Skulle uppskatta lite hjälp att konfigurera en XMG P505 eller P705

Permalänk

Skulle uppskatta lite hjälp att konfigurera en XMG P505 eller P705

Hej. Jag har äntligen insett att Schenker/Clevo/XMG är mitt bästa val i fråga om en ny bärbar.

De må vara lite tjockare än MSI GS70 serien (25mm med 970m 29mm med 980m), men då jag hört MSI ska ha problem med värme och så vitt jag vet har XMG ändå lyckas relativt bra på den fronten så tar jag nog hellre dem.

Jag är fortfarande lite osäker på om jag vill ha 17" (P705) eller 15" (P505) Enligt XMG ska P505 ha en "bra" IPS panel och P705 ha en "riktigt bra" TN panel.

tvivlar på att jag kommer märka någon större skillnader mellan TN och IPS eftersom jag inte kommer kunna jämföra.
Jag är nog mest inne på P505 då den bara väger 2,5 kg blir den lättare att bära med, dock skulle 17" sitta fint när man arbetar/spelar, och min ryggsäck är redan anpassad för 17"..
Förutom responstid, Har TN några fördelar framför IPS?

Men till den faktiska frågorna. Det finns en massa möjligtheter att välja på dessa två modeller, sånt som jag är osäker på och sånt som jag inte vet vad skillnaden är (förutom prislappen)

Börja med något enkelt - Ram minnet. Jag tänkte mig 8Gb skulle räcka till mina behov, kommer inte redigera photo eller film eller nåt sånt. bara filmer och spel och surfande, samt skolarbete och liknande.
Är det inte bättre att välja 2x4Gb pinnar istället för 1x8Gb? mest i syfte av Dual channel memory och det, spelar det ens roll längre? Gör det någon skillnad?

När det gäller SSD. Av de val som finns, varför är vissa (I samma storlek) betydligt billigare än andra? Är det märkbar skillnad i läs/skriv hastighet?
Är ingen hardcore gamer, men spelar ett och annat spel. kommer mestadels använda SSD'n till OS installationen.
Har Kingston, Crucial, Samsung och Plextor att välja mellan, vilken skulle ni valt?
Alla val kan ni se här:
http://www.mysn.eu/shop/xmg-p505-gamingnotebook.html?___store...

Samt, vill jag ha en kopplad via PCI-E eller m-SATA? som jag lyckats läsa mig till spelar det ingen större roll om inte platsen tryter? Dem når ändå sina läs/skriv hastigheter..

Och det som jag inte fattar mycket av, Wlan.

Jag har 3 val.
-Intel Wireless-AC 3160
-Intel Dual Band Wireless-AC 7265
-Qualcomm Atheros Killer Wireless-AC 1525
Priserna ligger på €14, €29, €40 respektive.
Först och främst undrar jag vad skillnaden är mellan dem? Atheros killer påstår sig förbättra spel en hel del, men så vitt jag vet kan inte den göra så mycket om inte resten av nätverket är kapabel till det. Jag menar, den lär ju inte minska min ping så värst om nätverket den är kopplad till inte klarar av det.

Vad är det för skillnad på Intel AC 3160 och Dual band AC 7265? Jag antar att dual band antingen innebär att den har bättre möjligheter att koppla upp sig, eller att den kan koppla upp sig mot ett befintligt och med det skapa ett till, vad det nu heter.. hotspot?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970

Permalänk

Jag har försökt hitta mer info om Atheros och det finns tydligen en hel del som stöter på problem med alla 3 system, dock verkar det finnas flest som är nöjda med Atheros.

Angående SSD kopplingen verkar jag ha haft det helt om bakfoten..
http://rog.asus.com/308552014/labels/guides/ssd-guide-pci-exp... beskriver PCI-E kopplade SSD'n som betydligen snabbare (om själva SSD'n kan uppnå den hastigheten)
msata ska tydligen kunna uppnå 750Mb/s så vitt jag vet finns det inte många SSD'n som konsumenter kan skaffa som uppnår den hastigheten.. eller?

Visa signatur

R I P
PSU:XFX PRO750W (tog sitt egna liv tillsammans med moderkortet)
Chassi:Obsidian 550D Moderkort:Asus P8Z68 PRO/GEN3 Processor:Intel i5 2500K 4,3Ghz (kyld av Noctua U12P) Ramminne:16Gb Kingston Hyperx 1600Mhz Grafikkort:MSI Twin Frozr V GTX 970