Permalänk
Medlem

Problem med dator: Skrivbordet borta

Hej.

Jag kom hem från skolan och tänkte panga lite CS, ack så fel jag hade då min dator bestämt sig för att krångla. Jag har formatering i baktanke, men vill hellre hitta en lösning. Jag har spelat in en video på problemet. Samma symptom uppstår i felsäkert läge. Jag har manuellt försökt starta explorer.exe (genom aktivitetshanteraren) utan framgång.

TL;DR för de som inte vill titta på videon: Min dator tar plötsligt mycket lång tid på sig att bli klar med välkommen-skärmen, och när den äntligen är det så har skrivbordet och aktivitetsfältet försvunnit, leaving it useless.

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem
Skrivet av Casper:

Hej.

Jag kom hem från skolan och tänkte panga lite CS, ack så fel jag hade då min dator bestämt sig för att krångla. Jag har formatering i baktanke, men vill hellre hitta en lösning. Jag har spelat in en [URL="https://www.youtube.com/watch?v=43V4YpmjlrU[video[/URL"] på problemet. Samma symptom uppstår i felsäkert läge. Jag har manuellt försökt starta explorer.exe (genom aktivitetshanteraren) utan framgång.

TL;DR för de som inte vill titta på videon: Min dator tar plötsligt mycket lång tid på sig att bli klar med välkommen-skärmen, och när den äntligen är det så har skrivbordet och aktivitetsfältet försvunnit, leaving it useless.

Fix till länk: Video

Det jag kan tänka mig är att någon fil som har med Windows (Explorer.exe) att göra har blivit korrupt och därför kan det inte startas, skulle vilja påstå att en ny installation av Windows skulle vara lättaste sättet att gå till väga.

Visa signatur

PSU: Cooler Master V850 SFX Case: Lian Li O11 Mini
GPU:
RTX 4090 TUF OC CPU: Ryzen 5950x RAM: G.Skill 32GB Trident Z Neo Motherboard: Asus ROG Strix X570-i
Onkyo TX-RZ820 | Advance Paris X-A160 EVO | Dynavoice DF-8

Permalänk
Medlem
Skrivet av 13ers3rk:

Fix till länk: Video

Det jag kan tänka mig är att någon fil som har med Windows (Explorer.exe) att göra har blivit korrupt och därför kan det inte startas, skulle vilja påstå att en ny installation av Windows skulle vara lättaste sättet att gå till väga.

Whoops, en hakparentes blev åt fel håll.

Finns det fix till detta på windowsskivan? Någon reparationsfunktion? Eller är det återställning som gäller?

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler

Permalänk
Medlem

Sätt in Windows skivan. Boota från den, Välj Repair. Hoppas det löser problemet

Permalänk
Medlem
Skrivet av Tirzah:

Sätt in Windows skivan. Boota från den, Välj Repair. Hoppas det löser problemet

Det löste problemet, mot att systemet återställdes. RIP.
Ah well, fick igång datorn ändå. Tack!

Visa signatur

R5 5600X | RTX 3060 Ti | 3DMark
O2 + ODAC | DT 1990 Pro | ModMic Wireless
XB273U GX | S2417DG | 55CX
G Pro X Superlight | VA88M MX Red Silent | pfSense + Mullvad VPN | Mobiler