.0 skiva, alla enheter fungerar men när jag ska uppdatera till 8.1 tar det tvärstopp. Datorn har spunnit som en katt i två år, börjar bli lite frustrerad. Börjar fundera på att nedgradera till Windows 7.

Edit: När jag laddat hem uppdateringen och installerat verkar allt frid och fröjd, efter omstart stannar den dock på 30%, startar om igen och meddelandet "återställer tidigare version av Windows" visas på skärmen. Enda ytterligare infon är en minnesadress typ 0xbf000 etc... Har testat tre gånger nu, visst vet jag hur man googlar men jag ska faktiskt jobba i morgon

Permalänk
Medlem
Skrivet av chrisx71:

Kanske jag som uttrycker mig oklart, tänkte inte installera Windows på kortet, ville bara hitta det i Windows. Har fått igång allt nu efter en ren installation på en annan ssd med en Windows 8.0 skiva, alla enheter fungerar men när jag ska uppdatera till 8.1 tar det tvärstopp. Datorn har spunnit som en katt i två år, börjar bli lite frustrerad. Börjar fundera på att nedgradera till Windows 7.

Edit: När jag laddat hem uppdateringen och installerat verkar allt frid och fröjd, efter omstart stannar den dock på 30%, startar om igen och meddelandet "återställer tidigare version av Windows" visas på skärmen. Enda ytterligare infon är en minnesadress typ 0xbf000 etc... Har testat tre gånger nu, visst vet jag hur man googlar men jag ska faktiskt jobba i morgon

Känns spontant som att det är något fel med Win 8.1 och SSDn. Jag kör win 8 och för mig funkar det!

Permalänk
Medlem

Vet inte varför, men idag när jag gjorde AS SSD så var hastigheterna MYCKET bättre! Nu börjar det likna något

Permalänk
Medlem
Skrivet av xervz:

Vet inte varför, men idag när jag gjorde AS SSD så var hastigheterna MYCKET bättre! Nu börjar det likna något
http://ladda-upp.se/files/2014/b121402.jpg

Damn, de där hastigheterna är jag inte i närheten av. De få tester jag gjort hittills visar siffror som ligger väldigt nära en "sladdbunden SSD", alltså runt 500 i Seq-read/write exempelvis. Skulle vara intressant att veta vad det är som stryper min enhet...

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kr^PacMan:

Det går ju som sagt inte att boota från dessa enheter heller, så en SATA är aldrig fel som OS-disk

Lite surt är det om det inte går att köra OS på en sådan för det är ju OS som man vill hotta upp så det går så snabbt som möjligt.

Köra med en sådan som en extra disk känns slöseri för även om man jobbar exempelvis videoredigering och har sina filer liggande på en sådan så jobbar man endå en hel del med OS som ligger på en "vanlig" SSD

Permalänk
Medlem
Skrivet av TheCazz:

Lite surt är det om det inte går att köra OS på en sådan för det är ju OS som man vill hotta upp så det går så snabbt som möjligt.

Köra med en sådan som en extra disk känns slöseri för även om man jobbar exempelvis videoredigering och har sina filer liggande på en sådan så jobbar man endå en hel del med OS som ligger på en "vanlig" SSD

Vad menar du med att man jobbar en hel del med OS? Jag har känslan av att mycket av Windows läses in i minnet och att Windows inte behöver jobba speciellt mycket mot disk under körning.

Om du menar att Windows läser från disken när du startar program, så kan du ju med fördel installera dina applikationer på en katalog på den snabba disken i stället för defaultkatalogen som oftast är C:\Program Files (x86).

Rent krasst är en sådan här disk till för användare som hanterar stora datamängder som inte kan läsas in i minnet på en gång, till exempel videoredigering, musikproduktion med stora ljudbibliotek, eller databaser på servrar.

Jag för min del använder disken för att få lite bättre prestanda och stabilitet i musikproduktion med Ableton Live. Av bekvämlighet installerar jag alla applikationer i defaultkatalogen på C:, men lägger alla ljudbibliotek och mina egna projektfiler på den snabba disken. Det är ännu för tidigt att säga hur mycket bättre det är jämfört med tidigare när jag körde allt från samma disk (en Samsung 840 Pro 500 GB), men det "känns" i alla fall bättre att jag gjort allt man rimligen kan göra för att snabba upp diskaccess för Ableton Live. Det var också så att jag hade svårt att få plats med alla mina projektfiler på C:, så jag sparade vissa saker på en nätverksdisk. Jag hade i och för sig kunna lösa detta genom att skaffa ytterligare en SATA-SSD, men nu fick jag ju 800 GB mycket snabbare disk för ett helt OK pris.

Permalänk
Medlem

Jo man jobbar mot en annan disk om man exempelvis jobbar med videoredigering som jag gör (hobby)

Men endå, ligger OS på en snabb disk så jobbar den snabbare själva OS, annars kunde jag lika väll köra en mekanisk disk på OS och köra SSD diskar där råformatet ligger.

Permalänk
Medlem

Guiden på Dustin säger ju att det är okej med Win 8.1, men de säger inget om vilken hastighet de får.
https://www.dustin.se/site/seb/pdf/910-Series-SSD-install.pdf

Permalänk
Hedersmedlem

Lite resultat från två stycken 400 GB-modeller i RAID0 (egentligen är det ju RAID00, men det är en annan diskussion):

Den främsta anledningen är att jag behövde mer plats, nu har jag en lagringsdisk på 744 GB med denna prestanda. Inte helt fel

Visa signatur

SWECLOCKERS.COM :: If Quake was done today ::
WS: Gigabyte Z690 UD DDR5 :: Core i5 12600K :: 32 GB RAM :: Geforce RTX 3060 Ti :: 10 GbE NIC :: AOC C32G1 32" :: Seagate FireCuda 530 1TB :: Deepcool Matrexx 55
NAS: SM X10-SLM-F :: Mellanox Connect2X SFP+ :: Intel XL710-QDA1 QSFP+

Permalänk
Hedersmedlem

Lite av en halvnecro av tråden, men tänkte att den här länken som jag råkade snubbla över kan vara intressant för vissa avancerade användare.

Making Intel 910 PCIe SSD bootable

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk

Jag har flashat min 800GB Intel SSD 910 enligt "guiden" ovan.
Sätter guide inom citattecken då väldigt mycket fattas:

Innan du börjar spara din nuvarande SAS address med: sas2flsh -o -listsasadd
Efter du har raderat flash & skrivit den tomma SBR filen så måste du starta om datorn.
Annars får du felmeddelande:
ERROR Failed to Upload Image!
Firmware Image Validation Failed!
Firmware Returned Exception. IOCStatus=0x4, IOCLogInfo=0x0
Due to error remaining commands will not be executed

Glöm inte att göra backup så du kan gå tillbaka till orginal firmware.
Efter flash kommer Intels program för att läsa info från, göra secure erase, ändra power setting osv ej längre fungera.
isdct.exe -list ger bara output: "No Devices Found!"

Det fina är dock att man kan installera LSI's MegaRAID Storage Manager, däri kan man övervaka alla diskarna & även se temperatur per disk i celcius, till skillnad från HEX värde som det är i Intel's fina verktyg

Jag är dock väldigt nyfiken på hur han kom fram till att det är just diskarna med SAS ID 0,3,5,7 som man skall skapa skapa den RAID array man önskar använda.
För det första så motsvarar de ej SAS ID utan "Slot number"
Men magiskt nog efter en omstart så är det ej längre 0,3,5,7 utan 0,2,4,7 vilket också visas i MegaRAID Storage Manager i Windows.

Jag provade att inte skapa en array alls, och startade Windows ifrån en annan disk, då får man upp alla 8 diskarna på 200GB vardera.
Och alla gick att formattera & skriva data till!
Men efter en omstart så vart några av diskarna korrupta.

Min teori är att diskarna inte alls är dubletter som han skriver, för i Anandtech's recension av kontrollern så skriver Anand att 800GB kortet har 1792GB flash.
(1792/2)/800=12% over provisioning, väldigt rimlig siffra för OP, men det faktiska OP värdet är alltså 124% helt otroligt mycket, vilket ger Intel 910 dess fantastiska endurance rating på hela 14PB (Petabyte)
Jag tror helt enkelt att vad Intel gjort är att stoppa in 8st diskar på 200GB vardera men valt att bara göra 4st av dom synliga.

Men än hur jag försökte skapa partitioner antingen ifrån Windows eller RAID array på kontrollern så blir det problem om jag inte använder just de ID som han angivit på sin blog.
Men jag skulle verkligen vilja veta hur han kommit fram till det...
Vidare bekräftelse är att alla 8 200GB "diskarna" har en unik SAS address, och det går även läsa olika temperaturvärden för alla 8 diskarna, något som skulle varit omöjligt om de verkligen var dubletter...

Permalänk
Skrivet av Per Hansson:

Wall of text

Han skriver nått om att de inte bör göras på en dator med uefi, så min följdfråga blir ju då, har du uefi?
Vart sugen på att göra om min till en bootdisk för servern men har inga gamla kort utan uefi.

Permalänk

Jag flashade på en gammal dator utan UEFI, vanlig BIOS.
Men vad jag förstått så finns flash verktyg även för UEFI, så skall nog funka att köra med dom också...

Permalänk
Hedersmedlem

Känner mig lite som en necromancer i den här tråden, men eftersom det inte finns så mycket information om den här SSDn rent allmänt så tänkte jag att det kanske är bäst att samla allt i samma tråd.

Min fråga är kort; Är det någon som har testat och fått disken att fungera med Windows 10 och/eller Ubuntu 14.04?

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av Casgar:

Känner mig lite som en necromancer i den här tråden, men eftersom det inte finns så mycket information om den här SSDn rent allmänt så tänkte jag att det kanske är bäst att samla allt i samma tråd.

Min fråga är kort; Är det någon som har testat och fått disken att fungera med Windows 10 och/eller Ubuntu 14.04?

Satsa istället på en Intel 750 400GB PCIe. Windows 10 flyger verkligen fram... Finns dessutom drivrutin inbyggd i Windows 10 även om Intels är att föredra.

Visa signatur

Fractal Design North Svart TG * AMD Ryzen 9 7950X3D 4.2 GHz 145MB * ASUS ROG Crosshair X670E Hero * G.Skill 128GB (4x32GB) DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo * Crucial T700 2TB M.2 NVMe PCIe Gen 5 * ASUS ROG Ryuo III 240 A-RGB * ASUS TUF Gaming GeForce RTX 4080 16GB GDDR6X OC Edition * be quiet! Dark Power 13 1000W * ASUS ProArt PA32UCX-K * Dali Mentor Menuet SE 2.0 * Windows 11 Pro x64 Canary Insider

Permalänk
Hedersmedlem

@Karl-Johan: Problemet är att jag redan sitter på en Intel 910.

Visa signatur

"The more you learn, the more you realize how little you know."

Permalänk
Skrivet av whizpah:

Jag har försökt att i rutan där det först står "A:\" att skriva in sökvägen till filerna (C:\Intel\lsi_sas2_win7_x64_rel\) och då säger den att det inte finns kompatibel mjukvara i mappen. Ytterst underligt, kanske är något kinkigt med 8.1.

Körde du samma installationsprocedur för varje disk som dök upp? Eller var det på själva kontrollern (under Storage Controllers)?

Jag har ju formaterat diskarna med stripe-funktionen i windows, undrar om det är det som förhindrar det kanske?

/Mikael

Hijackar en gammal tråd:
Jag har precis köpt den här hårddisken, och flyttade precis 251gb till den med en överföringshastighet på 85MB/S. Kändes lite torftigt. Det enda jag inte installerat är nya drivrutiner, och era förslag har dessvärre inte hjälpt.
När jag försöker installera drivrutinerna fastnar jag här och den säger att den nyaste är installerad.

All hjälp mottages gladeligen!

//Demonic

EDIT: Kör win7 64-bit

Permalänk

Drivern skall in under styrkontrollern, inte diskenheten.