Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det är med nästan 100% säkerhet inte ventil knack du har då det är ett för dovt knackande i filmen.
Då återstår vevstakslager/ramlager/kolvbultslager och jag tycker det låter mer som ram heller kolvbultslager (dessa låter lika och uppstår på liknande sätt) än vevstakslager och utan att själv lyssna och en kort provkörning med belastning (och även kall/varm motor) så kan jag ej säga mer.

Man behöver plocka av oljetråget för att åtgärda alla dessa lager (ram/vev/kolv) detta brukar gå utan att lyfta ur motorn på dom flesta bilar MEN oftas så behöver man plocka bort framvangsbalken och detta kan ibland kräva gassvets för att få ur en del av bultarna utan att dom går av.
Är det kolvbultslager så behöver man även lyfta toppen för att få ur kolv/vevstake utöver det övre.

Sen ska man ligga under bilen och hålla på med lagren osv som måste vara 100% rent och allt som allt så är det oftas lättare/snabbare att lyfta ur motorn för att byta lager/etc.
Och har man väl motorn ute så är det ju mindre jobb att byta den istället och när det är nåt äldre skit så brukar det även vara betydligt billigare med.

Dåligt med olja i en motor och den tar skada så är det ju på grund av dålig smörjning MEN anledningen är oftas INTE för att oljefilmen brustit på grund av för lite olja/tryck utan den främsta anledningen är att den lilla mängd olja som finns kvar blir för varm och därmed mister sin smörjande egenskap.
Och en del saker som smörjs av att olja stänks/droppar/rinner dit där brister oftas oljefilmen då det inte finns olja så det räcker det handlar då om tex kammens nockar osv, samtidigt så kan dessa delar slitas en del innan ljud/knack uppstår ram/vev/kolvbultslager är mycket mer känsliga för slitage innan dom börjar låta därmed är det vanligare att dessa börjar knacka vid för lite olja än ventilerna.
Ett exempel är ford sierra mitten 80 tals motorer (4cyl) som har så jävla dålig smörjning till den överliggande kammens nockar, den sätts igen oerhört lätt av små skit i oljan men dom kan gå många tusen mil utan smörjning i alla fall visst efter ett tag börjar dom knacka och sen mer o mer ju längre dom går detta är anledningen till att man knappt kan se en sierra utan att höra ventilknack.
Hade ram/vev/kolvbultslagrena gått lika torrt så hade motorn inte hållt mer än ett par mil som högst.

Några tips inför framtida bilköp är.
1, Nyservad/nybytt olja/etc är ju populärt att skriva i annonser MEN ta detta med en nypa salt då det kan vara att dom servade den för ett år sen och dom tycker det var nyligen/osv/osv du kanske får kvitton men hur vet du att just den oljan är i just den bilen du tittar på osv.
Med andra ord skit helt i detta och byt olja/oljefilter/luftfilter/tänddelar på ALLA bilar du köper då oljan/filter är viktig för livslängden på motorn tänddelar/luftfilter är för att få en lättstartad bil (även vid låg temp) men även lägre soppa förbrukning (enbart luft filter kan göra 1-2dl per mil och då handlar det inte om ett helt täppt filter som bytts) det är en ganska billig försäkring.
2, Kolla fryspunkten på kylarens vatten särskilt om du handlar en bil på sommaren då vatten ej fryser många kan skippa glykol under den tiden för att spara lite stålar andra kanske körde med rent vatten för att kolla så allt höll tätt (som jag, glykol kostar ju och läcker det är det ju bortkastade stålar) och helt enkelt glömde fylla i glykol efter testen.
3, Under den första tiden (ett par månader) efter bilköpet håll koll på olje/vatten nivån för tar nåt slut/blir för lite av så innebär detta ett motorras (som du har märkt ) om du inte märker det innan men även då kan skada redan ha skett.

Jag fick tipset att köra tills den rasar av en bekant, så fortfarande får den rulla(dock med olja ) Men det har uppstått ett annat litet "problem", det är så att när man är ovarsam på gasen och axxar fort eller ligger på högt varv så dör bilen och olje och batterilampan lyser. då måste man låta den stå ett par minuter och sen startar den igen. Och första gången det hände så baktände även bilen. Vet du vad som kan orsaka det? Det kom efter "raset" oc det e lite jobbigt att stanna mitt på vägen för att motorn behöver vila

Permalänk
Medlem

Oljor "slits" på två sätt.
1, (och det är den allra vanligaste) oljan tar upp skit/kolväten/sot/syror/plus en mängd andra partiklar/ämnen (det mesta kommer ifrån bensin/diesel förbränningen) varav många är direkt skadliga för smörjegenskaper och därmed "sliter" på oljan.
2, Oljan "koksar" av värme dvs oljan blir bränd och en del av den blir sot/etc.

Det kan vara väldigt olika i olika motorer hur mycket var av dessa påverkar är det en riktigt bra motor med tajta toleranser (särskilt kolvar/kolvringar) så kommer det inte ner så mycket skit ifrån förbränningsrummen är motorn mer sliten inte har tajta toleranser så kommer det ner mycket mer skit.
Sen beror tex koksningen på var dom "varma" ställen i motorn är och hur varma dom är samt hur stor mängd olja som passerar dessa ställen.
Andra saker som har med motors livslängd att göra är hur olje kanalerna ser ut är dom trånga med många böjar/vinklar/etc så sätts dom igen lätt är dom stora/raka så sätts dom inte igen lätt.

Och bara för att det är en ny motor direkt ifrån fabrik betyder inte att dom har speciellt bra toleranser då tillverkarna har ganska stora svängrum.
Ett exempel är två årsmodell -93 volvo 245'or från när jag låg i lumpen 94/95 med chassi nummer som var i följd (ena slutade på 924 andra på 925 i övrigt samma nummer dvs tillverkade efter varandra på bandet).
Båda hade gått ganska sexakt 1000mil när vi (jag började på transportcentralen) fick tillgång till dom 924 kändes riktigt slö i accelerationen och toppade på fyran 175km/h (planväg) la man i femman sjönk det till 165km/h dvs motorn orkade inte.
925 som enligt volvo ska ha en identisk motor (dvs samma hästar/vridmoment) var betydligt snabbare i accet toppade och 215 km/h på femman (180-190km/h på fyran).
Med en kaross som har ett CV värde som en finlandsfärja (dvs volvos 245) så behövs det en hel del mer hästar/vridmoment för att öka hastighet ifrån 165km/h till 215km/h.
Allt som allt i 924'ans motor var ju troligen alla toleranser på den sämre sidan och tvärtom i 925's motor.

Utöver detta så fick vi för oss att 924 drack mer soppa med och strax efter vi slutade så kollade vi upp (i lumpen skriver man alltid upp hur många liter man tankar i varje bil samt mätarställning) hur många liter som hade tankats i dom båda bilarna sedan militären fick dom av volvo (dvs med enbart nån enstaka mil på mätaren) och sen delade detta med antal körda mil.
Att påpeka är att 925 hade gått ca 500mil (sammanlagt har jag för mig det var runt 2500mil) längre då (då den var mycket roligare att köra) och då den var roligare att köra så spara man ju inte på krutet dvs den kördes HÅRT (dvs 6000+varvs växlingar jämt och ständigt bredställ så fort man trodeen man inte sågs av befäl/osv/osv).
924 var så tråkig att köra så den kördes bra mycket snällare än vad 925 gjordes.

Så med andra ord bör ju 924 ha dragit betydligt mindre heller hur?
MEN nope 925's förbrukning var 1,2DL LÄGRE än 924 hade (det är ganska mycket det borde ju ha varit åt andra hållet och då troligen MER än 1,2DL).

Allt som allt för att EN motor går bra att köra på samma olja i åratal/många mil betyder absolut inte att en annan motor gör det i närheten av lika bra och då är det bara inom exakt samma motor modell/serie/trimningsgrad vi talar om börjar vi tala om andra modeller/tillverkare rak fyra vs v8 osv så är skillnaden betydligt större.
För att ta några exempel en -85 b23 (volvo) är oftas inte så känsliga för oljebyten men tar vi däremot en -85 2liters ford sierra motor så ska man helst byta olja oftare än ford tycker för att undvika ventil knack efter 10-15000mil det finns gott om sierror som har 100% service historik med ventilknack (för en b23 att få samma ventilknack vid full service så handlar dom minst 4 gånger milen av en sierra motor).
Därav håller inte din "jämförelse" citro

Tex hur länge står din sportbil under vintern/vår/sommar/höst utan uppstart? är det mer än en vecka så har troligen all olja vid ventiler/etc hunnit rinna bort och du startar då motorn utan smörjning i några sekunder (detta sliter ganska duktigt med tiden).
Samt hur gör du när du stannar och stänger av motorn i sport bilen? åker du in på parkeringsplatsen stannar bilen och stänger av motorn på samma gång?
Det sliter på turbon varje gång man stänger av motorn då olje flödet stoppas omedelbart (om man inte har elektrisk oljepump men det är oerhört få och dyra bilar som har) men turbon snurrar vidare efter olje stoppet och det kan vara ganska lång tid beroende på varvet den hade.
Även om du kör in på parkeringen med bara lite över tomgångsvarv så tar det ett par sekunder för turbon att varva ner till det varv den har vid tomgång låg man på lite högre varv strax innan man åkte in på parkeringen så tar det troligen ännu längre tid.

Det skiftar ju en del har man en stor turbo som även varvar en del så tar det tid att få ner varvet då en stor turbo har stor massa som tar tid att varva ner mindre turbo har ju mindre massa och varvar ner fortare MEN dessa kan ju varva mer än större för att på det sättet ladda lika mycket.
Så det generella rådet för turbo bilar är att kör den sista biten lungt/låga varv och låt bilen stå på tomgång (och även helst se till att den inte är för hög med) i ca 30sek men gärna 1min.
Vet man att man har en liten turbo som har lågt varv så kanske man kan ta 15sek istället.

Vev och ventil rasen var dessa vid samma tillfällen? du får det att låta som det om så är fallet då var det ju troligen inte oljan som failade utan att kolv/ventiler krockade av någon anledning.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Oljor "slits" på två sätt.
1, (och det är den allra vanligaste) oljan tar upp skit/kolväten/sot/syror/plus en mängd andra partiklar/ämnen (det mesta kommer ifrån bensin/diesel förbränningen) varav många är direkt skadliga för smörjegenskaper och därmed "sliter" på oljan.
2, Oljan "koksar" av värme dvs oljan blir bränd och en del av den blir sot/etc.

Det kan vara väldigt olika i olika motorer hur mycket var av dessa påverkar är det en riktigt bra motor med tajta toleranser (särskilt kolvar/kolvringar) så kommer det inte ner så mycket skit ifrån förbränningsrummen är motorn mer sliten inte har tajta toleranser så kommer det ner mycket mer skit.
Sen beror tex koksningen på var dom "varma" ställen i motorn är och hur varma dom är samt hur stor mängd olja som passerar dessa ställen.
Andra saker som har med motors livslängd att göra är hur olje kanalerna ser ut är dom trånga med många böjar/vinklar/etc så sätts dom igen lätt är dom stora/raka så sätts dom inte igen lätt.

Och bara för att det är en ny motor direkt ifrån fabrik betyder inte att dom har speciellt bra toleranser då tillverkarna har ganska stora svängrum.
Ett exempel är två årsmodell -93 volvo 245'or från när jag låg i lumpen 94/95 med chassi nummer som var i följd (ena slutade på 924 andra på 925 i övrigt samma nummer dvs tillverkade efter varandra på bandet).
Båda hade gått ganska sexakt 1000mil när vi (jag började på transportcentralen) fick tillgång till dom 924 kändes riktigt slö i accelerationen och toppade på fyran 175km/h (planväg) la man i femman sjönk det till 165km/h dvs motorn orkade inte.
925 som enligt volvo ska ha en identisk motor (dvs samma hästar/vridmoment) var betydligt snabbare i accet toppade och 215 km/h på femman (180-190km/h på fyran).
Med en kaross som har ett CV värde som en finlandsfärja (dvs volvos 245) så behövs det en hel del mer hästar/vridmoment för att öka hastighet ifrån 165km/h till 215km/h.
Allt som allt i 924'ans motor var ju troligen alla toleranser på den sämre sidan och tvärtom i 925's motor.

Utöver detta så fick vi för oss att 924 drack mer soppa med och strax efter vi slutade så kollade vi upp (i lumpen skriver man alltid upp hur många liter man tankar i varje bil samt mätarställning) hur många liter som hade tankats i dom båda bilarna sedan militären fick dom av volvo (dvs med enbart nån enstaka mil på mätaren) och sen delade detta med antal körda mil.
Att påpeka är att 925 hade gått ca 500mil (sammanlagt har jag för mig det var runt 2500mil) längre då (då den var mycket roligare att köra) och då den var roligare att köra så spara man ju inte på krutet dvs den kördes HÅRT (dvs 6000+varvs växlingar jämt och ständigt bredställ så fort man trodeen man inte sågs av befäl/osv/osv).
924 var så tråkig att köra så den kördes bra mycket snällare än vad 925 gjordes.

Så med andra ord bör ju 924 ha dragit betydligt mindre heller hur?
MEN nope 925's förbrukning var 1,2DL LÄGRE än 924 hade (det är ganska mycket det borde ju ha varit åt andra hållet och då troligen MER än 1,2DL).

Allt som allt för att EN motor går bra att köra på samma olja i åratal/många mil betyder absolut inte att en annan motor gör det i närheten av lika bra och då är det bara inom exakt samma motor modell/serie/trimningsgrad vi talar om börjar vi tala om andra modeller/tillverkare rak fyra vs v8 osv så är skillnaden betydligt större.
För att ta några exempel en -85 b23 (volvo) är oftas inte så känsliga för oljebyten men tar vi däremot en -85 2liters ford sierra motor så ska man helst byta olja oftare än ford tycker för att undvika ventil knack efter 10-15000mil det finns gott om sierror som har 100% service historik med ventilknack (för en b23 att få samma ventilknack vid full service så handlar dom minst 4 gånger milen av en sierra motor).
Därav håller inte din "jämförelse" citro

Tex hur länge står din sportbil under vintern/vår/sommar/höst utan uppstart? är det mer än en vecka så har troligen all olja vid ventiler/etc hunnit rinna bort och du startar då motorn utan smörjning i några sekunder (detta sliter ganska duktigt med tiden).
Samt hur gör du när du stannar och stänger av motorn i sport bilen? åker du in på parkeringsplatsen stannar bilen och stänger av motorn på samma gång?
Det sliter på turbon varje gång man stänger av motorn då olje flödet stoppas omedelbart (om man inte har elektrisk oljepump men det är oerhört få och dyra bilar som har) men turbon snurrar vidare efter olje stoppet och det kan vara ganska lång tid beroende på varvet den hade.
Även om du kör in på parkeringen med bara lite över tomgångsvarv så tar det ett par sekunder för turbon att varva ner till det varv den har vid tomgång låg man på lite högre varv strax innan man åkte in på parkeringen så tar det troligen ännu längre tid.

Det skiftar ju en del har man en stor turbo som även varvar en del så tar det tid att få ner varvet då en stor turbo har stor massa som tar tid att varva ner mindre turbo har ju mindre massa och varvar ner fortare MEN dessa kan ju varva mer än större för att på det sättet ladda lika mycket.
Så det generella rådet för turbo bilar är att kör den sista biten lungt/låga varv och låt bilen stå på tomgång (och även helst se till att den inte är för hög med) i ca 30sek men gärna 1min.
Vet man att man har en liten turbo som har lågt varv så kanske man kan ta 15sek istället.

Vev och ventil rasen var dessa vid samma tillfällen? du får det att låta som det om så är fallet då var det ju troligen inte oljan som failade utan att kolv/ventiler krockade av någon anledning.

Jag vet fortfarande inte om det är ventiler eller något lager som gått, så den frågan kan jag inte svara på.. Men jag gasade lite och när jag släppte gasen började motorn knacka, så ljudet kom efter en acceleration och efter dess har det knackat. Innan det har det inte låtit något alls vad jag har hört.

Du är ju ett helt uppslagsverk som skriver en uppsats i varje inlägg Tänk om man kunde knåpa ihop sådär mycket text i skolan xD Men när jag får pengar till ny bil blir det en volvo tror jag, antagligen med turbo Men går på gymnasiet nu och har inget jobb vid sidan om det så atm är man pank..

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Och bara för att det är en ny motor direkt ifrån fabrik betyder inte att dom har speciellt bra toleranser då tillverkarna har ganska stora svängrum.
Ett exempel är två årsmodell -93 volvo 245'or från när jag låg i lumpen 94/95 med chassi nummer som var i följd (ena slutade på 924 andra på 925 i övrigt samma nummer dvs tillverkade efter varandra på bandet).
Båda hade gått ganska sexakt 1000mil när vi (jag började på transportcentralen) fick tillgång till dom 924 kändes riktigt slö i accelerationen och toppade på fyran 175km/h (planväg) la man i femman sjönk det till 165km/h dvs motorn orkade inte.
925 som enligt volvo ska ha en identisk motor (dvs samma hästar/vridmoment) var betydligt snabbare i accet toppade och 215 km/h på femman (180-190km/h på fyran).
Med en kaross som har ett CV värde som en finlandsfärja (dvs volvos 245) så behövs det en hel del mer hästar/vridmoment för att öka hastighet ifrån 165km/h till 215km/h.
Allt som allt i 924'ans motor var ju troligen alla toleranser på den sämre sidan och tvärtom i 925's motor.

Utöver detta så fick vi för oss att 924 drack mer soppa med och strax efter vi slutade så kollade vi upp (i lumpen skriver man alltid upp hur många liter man tankar i varje bil samt mätarställning) hur många liter som hade tankats i dom båda bila

Tex hur länge står din sportbil under vintern/vår/sommar/höst utan uppstart? är det mer än en vecka så har troligen all olja vid ventiler/etc hunnit rinna bort och du startar då motorn utan smörjning i några sekunder (detta sliter ganska duktigt med tiden).
Samt hur gör du när du stannar och stänger av motorn i sport bilen? åker du in på parkeringsplatsen stannar bilen och stänger av motorn på samma gång?
Det sliter på turbon varje gång man stänger av motorn då olje flödet stoppas omedelbart (om man inte har elektrisk oljepump men det är oerhört få och dyra bilar som har) men turbon snurrar vidare efter olje stoppet och det kan vara ganska lång tid beroende på varvet den hade.
Även om du kör in på parkeringen med bara lite över tomgångsvarv så tar det ett par sekunder för turbon att varva ner till det varv den har vid tomgång låg man på lite högre varv strax innan man åkte in på parkeringen så tar det troligen ännu längre tid.

Det skiftar ju en del har man en stor turbo som även varvar en del så tar det tid att få ner varvet då en stor turbo har stor massa som tar tid att varva ner mindre turbo har ju mindre massa och varvar ner fortare MEN dessa kan ju varva mer än större för att på det sättet ladda lika mycket.
Så det generella rådet för turbo bilar är att kör den sista biten lungt/låga varv och låt bilen stå på tomgång (och även helst se till att den inte är för hög med) i ca 30sek men gärna 1min.
Vet man att man har en liten turbo som har lågt varv så kanske man kan ta 15sek istället.

Vev och ventil rasen var dessa vid samma tillfällen? du får det att låta som det om så är fallet då var det ju troligen inte oljan som failade utan att kolv/ventiler krockade av någon anledning.

Det där med att en större turbo varvar ner långsammare är inte sant alls, du får tänka på att den är designad på ett sånt sätt att den flyttar mer lyft än en mindre turbo, vilket skapar ett större motstånd som faktiskt är betydligt mer påtagligt än masskilnaderna i de roterande delarna. Inte för att verka märkvärdig men så är det

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av jakob55:

Jag vet fortfarande inte om det är ventiler eller något lager som gått, så den frågan kan jag inte svara på.. Men jag gasade lite och när jag släppte gasen började motorn knacka, så ljudet kom efter en acceleration och efter dess har det knackat. Innan det har det inte låtit något alls vad jag har hört.

Rent generellt hur olika lager knackar!
Ventiler knackar i stort sett hela tiden oavsett om motorn är under belastning (uppvarvning/kör uppför backe/accar/etc) heller under inte (nedvarvning/motorbromsning/nedförs backe) ventiler är mer av ett tickande ljud än knackande OFTAS.
Vevlager knackar mest när motorn ej belastas är det stort spel så knackar dom hela tiden MEN mindre under belastning och är oftas ett knackade som inte är så dovt ljud.
Ramlager knackar mest under belastning men minskar en del när belastningen minskar/försvinner dock brukar det inte försvinna helt och det har ett dovare ljud än vevlager.
Kolvbultslager är jag inte alls lika säker på då det inte alls är lika vanligt men enligt mina erfarenheter (3 gånger) så kan det låta både som vev heller ramlager och det är inget jag har diagnostiserat på ljudet/motorns belastning (utan jag trodde det var vev heller ramlager) utan att plocka isär motorn och först då insett att det var kolvbult.

Sen är det skillnad mellan varm/kall motor.
Ventiler knackar ganska mycket mer med kall motor.
Ramlager kan ibland knacka med kall motor för att försvinna med varm.
Vevlager är det lite blandat med oftas är det lite mer (knappt märkbart) med kall motor men ibland kan det vara tvärtom.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av swetox:
Skrivet av grizzly666:

Tjenare igen, nya problem med bilen Jag kommer köra tills den stoppar för sista gången skulle jag tro. Men jag har ett lite irriterande problem nu, bilen stannar lite här och var. Så om jag till exempel ska åka till min mor eller far så är det 5-6 mil dit, då kan den stanna upp emot 15 gånger. Kör jag 60 så brukar den inte stanna men det händer. I 70 så går det ibland, men stannar oftast. Och i 80 så stannar den nästan alltid. När den stannar så lyser oljelampan och batterilampan när man trampar in kopplingen. När den har stannat så mal den bara om man försöker starta direkt, men om man väntar cirka 10 sekunder så startar den men då dör den direkt när man ska iväg igen. Så jag måste vänta typ 1-5 minuter innan jag kan köra igen. Vi kollade om soppafiltret var tätt, men det verkade gå lätt att blåsa igenom. Jag har dock köpt ett nytt som jag ska sätta i idag för säkerhets skull. Vad tror ni det kan vara? alla tips är välkomna. Kan det vara soppapumpen som inte funkar klokt?

Permalänk
Medlem

Ja det borde kunna vara bensinpumpen som börjar ge sig.

Visa signatur

Intel i7-3770K@4,5GHz 1,275V - ASRock P67 Pro3 REV B3 - Corsair Vengeance Pro DDR3 2133MHz 2x8GB - MSI GTX 1080 Gaming X - Samsung 840 EVO 120GB - WD Caviar Black 6TB - Seagate SV35 2TB - Noctua NH-C12P SE14 - LG DVD+-RW - Seasonic Focus+ Gold 750FX - Antec One Hundred - Dell 25" UltraSharp U2515H 1440p

Permalänk
Medlem
Skrivet av fantomsmurfen:

Ja det borde kunna vara bensinpumpen som börjar ge sig.

Okej, vet du om det sitter något filter eller så där som kan täppas igen, eller är det så att det är själva pumpen som är på väg att dö? Kan det vara i tanken som det är tätt innan pumpen? Läste någon stans att det kunde kanske vara det, måste man ha isär tanken då? Det kom efter mitt förra problem, så jag funderade på om det kunde ha med det att göra.

Permalänk
Medlem

Är det en förgasar heller insprutare?
Är det förgasare så är det troligen en mekanisk soppa pump som sitter på motorn som drivs av en nock på kamaxeln heller vevaxlen.
Denna nock kan vara ganska känslig för att inte få smörjning, dvs den slits ner och du har ju problem med smörjning/oljetryck i motorn.
Pumpen har ett gummi membran i sig som torkar ut med tiden och får sprickor/hål i sig och logiskt nog så är det fler sprickor/hål är lika med pumpen blir sämre o sämre till slut orkar den inte med att ligga i jämn fart i 90 efter lite mer tid så orkar den inte med 80 osv,osv.

MEN hade det varit några av dessa fel så borde motorn starta efter att ha körts på startmotorn ett tag och så länge man inte varvar/kör "fort" så stannar den ej, detta för att "felet" blir att motorn får för lite soppa vid högre varvtal, dvs soppa pumpen hinner inte med att fylla förgasaren.

Är det insprutare så kan det vara att det finns en heller två pumpar, är det två så är det oftas en pump i tanken ofta kan motorn gå då men den andra pumpen får jobba betydligt mer för att suga då och räcker inte till vid högre varv/fart, dock är det mest troligt att motorn knappt startar och om den gör det knappt går över tomgångsvarv.
Dessa pumpar har alltid minst ett relä men kan även ha ett relä var samma sak med säkringar oftas en säkring för båda men kan finnas en för varje.

Soppafilter så finns det första i påfyllningsröret som är ett ganska grovmaskigt nät (är detta täppt så får du ju ej i soppa i tanken så troligen uteslutet som fel i detta fall), det andra sitter i änden på röret som suger upp soppan inne i tanken (innan eventuell tank pump) detta är halv grovt tyg filter.
Nummer tre finns oftas förre soppa pumpen (men efter eventuell tank pump) oftas sitter detta vid bakaxeln/under golvet under baksäte, nr 4 sitter ibland mellan pump och förgasare/insprutningnen i motorrummet.
Och till sist så finns det ALLTID ett filter i förgasarna insprutning är det inte alls lika troligt på dock men finns på ett fåtal.
Och det är då oftas grovt filter i början för att bli finare och finare med vägen.
Det kan även finnas ett filter i en mekanisk soppa pump men det är väldigt ovanligt.

Det låter ju som att soppa inte räcker till och det kan då vara nåt av dom övre felen men kan givetvis vara täppta slangar/rör/filter men även att tankens ventilation är täppt.
Så kolla upp allt övre och se om det blir bättre MEN innan det skulle jag prova att köra tills bilfan stannar igen och då stanna så fort som möjligt (med tanke på säkerheten vill säga) och ut och öppna tanklocket fort som fan.
OM det suger in luft då så har du vaccum i tanken och tack vare det orkar pumpen inte att suga ur så mycket soppa motorn behöver vid en hastigehten.
Det finns oftas en slang som går ifrån tanken upp till tanklocket som har en backventil (släpper in luft men inte ut soppa) det är inte så ovanligt att dessa kan fastna i stängt läge (dvs släpper ej ut/in nåt).
Backventilen kan sitta i tanklocket istället och det finns då ej nån slang (ganska ovanligt dock) och dessa backventiler är betydligt mindre och med mindre hål så dessa är betydligt mer vanliga att dom fastnar/sätts igen.

Var det inget vaccum i tanken så prova och åk en bit utan tanklock kör i en trasa/lite papper så att eventuella stänk inte åker rakt ur tanken (vilket dom gör utan nåt alls i) hjälper det så var det vaccum i tanken som var boven och bytte av tanklock/backventil bör hjälpa.

Utöver detta så OM det är en förgasare så kan det vara att soppan kokar någonstans som ger detta felet det kan då vara pump/förgasare/rör (kan ju vara slang med men det är mycket troligare att den blivit avbränd istället).
När soppan kokar så är den i gas form och soppa pumpar funkar betydligt sämre om ens alls då, är det i förgasaren det kokar så ger den inte rätt luft/bränsle blandning (som ska vara ca 1 del bränsle 15 delar luft) utan tack vare att det är en gas istället för vätska som går igenom munstycken så ökar mängden bränsle avsevärt (läste nånstans för länge sedan att det var 3-4 gånger så mycket bränsle hurvida detta stämmer vet jag inte).
Dvs blandningen blir åt helvete för fet (för mycket bensin) och kan ej tändas.
Detta felet är det dock troligen inte då en motor då funkar så länge den körs och det är mestadels när den släpps ner på lägre varv/stängs av som detta blir ett problem tack vare att soppan i sig kyler så länge den "pumpas" och först när pumpningen stannar/blir mindre så hinner soppan bli tillräckligt varm att den kokar.

Detta fel fanns tex på en saab 900 som min mormor/morfar köpte ny sen hösten-86 men det var först till sommaren det blev mer tydligt under vintern/våren var den lite trög startad (5-10sek på starten) efter att den stängdes av och sen skulle startas efter nån/några minuter.
Och när sommaren kom blev det betydligt värre och man fick vänta som mest 10-15min innan det gick att starta alls särskilt när dom drog husvagn och dom lämnade in bilen efter dom kom hem igen.
Det visade sig att saab hade missat att sätta dit den 5mm tjocka komposit "packningen" (det finns även vanliga packningar på båda sidor om denna komposit) mellan förgasare och insug och att den finns där är tydligen till för att förhindra värme från insuget att gå över till förgasaren som då kan få soppa att koka.
Efter detta så starta den alltid direkt.

Det kan även vara tändningsfel som gör detta del du har.
Om en dålig tändspole/kondensator blir för varm kan dom sluta fungera.
Så var sitter tändspolen? sitter den på motorn heller bak på torpedväggen (dvs mot kupen) så blir dom ganska varma vid körning.

För att kolla detta så kan du kolla gnista efter att motorn har dött detta gör du enklast genom att ha ett löst tändstift och helt enkelt dra loss en tändkabel och trycka i det lösa stiftet och sen hålla stiftet imot jord (tex ventilkåpa) och sen nån annan vrider på nyckeln så motorn går ett par varv.
Är det en dålig tändspole/konding så blir det sämre heller ingen gnista alls (det kan finnas en dålig gnista men den räcker ej till för att tända) blir det ingen gnista så är det ju nåt fel blir det en gnista så måste du ju veta om det var en bra heller dålig gnista.
Då kan det ha varit bra att kollat hur gnistan såg ut när allt var kallt.

Sen tack vare att du har smörjproblem i motorn så går den troligen varmare än den gjorde innan och detta kan ju då ge större utslag för dålig tändspole/konding/kokande soppa men även för den mekaniska bensinpumpens gummimembran, då det är just nederdelen (där pumpen oftas sitter) av motorn som har den mesta av tempökningen på grund av att du har dåligt oljetryck och oljan kyler då sämre.
MEN det kan även vara att några kontakter till tändningen är halvtaskiga och förlorar kontakt vid värme.
Så ta och dra i/ur dessa ett par gånger (för att få bort eventuell oxid/skit) sitter dom ordentligt? är dom lösa ta en tång och kläm ihop kopplingen lite (men INTE för mycket då är det svårt att få dit dom igen).

Är det en insprutare så kan det vara att nån/några givare blir för varma/får fel utslag tack vare dålig smörjning/oljetrycket.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Är det en förgasar heller insprutare?
Är det förgasare så är det troligen en mekanisk soppa pump som sitter på motorn som drivs av en nock på kamaxeln heller vevaxlen.
Denna nock kan vara ganska känslig för att inte få smörjning, dvs den slits ner och du har ju problem med smörjning/oljetryck i motorn.
Pumpen har ett gummi membran i sig som torkar ut med tiden och får sprickor/hål i sig och logiskt nog så är det fler sprickor/hål är lika med pumpen blir sämre o sämre till slut orkar den inte med att ligga i jämn fart i 90 efter lite mer tid så orkar den inte med 80 osv,osv.

MEN hade det varit några av dessa fel så borde motorn starta efter att ha körts på startmotorn ett tag och så länge man inte varvar/kör "fort" så stannar den ej, detta för att "felet" blir att motorn får för lite soppa vid högre varvtal, dvs soppa pumpen hinner inte med att fylla förgasaren.

Är det insprutare så kan det vara att det finns en heller två pumpar, är det två så är det oftas en pump i tanken ofta kan motorn gå då men den andra pumpen får jobba betydligt mer för att suga då och räcker inte till vid högre varv/fart, dock är det mest troligt att motorn knappt startar och om den gör det knappt går över tomgångsvarv.
Dessa pumpar har alltid minst ett relä men kan även ha ett relä var samma sak med säkringar oftas en säkring för båda men kan finnas en för varje.

Soppafilter så finns det första i påfyllningsröret som är ett ganska grovmaskigt nät (är detta täppt så får du ju ej i soppa i tanken så troligen uteslutet som fel i detta fall), det andra sitter i änden på röret som suger upp soppan inne i tanken (innan eventuell tank pump) detta är halv grovt tyg filter.
Nummer tre finns oftas förre soppa pumpen (men efter eventuell tank pump) oftas sitter detta vid bakaxeln/under golvet under baksäte, nr 4 sitter ibland mellan pump och förgasare/insprutningnen i motorrummet.
Och till sist så finns det ALLTID ett filter i förgasarna insprutning är det inte alls lika troligt på dock men finns på ett fåtal.
Och det är då oftas grovt filter i början för att bli finare och finare med vägen.
Det kan även finnas ett filter i en mekanisk soppa pump men det är väldigt ovanligt.

Det låter ju som att soppa inte räcker till och det kan då vara nåt av dom övre felen men kan givetvis vara täppta slangar/rör/filter men även att tankens ventilation är täppt.
Så kolla upp allt övre och se om det blir bättre MEN innan det skulle jag prova att köra tills bilfan stannar igen och då stanna så fort som möjligt (med tanke på säkerheten vill säga) och ut och öppna tanklocket fort som fan.
OM det suger in luft då så har du vaccum i tanken och tack vare det orkar pumpen inte att suga ur så mycket soppa motorn behöver vid en hastigehten.
Det finns oftas en slang som går ifrån tanken upp till tanklocket som har en backventil (släpper in luft men inte ut soppa) det är inte så ovanligt att dessa kan fastna i stängt läge (dvs släpper ej ut/in nåt).
Backventilen kan sitta i tanklocket istället och det finns då ej nån slang (ganska ovanligt dock) och dessa backventiler är betydligt mindre och med mindre hål så dessa är betydligt mer vanliga att dom fastnar/sätts igen.

Var det inget vaccum i tanken så prova och åk en bit utan tanklock kör i en trasa/lite papper så att eventuella stänk inte åker rakt ur tanken (vilket dom gör utan nåt alls i) hjälper det så var det vaccum i tanken som var boven och bytte av tanklock/backventil bör hjälpa.

Utöver detta så OM det är en förgasare så kan det vara att soppan kokar någonstans som ger detta felet det kan då vara pump/förgasare/rör (kan ju vara slang med men det är mycket troligare att den blivit avbränd istället).
När soppan kokar så är den i gas form och soppa pumpar funkar betydligt sämre om ens alls då, är det i förgasaren det kokar så ger den inte rätt luft/bränsle blandning (som ska vara ca 1 del bränsle 15 delar luft) utan tack vare att det är en gas istället för vätska som går igenom munstycken så ökar mängden bränsle avsevärt (läste nånstans för länge sedan att det var 3-4 gånger så mycket bränsle hurvida detta stämmer vet jag inte).
Dvs blandningen blir åt helvete för fet (för mycket bensin) och kan ej tändas.
Detta felet är det dock troligen inte då en motor då funkar så länge den körs och det är mestadels när den släpps ner på lägre varv/stängs av som detta blir ett problem tack vare att soppan i sig kyler så länge den "pumpas" och först när pumpningen stannar/blir mindre så hinner soppan bli tillräckligt varm att den kokar.

Detta fel fanns tex på en saab 900 som min mormor/morfar köpte ny sen hösten-86 men det var först till sommaren det blev mer tydligt under vintern/våren var den lite trög startad (5-10sek på starten) efter att den stängdes av och sen skulle startas efter nån/några minuter.
Och när sommaren kom blev det betydligt värre och man fick vänta som mest 10-15min innan det gick att starta alls särskilt när dom drog husvagn och dom lämnade in bilen efter dom kom hem igen.
Det visade sig att saab hade missat att sätta dit den 5mm tjocka komposit "packningen" (det finns även vanliga packningar på båda sidor om denna komposit) mellan förgasare och insug och att den finns där är tydligen till för att förhindra värme från insuget att gå över till förgasaren som då kan få soppa att koka.
Efter detta så starta den alltid direkt.

Det kan även vara tändningsfel som gör detta del du har.
Om en dålig tändspole/kondensator blir för varm kan dom sluta fungera.
Så var sitter tändspolen? sitter den på motorn heller bak på torpedväggen (dvs mot kupen) så blir dom ganska varma vid körning.

För att kolla detta så kan du kolla gnista efter att motorn har dött detta gör du enklast genom att ha ett löst tändstift och helt enkelt dra loss en tändkabel och trycka i det lösa stiftet och sen hålla stiftet imot jord (tex ventilkåpa) och sen nån annan vrider på nyckeln så motorn går ett par varv.
Är det en dålig tändspole/konding så blir det sämre heller ingen gnista alls (det kan finnas en dålig gnista men den räcker ej till för att tända) blir det ingen gnista så är det ju nåt fel blir det en gnista så måste du ju veta om det var en bra heller dålig gnista.
Då kan det ha varit bra att kollat hur gnistan såg ut när allt var kallt.

Sen tack vare att du har smörjproblem i motorn så går den troligen varmare än den gjorde innan och detta kan ju då ge större utslag för dålig tändspole/konding/kokande soppa men även för den mekaniska bensinpumpens gummimembran, då det är just nederdelen (där pumpen oftas sitter) av motorn som har den mesta av tempökningen på grund av att du har dåligt oljetryck och oljan kyler då sämre.
MEN det kan även vara att några kontakter till tändningen är halvtaskiga och förlorar kontakt vid värme.
Så ta och dra i/ur dessa ett par gånger (för att få bort eventuell oxid/skit) sitter dom ordentligt? är dom lösa ta en tång och kläm ihop kopplingen lite (men INTE för mycket då är det svårt att få dit dom igen).

Är det en insprutare så kan det vara att nån/några givare blir för varma/får fel utslag tack vare dålig smörjning/oljetrycket.

Det är förgasare på bilen. Har kollat så det inte är vakuum i tanken, har ett annat plastlock med flärpar på så testade att bara sätta i det halvt. Det gjorde ingen skillnad. Och bilen behöver inte ens bli varm innan problemet kommer, kom t.ex. cirka 400 meter en gång och då körde jag bara i 30 för att det är 30 väg. Sen säger morsan att min bil inte kan koka för den har termostat Så får väl lita på henne även fast jag vet att man kan få dom varma ändå. Jag sa att om man kör på låg växel och högt varv så kommer bilen tillslut koka ändå, och då svarade hon med "nej, för då öppnar termostaten och vattnet cirkulerar, och då blir den inte för varm".

Bilen startar ju typ efter 5-10 sekunder efter att man stannat men då kommer man inte ens iväg, men låter man den stå i någon minut så kommer man lite längre, ibland endast några hundra meter, ibland några mil. Och då tycker man om det var av att den blev för varm så borde det hända ungefär efter lika lång stund vid varje stopp. Och tändspolen sitter i ena änden av motorn(tvärställd som du säkert vet). Jag hade en tändkabel som faktiskt hade ergat av inuti som vi bytte ut till en annan(jag vet att man borde köpa en ny som är lika dan, men i brist på affärer vid mekande tillfälle så fick det bli så. Och jag vill inte slänga onödiga pengar på bilen just nu). Men jag ska kolla på tändspolen i helgen om jag lyckas komma in i/till den eller hur man nu gör

Oljetryck har jag ju nu och bilen verkar inte bli direkt varm förutom att den luktar lite bränt p.g.a. litet läckage i topplockspackningen så det läcker lite olja ut på grenröret. Och tempmätaren går inte upp så mycket, vet dock inte om den fastnar där eller om motorn inte blir varmare. Som jag sa förut så stannar bilen väldigt fort ibland, och då tror jag inte ens motorn blivit ljummen nästan och har därav svårt att tro att bensinen kokar. Dock är jag ingen mekaniker och har inte mekat något alls som säkert märks och kan därför ha väldigt fel.

Tackar för ett rejält stycke med info som jag får testa i helgen, det uppskattas mycket

Permalänk
Medlem

Det låter mest som att det är bensin brist.
Du kan alltid skruva loss bensin slangen ifrån förgasaren och sen ta en 0,5 liters flaska och köra ner den i sen köra runt motorn och se hur mycket det kommer.
Helst bör du göra detta vid "kall" bil dvs innan den har dött och sen en gång till sp fort som möjligt efter att den har dött.
För är det nåt skit nånstans så kan det stoppa flödet för att sen när pumpen slutar pumpa sjunka tillbaks så att det blir öppet igen.

Det bästa vore ju om du körde tills den dog, öppna huven starta motorn och stod o varva tills den dog igen och sen fort som fan slet loss slangen o kolla.

Tar det ett par motorvarv med startmotorn innan det börjar komma soppa (så länge det inte var lång tid sedan motorn var igång) så kan det vara tre fel.
1, backventilen släpper tillbaks soppan till tanken det kan betyda att pumpen även pumpar soppan fram och tillbaks till tanken genom sugröret.
2, Pumpen börjar bli slut gummit börjar spricka/nocken börjar slitas.
3, Skit/täppt.

När det väl pumpar så ska det synas klart och tydligt att det pumpas dvs en gång per varv (heller om pumpens går på kamaxeln en gång varannat varv) och startmotorn går ju ganska sakta.
Själva kraften i pumpningarna är inte direkt stor håller du slangen vågrätt en bit från golv/backe så kommer soppan ut ungefär 1-2dm ifrån slangens mynning.
Är pumpen slut så blir det betydligt mindre du kan även ta tummen och hålla för slangen (som man gör med en vattenslang MEN se till att det sprutar åt rätt håll) och det ska ju bli ett litet tryck är pumpen/nocken slut så får du inget tryck alls knappt.

Visa signatur

Nu när vi betalar för det!
Glöm inte bort att slänga alla plastpåsar i vattnet!

Skit nätagg (som inte alltid=med billigt) är enbart till för dom rika som har råd att byta ut allt när (inte OM utan NÄR) det dör!

Permalänk

Hydrauliska eller mekaniska ventillyftare?
Hydraliska lyftare kan knacka som fan om motorn är gammal och lika så oljan.

Jag fick här om dagen lite konstigt ljud i min dodge b250 85a, V8.
Gasade på lite för mycket och det började knacka rejält på höger cylinder rad, efter en massa googlade så hittade jag rådet att byta till tunnare olja och varmköra på låga varv, sen i med rätt olja igen.
Det knackade lite med nya oljan i någon timme, men 20mil senare blev det helt tyst igen.

Hoppas det håller nu, det är inte lätt att plocka ur motorn på en van, än mindre kolla ventilerna

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av grizzly666:

Det låter mest som att det är bensin brist.
Du kan alltid skruva loss bensin slangen ifrån förgasaren och sen ta en 0,5 liters flaska och köra ner den i sen köra runt motorn och se hur mycket det kommer.
Helst bör du göra detta vid "kall" bil dvs innan den har dött och sen en gång till sp fort som möjligt efter att den har dött.
För är det nåt skit nånstans så kan det stoppa flödet för att sen när pumpen slutar pumpa sjunka tillbaks så att det blir öppet igen.

Det bästa vore ju om du körde tills den dog, öppna huven starta motorn och stod o varva tills den dog igen och sen fort som fan slet loss slangen o kolla.

Tar det ett par motorvarv med startmotorn innan det börjar komma soppa (så länge det inte var lång tid sedan motorn var igång) så kan det vara tre fel.
1, backventilen släpper tillbaks soppan till tanken det kan betyda att pumpen även pumpar soppan fram och tillbaks till tanken genom sugröret.
2, Pumpen börjar bli slut gummit börjar spricka/nocken börjar slitas.
3, Skit/täppt.

När det väl pumpar så ska det synas klart och tydligt att det pumpas dvs en gång per varv (heller om pumpens går på kamaxeln en gång varannat varv) och startmotorn går ju ganska sakta.
Själva kraften i pumpningarna är inte direkt stor håller du slangen vågrätt en bit från golv/backe så kommer soppan ut ungefär 1-2dm ifrån slangens mynning.
Är pumpen slut så blir det betydligt mindre du kan även ta tummen och hålla för slangen (som man gör med en vattenslang MEN se till att det sprutar åt rätt håll) och det ska ju bli ett litet tryck är pumpen/nocken slut så får du inget tryck alls knappt.

Jag är osäker på om motorn dör av endast varvande, men det kan jag ju testa i helgen det med Sen är det inte så kul att stå mitt på vägen o pilla med soppaslangar och sånt om det kommer mycket bilar(bor dock på landet så att det är ju inte så mycket ändå) för jag kan ju inte bara be den att dö där det finns en avfart eller något som man kan stanna på... Men trycket kan jag kolla i alla fall

Skrivet av quattro-2.6:

Hydrauliska eller mekaniska ventillyftare?
Hydraliska lyftare kan knacka som fan om motorn är gammal och lika så oljan.

Jag fick här om dagen lite konstigt ljud i min dodge b250 85a, V8.
Gasade på lite för mycket och det började knacka rejält på höger cylinder rad, efter en massa googlade så hittade jag rådet att byta till tunnare olja och varmköra på låga varv, sen i med rätt olja igen.
Det knackade lite med nya oljan i någon timme, men 20mil senare blev det helt tyst igen.

Hoppas det håller nu, det är inte lätt att plocka ur motorn på en van, än mindre kolla ventilerna

Skickades från m.sweclockers.com

Ang. lyftarna så vet jag inte om dom är hydrauliska eller mekaniska, jag gasade antagligen lite mer än min bil pallade med.. dock hade jag gasat betydligt mer innan den gången.. Sen började motorn knacka och de flesta vuxna tror att det är något lager i motorn och de som är i min ålder som mekar en del tror att det är något med ventilerna, men jag vett inte riktigt.. Men för mig knackar det inte på låga varv och inte på höga varv ibland, men "mellanregistret" så knackar det och ibland när man gasar mycket. Men jag är inte orolig för knackandet längre utan vill helst bara att den inte ska stanna så att jag kan köra i vinter utan att vara tvungen att stanna så att jag kanske blockerar trafiken åt båda håll.

Update: Var ute nyss och bytte soppafiltret och tog en liten provtur, men den stannade ändå. Fast iofs var antagligen inte det gamla filtret så dåligt. Får som sagt skruva mer i helgen hos farsan då jag inte har så mkt verktyg i lägenheten och här kan jag inte låsa bilen stå om jag inte får ihop den