The Pirate Bays krypterade meddelande avslöjar planen på comeback

Permalänk
Medlem

Visst har lagliga alternativ kommit, samtidigt så har dessa i många fall tveksamt utbud.

Permalänk
Skrivet av ThomasLidstrom:

Den olagliga nedladdningens verkliga hot är användarorienterade alternativ till mediakonsumtion.
Netflix, Spotify är steg i den riktningen. Jag är säker på att man kan se att nedladdningen minskat och att dessa ökat.
Tyvärr lever de stora mediaaktörerna kvar i en förlegad tidsålder.
Så länge de gör det kommer det att finnas omfattande piratkopiering.

Vad vi behöver är flera stömmningstjänster!

Sedan tror jag att storfilms-"genren" är utdöende.
3D, HFR i all ära, jag tror att skaran som följer serier har ökat exponentiellt under de senaste åren.
På bekostnad av att färre går till bio.
Tror inte att Hollywood finns kvar om 10-20 år.
Inte med den nuvarade strategien eller attityden till sina kunder.

Ta det lugnt i trosorna, vem tror du producerar alla serier? Hollywood kommer överleva bra mycket längre, att spela in filmer och serier blir dyrare för var år som går.
Sen verkar det ju inte gå sådär överdrivet dåligt... http://www.the-numbers.com/movie/budgets/

Permalänk
Skäggig legend

TPB eller liknande sidor tycker jag måste finnas, inte för att man ska vara olaglig men att systemet i huvudet på människorna ska inse att dagens (speciellt) filmindustri och musikindustri är efter med dagens teknik och levnadsstandard. Jag har i ärlighetens namn inte laddat ned något på ett år eller två, filmer dock… det är en annan femma, just för att filmer är en annan typ av ekonomiskvinst för industrin. De försöker och tjänar faktiskt fortfarande ofattbara pengar - men inte lika mycket som förut. Jag ser att jag kan betala 300:-/m för att få de SENASTE filmerna men kanske bara se en ny release per månad och resten hur mycket jag vill. Det skulle jag gilla.

Visa signatur

Tråden om Skägg!
My cave...
Ryzen 5 3600@4,3Ghz - 16GB CL16 - RTX 3070 - Kingston Fury M.2 2TB
🎧Schiit Hel + DT-770 PRO - NAD C316 - B&W 685 - LG 65" OLED B6
 Watch Series 5 4G - Macbook Pro 13" 2015 - iPhone 11 PRO 256GB 

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Den olagliga nedladdningens verkliga hot är användarorienterade alternativ till mediakonsumtion.
Netflix, Spotify är steg i den riktningen. Jag är säker på att man kan se att nedladdningen minskat och att dessa ökat.
Tyvärr lever de stora mediaaktörerna kvar i en förlegad tidsålder.
Så länge de gör det kommer det att finnas omfattande piratkopiering.

Vad vi behöver är flera stömmningstjänster!

Nej vi behöver nedladdningstjänster för Film. Streaming kanske duger för att slappa och TV-serier, men knappast för en bra hembio upplevelse på 4K skärmen. Kvaliteten är helt enkelt för dålig, och bandbreddern för liten.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Sedan tror jag att storfilms-"genren" är utdöende.
3D, HFR i all ära, jag tror att skaran som följer serier har ökat exponentiellt under de senaste åren.
På bekostnad av att färre går till bio.

Stämmer att lite färre går på bio. De senaste 10 åren har antalet biografbesök i Sverige minskat från 16.6 miljoner till 13.7, en minskning med ca 17% ( källa: http://www.sfi.se/sv/statistik/ )

Dock tror jag mycket fler ser film på hembio idag pga att det finns mycket större plattare TV apparater och mycket billigare högupplösta projektorer.

Här hålls vi tillbaka av att enda sättet att se film i hög kvalitet är att vänta minst 3 månader efter bio premiären på att köpa en plastskiva. Med en bra nedladdningstjänst och global release till alla tjänster skulle hembio kunna bli hur stort som helst.

Skrivet av ThomasLidstrom:

Tror inte att Hollywood finns kvar om 10-20 år.
Inte med den nuvarade strategien eller attityden till sina kunder.

Tror du inte det produceras TV-serier i Hollywood eller att Hollywood stjärnor deltar i framgångsrika TV-Serier?

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Vad vi behöver är flera stömmningstjänster!

Gud nej!

Vi har redan dussintals!

Vi behöver färre men mer allomfattande!

Om jag ska betala lagligt för det utbud som exempelvis TPB ger så måste jag betala 99 kronor i månaden till 15 olika streamingtjänster.
Ge mig en tjänst som kostar 300 kronor i månaden istället för film och serier.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Pie-or-paj:

Vadå? De undersökningar som har gjorts visar att artisten tjänar på fildelning. De som förlorar på det är skivbolagen. Men precis som isbärare blev arbetslösa när kylen kom, eller sadelmakare när bilen kom borde distribuerare av plastskivor ha blivit arbetslösa när internet kom.
Vi kan inte hålla liv i gamla yrken som inte längre tjänar någon funktion bara för att det blir lite obekvämt för ett fåtal personer som råkar ha det yrket.

vad är det för havererade liknelser?

aningen mer fungerande skulle vara om köpare av dessa nya kylskåp (isskåp var också kylskåp liksom) helt plötsligt ansåg sig ha rätten att få gratis matvaror i dem som ersättning för sin investering i framtiden.

eller att Hästbolaget AB utkonkurerardes av pirathästarna.com som lånar ut hästar som betar gratis mot att de går omkting med ett reklamtäcke. (det är upp till lånaren att låta dem beta där det är gratis såklart)

när dessa förändringar kom så ersattes de kopplade yrken dessutom av många mer, utveckling. piratebay däremot är bara en parasit som inte tillför nånting i den riktningen utan enbart utarmar befintliga. eller ja, typ 3 arbetstillfällen kan jag tänka mig det bidragit till.

Skrivet av Ice Frontier:

Mediabranchen är död med eller utan TPB. Vem fan betalar 200 spänn för en film eller cd som man ser en gång och/eller som har en eller två bra låtar? Det finns ju så fantastiskt mycket bra, gratis underhållning. Dessutom.. Online spel F2P..

Det finns ofantligt mycket gratis eller nästan gratis underhållning på nätet. Mer än nog för att gemene man sällan ska behöva betala löjliga pengar för massproducerad hollywoodskit.

Game Over

den där skiten som alltid har fyllt ungefär 100% av Piratebays topplista?

Skrivet av biorrith:

För att det handlar inte om att vi vill slippa betala för spel och filmer. Det är en principsak!
Torrents i sig är inte olagliga, eller en torrentsida för den delen. En torrent är ju bara en tracker för datan man vill dela med andra. Det kan lika gärna vara freeware.

då kunde man ju visa sig principfast och enbart tillåta freeware då tycker man rimligen med den ingången.

men det tycker man inte, för den egentliga principen är ju som bekant att allt ska vara freeware.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Ixos:

Nej vi behöver nedladdningstjänster för Film. Streaming kanske duger för att slappa och TV-serier, men knappast för en bra hembio upplevelse på 4K skärmen. Kvaliteten är helt enkelt för dålig, och bandbreddern för liten.

Stämmer att lite färre går på bio. De senaste 10 åren har antalet biografbesök i Sverige minskat från 16.6 miljoner till 13.7, en minskning med ca 17% ( källa: http://www.sfi.se/sv/statistik/ )

Dock tror jag mycket fler ser film på hembio idag pga att det finns mycket större plattare TV apparater och mycket billigare högupplösta projektorer.

Här hålls vi tillbaka av att enda sättet att se film i hög kvalitet är att vänta minst 3 månader efter bio premiären på att köpa en plastskiva. Med en bra nedladdningstjänst och global release till alla tjänster skulle hembio kunna bli hur stort som helst.

Tror du inte det produceras TV-serier i Hollywood eller att Hollywood stjärnor deltar i framgångsrika TV-Serier?

Det kanske stämmer att färre går på bio de senaste 10 åren och att det ha minskat med ca 17%. Men det känns som om de täcker över de där 17% genom att de har höjt priserna på att gå på bio betydligt mycket mer än vad det var för 10 år sen ? Eller så kanske jag är helt ute och cyklar, men det känns så i alla fall :). Kostade la runt 85-90kr att gå på bio, nu ligger det på 110-115 kr och 3d brukar ligga på 130-145 kr. Det jag ville komma fram till är att de kanske inte går så mycket minus som vi tror.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuninho:

Det kanske stämmer att färre går på bio de senaste 10 åren och att det ha minskat med ca 17%. Men det känns som om de täcker över de där 17% genom att de har höjt priserna på att gå på bio betydligt mycket mer än vad det var för 10 år sen ? Eller så kanske jag är helt ute och cyklar, men det känns så i alla fall :). Kostade la runt 85-90kr att gå på bio, nu ligger det på 110-115 kr och 3d brukar ligga på 130-145 kr. Det jag ville komma fram till är att de kanske inte går så mycket minus som vi tror.

Hobbit 3D HFR BBQ IRL: 155 SEK + 15spänn för plastbiten som vänder bilderna rätt.
Har för mig att en biljett kostade runt 50-60spänn när jag var liten, så nära på tredubbla priset på 20år.
Jämför med mjölken som blivit typ en krona dyrare...

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

vad är det för havererade liknelser?

aningen mer fungerande skulle vara om köpare av dessa nya kylskåp (isskåp var också kylskåp liksom) helt plötsligt ansåg sig ha rätten att få gratis matvaror i dem som ersättning för sin investering i framtiden.

eller att Hästbolaget AB utkonkurerardes av pirathästarna.com som lånar ut hästar som betar gratis mot att de går omkting med ett reklamtäcke. (det är upp till lånaren att låta dem beta där det är gratis såklart)

när dessa förändringar kom så ersattes de kopplade yrken dessutom av många mer, utveckling. piratebay däremot är bara en parasit som inte tillför nånting i den riktningen utan enbart utarmar befintliga. eller ja, typ 3 arbetstillfällen kan jag tänka mig det bidragit till.

den där skiten som alltid har fyllt ungefär 100% av Piratebays topplista?

då kunde man ju visa sig principfast och enbart tillåta freeware då tycker man rimligen med den ingången.

men det tycker man inte, för den egentliga principen är ju som bekant att allt ska vara freeware.

Svårt detta vilka som förlorar eller drar in dollar. Själv så är jag en sådan herre som gärna går på Bio för den sociala biten m.m

Michael Lombardo, programchef på HBO sa redan 2013 så här:

Jag borde förmodligen inte säga detta, men det är en sorts komplimang. Efterfrågan finns där. Och jag tror definitivt inte att det påverkat dvd-försäljningen negativt. Illegal fildelning är något som kommer av att ha en succéserie på en betalkanal.

Även föregående säsong var otroligt populär bland fildelare och säsongsfinalen har enligt uppskattningar laddats hem 4,3 miljoner gånger världen över. Samtidigt har försäljningen av dvd-boxar med serien slagit rekord.

Källa: http://www.metro.se/nyheter/game-of-thrones-mest-fildelad-hbo...

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

I`ll be back.

Visa signatur

FD define r4 vitt// ASUS ROG Strix B550-F Gaming (Wi-Fi) II + Corsair 32GB (2x16GB) DDR4 3600MHz CL16 Vengeance RGB RT Svart// Ryzen 7 5700X 3.4 GHz + Corsair iCUE H100i RGB PRO XT// Sapphire RX5600XT Pulse// AOC 27G2UG4 IPS 144Hz// Win11 på wd_black sn850x 1tb// Corsair RM750x// MATTA: SWECLOCKERS 90cm// Corsair Dark Core RGB PRO Wireless // Google pixel 8 Pro// HyperX Cloud II

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cuninho:

Det kanske stämmer att färre går på bio de senaste 10 åren och att det ha minskat med ca 17%. Men det känns som om de täcker över de där 17% genom att de har höjt priserna på att gå på bio betydligt mycket mer än vad det var för 10 år sen ? Eller så kanske jag är helt ute och cyklar, men det känns så i alla fall :). Kostade la runt 85-90kr att gå på bio, nu ligger det på 110-115 kr och 3d brukar ligga på 130-145 kr. Det jag ville komma fram till är att de kanske inte går så mycket minus som vi tror.

utvecklingen sen 2005 är 11,79%. alltså är 90 kr då en jämn hundring idag ungefär.

så ökningen motsvaras inte helt av detta nej. men det är som bekant också vanligen så att om färre betalar så är det de som gör det som får betala extra.

sen är jag osäker på exalt hur skattesatsen för bio varierat under åren. det bör vara den näst mest kännbara påverkan för verksamheten.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Kilroy:

Gud nej!

Vi har redan dussintals!

Vi behöver färre men mer allomfattande!

Om jag ska betala lagligt för det utbud som exempelvis TPB ger så måste jag betala 99 kronor i månaden till 15 olika streamingtjänster.
Ge mig en tjänst som kostar 300 kronor i månaden istället för film och serier.

WORD!

Visa signatur

Prylgalen
Karpen Medlem

Permalänk
Medlem

politik ursäktad, det intressantaste för tråden kanske är "wearetpb"?

låter som en distribuerad plattform för mobiler. att gå från att ha siter på servrar på konstiga ställen till att istället ha gående servrar skulle ju onekligen krångla till tillslag en aning..

Skrivet av henkiii:

Hobbit 3D HFR BBQ IRL: 155 SEK + 15spänn för plastbiten som vänder bilderna rätt.
Har för mig att en biljett kostade runt 50-60spänn när jag var liten, så nära på tredubbla priset på 20år.
Jämför med mjölken som blivit typ en krona dyrare...

bio kostade inte 50kr för 20 år sen. möjligen nån folkets hus-bio långt ute i några småorter.

snarare runt 80kr. men nån 3D-visning var det ju inte tal om alls utanför storstäderna då.

Skrivet av blackis:

Svårt detta vilka som förlorar eller drar in dollar. Själv så är jag en sådan herre som gärna går på Bio för den sociala biten m.m

Michael Lombardo, programchef på HBO sa redan 2013 så här:

Jag borde förmodligen inte säga detta, men det är en sorts komplimang. Efterfrågan finns där. Och jag tror definitivt inte att det påverkat dvd-försäljningen negativt. Illegal fildelning är något som kommer av att ha en succéserie på en betalkanal.

Även föregående säsong var otroligt populär bland fildelare och säsongsfinalen har enligt uppskattningar laddats hem 4,3 miljoner gånger världen över. Samtidigt har försäljningen av dvd-boxar med serien slagit rekord.

Källa: http://www.metro.se/nyheter/game-of-thrones-mest-fildelad-hbo...

HBO är i en lite annan position att säga detta. deras huvudsakliga område (änsålänge) är ju först och främst USA. för det andra är det TV, den huvudsakliga betalningen är alltså redan intecknad. för det tredje, USA igen, deras möjligheter till den omedelbara och omfattande marknadspåverkande sidotittningen motsvaras inte ens i närheten av den i Europa i allmänhet, norra Europa i synnerhet.

att det är just DVD som slagit rekord talar för detta. det lär knappast vara särksilt mycket piratande Europeer som skaffar DVD-boxar när de redan sett HD-inspelniingen från HBO liksom.

han har rätt i att han inte norde sagt det dock. det var nog ett jobbigt sammanträde därpå..

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

HBO är i en lite annan position att säga detta. deras huvudsakliga område (änsålänge) är ju först och främst USA. för det andra är det TV, den huvudsakliga betalningen är alltså redan intecknad. för det tredje, USA igen, deras möjligheter till den omedelbara och omfattande marknadspåverkande sidotittningen motsvaras inte ens i närheten av den i Europa i allmänhet, norra Europa i synnerhet.

att det är just DVD som slagit rekord talar för detta. det lär knappast vara särksilt mycket piratande Europeer som skaffar DVD-boxar när de redan sett HD-inspelniingen från HBO liksom.

han har rätt i att han inte norde sagt det dock. det var nog ett jobbigt sammanträde därpå..

Ja det finns så många sätt att se på detta. Ett sätt är om man ser på vad Jonas Almquist sa 2008 (Musiker):

Jag förlorar också pengar på fildelning, men inte så mycket. Får jag två eller fler spelningar tack vare cd:n, även om försäljningen halverats genom illegal fildelning, så tjänar jag ändå mer pengar än vad jag fått i skivroyalty.

För oss artister och upphovsmän, är inte fildelningen det stora problemet. Det stora problemet för oss, är att våra små skivinkomster i en handvändning kan halveras eller sänkas till 1/3 (dvs till 21 öre per såld cd).

Källa: http://www.aftonbladet.se/debatt/article11583997.ab

Som sagt... det är inte bara bara...

Visa signatur

Intel Core i9-10900K | ASUS ROG Z490 Maximus XII Formula (WI-FI) | ASUS TUF RTX 3090 OC | Asus ROG Swift PG259QNR 360Hz | Corsair Dominator Platinum RGB 32GB / 4000MHz / DDR4 | Samsung 970 EVO Plus SSD 1TB M.2 | Corsair Cooling Hydro H100X / 240mm | Corsair HX1000i | Logitech PRO X Superlight | Fractal Design Meshify S2 | Windows 11 x64 Pro |

Permalänk
Medlem

Your move, Hollywood.

Piratar inte spel eller musik och tittar väldigt sällan på film så som verktyg är TPB mindre intressant. Den viktiga biten är att kampen mot korrupterade politker och förlegade skivbolag och publishers/utgivare fortsätter.

Visa signatur

Nybörjare på Linux? Se hit! #15665841

Permalänk
Medlem
Skrivet av Cooling23:

Av samma anledning som gör att du får svara precis som du gör. Att någon inte säger åt dig vad du skall svara eller tycka oavsett vad det gäller. Yttrandefriheten är en del av de mänskliga rättigheterna som Sverige skrev på redan 1948.

Visa signatur

AMD 2700X, ASUS x470-F GAMING, 32 GB Ballistix 3000Mhz, Gigabyte RTX 3080 Gaming OC, 1 TB M.2 SSD, 14 TB HDD 7200 rpm
Intel i7-4770K, ASUS z87-PRO, 16 GB-1866 RAM, GeForce 970 Strix 8 GB, 128 GB SSD, 5 TB HDD, LG Bluray-burner
Intel i5-4670K, MSI Z87-G43, 8 GB-1866 RAM, GeForce 550 X2 SLi 120 GB SSD, 3 TB LG V30

Permalänk
Medlem
Skrivet av biorrith:

För att det handlar inte om att vi vill slippa betala för spel och filmer. Det är en principsak!
Torrents i sig är inte olagliga, eller en torrentsida för den delen. En torrent är ju bara en tracker för datan man vill dela med andra. Det kan lika gärna vara freeware.

Vadå, vill du inte betala alls? Har du samma princip på mat? Boende? Bil?

Eftersom du har den principen så antar jag att du jobbar gratis också? För om andra ska jobba gratis så du kan få dina spel och filmer gratis så måste ju du göra samma sak. Eller?

Ska allt vara gratis?

Jättekonstig princip. Varför ska just spel och film vara gratis tycker du?

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av car2ns:

Vadå, vill du inte betala alls? Har du samma princip på mat? Boende? Bil?

Eftersom du har den principen så antar jag att du jobbar gratis också? För om andra ska jobba gratis så du kan få dina spel och filmer gratis så måste ju du göra samma sak. Eller?

Ska allt vara gratis?

Jättekonstig princip. Varför ska just spel och film vara gratis tycker du?

Läs vad han skrev igen..

Permalänk
99:e percentilen
Skrivet av car2ns:

Vadå, vill du inte betala alls? Har du samma princip på mat? Boende? Bil?

Eftersom du har den principen så antar jag att du jobbar gratis också? För om andra ska jobba gratis så du kan få dina spel och filmer gratis så måste ju du göra samma sak. Eller?

Ska allt vara gratis?

Jättekonstig princip. Varför ska just spel och film vara gratis tycker du?

"För att det handlar inte om att vi vill slippa betala för spel och filmer."

Visa signatur

Skrivet med hjälp av Better SweClockers

Permalänk
Medlem
Skrivet av Boss302:

Läs vad han skrev igen..

Ja, nu såg jag Missade "inte" ... Skämskudden på. Glöm vad jag skrev ...

Visa signatur

Dator 1: ROG STRIX B560-F | Intel i7-11700K | GeForce RTX 3080 FE | 32GB DDR4-3200 | 2+1TB
Dator 2: Asus P7H55D-M Pro | Intel i5 650 | Onboard GPU | 16GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 3: ASRock E350M1 | AMD E-35 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1333 | 32TB
Dator 4: Asus E45M1-I Deluxe | AMD E-450 | Onboard GPU | 8 GB DDR3-1333 | 16TB
Dator 5: Gigabyte H55N-USB3 | Intel i3 530 | Onboard GPU | 4GB DDR3-1066 | 1TB

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

politik ursäktad, det intressantaste för tråden kanske är "wearetpb"?

låter som en distribuerad plattform för mobiler. att gå från att ha siter på servrar på konstiga ställen till att istället ha gående servrar skulle ju onekligen krångla till tillslag en aning..

bio kostade inte 50kr för 20 år sen. möjligen nån folkets hus-bio långt ute i några småorter.

snarare runt 80kr. men nån 3D-visning var det ju inte tal om alls utanför storstäderna då.

HBO är i en lite annan position att säga detta. deras huvudsakliga område (änsålänge) är ju först och främst USA. för det andra är det TV, den huvudsakliga betalningen är alltså redan intecknad. för det tredje, USA igen, deras möjligheter till den omedelbara och omfattande marknadspåverkande sidotittningen motsvaras inte ens i närheten av den i Europa i allmänhet, norra Europa i synnerhet.

att det är just DVD som slagit rekord talar för detta. det lär knappast vara särksilt mycket piratande Europeer som skaffar DVD-boxar när de redan sett HD-inspelniingen från HBO liksom.

han har rätt i att han inte norde sagt det dock. det var nog ett jobbigt sammanträde därpå..

År 1995 kostade en biobiljett ~62-65:- enligt SCB
År 2008 kostade en biobiljett 81,90:- enligt SCB
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/OV0904_2010A01_BR_...

Dyrare bio

Det har blivit mycket dyrare att gå på bio, i jämförelse med allt annat.

• Fem år. Biljettpriset på biograferna har ökat med 21 procent sedan 2007.
• Mer än annat. Genomsnittet för priserna i Sverige har under samma period stigit med 4 procent.
• 100–125. Standardpriset är i dag 100 kronor på SF. Biljetter till 3 D-filmer är dyrast och kostar minst 125 kronor.

Kollar man sen på SF BIO AB bokslut så ser det ut som om det går ganska bra.
http://www.allabolag.se/5560351651/bokslut

Visa signatur

C64 eller A500

Citera så jag hittar tillbaka.

Permalänk
Avstängd

Det var ju väntat. Kan dom placera sina servrer på en bra plats nu istället så händer inte detta igen.

Permalänk
Medlem
Skrivet av blackis:

Ja det finns så många sätt att se på detta. Ett sätt är om man ser på vad Jonas Almquist sa 2008 (Musiker):

Jag förlorar också pengar på fildelning, men inte så mycket. Får jag två eller fler spelningar tack vare cd:n, även om försäljningen halverats genom illegal fildelning, så tjänar jag ändå mer pengar än vad jag fått i skivroyalty.

För oss artister och upphovsmän, är inte fildelningen det stora problemet. Det stora problemet för oss, är att våra små skivinkomster i en handvändning kan halveras eller sänkas till 1/3 (dvs till 21 öre per såld cd).

Källa: http://www.aftonbladet.se/debatt/article11583997.ab

Som sagt... det är inte bara bara...

visst, det är möjligen inte bara två sidor på myntet utan mer av en tärning.

men med det så måste man ju också se att även detta är en sida på nått av dessa. livespelningar är säkert mer lönsamt för en del artister, det är inte ens ett alternativ för andra.

det gnälls också mycket från alla håll på skivbolagen, men likväl är det än idag det första och största de flesta artister drömmer om trots alla alternativa plattformar man kunde valt. måhända av en gammal romanitiserad bild, eller som ett påtagligt intyg på genombrott. inte vet jag, är inte musiker. men poängen är att de flesta av olika anledningar vill representeras av nån, och då får man ju anta att det är för att man anser, eller antar att detta tillför en funktion, ett värde. saker med värde kostar då i sin tur.

och som jag resonerade tidigare, tjänar skivbolagen mindre (eller förlorar mer, vilket är fallet rent satistiskt) på varje artist så kommer såklart utdelningen att sänkas ytterligare. (oavsett vad man anser är orsaken till denna förlust, eller vinstsänkning)

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem
Skrivet av Drnisse:

År 1995 kostade en biobiljett ~62-65:- enligt SCB
År 2008 kostade en biobiljett 81,90:- enligt SCB
http://www.scb.se/statistik/_publikationer/OV0904_2010A01_BR_...

Dyrare bio

Det har blivit mycket dyrare att gå på bio, i jämförelse med allt annat.

• Fem år. Biljettpriset på biograferna har ökat med 21 procent sedan 2007.
• Mer än annat. Genomsnittet för priserna i Sverige har under samma period stigit med 4 procent.
• 100–125. Standardpriset är i dag 100 kronor på SF. Biljetter till 3 D-filmer är dyrast och kostar minst 125 kronor.

nej inte "allt annat". men ok, inflationsomräknat blir det 1995: 79,96kr 2008: 85,44kr vilket alltså även skulle ha legat i linje med den genomsnittliga ökningen. och i praktiken en prishöjning med 15kr på en likvärdig visning idag alltså. 3D och annat påhitt är kanske mer att jämföras med IMAX och liknande då, så det blir ju lite skevt att jämföra direkt.

men frågorna bakom motiveringen för höjningen kvarstår.

Visa signatur

Operativsystemet som löser nästan alla problem: Mint

Permalänk
Medlem

Tackar, nu måste jag kolla på The Terminator och T2 för 15e gången Fan vad grymma de filmerna är.

Visa signatur

Stationär: AMD Ryzen 7 7800X3D | ASUS ROG Strix B650E-F Gaming WIFI | G.Skill 32GB DDR5 6000MHz CL30 Trident Z5 Neo RGB | Gigabyte 4090 Gaming OC | BeQuiet! Dark Rock 4 Pro | Samsung 980 Pro 1TB M.2 & Intel 660P 1TB M.2 | Corsair RM850x v2 White Series | Phanteks P500A D-RGB | Acer X34GS | Corsair Strafe RGB MX Silent | Razer Deathadder v.2 | Logitech PRO X 7.1
Laptop: AMD Ryzen 7 6800HS | 16GB 4800MHz DDR5 | RTX 3060 140W | 15,6" 144Hz FHD IPS 16:9

Permalänk
Medlem
Skrivet av henkiii:

Hobbit 3D HFR BBQ IRL: 155 SEK + 15spänn för plastbiten som vänder bilderna rätt.
Har för mig att en biljett kostade runt 50-60spänn när jag var liten, så nära på tredubbla priset på 20år.
Jämför med mjölken som blivit typ en krona dyrare...

Kanske säger mer om prisutvecklingen på mjölken som gör att det är svårt att leva som mjölkbonde idag...

I övrigt är det väl inte konstigt att bion är dyrare idag? Dels inflationen (räknas löneökningar för de som jobbar på bion in här?) och att biograferna har ganska mycket bättre ljud och bildsystem, man får ju mer upplevelse nu så att säga.

Skickades från m.sweclockers.com

Permalänk
Medlem
Skrivet av ThomasLidstrom:

Sedan tror jag att storfilms-"genren" är utdöende.
3D, HFR i all ära, jag tror att skaran som följer serier har ökat exponentiellt under de senaste åren.
På bekostnad av att färre går till bio.
Tror inte att Hollywood finns kvar om 10-20 år.
Inte med den nuvarade strategien eller attityden till sina kunder.

Det där har folk sagt sedan tvapparaten kom. Filmer går väldigt bra på bio och jag ser ingen som helst möjlighet att det försvinner om 10 år. De största filmerna drar ju in åtskilligt mer än en miljard dollar och inget tyder på att det börjar gå sämre.

Permalänk
Medlem

Alla som känner sig jätte desperata o verkligen behöver komma åt de filer som finns på TPB, bara så ni vet så finns baytorrent som är nästan samma sak,står att det är en proxy till TPB och alla filer går komma åt..ville bara få det sagt

Permalänk
Medlem
Skrivet av xpanterx:

Varför inte?

(Så trött på inlägg som detta: Varför?/Vad menar du med det? etc etc, tänk lite och leta runt själv istället!)

OnT: Utan TBP skulle utvecklingen av tjänster med streamad musik/film/serier säkert gått betydligt långsammare. Hoppas dock att de inte behövs snart men det är en bit kvar tills dess.

Tro mig jag har suttit i flera minuter och funderat på detta. Annars hade jag inte frågat. Vart är det jag ska leta exakt?

Visa signatur

Chassi: Corsair 4000D CPU: Intel i7 11700K RAM: 32Gb DDR4 Moderkort: ASUS Z590-F
Grafik: RTX 3070 Ti OS: W11 SSD: M.2 1TB snabb som tusan

Permalänk
Medlem
Skrivet av AndreaX:

bio kostade inte 50kr för 20 år sen. möjligen nån folkets hus-bio långt ute i några småorter.

snarare runt 80kr. men nån 3D-visning var det ju inte tal om alls utanför storstäderna då.

Jag betalade inga 80kronor, men då bodde jag ute på landet.
50-55 på den närmsta bion och 60-65 inne i "stan".

3D dök väl upp för några få år sedan?
Inte för att det tillför något, utom ytterligare en prisökning...

Hur som helst finns det ingen vara jag konsumerar som haft samma prisutveckling, inte ens bensinen, och där har man ju ökat på skatten en hel del....