Permalänk
Medlem

Custom Keyboards: Building the Planck

Jag har länge tänkt skaffa mig ett mindre tangentbord i formfaktorn av 60% så som ett Poker II och för ett tag sedan så snubblade jag över en sida som sålde delar till ett eget utformat 40%-tangentbord, alltså snäppet mindre än de ovannämnda som är 60%. Jag blev riktigt taggad på idén av att bygga samt utforma layouten till ett eget tangentbord och tänkte därför även dokumentera bygget, så detta kommer alltså vara lite utav en bygg-logg plus bilder för show-off av den färdiga produkten.

Jag hoppas att ni kommer gilla det!

Först innan jag börjar att uppdatera loggen så tänkte jag att jag skulle introducera er lite bättre till produkten och dess skapare. Tangentborden av typen "Planck" är ett påhitt av en man som heter Jack Humbert som verkar vara något av en tangentbords-entusiast.

Tangentbordet är menat att vara litet (endast 40% av ett "vanliga" tangentbordsstandarden) men att ändå kunna behålla alla nödvändiga funktioner igenom att kunna omprogrammeras så att det passar för varje unika användare. Tangentbordet använder sig av styrkretsen Teensy 2.0 och det är alltså detta kort som gör detta möjligt och också på ett väldigt smidigt sätt då konfigrueringen sker via samma USB-uttag som inmatningskommunikationen. Utöver att detta kort kan göra helt egna layouts så kan den även lägga in flera funktioner på samma knapp som kan aktiveras igenom att använda "Lower" och "Raise" tangenterna (Se bild 1). Dessa gör alltså så att man kan komma åt tecknen som jag skrivit över och under bokstäverna som är på min layout som ni kommer se senare.

Jack Humbert säljer själv metallramen, bottenplattan och skruvarna för fästet på sin sida http://planckkeyboard.com/. Där har han även har länkar till alla andra saker man behöver för att fullända sitt DIY-projekt, så som tangenter (om man är svensk får man utforma sin egen), switchar av typen cherry mx, dioder och kabel. Tyvärr så är det färdiga kretskortet fotfarande under utformning så i nuläget får man klara sig med kabel och lite tålamod. Edit: Första laddningen PCB är på plats!

Efter jag växlat några email med honom så uppfattar jag honom som mycket trevlig och han erbjöd sig att hjälpa mig så mycket han kan så att jag får sakerna jag verkligen vill ha, så jag rekommenderar verkligen att ni tar er en titt på hans hemsida. Utöver detta tangentbordet så har han även utformat ett i 60%-storleken, länk till det tangenbordet hittar ni på samma sida.

Nu sätter vi igång !

Custom Keyboards: Building the Planck

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide 240, CPU: Intel i5 4690K @ 3.5MHz, CPU-Kylare: Corsair Hydro H100i w/ 4x Noctua NF-F12, Moderkort: ASUS Gryphon Z97 Armor-edition, RAM: Corsair DDR3 16Gb (4x4),SSD: Corsair 120Gb, HDD: WD Green 1TB, Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0.

Permalänk
Medlem

härligt med mera tangentbordsgallerier!

Permalänk
Medlem

Lite för non-standard för min smak men kör på!
Tangentbord är livet.

Permalänk
Medlem
Skrivet av nocebo:

härligt med mera tangentbordsgallerier!

Skrivet av Bakteria:

Lite för non-standard för min smak men kör på!
Tangentbord är livet.

Yes! Ska lägga upp bilder på mitt moddade CM XT snart med, stay tuned!
Du har en poäng där, det kommer nog ta ett tag att vänja sig vid. Mest en rolig sak i guess.

Visa signatur

Chassi: Corsair Carbide 240, CPU: Intel i5 4690K @ 3.5MHz, CPU-Kylare: Corsair Hydro H100i w/ 4x Noctua NF-F12, Moderkort: ASUS Gryphon Z97 Armor-edition, RAM: Corsair DDR3 16Gb (4x4),SSD: Corsair 120Gb, HDD: WD Green 1TB, Grafikkort: EVGA GeForce GTX 970 4GB ACX 2.0.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Wholteza:

Yes! Ska lägga upp bilder på mitt moddade CM XT snart med, stay tuned!
Du har en poäng där, det kommer nog ta ett tag att vänja sig vid. Mest en rolig sak i guess.

Det är väl mer att det kan bli svårt att hitta caps till non-standard layouter.

Permalänk
Medlem

Nog för att små tangentbord är skönt, men nu tycker jag det gått över gränsen. När man behöver använda sig av "Fn" för att trycka på Backspace är det mer krångel än nödvändigt.

Visa signatur

MODERMODEM: Asus ROG Strix Z270E Gaming | i7 7700K | Corsair Hydro H110 | Kingston HyperX Savage 32GB DDR4 RAM | Asus GeForce RTX 3060 Ti TUF OC | Crucial BX100 500GB SSD | Phanteks Enthoo EVOLV | SilverStone Strider Evolution 1200W |

Permalänk
Medlem
Skrivet av morxy49:

Nog för att små tangentbord är skönt, men nu tycker jag det gått över gränsen. När man behöver använda sig av "Fn" för att trycka på Backspace är det mer krångel än nödvändigt.

Det beror ju som sagt på vem som är användaren, och eftersom det i detta fallet är jag så finns det ingenting som kan vara fel. Jag har ju utformat det för mig själv. Om du kollar på bild 1 så har det en backspace tangent utan funktionsknappar. Tangentbordet är dessutom omprogramerbart så jag kan ändra det på ett kick om jag skulle vilja.

Om du hade läst hela inlägget så hade du nog förstått det.

Edit: Dessutom, som jag sa innan, så är det en sak som är lite för skojs skull och självklart kommer det inte vara superbekvämt ifrån början. Tangentbordslayouts är något som tar tid att utforma.

Visa signatur

Permalänk
Medlem
Skrivet av Bakteria:

Det är väl mer att det kan bli svårt att hitta caps till non-standard layouter.

Jag har gjort en egen template som kommer skickas till wasdkeyboards och printas med min layout så det är ordnat!

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Sådant här är så sjukt coolt!
Skulle vara jättehäftigt att ha designat sktt eget tangentbord.. Vet du om det finns så att man kan ha funktioner för play/pause och att byta låt också? I så fall tänker jag också göra ett eget! Eller kanske åtminstone..

Visa signatur

Har en förkärlek för alternativa standarder och trä; Trädator, Trätangentbord.

Permalänk
Medlem
Skrivet av hag.com:

Sådant här är så sjukt coolt!
Skulle vara jättehäftigt att ha designat sktt eget tangentbord.. Vet du om det finns så att man kan ha funktioner för play/pause och att byta låt också? I så fall tänker jag också göra ett eget! Eller kanske åtminstone..

Ja det finns det! Du kan i princip göra vilka funktioner som du vill. Jag kommer nog att lägga till volymkontroll m.m. senare .

Edit: Skicka iväg ett mail till hans email-adress som finns på sidan och hör med honom mer i detalj. Han ska nämligen konfigruera in layouten som jag nu valt åt mig så att jag kommer igång, sedan så får jag ändra själv ^^.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Jag går varit sugen på ett Planck länge nu.
Men jag tänkte ta och vänta på att ett PCB blir färdigt(är inte sugen på att dra alla kablarna i matrisen, gjort det på ett litet tangentbord 5x5). samt se om det "enkelt" går att göra det med bluetooth. För jag har tänkt ha det till surfplatta mest.
Kommer säkerligen bygga layouten på din idé. Gillar hur du löst åäö. Men du har använt y två gånger men inget o. Är det en "feature" eller en typo?
Jag har inte kollat vilken firmware som används, har du koll på det?
Ser fram emot resterande av galleriet.

EDIT: Ett litet tillägg. Processorn på Teensy 2.0 är ATmega32u4. Teensy är egentligen ett prototypkort för att testa kod på just den processorn. Men när man kopplar den till matrisen blir hela Teensy'n en separat "controller" tillika styrkretsen.

Permalänk
Medlem

En eller två kolumner knappar till och med 2'a raden offset samt 2 icke standard tangenter för Tab och Enter och det tangentbordet kunde bli perfekt för mig.

Visa signatur

AMD R7700/ASRock X670E/GSkill 32GB DDR5 6000cl32/XFX RX6800/Kingston Fury 2TB NVMe/Corsair RM850e
KIDS: i7 4790K/16GB/GF1070Ti/1TB NVMe #2: i7 4790K/16GB/GF970/1TB SSD
CLUB: i5 6600K/16GB/GF980/1TB SSD #2: i7 2600K/16GB/GF680/256GB SSD #3: Q9550/4GB/GF770/500GB SSD
HTPC: E8400/4GB/R4600/2TB HDD SONY VAIO: i3 2310M/6GB/R6470M/500GB SSD
AMIGA A4000/PPC, A4000/060, A1200/060, A600/030, A500/020, A1000 etc.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Jag går varit sugen på ett Planck länge nu.
Men jag tänkte ta och vänta på att ett PCB blir färdigt(är inte sugen på att dra alla kablarna i matrisen, gjort det på ett litet tangentbord 5x5). samt se om det "enkelt" går att göra det med bluetooth. För jag har tänkt ha det till surfplatta mest.
Kommer säkerligen bygga layouten på din idé. Gillar hur du löst åäö. Men du har använt y två gånger men inget o. Är det en "feature" eller en typo?
Jag har inte kollat vilken firmware som används, har du koll på det?
Ser fram emot resterande av galleriet.

EDIT: Ett litet tillägg. Processorn på Teensy 2.0 är ATmega32u4. Teensy är egentligen ett prototypkort för att testa kod på just den processorn. Men när man kopplar den till matrisen blir hela Teensy'n en separat "controller" tillika styrkretsen.

Orkar inte riktigt vänta på pcb'n, Kommer nog köpa ett till när den kommer dock och det låter smidigt med bluetooth! y'en är typos, tack så mycket . Mjukvaran har jag frågat om och väntar på svar! Hade ingen aning om vad just teensyn var till för i vanliga fall men jag vet vilken styrkrets det är. Det är ju en Arduinokompatibel produkt och de har jag en del av haha .

Tack så mycket för intresset och informationen!

Skrivet av BadArg:

En eller två kolumner knappar till och med 2'a raden offset samt 2 icke standard tangenter för Tab och Enter och det tangentbordet kunde bli perfekt för mig.

Ta dig en titt på hand andra tangentbord och se om du kan modda det (Eller detta ) !

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Väldigt fint bord. Ställer samma fråga som på reddit: Hur svårt var det att bygga den? Funderar att bygga en till min Surface.

Visa signatur

Dator: Corsair 250d, i5 4670k, ASUS GeForce GTX 760, 8 GB Corsair RAM.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kasmie:

Väldigt fint bord. Ställer samma fråga som på reddit: Hur svårt var det att bygga den? Funderar att bygga en till min Surface.

Inte svårt alls om man följer guiderna och har lite erfarenhet av elektronik. Kolla igenom kommentarnerna på reddit så har jag länkat guider och sådant

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Blev riktigt bra! Har funderat på ett planck ett par månader nu, blir nog ett efter löning.

Btw. är det en pro micro du kör som kontroller?

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beltet:

Blev riktigt bra! Har funderat på ett planck ett par månader nu, blir nog ett efter löning.

Btw. är det en pro micro du kör som kontroller?

Det är en teensy 2.0 men jag har för mig att pro micro kör Atmega32U med så det ska fungera, förutom att teensy och koden som finns tillgänglig är C.

Visa signatur