Rädda info på gammal WD hårddisk genom o byta kretskortet/PCB?

Permalänk
Medlem

Rädda info på gammal WD hårddisk genom o byta kretskortet/PCB?

Hej!
Hårddisken i en gammal dator som jag ej använt på länge har visst gått sönder.
Har en exakt likadan WD 2TB HD i andra datorn som fungerar och testade att ta kretskortet från den fungerande till den trasiga och då hittas den av datorn! Men datorn säger att jag måste initiera den och välja MBR/GPT och då gick jag inte vidare....

Har läst att man ska kunna byta kretskort och kunna rädda innehållet på disken, om kretskortet är trasigt på en hd, men man ska väl egentligen även byta biosminnet mellan korten om det ska funka bra.
Vill inte ge mig på att löda på kretskorten och riskera ha sönder det fungerande kortet.

Men kan jag välja att initiera hårddisken och komma åt att rädda innehållet på den trasiga hårddisken med nåt recovery program innan jag slänger den? Antar jag även måste skapa ny partition, innan den blir synlig i windows då sånt sparas väl på hårddiskens biosminne?..

Har ett gäng bilder på när barnen var nyfödda, på den trasiga hårddisken som jag gärna vill ha kvar, så tips om hur jag kommer åt att rädda dom är mkt välkomna!

Men om nu detta funkar, så hur blir det sen när jag byter tillbaka kretskortet till den hårddisken det satt i från början, då har ju infon på kretskortet ändrats.. Kommer jag kunna komma åt den hårddisken som innan eller måste jag initiera den då oxå och kommer jag åt innehållet eller är det risk att det försvinner?
Bäst är väl kanske att köpa en ny hårddisk först och spara allt från den fungerande 2TB hd till nya, innan jag testar byta kretskorten och initiera på nytt...

Nån som testat och vet hur det funkar?
Tack på förhand!

Permalänk
Medlem

En disk som syns i BIOS och Win visar ej upp partitionerna korrekt utan vill initiera har en korrupt MBR (partitionstabell) som troligtvis kan repareras med testdisk (Googla).