Permalänk
Medlem

Grafikproblem efter skärmbyte.

Hej alla!
Jag fick igår min efterlängtade BenQ XL2720Z och kopplade då bort mina 2st 22" skärmar till denna.
Allt funkade kanon igår när jag spelade BF4 i ett par timmar osv..

Problemet började när jag skulle sätta på en film på kvällen då det blev grafikfel (blå/gråa rutor) över hela skärmen men ljudet fortsatte. Idag så blir det ibland vid uppstart och inloggning i Windows sträck över skärmen så det är svårt att se texten.

Jag sitter på ett Corsair 750TX idag med en 2500k@4,3GHz och 2st 7970GHz i CF så jag antar att nätagget är precis på det berömda håret?
Men frågan är hur kunde jag spela/se på film i flera månader utan minsta problem innan jag bytte skärm?

Testade även att köra 3dmark idag vilket vart blåskärm och en boot..
är det nytt nätagg som gäller för att skärmen är större?

Permalänk
Entusiast

Låter ju som typiskt värmeproblem på dina grafikkort, när du bytte till 120hz skärm och lirar med högre bildfrekvens så blir korten varmare. Du kan möjligtvis behöva bättre kylning, alternativt se till så att inte dina dammfilter alternativt GPU fläktar är fyllda med damm.

Visa signatur

PS5 :: Switch :: Steam :: StarCraft II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Firkraag:

Låter ju som typiskt värmeproblem på dina grafikkort, när du bytte till 120hz skärm och lirar med högre bildfrekvens så blir korten varmare. Du kan möjligtvis behöva bättre kylning, alternativt se till så att inte dina dammfilter alternativt GPU fläktar är fyllda med damm.

Aha du tänkte så.. Grejen är att jag har på ena kortet ett Arctic Accelero Xtreme IV 280(X) på mitt primära kort och det ligger just nu på 53grader idle med 20% fläktar. Jag hade HWinfo på igår när jag spelade och det första låg på 65grader och det undra på 67grader så tycker det låter konstigt om värmen ska bli nått problem?
Menar jag låg ju på konstant 90-100% belastning förut när jag spelade, nu får jag fel av att logga in i Windows eller slå på en film i mediaplayer.
Jag har testat att installera om Catalyst också utan någon hjälp..

Permalänk
Medlem
Skrivet av slusk:

Aha du tänkte så.. Grejen är att jag har på ena kortet ett Arctic Accelero Xtreme IV 280(X) på mitt primära kort och det ligger just nu på 53grader idle med 20% fläktar. Jag hade HWinfo på igår när jag spelade och det första låg på 65grader och det undra på 67grader så tycker det låter konstigt om värmen ska bli nått problem?
Menar jag låg ju på konstant 90-100% belastning förut när jag spelade, nu får jag fel av att logga in i Windows eller slå på en film i mediaplayer.
Jag har testat att installera om Catalyst också utan någon hjälp..

Problemet med att byta kylare även om kärnan är sval så blir vrm för varma eller minnena och skapar just ett sånt fel, och speciellt AMD har haft problem med överhettning.

Visa signatur

Intel Core i7 4770k @ 4.6Ghz | Asus Z87-PRO | MSI GeForce GTX 980 Ti Gaming 6G | 4x8GB Kingston Fury Beast 1600Mhz @ 2000Mhz | Fractal Design Define XL R2 Svart | Samsung 850 EVO 500GB | Samsung 850 Pro 256GB | Western Digital 4TB | Western Digital Red 3TB | 2st AOC 24G2U skärm | EVGA Supernova G2 850W | Windows 10 Pro | Custom EK vattenkylning

Permalänk
Medlem

Jag har kollat runt lite nu och det verkar iaf som att AMD har/haft problem med 144Hz i Crossfire... Många säger att dom ligger för lågt idle för att kunna fixa detta och att gå ner till 120Hz så ska det funka..
Får testa det och se om det hjälper så länge.

http://forums.amd.com/game/messageview.cfm?catid=440&threadid...

Hittade nu en tråd.. Kan det vara så att CF 7000serien behöver dubbla CF-bryggor?
Får leta på min andra och testa