Tv-apparater med 4K-upplösning i alla prisklasser

Permalänk
Medlem

Lite kul att jag har samma upplösning ( 1920x1080) på alla skärmar jag använder dagligen trots att storleken skiljer enormt - Mobilen på 5.2", datorskärmen på 27" och TV:n på 46". Känns som det är i första hand datorskärmen som behöver uppgraderas till en högre upplösning. Sitter ju nästan lika nära den som mobilens 5.2"-skärm med samma antal pixlar.

På TV:n funkar 1080p fint. Visst, på nära håll kan man t.o.m. urskilja subpixlarna utan problem, men från andra änden av vardagsrummet sitter man knappast och räknar pixlar, speciellt inte om man är närsynt som jag Jag tror också man får bäst upplevelse med 1080p-material på en 1080p-skärm eftersom man alltid förlorar information vid skalning.

Visa signatur

Ryzen 7 3800X, Asus Prime X370 Pro, 32 GB LPX 3600, Gainward RTX 3060 Ti Ghost, 7 TB SSD + 4 TB HDD

Permalänk
Medlem
Skrivet av JonatanR:

nästan alla LCD/LED paneler är kantbelysta

De billiga ja , dock inte top end modellerna.

Visa signatur

13900KS | 32GB 6400 DDR5 | 4090 FE | Samsung G8 Oled
ASUS ROG Strix Z790-F Gaming | Fractal Torrent White | Corsair HX1200

Permalänk
Medlem

4k meningslöst

4k är som 720p, ett mellansteg. 8k finns redan färdig och lär, precis som 1080p, bli den standard som kommer hålla i många år.

Förövrigt så känns OLED betydligt mer intressant än högre upplösning. Hellre en 1080p OLED(platt! inte nån löjlig "curved") än en 4k LCD.

Permalänk
Medlem

55" för 9999 kr och helst OLED/Curved LED så slår jag till. HDMi 2.0 etc givet.

Visa signatur

12900K | 32GB 6000 DDR5 | 3090 FE | PG259QN |

Permalänk
Medlem

Väntar in 4K Oled i storleken 60-70" storlek till ett bra pris.

Har räknat med 3 års vänte tid, men desto snabbare desto bättre.

Visa signatur

Chassi: Ssupd Meshroom S V2, Moderkort: Gigabyte Aorus X570I Pro Wifi, Processor:Ryzen 7 5800X3D , Cpu kylare: EK-AIO Elite 280 D-RGB Minnen Gskill Ripsaw 16 Gb Cl16 3600 mhz,Startdisk:SSD Samsung 970 Evo plus 1 TB , Grafikkort:PNY RTX4070TI Super Verto Oc PSU: Corsair SF850L Skärm: ASUS ROG Swift PG278Q Tillbehör: Logitech G903 & Funk KB460 , Logitech Z520 datorhögtalare.

Permalänk
Discokungen
Skrivet av QuantumPersuader:

Jahaja och då ska man se på TV från SVT, 720p/50, uppskalat till 4k
http://www.svt.se/omsvt/om-sandningarna/hdtv/expertinformatio...

Räcker med att se eländet uppskalat på en 1080p för att man skall :cry:

Varför ska man ens kolla på linjär-TV? Det är skitdåligt. Man kan inte bestämma när man ska kolla på det och det är oftast väldigt tråkigt, om det inte har reklam för då är det olidligt. Hoppas det kollar mer vettiga saker som on demand. Det krävs. För vem vill kolla på saker de inte vill kolla på?

Annars klarar jag mig fint med min billiga 50" 1080p jag har. Smart-funktionen är gammal nu och uppdateras inte men Netflix funkar finfint på den. Plus att den klarar av att spela upp typ allt material från USB-minne. Mycket smidigt. Enda anledningen att jag skulle vilja byta är för att ha större panel och gärna OLED så man får någon vettig svärta. Men det är inte direkt meningsfullt i dagsläget!

Visa signatur

AMD 5800X3D - G.Skill Trident Z 3200 CL16 32GB - Asus B550 TUF - ASRock 7900 XTX Phantom - Intel 900p - CaseLabs S8 - LG 42C2 - Corsair AX1200i - Aquaero 6 - Vattenkyld

Permalänk
Hjälpsam
Skrivet av Aloysius:

Hur tänker du nu? Vad i 4K Blu-ray skulle göra att det inte går att visa på en 2160p-TV med 60 Hz och Hdmi 2.0?

Jag citerar en pågående tråd på Component.se.....

"som jag förstått det saknar de färgfilter för att visa en expanderad gamut som kommer med den nya 4k standarden. det snackas om både P3 gamut (bio) och rec.2020 (extremt stor), men det är inte bestämt vilken än. De kan heller inte mer än 8 bitars färgdjup vilket också kommer också att expanderas, förmodligen till 10. Risken är att ingen 4k display som kommit ut klarar den kommande standarden. jag hade iaf väntat på standarden innan jag grävt djupt i plånboken. "

"problemet ligger i hur videoprocessingen sköter bildbehandlingen, och vilken bandbredd den processorn har :)"

Permalänk
Inaktiv

Har sneglat på dessa men det känns som om det finns för många barnsjukdomar, på tok för lite material i 4k och till datorn så går det inte att köra den till annat än surf för annars får man spendera en förmögenhet på grafikkort.
En 55" 1080p för 5900kr känns som ett smartare val just nu i väntan på att 4k standarden mognar eller OLED faller i pris
pris.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem

när vi kan få en 4k tv för runt 4-6k vara 60hz och mer matrial till 4k då köper jag och mamma en som blir ersättning till våran lg 1080p plasma tv som vi köpte på elgigantel för 2-3 år sedan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av taliz:

4k är som 720p, ett mellansteg. 8k finns redan färdig och lär, precis som 1080p, bli den standard som kommer hålla i många år.

Förövrigt så känns OLED betydligt mer intressant än högre upplösning. Hellre en 1080p OLED(platt! inte nån löjlig "curved") än en 4k LCD.

Dude, det är natt och dag med en bra 4K-tv jämfört med FHD... Efter ett års användande är jag fortfarande förvånad över hur bra bild den ger. Samma känsla som steget dvd -> bluray.

8K kommer dröja väldigt länge med tanke på bandbredden som krävs. Minst 10 år frammåt tror jag.

Visa signatur

Zenith Extreme Alpha | Threadripper 2950X | 3080 Ti TUF OC | 64GB DDR4 3200MHz | 970 EVO Plus 1TB | 3x Red Pro 10 TB @ raid0 | OLED42C2 + 2x U3014

Permalänk
Entusiast
Skrivet av taliz:

4k är som 720p, ett mellansteg. 8k finns redan färdig och lär, precis som 1080p, bli den standard som kommer hålla i många år.

Förövrigt så känns OLED betydligt mer intressant än högre upplösning. Hellre en 1080p OLED(platt! inte nån löjlig "curved") än en 4k LCD.

Jaha? Oavsett om du har rätt eller inte så bryr väl jag mig inte som konsument vilken upplösning som blir "standard" så länge den räcker för mig?
Sen så tar det ju mer än dubbelt så mycket grafik-prestanda att driva runt 8K än 4K och 4K är tillräckligt tungdrivet bara det.

Eller är upplösningar precis som nya iPhones nu?

Visa signatur

Den digitala högborgen: [Fractal Design Meshify C] ≈ [Corsair RM850x] ≈ [GeForce RTX 3080] ≈ [AMD Ryzen 7 7800X3D ≈ [Noctua NH-U14S] ≈ [G.Skill Flare X5 32GB@6GHz/CL30] ≈ [MSI MAG B650 TOMAHAWK] ≈ [Kingston Fury Renegade 2 TB] ≈

Permalänk
Medlem

Den som la in posten skrev helt fel om man ska ha en 50 tummare ska man va beredd att lägga minst 8000kr,eee man kan få tag i 50 tummare för ca 4k.....

Visa signatur

Ny dator Lexius signatur 2018 edition Ryzen 7 2700X@4.35PBO/Vega 64 Nitro+/16 GB DDR4 Patriot Viper4 2866mhz/ ASUS B450 F-Gaming/ 500GB samsung 970 evo m.2ssd / 2TB SSHD/1TB WD BLUE 7200rpm/WD Black TB/1TB SSHD (AMD StoreMi)PSU Be quiet pure power 730W / Mobo Asus B 450 F-Gaming/Hörlurar Sennhieser 58X Mobil Samsung Galaxy S20FE 5G 256GB/8GB Ram Skärm Asus TUF Gaming 144HZ IPS Async

Permalänk
Medlem

TV? Nej. Skärm? Definitivt när det kan ske utan trassel!

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av thli72:

Jag citerar en pågående tråd på Component.se.....

Men i så fall kommer den ju att visa en bild som ser aningen annorlunda ut, färgmässigt. Det är ju helt orimligt att tänka sig att de inte kommer att klara av att spela upp filmerna alls, som du skrev. Det hade ju varit kommersiellt självmord för ny standard för något så osexigt som ett fysiskt format att göra sig omöjlig med större delen av marknaden.

Permalänk

Jag vet inte vad jag ska säga om oled. Titta i butik på ca en meters avstånd och märkte av viss pixligthet/otydlighet på en LG för 20kkr (är rätt säker på det var en oled). mot vanlig led var skillnaden inte så stor (hade i för sig på max antal lysrör så var ljust som mitt på dagen).

I alla fall blev bilden bättre på 2/3 meter bort.

Visa signatur

Min spel rigg:FD Define R4|VX 550W|i5 2500K|Corsair LP 4GBX2|Mammabräda P67 Extreme4|GTX 670 windforce|23tum u2312hm
Min gamla/HTPC:AMD 6000+|Ram 2GbX2|Radeon HD5770| XFX 450/nu XFX 550
Mitt bygge: ByggloggFri frakt INET:Fraktfritt sweclockers vid köp över 500kr

#Gilla inlägg som är bra & Använd citera/@"namn" vid snabbt svar

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Lexius:

Den som la in posten skrev helt fel om man ska ha en 50 tummare ska man va beredd att lägga minst 8000kr,eee man kan få tag i 50 tummare för ca 4k.....

Du tror inte han menar att ska man ha en 50 tummare som är något att ha så ska man va beredd att lägga minst 8000kr

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Aje:

Dude, det är natt och dag med en bra 4K-tv jämfört med FHD... Efter ett års användande är jag fortfarande förvånad över hur bra bild den ger. Samma känsla som steget dvd -> bluray.

8K kommer dröja väldigt länge med tanke på bandbredden som krävs. Minst 10 år frammåt tror jag.

Håller med. De som klagar på 4K har förmodligen inte testat eller använt det under en tid.

Har man vant sig vid att köra Windows i 3840x2160/60Hz duger helt enkelt inget annat. Att köra en 50" UHD som datorskärm skapar en oerhört dynamisk möjlighet i hur man kan arbeta. Tycker man ett litet 25" "fönster" på 1920x1080 i ena hörnet är okej, så kan man anpassa sig till det också.

Men 4K som TV? Det dröjer nog tyvärr innan det finns tillräckligt med material.

Sen finns det de som nämner att man inte kan spela i 4K. Det är inte mycket man behöver dra ner för att få tillfredsställande fps med dagens grafikkort.

Permalänk
Medlem

65" Oled, 4K under 20k...då kan vi börja snacka.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

🖥️ Fractal Design Node 804 • Asrock Fatal1ty X99M Killer • Intel 5820K • Noctua NH-U12S • Corsair Vengeance 16GB • Gigabyte GTX 970 • be quiet! Dark Power Pro 550w • 2x Intel 520 120GB • 2x 1TB • 1x 3TB
💻 Microsoft Surface Pro (8GB/128GB)
 iPhone 11 64GB 🎧 SONY WH-1000XM3
🎵📲 SONY NW-ZX300 64GB [Region changed & Mr Walkman custom firmware loaded] + 256GB xtra • Audio Technica ATH-M50X

Permalänk
Medlem

Varför skulle man skaffa sig en 4K tv nu?
Det finns ju inga filmer i 4K än.

Permalänk
Medlem
Skrivet av phoenixdisciple:

Sugen är man la alltid på ny teknik, men att köpa en 4k för sakens skull känns lite... meh? När Netflix/HBO börjar göra sina egna serier med 4k-upplösning är dagen jag skaffar en sådan där på 55" - Eller att man kommer kunna se 46FPS (aka. 60Hz) på en 4K

Skrivet av medbor:

vadå 46FPS?

60HZ = 60FPS senast jag kollade. är det något jag missat?

Skrivet av Rajat:

"Den absolut vanligaste hastigheten för film och den som är mest känd är 24 rutor per sekund, och det är den hastigheten som filmen har. Men projektorer i vanliga biografer visar varje ruta två gånger (d.v.s sammanlagt visas det 48 bilder per sekund). Eftersom filmen spelas upp med rörelse-oskärpa (på engelska "motion-blur") påverkar det vår hjärna ytterligare med att det faktiskt är en rörelse det handlar om."

Som du resonerar så menar du att de TV apparater som såldes som 800Hz och 2000Hz har 800 och 2000 FPS

Skrivet av BME:

Nej, bilder per sekund är inte samma sak som uppdateringsfrekvens.
är din FPS lägre än 60 i ett spel så kommer din skärm (om det är en vanlig skärm) uppdatera bilden 59-60 gånger oavsett om det finns nya information eller inte. Något i den stilen iaf. På samma sätt om den är högre än 60 kommer du inte märka något annat än att du har en buffert.

Förstår inte riktigt vad ni ifrågasätter, medbor har ju rätt, lite väl förenklat men ja.

"800Hz och 2000Hz har 800 och 2000 FPS" - ja i praktiken har de ju just det, eller borde ha.
"bilder per sekund är inte samma sak som uppdateringsfrekvens" - i princip jo om man inte snackar interlace eller andra konstiga lösningar.
Om det är 800 uppdateringar av bilden i sekunden visas där med också 800fps d.v.s. frames/bilder i sekunden, må så vara att det är samma bild om och om igen eller en bild modifierad av diverse underliga algoritmer etc Vad skulle annars uppdateringen handla om, det är inte ljuskällan eller något annat magiskt det rör sig om utan bilder i sekunden helt enkelt?

Därtill undrar jag även varifrån kommer 46 FPS? Var hittar man den siffran?
Den bygger varken på traditionell film, EUs elnät eller amerikanernas dito etc...

Skrivet av taliz:

4k är som 720p, ett mellansteg. 8k finns redan färdig och lär, precis som 1080p, bli den standard som kommer hålla i många år.

Mja, 4K är en gammal standard (om nu en standard utan lika gamla standardiseringar kan kallas standard, UHDTV är ett nytt påfund) i dag och mycket 35mm och modern digital film produceras och har producerats i 4K så nog lär det bli standarden som gäller. 8K är en avart som kommer men det dröjer länge ännu.

Det är mycket förvirring tycks det mig rent generellt när datorfolket ger sig in i mediavärlden med kunskap tagen från hemmamarknaden.

Visa signatur

För länge sedan hade jag tydligen: Mac Book Pro 13" & Athlon 64 X2 4200+, Asus A8N32-SLI Deluxe, Corsair 3GB TwinX DDR 400, 2x Raid 0 Seagate Barracuda 160GB:s SATA, GeCube Radeon x1900xt , Nec ND-3500, Audigy2 Platinum, Cooler Master ATC-201 m.m.

Permalänk
Medlem

Priserna beror ju väl på att det är LED Tv?

Jag väntar ju förbaskat på OLED, innan jag tänker kasta min Sony 40" Full HD TV ut från balkongen.

Visa signatur

MSI X99A GODLIKE GAMING | i7-6950X 4.3GHz | 64GB RAM 3200MHz | RTX 2080

Nintendo Switch | PlayStation 5 | Xbox Series X

Min FZ Profil

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gerthoi:

Därtill undrar jag även varifrån kommer 46 FPS? Var hittar man den siffran?
Den bygger varken på traditionell film, EUs elnät eller amerikanernas dito etc...

Det skrev jag ju i det du citerade mig på (den som skrev 46 menade alldeles säkert 48)

"Den absolut vanligaste hastigheten för film och den som är mest känd är 24 rutor per sekund, och det är den hastigheten som filmen har. Men projektorer i vanliga biografer visar varje ruta två gånger (d.v.s sammanlagt visas det 48 bilder per sekund). Eftersom filmen spelas upp med rörelse-oskärpa (på engelska "motion-blur") påverkar det vår hjärna ytterligare med att det faktiskt är en rörelse det handlar om."

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Skulle vara intressant att se hur det ser ut när en vanlig antennsignal (ej box) skalas upp till 4K. Samma med en vanlig DVD och 1080p BluRay-film.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem

Någon gång i framtiden planerar jag att köpa en 4k TV eller kanske till och med en 8k, om nu 8k är standard då dvs.
Men som det ser ut nu så kommer det inte införskaffas någon 4k TV på väldigt länge. Köpte en 50" 1080p för bara några månader sedan för ca 5k och jag är helnöjd med den.

Visa signatur

www.fckdrm.com - DRM år 2024? Ha pyttsan.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Sisyfos:

Jaha? Oavsett om du har rätt eller inte så bryr väl jag mig inte som konsument vilken upplösning som blir "standard" så länge den räcker för mig?
Sen så tar det ju mer än dubbelt så mycket grafik-prestanda att driva runt 8K än 4K och 4K är tillräckligt tungdrivet bara det.

Eller är upplösningar precis som nya iPhones nu?

8k har fyra gånger mer pixlar än 4k, så lär vara väldigt tungdrivet. dock lär man ju slippa använda AA och liknande

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Skulle vara intressant att se hur det ser ut när en vanlig antennsignal (ej box) skalas upp till 4K. Samma med en vanlig DVD och 1080p BluRay-film.

Du glömde 1080p från DVD eller var det inräknat? Du skrev det i alla fall som att det endast gällde BluRay

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Rajat:

Du glömde 1080p från DVD eller var det inräknat? Du skrev det i alla fall som att det endast gällde BluRay

Visste inte att det fanns 1080p DVD
http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video står inget om det där?

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk

Fortfarande kantbelysta LCD:er..vem vill ha det när det finns OLED? Och om man ska upp på 70-80" så är det ju lika bra att bara köpa en proj istället. 1080p räcker så jävla långt men folk inser inte det för antingen kör det en källa som är skräp, har en dålig tv, eller har inte kalibrerat den. Kalibrera en OLED och kolla på en BD kan jag lova att det krossar allt vad 4k är idag. Min 50" plasma för 6 papp krossar dessa 4k.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Mocka:

Visste inte att det fanns 1080p DVD
http://en.wikipedia.org/wiki/DVD-Video står inget om det där?

Min DVD spelare har då 480p, 576p, 720p, 1080i & 1080p (uppskalad)

http://www.disc-player.com/marantz-dv9600-dvd.html

Visa signatur

The problem in society today: Smart phones, stupid people.

Permalänk
Medlem

Sitter 2,5m från min 47" och ser väldigt väldigt väldigt LITEN skillnad på 720p material och 1080p, inte värt det vill jag påstå.

Men det är klart, en 100-tums TV med 4k så tror jag nog man får nytta av det Finns väl några streamingtjänster (netflix?) som har 4k men annars så måste ju bilden "skalas" ner och då är det väl inte 1:1 och risk för det ser för jävligt ut.

4k=återkom om 2-3 år tack

Visa signatur

Baaahh