Det är med nästan 100% säkerhet inte ventil knack du har då det är ett för dovt knackande i filmen.
Då återstår vevstakslager/ramlager/kolvbultslager och jag tycker det låter mer som ram heller kolvbultslager (dessa låter lika och uppstår på liknande sätt) än vevstakslager och utan att själv lyssna och en kort provkörning med belastning (och även kall/varm motor) så kan jag ej säga mer.
Man behöver plocka av oljetråget för att åtgärda alla dessa lager (ram/vev/kolv) detta brukar gå utan att lyfta ur motorn på dom flesta bilar MEN oftas så behöver man plocka bort framvangsbalken och detta kan ibland kräva gassvets för att få ur en del av bultarna utan att dom går av.
Är det kolvbultslager så behöver man även lyfta toppen för att få ur kolv/vevstake utöver det övre.
Sen ska man ligga under bilen och hålla på med lagren osv som måste vara 100% rent och allt som allt så är det oftas lättare/snabbare att lyfta ur motorn för att byta lager/etc.
Och har man väl motorn ute så är det ju mindre jobb att byta den istället och när det är nåt äldre skit så brukar det även vara betydligt billigare med.
Dåligt med olja i en motor och den tar skada så är det ju på grund av dålig smörjning MEN anledningen är oftas INTE för att oljefilmen brustit på grund av för lite olja/tryck utan den främsta anledningen är att den lilla mängd olja som finns kvar blir för varm och därmed mister sin smörjande egenskap.
Och en del saker som smörjs av att olja stänks/droppar/rinner dit där brister oftas oljefilmen då det inte finns olja så det räcker det handlar då om tex kammens nockar osv, samtidigt så kan dessa delar slitas en del innan ljud/knack uppstår ram/vev/kolvbultslager är mycket mer känsliga för slitage innan dom börjar låta därmed är det vanligare att dessa börjar knacka vid för lite olja än ventilerna.
Ett exempel är ford sierra mitten 80 tals motorer (4cyl) som har så jävla dålig smörjning till den överliggande kammens nockar, den sätts igen oerhört lätt av små skit i oljan men dom kan gå många tusen mil utan smörjning i alla fall visst efter ett tag börjar dom knacka och sen mer o mer ju längre dom går detta är anledningen till att man knappt kan se en sierra utan att höra ventilknack.
Hade ram/vev/kolvbultslagrena gått lika torrt så hade motorn inte hållt mer än ett par mil som högst.
Några tips inför framtida bilköp är.
1, Nyservad/nybytt olja/etc är ju populärt att skriva i annonser MEN ta detta med en nypa salt då det kan vara att dom servade den för ett år sen och dom tycker det var nyligen/osv/osv du kanske får kvitton men hur vet du att just den oljan är i just den bilen du tittar på osv.
Med andra ord skit helt i detta och byt olja/oljefilter/luftfilter/tänddelar på ALLA bilar du köper då oljan/filter är viktig för livslängden på motorn tänddelar/luftfilter är för att få en lättstartad bil (även vid låg temp) men även lägre soppa förbrukning (enbart luft filter kan göra 1-2dl per mil och då handlar det inte om ett helt täppt filter som bytts) det är en ganska billig försäkring.
2, Kolla fryspunkten på kylarens vatten särskilt om du handlar en bil på sommaren då vatten ej fryser många kan skippa glykol under den tiden för att spara lite stålar andra kanske körde med rent vatten för att kolla så allt höll tätt (som jag, glykol kostar ju och läcker det är det ju bortkastade stålar) och helt enkelt glömde fylla i glykol efter testen.
3, Under den första tiden (ett par månader) efter bilköpet håll koll på olje/vatten nivån för tar nåt slut/blir för lite av så innebär detta ett motorras (som du har märkt ) om du inte märker det innan men även då kan skada redan ha skett.
Jag fick tipset att köra tills den rasar av en bekant, så fortfarande får den rulla(dock med olja ) Men det har uppstått ett annat litet "problem", det är så att när man är ovarsam på gasen och axxar fort eller ligger på högt varv så dör bilen och olje och batterilampan lyser. då måste man låta den stå ett par minuter och sen startar den igen. Och första gången det hände så baktände även bilen. Vet du vad som kan orsaka det? Det kom efter "raset" oc det e lite jobbigt att stanna mitt på vägen för att motorn behöver vila