Hur fästa dämpmaterial på bitumen?

Permalänk
Medlem

Hur fästa dämpmaterial på bitumen?

Jo, det är som så att jag har klätt min ena dator med dämppapp av bitumen. Det motverkar framförallt resonans i chassit, men nu vill jag även ha något som bryter ljudvågorna från fläktarna. Jag har lite Dämpmaterial till högtalare hemma som jag tycker borde fungera dugligt. Dock så vet jag inte riktigt vad bästa sättet att fästa skumgummi-materialet på bitumenet är.

Har vi några erfarna Sweclockare som kan hjälpa mig?

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem
Skrivet av DarkAlf:

Jo, det är som så att jag har klätt min ena dator med dämppapp av bitumen. Det motverkar framförallt resonans i chassit, men nu vill jag även ha något som bryter ljudvågorna från fläktarna. Jag har lite Dämpmaterial till högtalare hemma som jag tycker borde fungera dugligt. Dock så vet jag inte riktigt vad bästa sättet att fästa skumgummi-materialet på bitumenet är.

Har vi några erfarna Sweclockare som kan hjälpa mig?

Dubbelhäftande tejp?

Permalänk
Skrivet av niclasc:

Dubbelhäftande tejp?

Exakt! dubbelhäftande tejp är mycket bra. (ps är gammal bilstereoräv, testat det i antal olika konfiguraioner, funkar mycket bra.)
Dock finns lite entusiast produkter för ljuddämpning där du kan få båda i ett så att säja, tex. dyl. denna.
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/monteringsmaterial-/dampmaterial-/index.html

Men vad ska du ha en sån extrem ljuddämpning till? Har du monstergrejor i eller? (nyfiken)

Permalänk
Medlem
Skrivet av niclasc:

Dubbelhäftande tejp?

Skrivet av Groggopoulos:

Exakt! dubbelhäftande tejp är mycket bra. (ps är gammal bilstereoräv, testat det i antal olika konfiguraioner, funkar mycket bra.)
Dock finns lite entusiast produkter för ljuddämpning där du kan få båda i ett så att säja, tex. dyl. denna.
http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och-bild-i-bil/monteringsmaterial-/dampmaterial-/index.html

Tack för förslaget om dubbelhäftande tejp! Det låter jättebra. Annars så har jag hört att spraylim också ska vara bra, vad tror ni om det?

Skrivet av Groggopoulos:

Men vad ska du ha en sån extrem ljuddämpning till? Har du monstergrejor i eller? (nyfiken)

Haha nej, inga monstergrejer. Det är en gammal hemmaserver (som alltid står på) som ex-flickvännen eventuellt kan vara vänlig nog att ha hemma hos sig. Det enda problemet är att hon är ganska ljudkänslig och enda platsen i lägenheten som den kan stå på är i sovrummet.

Visa signatur

i7 4770k 4.2 GHz delid | Asus Z97-E | 32GB 2133 MHz 12-13-12-37 1T DDR3 | Radeon 6600 | KC2500 2 TB + 840 EVO 1TB | Corsair AX860 Platinum | Define R4

"Once you go FLAC, you never go back!"

Permalänk
Medlem

Längesen nu, men jag använde också dubbelhäftande tejp, från Biltema preis som bitumen.
http://www.sweclockers.com/galleri/5407-antec-300-ljuddampat

Visa signatur

GTX 260 SC | GTX 280 SLI | GTX 280 Tri SLi | GTX 590 Quad SLi | GTX 980 ti | RTX 2080 Ti Strix OC | RTX 3090 Strix OC | RTX 4090 Strix OC
The Way It's Meant to be Played|NVIDIA

ASUS MAXIMUS Z790 APEX Encore | i9-14900KS (delidded/direct-die) | 2x24GB G.Skill 8000 M-die | Corsair AX1600i | Samsung 990 PRO 4TB | Corsair 7000D Airflow | 15x Corsair ML Pros (8x ML120 Pro, 7x ML140 Pro) | Rads 360+360+420 | LG C3 48" 120Hz

Permalänk
Medlem

Även jag har gjort exakt samma grej, också med dubbelhäftande. Är ju inte direkt mycket vikt som ska hållas uppe, men snåla inte.

Visa signatur

i5 750 @ 3.9 GHz | NH-D14 | P7P55D |GTX 960 | Vulcan 8GB | Seagate 600 480 GB | Newton 650w | P280 | Dell U2515H

Permalänk
Avstängd

Ja, kontaktlim, textilklister, etc, något bra lim som inte äter skumgummi.
Så, ja spraylim bör fungera.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number

Permalänk

Med lim blir det rätt så svårt att få bort allt om man skulle få för sig att ändra något.
Tejp går att dra av

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Kebabrulle

Desktop = AMD A10-6800K, 8GB, AMD R9 290 4GB

Permalänk
Avstängd

Det är sant, bara det att jag personligen tycker att tape är svårt att få snyggt, men den typ av dämpning jag tror att TS tänkt använda är ganska styv så jag tror inte det blir något problem i detta fall.

Finns ju spraylim som inte sitter så hårt och går att lossa relativt enkelt också i färghandeln eller butiker som saluför konstnärsmaterial och liknande.

Vilket man väljer saknar betydelse för funktionen i detta fall.

Tänk bara på att se till att luftväxlingen fungerar som planerat då detta dämpmaterial isolerar ganska bra och kommer att stänga in en hel del värme jämfört mot ett oisolerat chassi.

Visa signatur

Daisy, Daisy...
Three is a magic number
Yes it is, it's a magic number