[Språkpolis efterlyses] Ang. ordet rasism & rasist.

Permalänk
Medlem
Skrivet av lolight:

Intressant, berätta mer om varför det är så?

Jag skrev ut "varför" i stycket du citerade, men visst vi tar det igen: De är utvandringsländer.

Skrivet av lolight:

Märkligt hur du kan vara van vid mig, då jag visserligen varit reggad länge. Men i princip aldrig skrivit något alls här på forumet. Nej, det är bara BS du kommer med.

Nu kanske du söker ett metafysiskt svar, det kan jag inte ge dig Lolight men däremot kan jag påpeka att vi har haft våra meningsutbyten och du är liksom alla människor som avslöjar sig med långa texter: greppbar.

Skrivet av lolight:

Det är inte svårare än så att, man kan titta på hur stor invandringen var förr och vad den är nu.

Nej den gubben går inte heller, Invandringen var i samma nivå i början av -80 talet samt under kriget i forna Jugoslavien.

Skrivet av lolight:

Förtal och lögn. Det ska man inte behöva tåla. Ja, jag är kristen, och jag gillar inte angrepp på oss troende. Det är bara fult och strider troligen mot de lagar vi har nu. För att inte tala om vad otrevligt det blir på forumet. Religion kommer att öka i betydelse nu och i framtiden, att de svenska ateisterna ska få smutskasta oss religiösa ser jag som inte rimligt. Ang. det du kalla pseudovetenskap, så ja, Jag spekulerar om spöken osv som alla andra. Det är också fula angrepp om forumet inte kan tillåta oss prata och spekulera om det. Åter igen begränsar du taket här på forumet, med att vara åsiktspolis och bestämma vad som får skrivas om. Samt dra upp det i alla sammanhang. Att åsiktsregistrera människor och förfölja dem borde moderatorerna förbjuda. Om inte så kommer jag bara skapa ett nytt konto och avsluta detta kontot, för att slippa det ofoget.

Nej då Lolight, jag har aldrig attackerat din kristna tro, i den mån den är kristen åtminstone. Vad jag har angripit är de resonemang du tidigare har lagt fram, resonemang såsom att kulturen är genetiskt betingad och nu senast att du skulle komma någon vart med "whataboutism". Om du verkligen finner att jag begränsar taket här så är det för att jag bemöter det du säger, du hade kanske helst stått oemotsagd men då hade min röst uteblivet. I din iver att bevara yttrandefrihet så närmar du dig liksom alla andra som resonerar på ditt sätt den absoluta censuren.

Det ska också nämnas att jag aldrig har sagt att du inte får tycka något, jag har konsekvent förklarat varför dina teosofistiska irrläror inte bara är oförenliga med samhället i vilket vi lever utan även andra av dina åsikter.

Om vi återgår till ditt resonemang om rasblandning så hävdar du att ett motstånd mot blandning av raser (som inte finns) kan ske på objektiv grund, givetvis är det fullkomligt omöjligt även om det fanns objektivt kvantifierbara skillnader så är viljan till bevarandet av dessa en subjektiv konstruktion.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Förtal och lögn. Det ska man inte behöva tåla. Ja, jag är kristen, och jag gillar inte angrepp på oss troende.

Undrar hur många kristna som håller med dig... Det brukar liksom inte ankomma på dem att tro på spöken och UFOn. Fint att du försöker spela kortet "hoppa på oss troende" ungefär som att tro är en ursäkt för att komma med dumheter när inget annat kan ursäkta. Du får ha vilken tro du vill (och kalla den för vad du vill, oavsett vad andra skulle kalla den), men det är inget frikort på något sätt.

Skrivet av lolight:

Det är bara fult och strider troligen mot de lagar vi har nu. För att inte tala om vad otrevligt det blir på forumet. Religion kommer att öka i betydelse nu och i framtiden, att de svenska ateisterna ska få smutskasta oss religiösa ser jag som inte rimligt. Ang. det du kalla pseudovetenskap, så ja, Jag spekulerar om spöken osv som alla andra. Det är också fula angrepp om forumet inte kan tillåta oss prata och spekulera om det. Åter igen begränsar du taket här på forumet, med att vara åsiktspolis och bestämma vad som får skrivas om. Samt dra upp det i alla sammanhang. Att åsiktsregistrera människor och förfölja dem borde moderatorerna förbjuda. Om inte så kommer jag bara skapa ett nytt konto och avsluta detta kontot, för att slippa det ofoget.

Offer-kortet. Gäsp. (Det är inte ett skvatt synd om dig. Det är mer synd om de som måste läsa ditt skräp du postar.)

Visa signatur

http://www.theatlantic.com/national/archive/2012/05/how-the-p...
"If there's a simple lesson in all of this, it's that hoaxes tend to thrive in communities which exhibit high levels of trust. But on the Internet, where identities are malleable and uncertain, we all might be well advised to err on the side of skepticism."

Permalänk
Avstängd
Skrivet av lolight:

Jag skulle hävda att _extremt få människor också är det i praktiken. Även om du räknar i den som tänker och tycker saker men inte avslöjar det. (Tja, frågan är om ens Nazisterna var det. Det är ett gränsfall.)

Det beror förstås på hur man definierar en rasist. Är det en som har rasistiska åsikter, en som uttalar sina rasistiska åsikter eller krävs det att man faktiskt tror att vissa raser (hur man nu definierar raser för människorasen) är bättre eller sämre än andra? Man skulle kunna definiera det som en som drar slutsatser om andra baserat på deras ras men det kan vara att gå för långt. Alla drar förhastade slutsatser om människor man träffar baserat på deras utseende och det är helt normalt. Anser man att vissa personer är sämre endast baserat på deras ras eller etnicitet så är det rätt klart rasistiskt dock, och under den definitionen så är det inte extremt få människor som är rasister. Om du ska anställa någon och du får två likvärdiga ansökningar där den ena heter typ Johan Svensson och den andra typ Abdullah Fatahe eller så, och du bara kallar Johan på intervju så är det rasism. Samma sak om du tolkar ansökningarna olika så att den med svenskt namn verkar bättre för att du drar förhastade slutsatser om en person med ett utländskt namn. Men det behöver förstås inte vara alls så uppenbart för att det ska vara rasism, du kanske kallar båda på intervju exempelvis men automatiskt tolkar den utländska personens uttalanden och svar på frågor som mer negativa än den svenskas. Det är rasism. Det spelar ingen roll om det inte är medvetet eller så, rasism är det i alla fall (och i detta fall diskriminering men det är förstås en annan fråga). Du kanske kan motivera det för dig själv på andra sätt, "Abdullah hade nog inte passat in här då alla andra är vanliga..." men det betyder ju att du, enkom baserat på personens namn och i förlängningen dess etnicitet, drar negativa slutsatser om personen och det är ju precis vad rasism är.

Citat:

Men det är inte så folk tänker eller använder ordet. Om vi tar exempel som att någon tycker att raser inte ska blandas, då är det inte rasism enligt SAOL. För ren rasism säger att det är "..ställning i samhället". Dvs rent praktisk skulle man då säga att "tja, den där personen, den skickar vi ut först att möta Fienden" eller så.

Men den person som tycker att det inte ska rasblandas, den kan ju tycka att alla är lika mycket värda, bara att det inte ska ske en blandning.

Precis. Men sannolikt ligger det förstås någon form av rasism i botten för denna person. Det finns liksom inga hållbara argument mot blandning av etniciteter som inte bottnar i rasism eller xenofobi om man föredrar det begreppet.

Citat:

Sedan går det fort utför med betydelsen. Så att ordet kan betyda nästan allting, när du har avvikande åsikt.
Eller vill förhindra något. Men ord blir vad folk gör dem till. De är i ständig förändring.
Det är dock lite synd att det har blivit så brett ord. Det är obra.

Tja det kan man ju tycka. Jag önskar också att vi hade ett bättre begrepp men nu har vi inte det och rasism fungerar ganska bra även om man exempelvis pratar om xenofobi i allmänhet. Hade begreppet förändrats så långt att exempelvis kvinnoförakt eller så hade innefattats i rasism så hade det förstås skapat otydlighet, men där är vi verkligen inte.

Skrivet av lolight:

Det är en extremt märklig åsikt du framför här. SD har nu runt 19% i mätningar.

Det där stämmer inte riktigt. SDs stöd varierar beroende på hur frågan ställs och vem man frågar. I de senaste undersökningarna (till exempel demoskop) har de hamnat runt 15-16%. Och det motsäger inte min återupprepning av statistiken som visar på att de allra flesta aldrig skulle kunna tänka sig att rösta på SD. 19% är mycket för ett parti av denna typ i Sverige men det är långt ifrån en majoritet liksom.

Citat:

Men! Om vi ser till den fråga som får dig att skriva det du har skrivit här, det som du tycker är extremt. Den om invandring. Ja, där säger mätningar i Sverige, att runt 50% anser att den politik som SD vill föra kring invandring är "den bästa", eller "mycket bra" eller "bra". (Du får leta efter dessa undersökningar själv)

Du har inte belägg för det där heller och det beror också väldigt mycket på hur frågan är ställd och så (och det kan jag inte kolla upp eftersom du inte redovisar någon källa). Alla större undersökningar visar att rasismen eller främlingsfientligheten i samhället går neråt på både kort och lång sikt.

Citat:

Sedan kan vi titta större. På norden, hur har övriga norden, Finland, det med invandringen? Där tycker hela landet som SD.
Eller kolla på andra länder som Japan, Kina osv. Eller du kan kolla på vad Sossarna hade för invandringspolitik förr.
Samma sak. Dvs det som är nytt, extremt osv. Är den nya politiken med massinvandring. Normen för andra länder är annars stängda gränser.

Igen har du helt fel. Inga av våra grannländer tycker som SD hela länderna. Motsvarande partier i flera av dessa länder ligger ungefär där SD ligger också, till exempel Framstegspartiet i Norge som toppade på runt 22% men nu ligger runt 16. Dansk folkeparti ligger visserligen lite över (typ 25%) men de är heller inte riktigt jämförbara med SD på flera sätt.

Skrivet av Larsioni:

I dagens samhällsdebatt och media så kretsar allt kring "jämnställd" vagina, penis har inte något utrymme längre, det ses som någonting fult och destruktivt. Helst skall penis också bete sig som vagina för att bli accepterad. Det som är manligt har hamnat helt I skymmundan (det har faktistk det som är kvinnligt också, mer om det senare) så länge det inte har en negativ klang för då lyfts det snabbt fram för att talas både vitt och brett om.

Vad var fel I ovanstående beskrivning?

Det mesta. Din förmåga att använda könsorganen istället för könen tyder på en fixering vid könsdelarna. Du verkar också tro att manlighet (eller penis för att använda din term) är samma sak som machismo eller liknande. Media är fortfarande extremt fokuserat på män på alla sätt även om instanserna av uppenbar sexism och liknande har gått nedåt med resten av samhällets utveckling mot mer jämställdhet. Fortfarande ägs och skapas media främst av män och för män.

Citat:

Ja men självklart, det är hon som har redskapen för det. Vems naturliga roll skulle det annars vara? Vem skulle tex amma barnet om inte mamman? Min fru ammar vår tre åriga dotter, det är hennes uppgift , det faller på henne inte på mig. Min uppgift, är att se till att hon kan göra det genom att svara för hennes, samt mina två döttrars, försörjning, välbefinnande samt säkerhet. Det är min roll. Det faller på mig som man. Vem annars skulle fylla den rollen? Och om någon annan skulle fylla den rollen, vad skulle då min roll som man vara?Eller anser du att din roll som man idag skulle vara den av kvinnan I förhållandet? Att du skall vara hemma “mamma” medan hon skall vara "mannen" som försörjer dig?

Du har rätt i att endast kvinnan kan amma barnet och att hon därför passar bättre för att ta hand om barnet den första tiden. Tekniska hjälpmedel, högre hygien och liknande har gjort detta mindre betydelsefullt förstås, men visst har du en poäng. Samtidigt så behöver inte barn amma just nu alla tider på dygnet mer än de första månaderna och således finns det ingen anledning för mannen att inte ta hand om barnen efter dess. (Implikationerna av att amma en treåring kan vi lämna därhän.) Att du (/ni) anser att det är kvinnans uppgift att ta hand om barnet betyder dock inte att alla tycker det eller att det skulle vara en allmängiltig sanning eller för den delen mer naturligt.

Att du anser att din roll som man är att ansvara för försörjning välbefinnande och säkerhet tyder också på en väldigt förlegad bild av vad som är manligt. Din fru är lika kompetent som du i att försörja familjen exempelvis (om inte hennes kvinnolön sätter stopp för det förstås). Välbefinnande kan betyda väldigt många vitt skilda saker men det är ju sannolikt att dina barn hade mått bättre på de flesta plan av att ha en pappa som är hemma mer snarare än en som är fokuserad på föregående punkt om det nu inte är så att ni lever på gränsen till fattigdom eller så (och även då är det rätt så sannolikt). Säkerhetsaspekten är bara dum. Vilken säkerhet ger du din familj när du sitter på jobbet liksom? Hade inte din familj varit säkrare av att ha en stor, stark man hemma så att han kan försvara mot attacker från kriminella, invandrare eller vargar (eller vad du nu känner att du vill ha säkerhet mot)?

Citat:

Vi män tycker om att ta hand om våra kvinnor, du är en man, eller hur? Har du skapat barn tillsammans med din flickvän eller fru? Om så, vem ammar ditt/ dina barn? Vem tar hand om dem? Är det betalda främlingar som tar hand om dem? Om så, tycker din flickvän / fru att det är OK att era barn tas om hand av främlingar? Är det I sådana fall något hon har kommit fram till själv eller är det samhället som har både talat om för henne och uppmuntrat henne till att det är det en kvinna förväntas göra idag?

Mycket dumt i detta stycke... I princip alla låter främlingar ta hand om sina barn i vissa situationer. Du kanske personligen känner alla barnmorskor, sköterskor och läkare på den vårdcentral ni tar era barn exempelvis men det gäller inte 99% av befolkningen. Att lämna barnen på dagis eller liknande är en förutsättning för att vårt samhälle ska fungera, halva arbetsstyrkan kan inte sitta hemma och ta hand om barnen i åratal liksom. En del kvinnor vill förstås göra det ändå, och det får de också idag, får viss betalning och så, men samtidigt så innebär ju det att man sätter sig själv i kvinnofällan och aldrig kommer ikapp sin man eller sina manliga kollegor liksom.

Och jag kanske också vill vara hemma med mina barn, hur ska det bli då? Ska vi båda vara hemma och inte tjäna några pengar alls eller är det bara kvinnans uppgift när mannen vill att det ska vara det? Vi män tycker enligt dig om att ta hand om våra kvinnor, men inte våra barn, eller tolkar jag dig fel nu? För det är ju vad du säger. Kvinnan ska ta hand om barnen och det innefattar att sitta hemma med dem i åratal. Vi män ska inte ta hand om barnen utan ta hand om våra kvinnor och det betyder att vi ska... jobba så mycket som möjligt? Inte sitta hemma och ta hand om kvinnorna i alla fall.

Citat:

Det är snarare som så här att progressiva kvinnor samt feminister ser den naturliga hierarkin och den naturliga ordning som ett hot.

Du ser det som den naturliga ordningen, inte jag. Det är inte naturligt för mig att allt ekonomiskt ansvar läggs på mannen och allt ansvar för hushållet på kvinnan. Progressiva kvinnor och feminister kanske också ser baksidan av dina argument. Om kvinnor ska ta hand om barnen så kan de inte ha samma karriärmöjligheter som en man exempelvis men inte heller samma möjligheter till socialt umgänge eller samma möjligheter till frihet. Och varför? För att kvinnor ammar?

Citat:

Varför?

Därför att de I grund och botten hatar inte bara män utan också sitt eget kön! Detta tar sig helt banala uttryck som tex "kön är en social konstruktion". Skitsnack. Men de vill desperat att det skall vara så, därför att det ger dom (tror dom) en möjlighet att socialt kunna ändra på de roller som har formats och byggts utefter hur den naturliga hierrakin och biolgoiska skillnaderna mellan män och kvinnor ser ut. Förövrigt, det som har gjort oss så framgångsrika.

Det är inte de biologiska skillnaderna som har format vår bild av manligt och kvinnligt utan att ena sidan har haft all makt och andra sidan ingen makt.

Citat:

De ljuger för sig själva.

Du svamlar bara.

Citat:

Om en kvinna inte vill ha barn så är det hennes beslut, men som det ser ut idag så ser media och politiker ner på kvinnor som vill vara hemma mammor, de ser ner på kvinnor som vill ta sitt ansvar för sina barn. Du ser kanske på din fickvän / fru som en separat enhet? Det gör inte jag, vi är EN enhet ETT hushåll. Att jag tjänar mer pengar och ansvarar för hennes och mina döttrars försörjning och säkerhet är inget problem, det är inget som hon ser som ett hot eller som att hon blir förtryckt.

Men du argumenterar helt efter hur du ser på världen. Samhället ser inte ner på kvinnor som vill ta sitt ansvar för sina barn och mer därtill, däremot ser vissa delar av samhället ner på kvinnor som stannar hemma med sina barn i åratal. Det är dock inte alls samma sak. Min eventuella fru är en individ med egna tankar och vi tillsammans (med eventuella barn) utgör en familj och ett hushåll. Det finns ingen motsättning där hur mycket du än vill få det till det.

Självklart ser inte din fru det faktum att du tjänar mer pengar som ett hot eller som förtryck, det är inte det frågan handlar om, utan att det faktum att en man trots enklare och kortare (?) utbildning och enklare arbete tjänar mer än en kvinna. Om din fru är exempelvis en sjuksköterska och tittar på skillnader i utbildnings- och lönenivå för sjuksköterskor kontra elingenjörer så finns det en stor chans att hon ser det systematiska förtrycket som har skapat dessa skillnader (eller inte, jag känner inte henne så jag vet inte hur logisk hon är). Det innebär inte att enskilda ingenjörer förtrycker enskilda sjuksköterskor. Jag påstår inte att du som individ förtrycker kvinnor (även om en del av dina uttalanden tyder på det) men det har inget med diskussionen att göra. Du tar del av fördelarna som denna ojämlikhet har skapat förstås (precis som jag) men du (eller jag) har inte makten att ändra på det hur mycket vi än skulle vilja. Problemet med dig som jag ser det är att du vägrar att se dessa ojämlikheter, eller så anser du inte att de är just ojämlikheter utan naturliga skillnader, och att du därmed inte har något som helst intresse av att ändra på dem.

Tänk ifall din fru hade tjänat mer än dig. Om exempelvis lönerna faktiskt avspeglade arbetsinsats och utbildning istället för att främst ha att göra med det dominerande könet, eller ifall din fru jobbade i ett yrke med högre lön. Hade du då valt att vara hemma med dina barn? Hade du tagit ansvaret som den icke-försörjande föräldern?

Citat:

Det ger henne en frihet att kunna göra det hon naturligt kännde att hon som mamma ville göra, samt det ansvar hon kände att hon hade. Nämligen det att ta hand om våra barn.

Det ansvar du inte kände då eller? Eller ditt ansvar för dina barn kanske artade sig i att jobba mer så att de fick mer saker? I ditt fall kanske det inte hade varit negativt...

Citat:

Generellt = majoriteten. Om någon vill använda undantagen för att på så vis befästa sin åsikt samt bestrida min så står det dem fritt att göra så.

Fast varken du eller jag har förmågan att avgöra vad majoriteten av kvinnor tycker på egen hand. Människor har en kraftig tendens att tro att andra människor tycker som dem, och samtidigt har vi en tendens av att hålla med om påståenden för att undvika konflikt och så, vilket förstås spär på denna effekt ytterligare.

Citat:

Jag sa aldrig att betydelse för fobi hade ändrats. Så jag tar det igen: Ta fobi som ett exempel. Fobi är en form av mental "sjukdom" då den är irrationell. Finns fler exempel men fobi är ganska så vanlig att folk klipper och klistrar lite som dom vill med.

Men igen så kommer du med påhitt som inte stämmer. Fobi är inte en mental sjukdom, den kan vara så allvarlig att den räknas som en sjukdom men det är inget krav. Fobi betyder helt enkelt en omotiverad eller omotiverat stor rädsla för något.

Citat:

Dvs: du tar ett ord och lägger till fobi, ta heterofobi tex (ett “neutralt” exempel) tanken här är att någon som inte gillar heterosexualitet skulle ha en irrationell rädsla för heterosexuella människor. Det finns många saker människor inte gillar och som dom inte tycker om som inte bottnar I fobi. Om jag inte delar en sådan åsikt varför skulle jag då vilja ge intrycket av att den jag inte delar åsikten med skulle lida av en mental “sjukdom”?

Det är ingen sjukdom. Heterofobi är långt ifrån neutralt och extremt ovanligt. Att lägga etiketter på någon annan som de inte ställer upp på är alltid otrevligt. Sen håller jag med om att man använder fobi för saker som inte är fobi precis som man använder sjuk för saker som inte är sjukliga och att det kan vara irriterande, men vem är jag att säga att någon annans upplevelse inte är vad hen säger att den är eller att märka ord liksom. Om någon säger att den har fobi för något så kan det betyda att personen faktiskt har en fobi eller helt enkelt att personen inte gillar saken, det brukar dock vara självklart vad som menas av sammanhanget.

Citat:

Förövrigt. Endast en läkare kan ställa diagnosen. Vem ger dig eller mig eller någon annan som är lekman rätten att diagnostisera andra människor baserat på en åsiktsskillnad som vi kanske inte delar, eller som vi finner osmaklig?

Man behöver ingen diagnos för att ha en fobi och jag har aldrig sagt att man ska lägga på fobi-etiketten på andra.

Citat:

Detta är då ett exempel på hur man går tillväga för att i det här fallet stämpla 'oliktänkande som "mentalt" sjuka individer. Det är därför man klistrar in ordet fobi. Om inte det var tanken bakom det hela så skulle man inte göra det. Det är inte ett förstärknings ord, utan blir då ett påhittat ord där ordet fobi ingår som sedan används i bla argumentationer.

Men det är ett förstärkningsord för rädsla eftersom det betyder just en stark (och omotiverad) rädsla.

Citat:

Jag erkänner tex vare sig heterofobi eller homofobi, jag använder dem aldrig heller. Varför skulle jag göra det? Varför skulle någon göra det överhuvudtaget? Oavsett hur jag känner för dessa ord och beskrivningar och användandet av dem så är de rent definitions-mässigt samt språkligt ute och cyklar.

Ok, det är homofobi du syftar på. Homofobi kan användas där det inte passar ibland men väldigt många har också ett visst mått av homofobi i sig. Jag minns exempelvis när jag var på gayklubb med ett gäng arbetskamrater varav flera var ganska högervridna, typ före detta skinheads och liknande, och det var verkligen en fobi som de gav uttryck för. Inte så att de inte ville gå dit, men i bemärkelsen att de trodde att alla bögar stötte på dem och att all form av kontakt, fysisk eller ej, innebar en invit, att alla lesbiska som bara behövde lite kuk osv.

Citat:

Utvecklar här ytterligare. Ta tex order homofobi. Som det används idag så passar det inte in vare sig definitionsmässigt eller språkligt. Homo = samma. Fobi = irrationell rädsla. Irrationell rädsla + fobi = irrationell rädsla för det som är samma.

Du kanske inte förstår detta men homo i homofobi står inte för endast homo utan för homosexuell. Ungefär som en odontofob inte är rädd för tänder (odont) utan för odontologer (tandläkare).

Citat:

Om du skulle vilja använda ett förstärkningsord så skulle "heterohat" samt "homohat" passa bättre, och för all del vara en betydligt bättre beskrivning. Att sjukdomsförklara folk vars åsikter man kanske inte delar eller finner osmakliga är inte bara ohederligt men penibelt.

Fast hat och fobi behöver inte ha så mycket med varandra att göra egentligen. Man kan vara extremt homofobisk utan att hata homosexuella exempelvis.

Permalänk
Medlem

I dagens samhällsdebatt och media så kretsar allt kring "jämnställd" vagina, penis har inte något utrymme längre, det ses som någonting fult och destruktivt. Helst skall penis också bete sig som vagina för att bli accepterad. Det som är manligt har hamnat helt I skymmundan (det har faktistk det som är kvinnligt också, mer om det senare) så länge det inte har en negativ klang för då lyfts det snabbt fram för att talas både vitt och brett om.

Vad var fel I ovanstående beskrivning?

Skrivet av snajk:

Det mesta....

Vaginalt = kvinnliga perspektivet. Penis = det manliga perspektivet. Du har problem med kontext.

Kan du ge oss exempel på vars det manliga perspektivet ges utrymme i samhällsdebatten idag? Som samhällsdebatten ser ut idag så ligger fokus helt och hållet på det täckta könet. Du påstår motsatsen, kan du ge oss några exempel på motsattsen?

Skrivet av snajk:

Samtidigt så behöver inte barn amma just nu alla tider på dygnet mer än de första månaderna

Det är inte barn som ammar det är mamman som ammar. Barnet bör ammas två tre år, förutsatt att mamman är frisk. Har du någon vetenskaplig studie som bestrider detta?

Skrivet av snajk:

Att du anser att din roll som man är att ansvara för försörjning välbefinnande och säkerhet tyder också på en väldigt förlegad bild av vad som är manligt.

Inte alls. Det ligger dessutom i vår natur. Det har också varit vår uppgift sen år 1. Varför skulle vi inte vilja göra det som faller sig naturligt för oss? Det vi mår bra av? För att samhället nu säger att det är förlegat?

Varför skall män kopiera kvinnor och kvinnor kopiera män?

Skrivet av snajk:

I princip alla låter främlingar ta hand om sina barn i vissa situationer. Du kanske personligen känner alla barnmorskor, sköterskor och läkare på den vårdcentral ni tar era barn exempelvis men det gäller inte 99% av befolkningen.

Det är möjligt att du gör det. Vi har aldrig låtit någon främling ta hand om våra döttrar. Behöver min fru hjälp så tar hon hjälp från människor vi känner, tex far eller morföräldrar. Hon är hemma mamma så hon sköter den biten själv.

Vad avser vårdcentralen så har hon aldrig varit där med våra döttrar. De har ej haft några barnsjukdomar. Om hon skulle behöva ta våra döttrar dit så skulle hon inte lämnat dem själv där, utan varit närvarande det kan jag garantera. Möjligt att du lämnar dina ungar utan tillsyn. Det får stå för dig. Att påstå att 99% av sveriges mödrar skulle göra något sådant som att lämna sina barn utan tillsyn är helt befängt.

Skrivet av snajk:

Vi män tycker enligt dig om att ta hand om våra kvinnor, men inte våra barn

Visst gör vi det.

Om du försörjer din kvinna så att hon kan vara hemma mamma för att ta hand om era barn så tar du hand om dina barn.

Skrivet av snajk:

Hade du då valt att vara hemma med dina barn? Hade du tagit ansvaret som den icke-försörjande föräldern?

Jag hade aldrig satt mig i den sitsen, varför skulle jag göra en kvinna gravid om jag inte har möjjligheten att ta hand om henne samt barnen? Det vore oansvarigt.

Skrivet av snajk:

Människor har en kraftig tendens att tro att andra människor tycker som dem

Det får naturligtvis stå för dig. Med det sagt: Män och kvinnor har en tendens att göra saker som faller sig naturligt, det som de naturligt dras till. Tex att fler kvinnor dras till vården.

Skrivet av snajk:

Tänk ifall din fru hade tjänat mer än dig.

Då hade hon inte varit tillsammans med mig, jag hade inte varit den hon hade velat bilda familj med. Hon hade inte sett mig som attraktiv om jag inte hade haft ordning på mitt liv och inte haft en möjlighet att ta hand om henne. Kvinnor vill ha en vinnare. Inte en förlorare. Det som gjorde att hon blev tillsammans med mig var bla det att hon såg mig som bättre, kvinnor blir tillsammans med oss för att dom ser oss som bättre. Vad bättre är kan vara vilken egenskap som helst, vad hon än ser som bättre är i det här fallet....bättre.

Det är som med dans. Det är mannen som för och kvinnan som följer. Inte för att hon blir tvingad utan för att hon vill.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Då hade hon inte varit tillsammans med mig, jag hade inte varit den hon hade velat bilda familj med. Hon hade inte sett mig som attraktiv om jag inte hade haft ordning på mitt liv och inte haft en möjlighet att ta hand om henne. Kvinnor vill ha en vinnare. Inte en förlorare. Det som gjorde att hon blev tillsammans med mig var bla det att hon såg mig som bättre, kvinnor blir tillsammans med oss för att dom ser oss som bättre. Vad bättre är kan vara vilken egenskap som helst, vad hon än ser som bättre är i det här fallet....bättre.

OH---MY---FUCKING---GOD---!!! 2015? This troll will not see reason.

@snajk och huzzbutt, jag beundrar ert tålamod, men trollet förstår inte och kommer inte att förstå det ni säger.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Genetik samt attraktion tar inte hänsyn till vilket årtal det är.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Genetik samt attraktion tar inte hänsyn till vilket årtal det är.

Inte dumhet heller tycks det som.

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

Inte dumhet heller tycks det som.

Det framgick med ditt tidigare bidrag till den här diskussion.

Istället för att bli emotionell och börja med namn kallandet så försök istället att bemöta det du inte gillar på ett mer konstruktivt sätt.

Permalänk
Medlem

tro inte du kan lura ner mig i ditt träsk...

Permalänk
Medlem
Skrivet av guermantes:

tro inte du kan lura ner mig i ditt träsk...

Då du inte har något att säga och bidra med och heller inte klarar av att uppföra dig som en vuxen man så är det bättre att du avstår helt ifrån att kommentera.

Jag kommer således att hädanefter ignorera även dig. Det är inget personligt.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Då hade hon inte varit tillsammans med mig, jag hade inte varit den hon hade velat bilda familj med. Hon hade inte sett mig som attraktiv om jag inte hade haft ordning på mitt liv och inte haft en möjlighet att ta hand om henne. Kvinnor vill ha en vinnare. Inte en förlorare. Det som gjorde att hon blev tillsammans med mig var bla det att hon såg mig som bättre, kvinnor blir tillsammans med oss för att dom ser oss som bättre. Vad bättre är kan vara vilken egenskap som helst, vad hon än ser som bättre är i det här fallet....bättre.

Det är som med dans. Det är mannen som för och kvinnan som följer. Inte för att hon blir tvingad utan för att hon vill.

Även om du kanske uttrycker dig lite väl kategoriskt (den individuella variationen vad man föredrar är rätt stor) så håller jag med dig i stort här. Män har alltid varit de som ska prestera (jobb, karriär, social status mot andra hannar..) och imponera på kvinnorna medan dessa sitter och väljer ut männen de tycker duger.
Kvinnorna har istället varit de som ska prestera genom att vara vackra och göra sig fina så att män tävlar om dem.
Dessbättre håller dessa gamla könsroller på att luckras upp en hel del. Men de finns fortfarande kvar i väldigt hög grad. Det är fortfarande männen som ska anpassa sig till kvinnorna och kvinnors beteende kritiseras betydligt mer sällan. Kvinnor har dock kvar "uppgiften" att anpassa utseendet för att attrahera män, men att ens påpeka detta anses förolämpande för kvinnor då de inte öppet "får" erkänna att de gör ett dugg för att anpassa sig till någon man.

Apropå könsroller förresten. Jag ser inte heller något problem i att män och kvinnor fattar olika beslut och beter sig på olika sätt och det faller sig naturligt för dem. Staten eller någon klåfingrig politiker ska inte gå in och försöka tvinga eller styra dem att leva som enligt deras mall.
Däremot vill jag att folk kunna gå utanför de typiska valen män och kvinnor gör, utan att bli stigmatiserade eller liknande. Det är det jag menar när jag skriver att jag tycker att det är bra att könsrollerna luckras upp en del. Det finns dock inget som självändamål i att bryta mot könsroller bara därför att.
När folk känner sig fria att att välja att bete sig som kvinnor/män typiskt gjort eller motsatsen, så har vi nått målet i min mening.
Jag tycker att vi har kommit rätt långt där i Sverige.

Visa signatur

Namn : Jesper | Ålder : 45 | In-game namn : iller
Yrke : Matematisk modellerare (finansiell matematik), mjukvaruutvecklare för risksystem.
Utbildning : Doktor i matematik + en del mat-stat, numme och IT-relaterat.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

I dagens samhällsdebatt och media så kretsar allt kring "jämnställd" vagina, penis har inte något utrymme längre, det ses som någonting fult och destruktivt. Helst skall penis också bete sig som vagina för att bli accepterad. Det som är manligt har hamnat helt I skymmundan (det har faktistk det som är kvinnligt också, mer om det senare) så länge det inte har en negativ klang för då lyfts det snabbt fram för att talas både vitt och brett om.

Vad var fel I ovanstående beskrivning?

Vaginalt = kvinnliga perspektivet. Penis = det manliga perspektivet. Du har problem med kontext.

Nej, du har problem med att använda korrekta termer. Du blandar ihop kön, könsroller och könsorgan.

Citat:

Kan du ge oss exempel på vars det manliga perspektivet ges utrymme i samhällsdebatten idag? Som samhällsdebatten ser ut idag så ligger fokus helt och hållet på det täckta könet. Du påstår motsatsen, kan du ge oss några exempel på motsattsen?

Du har inte lagt fram några bevis för din tes som går emot all forskning på området också vill du att jag ska ge dig exempel på den allmänna kända ordningen?

Citat:

Det är inte barn som ammar det är mamman som ammar. Barnet bör ammas två tre år, förutsatt att mamman är frisk. Har du någon vetenskaplig studie som bestrider detta?

Jag säger inte att man inte ska amma barn, bara att barnen efter ett tag inte behöver ammas alla tider på dygnet utan kan äta (mer eller mindre) vanlig mat och amningen blir då mer av en trygghetssak. Då behöver inte kvinnan vara hemma för att amma barnet hela dygnet längre. Eller menar du att din dotter lever enkom på bröstmjölk trots att hon är tre? För det är inte bra någonstans. När man ska sluta med bröstmjölk helt är en kulturell sak och vår kultur säger att 12-18 månader är det normala, i andra kulturer ser det förstås annorlunda ut, men där är de sociala implikationerna av att amma ett stort barn eller av att ha blivit ammad sent mindre också. Det är jättebra att amma ett litet barn men att sluta med amningen är en del av att växa upp, en del av att gå från bebis till barn liksom.

Citat:

Inte alls. Det ligger dessutom i vår natur. Det har också varit vår uppgift sen år 1. Varför skulle vi inte vilja göra det som faller sig naturligt för oss? Det vi mår bra av? För att samhället nu säger att det är förlegat?

För att du eller din dotter inte mår bra av det, hon mår inte bra av att ha en trött och frånvarande pappa som bara tänker på ekonomi (och säkerhet då men det är ju bara fånigt) och du mår inte bra av att ta en mindre roll i din dotters uppväxt än vad du hade gjort om ni delade på ansvaret. Sannolikt mår inte din fru bra av att vara hemma så länge heller men den effekten beror förstås på andra saker också. Det är inte positivt att spendera år med väldigt begränsade sociala kontakter utanför familjen.

Citat:

Varför skall män kopiera kvinnor och kvinnor kopiera män?

Jag har inte sagt något åt det hållet. Bara att din bild av manligt och kvinnligt bygger på någon form av machismo som helt enkelt inte gäller. Dagens manlighet innefattar att ta hand om sin familj tillsammans med övriga vuxna i familjen, inte bara genom finansiellt stöd och genom att bygga murar utan också genom att dela på övriga uppgifter i hushållet.

Citat:

Det är möjligt att du gör det. Vi har aldrig låtit någon främling ta hand om våra döttrar. Behöver min fru hjälp så tar hon hjälp från människor vi känner, tex far eller morföräldrar. Hon är hemma mamma så hon sköter den biten själv.

Vad avser vårdcentralen så har hon aldrig varit där med våra döttrar. De har ej haft några barnsjukdomar. Om hon skulle behöva ta våra döttrar dit så skulle hon inte lämnat dem själv där, utan varit närvarande det kan jag garantera. Möjligt att du lämnar dina ungar utan tillsyn. Det får stå för dig. Att påstå att 99% av sveriges mödrar skulle göra något sådant som att lämna sina barn utan tillsyn är helt befängt.

Fin halmgubbe där. Diskussionen har gått från att lämna sina barn till personer som är utbildade i att ta hand om barn, barnmorskor och förskolelärare exempelvis, till att lämna bort sina barn till främlingar (exempelvis dagispersonal är inte främlingar då man lär känna dem under inskolning och liknande) och nu att lämna dem utan tillsyn. Självklart ska man inte lämna sina barn utan tillsyn och det har jag aldrig påstått. Men för att kunna göra det och samtidigt inte spendera all vaken tid med sina barn så krävs det att man vågar lämna dem ifrån sig. 99% lämnar inte sina barn utan tillsyn men 99% lämnar sina barn till exempelvis barnmorskan i samband med förlossning och/eller till förskolepersonalen. Sen är det inte så smart att inte exempelvis låta sina barn bli vaccinerade eller så, men du kanske har någon konspirationsteori om vaccinationer också..?

Sen verkar du tro att det är positivt för barn att växa upp helt avskärmade från verkligheten utanför familjens trygga bur men så är det inte. Barn behöver sociala kontakter mer än vuxna för att deras utveckling ska gå framåt och det räcker inte att bara umgås med mamman i åratal.

Citat:

Visst gör vi det.

Om du försörjer din kvinna så att hon kan vara hemma mamma för att ta hand om era barn så tar du hand om dina barn.

Indirekt, det är inte samma sak som att ta hand om ett barn själv. Ett barn är inte som exempelvis en bil, du kan inte ta hand om ditt barn genom att ge den som faktiskt tar hand om barnet mer pengar utan du behöver deltaga.

Citat:

Jag hade aldrig satt mig i den sitsen, varför skulle jag göra en kvinna gravid om jag inte har möjjligheten att ta hand om henne samt barnen? Det vore oansvarigt.

Hur är det oansvarigt om kvinnan till exempel tjänar mer än tillräckligt för att ta hand om sig själv, dig och ett helt gäng barn? Sen händer olyckor, alla graviditeter är inte planerade och du har inte rätten att tvinga kvinnan att göra abort för att du vill vara familjeförsörjaren (vilket är vad du antyder). Har du aldrig sex förutom i syftet att skaffa barn så gäller inte det dock, men det är inte vanligt.

Citat:

Det får naturligtvis stå för dig. Med det sagt: Män och kvinnor har en tendens att göra saker som faller sig naturligt, det som de naturligt dras till. Tex att fler kvinnor dras till vården.

Är det naturligt eller kulturellt betingat? Kan det också exempelvis ha att göra med att vården ger väldigt lite pengar för hårt arbete och att många män känner det här ansvaret att försörja familjen som du återkommer till hela tiden? Läkare är också vårdpersonal men det har alltid varit främst män som är läkare och det har bara börjat ändras precis nu. Detta för att läkare har varit en upphöjd position med makt och bra betalt. Nu när kvinnorna börjar ta över läkaryrket med (tack vare deras förmåga att få bättre studieresultat) så går lönerna och med dem statusen för yrket ner.

Citat:

Då hade hon inte varit tillsammans med mig, jag hade inte varit den hon hade velat bilda familj med. Hon hade inte sett mig som attraktiv om jag inte hade haft ordning på mitt liv och inte haft en möjlighet att ta hand om henne. Kvinnor vill ha en vinnare. Inte en förlorare. Det som gjorde att hon blev tillsammans med mig var bla det att hon såg mig som bättre, kvinnor blir tillsammans med oss för att dom ser oss som bättre. Vad bättre är kan vara vilken egenskap som helst, vad hon än ser som bättre är i det här fallet....bättre.

Fast nu motsäger du dig själv. Självklart väljer en kvinna en man som hon ser som bättre men om bättre kan vara vilken egenskap som helst så då kan det ju inte vara endast bättre i bemärkelsen högre lön än kvinnan som du säger. Finansiell ordning på sitt liv behöver inte heller betyda att du tjänar mer än kvinnan, hon kan tjäna bättre än dig utan att du för den delen behöver vara oansvarig eller en förlorare. Om du exempelvis är minister och din kvinna direktör för ett statligt bolag så har du nått så långt du kan inom din bana men ändå så tjänar kvinnan mer än dig. Betyder det att du är en förlorare? Självklart inte.

Citat:

Det är som med dans. Det är mannen som för och kvinnan som följer. Inte för att hon blir tvingad utan för att hon vill.

Det kan vara så i ditt fall, din fru kanske gillar att bli bestämd över. Detta är dock inte allmängiltigt och (sannolikt minst lika-) ofta är situationen den omvända. Jag har flera vänner som alltid väljer dominerande kvinnor exempelvis då de gillar att bli bestämda över. Kanske hade de en kraftigt dominerande mamma eller nåt. Min erfarenhet säger också att kvinnor som vill bli dominerande i stor utsträckning inte väljer en man som är bra på att ta ansvar (vilket det än må vara) utan snarare skitstövlar som gillar att bestämma men som smiter undan reellt ansvar.

Skrivet av JesperT:

Även om du kanske uttrycker dig lite väl kategoriskt (den individuella variationen vad man föredrar är rätt stor) så håller jag med dig i stort här. Män har alltid varit de som ska prestera (jobb, karriär, social status mot andra hannar..) och imponera på kvinnorna medan dessa sitter och väljer ut männen de tycker duger.

Yes, det är en makt som kvinnan har fått på senare tid, makten att säga: "Nej tack jag vill inte knulla med dig.", vilket jag tycker är ganska fint även om det inte alltid hörsammas.

Citat:

Kvinnorna har istället varit de som ska prestera genom att vara vackra och göra sig fina så att män tävlar om dem.
Dessbättre håller dessa gamla könsroller på att luckras upp en hel del. Men de finns fortfarande kvar i väldigt hög grad. Det är fortfarande männen som ska anpassa sig till kvinnorna och kvinnors beteende kritiseras betydligt mer sällan. Kvinnor har dock kvar "uppgiften" att anpassa utseendet för att attrahera män, men att ens påpeka detta anses förolämpande för kvinnor då de inte öppet "får" erkänna att de gör ett dugg för att anpassa sig till någon man.

Självklart gör kvinnor en massa saker för att attrahera män precis som män gör en massa saker för att attrahera kvinnor. Jag skulle nog dra det så långt att det är grunden till hela den mänskliga rasen och vår dominans. Problemen kommer när fokus för kvinnorna endast hamnar på utseende och när inga andra attraktiva egenskaper som kvinnorna har spelar någon roll. Till exempel den här debatten om kvinnor som sminkar sig inför längdskidåkningstävlingar på elitnivå. Problemet är inte att de gör det, ingen anklagar dessa kvinnor för att spela på sin sexualitet eller så, utan att de känner sig tvungna att göra det. Det ger indikationen att det inte spelar någon roll om man vinner tävlingen eller ej så länge man ser snygg ut när man gör det liksom. Det finns förstås män som gör saker som sannolikt försämrar deras sportliga prestanda bara för att bli mer attraktiva också, typ fotbollsspelare med avancerade frisyrer eller så, men där känner sig inte alla tvungna att göra det och då är det inte ett systemfel (eller vad man nu ska kalla det) utan fåfänga eller typ förhoppning om lukrativa sponsorkontrakt eller så.

Citat:

Apropå könsroller förresten. Jag ser inte heller något problem i att män och kvinnor fattar olika beslut och beter sig på olika sätt och det faller sig naturligt för dem. Staten eller någon klåfingrig politiker ska inte gå in och försöka tvinga eller styra dem att leva som enligt deras mall.
Däremot vill jag att folk kunna gå utanför de typiska valen män och kvinnor gör, utan att bli stigmatiserade eller liknande. Det är det jag menar när jag skriver att jag tycker att det är bra att könsrollerna luckras upp en del. Det finns dock inget som självändamål i att bryta mot könsroller bara därför att.
När folk känner sig fria att att välja att bete sig som kvinnor/män typiskt gjort eller motsatsen, så har vi nått målet i min mening.
Jag tycker att vi har kommit rätt långt där i Sverige.

Vi har kommit långt i jämförelse med många andra platser men vi har väldigt långt kvar att gå innan samhället är jämställt. För att ta ytterligare ett exempel från sportvärlden så kan man ju se på beslutet som män fattade om kvinnliga volleybollspelares uniformer för några år sedan, de var väldigt lättklädda, och motiveringen var att locka fler besökare till matcherna. Det är ingen som försöker införa speedos som officiell fotbollsklädsel exempelvis och det hade mötts med hån, men det är ju precis vad som hände med de kvinnliga volleybollspelarna. (Jag var ihop med en volleybollspelare på den tiden men inte nu så jag vet inte hur det ser ut idag.)

Permalänk
Medlem
Skrivet av JesperT:

Kvinnorna har istället varit de som ska prestera genom att vara vackra och göra sig fina så att män tävlar om dem.

Detta kommer aldrig att ändras då det har att göra med genetik samt attraktion. Vi män attraheras visuellt. Kvinnor emotionellt. Kvinnor konkurrerar fysiskt. Vi män konkurrerar mentalt (undantaget då vi slåss, men det brukar sluta runt 16 års åldern då vi ser att vi riskerar att göra permanent skada vilket gör att vi förstår att det inte är någon bra idé) vi män konkurrerar med andra män om vem som har bäst jobb, snyggast bil, störst hus, finast båt, coolast grill etc etc. Kvinnor konkurrerar med andra kvinnor om vem som är vackrast. De konkurrerar om vår gunst. Denna dynamik kommer alltid att finnas där, det har fungerat så här sen år 1.

De som startade det här skitsnacket att båda könen är lika....det är vi inte. Den dagen vi accepterar att vi är olika är den dagen vi kommer att förstå varandra bättre. Det är också den dagen då vi kommer att se mindre friktion.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Nej, du har problem med att använda korrekta termer. Du blandar ihop kön, könsroller och könsorgan.

Du har fortfarande problem med kontext. Det samt skillnaden mellan manligt samt kvinnligt perspektiv. Vi tänker olika vi vill olika saker. Jag får således repetera detta igen: Vaginalt = kvinnligt perspektiv: Motsatsen till vaginalt borde du vid det här laget ha listat ut.

Du är väll en man själv, eller?

Skrivet av snajk:

Du har inte lagt fram några bevis för din tes som går emot all forskning på området

Jag la inte fram någon tes vad jag sa var följande: Som samhällsdebatten ser ut idag så ligger fokus helt och hållet på det täckta könet, tror inte att någon forskning har gjorts på det området till att börja med. Du påstår motsatsen, kan du ge oss några exempel på motsatsen är män får utrymme att ge sitt manliga perspektiv i den här debatten? Vi ser inte något sådant utrymme i media ej heller på universiteten.

Skrivet av snajk:

När man ska sluta med bröstmjölk helt är en kulturell sak och vår kultur säger att 12-18 månader är det normala

Så nu har du gått från några månader till 12-18 månader? Ett steg i rätt riktning. Vad avser amning så kommer du att finna att det är tämligen lika inom olika kulturer. Amning är för den delen inte kulturellt betingat till att börja med.

Skrivet av snajk:

För att du eller din dotter inte mår bra av det, hon mår inte bra av att ha en trött och frånvarande pappa som bara tänker på ekonomi (och säkerhet då men det är ju bara fånigt) och du mår inte bra av att ta en mindre roll i din dotters uppväxt än vad du hade gjort om ni delade på ansvaret. Sannolikt mår inte din fru bra av att vara hemma så länge heller men den effekten beror förstås på andra saker också. Det är inte positivt att spendera år med väldigt begränsade sociala kontakter utanför familjen.

Har du överhuvudaget fru och barn?!

Jag jobbar som svetsingenjör och är borta i tre veckor samt ledig en vecka. Vad mina döttrar skulle må dåligt av vore att vara borta ifrån sin mamma, hennes roll är i det här skedet i deras uppväxt är viktigare än min dagliga närvaro. Slutligen, vad får dig att tro att min fru skulle ha begränsande sociala kontakter? Vad grundar du det på?

Det här upplägget ger våra två döttrar den trygghet samt struktur dom behöver, de "slängs" inte än hit and dit. De tycker detta är viktigt. Det är lika mycker för deras välbefinnande som för vårat välbefinnande.

Skrivet av snajk:

Sen är det inte så smart att inte exempelvis låta sina barn bli vaccinerade eller så, men du kanske har någon konspirationsteori om vaccinationer också..?

Jag trodde du hade släppt dina konspirationsteorier. Är det Elvis, Obama och uttomjordningarna som spökar för dig igen.

Skrivet av snajk:

Är det naturligt eller kulturellt betingat?

Naturligt.

Det är naturligt att kvinnor dras till vård och omsorg. Kvinnor är av sin natur vårdande, har lite med deras roll att göra, föda liv in i den här tillvaron kräver vissa egenskaper. Med detta i åtanke så är det inte alls konstigt att kvinnor dras till dessa yrken.

Skrivet av snajk:

Det kan vara så i ditt fall, din fru kanske gillar att bli bestämd över

Som sagt, det är som med dans. Det är mannen som för och kvinnan som följer. Inte för att hon blir tvingad utan för att hon vill.. Generellt så vill kvinnor bli ledda, de har inget intresse av en man som inte kan leda, de har inget intresse av en man som inte vet vad han sysslar med, de har inte något intresse av en man som är svag. De har inget intresse av att fylla mannens roll. De vill se på en man och gå "fan, han vet vad han sysslar med, jag kan följa honom" Det är som med en kung och en drottning. Den högsta nivån en man kan nå är kung, den högsta nivån en kvinna kan nå är drottning. Att vara drottning är ingen dålig position, men i slutändan så är det kungen som har sista ordet.

Detta betyder inte att Kungen inte lyssnar på sin drottning.

Skrivet av snajk:

Min erfarenhet säger också att kvinnor som vill bli dominerande i stor utsträckning inte väljer en man som är bra på att ta ansvar (vilket det än må vara) utan snarare skitstövlar som gillar att bestämma men som smiter undan reellt ansvar.

Om inte mannen gör sin uppgift, dvs: leder, så har kvinnan två val. 1. lämna honom 2. ta över hans roll. Men återigen, det är inget som kvinnor har något intresse av. Det är inte något de vill. De vill bli ledda och de vill att mannen skall fylla den rollen. Om en kvinna medvetet väljer en oduglig man som är vek och som låter henne sätta sig på honom så har hon andra, betydligt djupare problem. Det är inte ett val en kvinna naturligt samt medvetet annars skulle göra. Kvinnor väljer män som är bättre. Inte sämre.

Skrivet av snajk:

Problemen kommer när fokus för kvinnorna endast hamnar på utseende och när inga andra attraktiva egenskaper som kvinnorna har spelar någon roll.

Här följer exempel på ett manligt perspektiv.

För oss män så är tex en högutbildad kvinna inte ett dugg mer attraktiv än den söta kassörskan på konsum. Vi män letar inte efter de egenskaperna i en kvinna, det är egenskaper kvinnor letar efter i en man, dvs, utbildning, familjeförsörjare. Vi tänker olika, vi vill olika saker, vi letar efter olika egenskaper.

….....

Kvinnor tycker om att sminka sig, de tycker om att se bra ut, det är också något de är tvungna att göra då de konkurrerar med andra kvinnor om...män! Därför att vi män går på utseende, det är det vi attraheras av. Vi män är väldigt enkla varelser på det sättet. Vi drivs av två saker: instinkt samt åtrå!

Vi attraheras inte av kvinnors tankar, utbildningar, eller filosofier. Vi är inte intresserade. Kvinnor är väldigt tävlings inriktade, det är således inte så konstigt att kvinnor vill se bra ut även då de idrottar, vad får dig att tro att dessa egenskaper skulle upphöra bara för att de utför idrott?! Och eftersom fler män ser på idrott samt är idrotts intresserade än vad kvinnor är, så faller det sig naturligt att kvinnor vill bli sedda....av män, samtidigt som de konkurrerar med andra kvinnor om vem som är mest attraktiv. De vill således se så bra ut som möjligt även då de utför idrott.

Återigen, män och kvinnor är olika.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Larsioni:

Vi attraheras inte av kvinnors tankar, utbildningar, eller filosofier. Vi är inte intresserade. Kvinnor är väldigt tävlings inriktade, det är således inte så konstigt att kvinnor vill se bra ut även då de idrottar, vad får dig att tro att dessa egenskaper skulle upphöra bara för att de utför idrott?! Och eftersom fler män ser på idrott samt är idrotts intresserade än vad kvinnor är, så faller det sig naturligt att kvinnor vill bli sedda....av män, samtidigt som de konkurrerar med andra kvinnor om vem som är mest attraktiv. De vill således se så bra ut som möjligt även då de utför idrott.

Nåja Larsioni, den självklara motsägelsen som uppstår om någon orkar gräva kan vi lämna därhän. Givetvis kan vi lämna det lesbiska perspektivet också, det gör din tes alltför problematisk. Vi kan också skippa tanken på att idrottande kvinnor i din tes måste vara synnerligen puckade i brist på bättre ord med tanke på publiken.

Kvar står inte särskilt mycket förutom att du ska styrka dina resonemang.

Skrivet av Larsioni:

Återigen, män och kvinnor är olika.

Därom tvistar ingen, vad som dock tvistas om är på vilka sätt och hur effekterna är. Du kommer aldrig att på grundläggande vetenskaplig grund kunna koppla samman uppenbara biologiska skillnader med beteendeskillnader, men eftersom du söker driva den tesen bör du åtminstone för att vara dig själv rättvis göra ett försök.

Uppdrag således: Styrk dina antaganden och presentera belägg för de biologiska skillnadernas orsaksverkan i sociala beteenden.

Visa signatur

Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt! Huzzbutt!

(Huzzbutt Hatar Klubben nästa möte är flyttat till tisdag, men vi ses som vanligt bakom Statoil. Ta med Chips och glatt humör!)

Permalänk
Inaktiv

Frågan vad som attraherar män och kvinnor så kan man fråga sig om detta ens är statisk? Jag tänker t.ex. på välgödda personer som var mer attraktiva förr än nu även rent sexuellt. Långa halsar, korta fötter, getingmidja etc är andra exempel där det inte nödvändigtvis handlar om pengar för att uppnå denna vanvård av sin egen kropp. (självklart är det såklart oftast kvinnorna som ska vanvårdas då de är en ägopryl som män kan visa upp)

Problemet med denna frågeställning är att många vill ha ett visst svar och letar efter saker som kan stryka sin tes stället för att leta vad orsaken är. Och självklart finns det variation, det som attraherar en sexuell man behöver nödvändigtvis inte attrahera en asexuell man, det betyder dock inte att man generellt kan göra uttalande om gruppen män.

Problemet idag är att det finns folk som vill göra sånt här till ett politisk ämne i nutida sverige och använda det till att förtrycka personer. Jag själv ser det bara som ett intressant ämne som inte ska ha ett skvatt med samhällspolitik att göra och inte heller rasism. Visst vanvård och alla form misshandel av barn ska dock vara olagligt oavsett hur sexuellt upphetsande det är för någon, men det är redan olagligt så..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Du har fortfarande problem med kontext. Det samt skillnaden mellan manligt samt kvinnligt perspektiv. Vi tänker olika vi vill olika saker. Jag får således repetera detta igen: Vaginalt = kvinnligt perspektiv: Motsatsen till vaginalt borde du vid det här laget ha listat ut.

Bara för att du upprepar dina förvirringar över begreppen vi diskuterar gör de inte mer sanna.

Citat:

Jag la inte fram någon tes vad jag sa var följande: Som samhällsdebatten ser ut idag så ligger fokus helt och hållet på det täckta könet, tror inte att någon forskning har gjorts på det området till att börja med. Du påstår motsatsen, kan du ge oss några exempel på motsatsen är män får utrymme att ge sitt manliga perspektiv i den här debatten? Vi ser inte något sådant utrymme i media ej heller på universiteten.

Nej, du har fel. Media ägs, styrs och produceras mestadels för män och av män och det är långt vanligare med manliga perspektiv eller fokus i artiklar av de flesta slag.

Citat:

Så nu har du gått från några månader till 12-18 månader? Ett steg i rätt riktning. Vad avser amning så kommer du att finna att det är tämligen lika inom olika kulturer. Amning är för den delen inte kulturellt betingat till att börja med.

Igen så brister din läsförståelse. Det är skillnad på när man slutar amma helt och när man slutar att endast amma. Efter några månader så bör ett barn vänjas vid annan föda och då är inte inbyggd mjölkproduktion ett alls lika kritiskt kriterium för den som tar hand om barnet. Efter 12-18 månader är det dags att helt sluta med amningen enligt vår kultur.

Citat:

Jag jobbar som svetsingenjör och är borta i tre veckor samt ledig en vecka. Vad mina döttrar skulle må dåligt av vore att vara borta ifrån sin mamma, hennes roll är i det här skedet i deras uppväxt är viktigare än min dagliga närvaro. Slutligen, vad får dig att tro att min fru skulle ha begränsande sociala kontakter? Vad grundar du det på?

Ok. Nej, dina barn mår inte bra av att ha en pappa på 25% oavsett hur mycket tid de får med sin mamma, så är det. Din fru kan ha ett rikt socialt liv trots att hennes enda uppgift är att ta hand om barn, men sannolikt så har hon inte det, mer än så har jag aldrig påstått. De flesta föräldrar som är hemma längre perioder med sina barn tappar socialt umgänge och ju längre de är hemma desto tydligare är tendensen. Småbarn stimulerar föräldrarna på flera sätt men det räcker inte utan man behöver annan stimulans också, sociala kontakter med andra vuxna exempelvis eller utmaningar utöver det dagliga pusslet.

Citat:

Det här upplägget ger våra två döttrar den trygghet samt struktur dom behöver, de "slängs" inte än hit and dit. De tycker detta är viktigt. Det är lika mycker för deras välbefinnande som för vårat välbefinnande.

Det kan mycket väl vara era intentioner, men det är inte så det är i verkligheten. Barnen behöver också sociala kontakter med andra i deras ålder, det är en väldigt viktig del av deras uppväxt, och daghem och liknande är ypperliga situationer att få det. Barn behöver utsättas för (mindre) svårigheter så att de inte är helt bortkomna när de oundvikligen utsätts för större svårigheter i deras liv. Jag ser exempel på detta hela tiden med barn som inte kan hantera minsta motgång eller så. Om dina barn aldrig "slängs hit och dit" så innebär det att de aldrig har lämnat hemmets trygga famn förrän de är tvungna, kanske när de börjar skolan eller så, och då är de redan hjälplöst efter de andra barnen när det gäller sociala förmågor i interaktioner med andra barn osv. Jag skulle också vilja påstå att det inte är bra för era barn att ha en mamma som är så underlägsen pappan som ni verkar ha det exempelvis.

Citat:

Jag trodde du hade släppt dina konspirationsteorier. Är det Elvis, Obama och uttomjordningarna som spökar för dig igen.

Eftersom du påstår att ni aldrig har varit på vårdcentralen med era barn så tänkte jag att det sannolikt ligger något sånt i bakgrunden. Du säger att du bryr dig om dina barns välbefinnande och säkerhet men om de inte blir exempelvis vaccinerade eller går på sina regelbundna kontroller så har du negligerat båda dessa saker rejält. Och eftersom du inte är helt tappad bakom en vagn så kom jag fram till slutsatsen att du nog inte tror på vaccinationer eller något sånt (vilket vanligtvis beror på konspirationsteorier eller överdriven rädsla), eller så kanske du är medlem i någon religiös sekt eller så som inte tillåter vaccinationer. Har du en bättre förklaring så fram med den. Eller så hittade du bara på när du påstod att ni inte hade varit på vårdcentralen med era barn, eller så kanske du hittar på alltihop med att du har barn, fru osv. Du har inte direkt framhållit egenskaper som gör dig attraktiv bland kvinnor, manschauvinism och kvinnoförakt brukar inte gå hem så väl hos kvinnor vad jag har sett, men det finns förstås undantag.

Citat:

Naturligt.

Det är naturligt att kvinnor dras till vård och omsorg. Kvinnor är av sin natur vårdande, har lite med deras roll att göra, föda liv in i den här tillvaron kräver vissa egenskaper. Med detta i åtanke så är det inte alls konstigt att kvinnor dras till dessa yrken.

Tyvärr så är det inte så för att du säger att det är så. Kvinnor har väldigt länge fostrats till att vara just omhändertagande och sansade och uppfostran har betydelse för framtida beteenden. Sen oavsett varför det är så så borde inte det betyda att ett yrke värderas sämre för att det mestadels är kvinnor som väljer det.

Citat:

Som sagt, det är som med dans. Det är mannen som för och kvinnan som följer. Inte för att hon blir tvingad utan för att hon vill.. Generellt så vill kvinnor bli ledda, de har inget intresse av en man som inte kan leda, de har inget intresse av en man som inte vet vad han sysslar med, de har inte något intresse av en man som är svag. De har inget intresse av att fylla mannens roll. De vill se på en man och gå "fan, han vet vad han sysslar med, jag kan följa honom" Det är som med en kung och en drottning. Den högsta nivån en man kan nå är kung, den högsta nivån en kvinna kan nå är drottning. Att vara drottning är ingen dålig position, men i slutändan så är det kungen som har sista ordet.

Detta betyder inte att Kungen inte lyssnar på sin drottning.

Så i din hjärna så är du kungen i din lilla familj och du bestämmer, och du kan, om du vill vara snäll, välja att lyssna på din fru. Hur kan du inte se hur osunt det är? Du har ju en dotter, kommer du att kräva samma lydnad från henne gentemot hennes framtida män? Tänk om hon hittar en man som inte är lika generös som du som låter din fru komma med synpunkter och så utan bara kör över henne direkt? Sannolikheten för det blir ju också större med tanke på hennes skeva bild av manlighet som hon har fått från ert ojämlika förhållande och sådär.

Citat:

Om inte mannen gör sin uppgift, dvs: leder, så har kvinnan två val. 1. lämna honom 2. ta över hans roll. Men återigen, det är inget som kvinnor har något intresse av. Det är inte något de vill. De vill bli ledda och de vill att mannen skall fylla den rollen. Om en kvinna medvetet väljer en oduglig man som är vek och som låter henne sätta sig på honom så har hon andra, betydligt djupare problem. Det är inte ett val en kvinna naturligt samt medvetet annars skulle göra. Kvinnor väljer män som är bättre. Inte sämre.

Bra att du finns som kan tala om för kvinnor vad de vill...

Citat:

Här följer exempel på ett manligt perspektiv.

För oss män så är tex en högutbildad kvinna inte ett dugg mer attraktiv än den söta kassörskan på konsum. Vi män letar inte efter de egenskaperna i en kvinna, det är egenskaper kvinnor letar efter i en man, dvs, utbildning, familjeförsörjare. Vi tänker olika, vi vill olika saker, vi letar efter olika egenskaper.

Du kan inte förutsätta att alla tänker som du, att alla attraheras av samma saker som du. Visst kan jag exempelvis attraheras fysiskt av en kvinna enkom på hennes utseende (dock attraheras jag sannolikt till andra utseenden än dig) men om hon inte är så intelligent så försvinner den attraktionen direkt. Jag attraheras inte av medgörlighet alls utan tvärtom, starka kvinnor som säger sin mening. Hög utbildning är för mig attraktivt men ännu mer hög intelligens.

Citat:

Kvinnor tycker om att sminka sig, de tycker om att se bra ut, det är också något de är tvungna att göra då de konkurrerar med andra kvinnor om...män! Därför att vi män går på utseende, det är det vi attraheras av. Vi män är väldigt enkla varelser på det sättet. Vi drivs av två saker: instinkt samt åtrå!

Men i så fall borde ju kvinnor sluta sminka sig eller försöka vara attraktiva när de har en man, eller i alla fall när deras man inte ser dem, eller? Och så är det inte. Kvinnor sminkar sig inte för att de vill göra det, även om många förstås trivs med att vara sminkade, utan för att det krävs av dem för att vara en del i samhället precis som det krävs att man håller ett visst mått av hygien eller ett visst mått av hövlighet mot andra. Vi män har inte alls samma eller lika hårda krav på vårt utseende som kvinnorna har, jag kan gå till jobbet i trasiga jeans och t-shirt och gör det rätt så ofta exempelvis men det kan inte kvinnorna på mitt jobb. Så varför är det så? Kan det vara för att kvinnornas utseende är det första och sista man tittar på när man anställer eller inte anställer någon exempelvis, eller när man bedömer deras prestation? Och det behöver verkligen inte bara vara män som bevarar denna maktordning heller. En kvinnlig chef på mitt jobb lät exempelvis inte en provanställning övergå till en riktig för att tjejen i fråga inte, enligt chefen, klädde sig tillräckligt bra trots att många av männen som hon chefade över såg riktigt sjaskiga ut och denna tjej bara hade en lite egen stil men alltid var hel och ren osv.

Citat:

Vi attraheras inte av kvinnors tankar, utbildningar, eller filosofier. Vi är inte intresserade.

Säg inte vi när du menar jag tack. Du talar inte för alla män.

Citat:

Kvinnor är väldigt tävlings inriktade, det är således inte så konstigt att kvinnor vill se bra ut även då de idrottar, vad får dig att tro att dessa egenskaper skulle upphöra bara för att de utför idrott?! Och eftersom fler män ser på idrott samt är idrotts intresserade än vad kvinnor är, så faller det sig naturligt att kvinnor vill bli sedda....av män, samtidigt som de konkurrerar med andra kvinnor om vem som är mest attraktiv. De vill således se så bra ut som möjligt även då de utför idrott.

Vill de se bra ut eller måste de se bra ut för att få någon som helt uppmärksamhet oavsett deras prestation? Jag tycker det är ganska tydligt att det är det senare.

Citat:

Återigen, män och kvinnor är olika.

Du återupprepar detta som om det vore någon form av motivering för dina sjuka åsikter. Olika behöver inte betyda ojämlika så att vi är olika har inget med saken att göra. Visst kan man diskutera om löneskillnaderna motiveras av denna olikhet men logiskt så borde det ju vara tvärtom i så fall. Män är fysiskt starkare än kvinnor, kan lyfta mer och så, men det har väldigt lite med attraktiviteten på dagens arbetsmarknad att göra. Kvinnor är istället intelligentare än män, högre utbildade, och dessutom väldigt mycket bättre på att samarbeta, föra dialog och så för att inte nämna deras överlägsenhet när det gäller stresstålighet och så. Vad tycker du är viktigast på dagens arbetsmarknad? Att kunna lyfta tunga saker eller att kunna diskutera sig fram till en lösning på ett problem där hänsyn tas till mer än ett perspektiv exempelvis?

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Men i så fall borde ju kvinnor sluta sminka sig eller försöka vara attraktiva när de har en man, eller i alla fall när deras man inte ser dem, eller? Och så är det inte.

Inte alls. Som jag sa tidigare så är det två saker som driver oss män: instinkt samt åtrå. Om kvinnan inte ser till att hålla sig attraktiv så försvinner mannens åtrå efter ett tag, vad som då tenderar att ske kan du säkerligen lista ut själv. Vi män dras naturligt till att vilja vara med fler kvinnor, så om du har en fru så ser hon till att hålla sig attraktiv för dig därför att hon konkurrerar med andra kvinnor. Att ni är tillsammans ändrar inte genetik eller din naturliga önskan att vilja vara med fler kvinnor eller hennes konkurrens med andra kvinnor.

Skrivet av snajk:

Du kan inte förutsätta att alla tänker som du, att alla attraheras av samma saker som du.

Som jag sa, alla män attraheras visuellt (det är det vi går igång på) kvinnor attraheras emotionellt. Vi män tänder inte på emotionell stimulans utan visuell stimulans. Det är bla därför vi män skall hålla oss ifrån porr, men det är för en annan diskussion.

Skrivet av snajk:

Säg inte vi när du menar jag tack. Du talar inte för alla män.

Återigen, Vi attraheras inte av kvinnors tankar, utbildningar, eller filosofier. Kvinnor däremot, är intresserade av dessa egenskaper hos oss. Det är bla det som ligger till grund för varför de väljer oss samt ser oss som bättre. Om en kvinna är intelligent så är det ett plus men inget krav. Hennes intelligens är inget krav för attraktion, än mindre hennes utbildning.

Skrivet av snajk:

Kvinnor är istället intelligentare än män, dessutom väldigt mycket bättre på att samarbeta, föra dialog.

Inget av det där är ju sant, har du några källor som skulle styrka det påståendet?

När det gäller kommunikation så kommunicerar män bättre, det är något vi har blivit tvingade till att lära oss får år 1, vad avser samarbete så samarbetar män också bättre än kvinnor, kvinnor avskyr dessutom andra kvinnor samt samarbetar i regel dåligt. Annan dynamik samt konkurrens osv.

Dels för att vi inte skulle hamna I en situation där vi säger något som får oss ihjälslagna, dels därför att vi genom historien har varit tvungna att samarbeta med andra män osv osv. Vi män har dessutom ett filter, ett filter som går från magen, till hjärtat, till hjärnan. Kvinnor har inget filter, de tenderar att slänga ur sig vad som helst utan att först tänka efter, utan att först filtrera det de säger och fundera över om det är vettigt att säga vad de nu än är de vill säga. De kan komma undan med det och det fungerar hyfsat när kvinnor umgås med andra kvinnor. Men för en man att göra det bland andra män fungerar inte. Om han nu inte är intresserad av att hamna I slagsmål eller få sig själv att framstå som en babblande idiot.

Det här betyder att när män säger något så är det som regel genomtänkt, det betyder något, de kommunicerar något, det är inte bara någon ofiltrerad ogenomtänkt känslospya eller personangrepp som det ofta kan vara. Om vi män kommunicerade på det sättet så hade vi aldrig blivit så framgångsrika som vi har blivit. Kvinnor har inte behövt utveckla den biten, de har bla inte behövt utveckla ett filter, de har inte behövt tänka ingenom vad de säger innnan de säger det, det har inte varit nödvändigt för deras överlevnad. För oss män så har det däremot varit en nödvändighet för att överleva och för att kunna samarbeta.

Intelligens...

Hur många kvinnliga filosofer finns det? Hur många kvinnliga Einsteins finns det? Våra framgångar inom teknologi osv har skapats av män, män är logiska, rationella samt pragmatiska, vi män är problemlösare. Det är vår styrka.

Ninja edit.

Skrivet av snajk:

Så i din hjärna så är du kungen i din lilla familj och du bestämmer, och du kan, om du vill vara snäll, välja att lyssna på din fru. Hur kan du inte se hur osunt det är? Du har ju en dotter, kommer du att kräva samma lydnad från henne gentemot hennes framtida män? Tänk om hon hittar en man som inte är lika generös som du som låter din fru komma med synpunkter och så utan bara kör över henne direkt?

Det är snarare som så här att det i din hjärna spelas upp en film, I vilket du är regissören, du skriver manuskriptet, där jag får spela den onde kvinnoförtryckande mannen som har ett kvinnoförakt. Det är din film. Inte den verklighet som min fru samt mina två döttrar upplever.

Nog om det.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

Inte alls. Som jag sa tidigare så är det två saker som driver oss män: instinkt samt åtrå. Om kvinnan inte ser till att hålla sig attraktiv så försvinner mannens åtrå efter ett tag, vad som då tenderar att ske kan du säkerligen lista ut själv. Vi män dras naturligt till att vilja vara med fler kvinnor, så om du har en fru så ser hon till att hålla sig attraktiv för dig därför att hon konkurrerar med andra kvinnor. Att ni är tillsammans ändrar inte genetik eller din naturliga önskan att vilja vara med fler kvinnor eller hennes konkurrens med andra kvinnor.

Det är inte så enkelt. Kvinnor gör sig fina inte bara för mäns skull utan av många orsaker som varierar från person till person. Freuds teorier om att allt beteende kommer från sexualdriften håller inte och det är inga nyheter liksom.

Citat:

Som jag sa, alla män attraheras visuellt (det är det vi går igång på) kvinnor attraheras emotionellt. Vi män tänder inte på emotionell stimulans utan visuell stimulans. Det är bla därför vi män skall hålla oss ifrån porr, men det är för en annan diskussion.

Det där stämmer inte riktigt heller. Kvinnor attraheras av utseende/visuell stimulans likväl som män gör och vi attraheras av intellekt precis som de. Män tenderar att lägga mer vikt vid första intrycket dock, det kommer av att evolutionen gör vårt mål mer kortsiktigt än kvinnornas, men det betyder inte att det bara handlar om utseende eller att det har någon större betydelse på sikt. Sen har vi olika sexuella beteenden som gör oss mer eller mindre mottagliga för olika sorters stimulans på väldigt kort sikt. Porr har ett syfte, att ge tillfredsställelse så snabbt som möjligt, och således gillar män visuell pornografi då det ger snabbast effekt för oss medan kvinnor är mer komplicerade i sin sexualitet, de behöver mer än en nakenbild för att komma igång liksom, och då fungerar pornografiska berättelser bättre, fortfarande är det porr dock. Men det innebär inte att utseendet inte har någon betydelse eller att intellektet är viktigast för dem, bara att de tänder mer på sexuellt laddade situationer än på direkt visuell stimulans i allmänhet och på kort sikt. Att välja partner är mer komplicerat och mer av ett intellektuellt beslut än att välja pornografiskt material för stunden liksom.

Citat:

Återigen, Vi attraheras inte av kvinnors tankar, utbildningar, eller filosofier. Kvinnor däremot, är intresserade av dessa egenskaper hos oss. Det är bla det som ligger till grund för varför de väljer oss samt ser oss som bättre. Om en kvinna är intelligent så är det ett plus men inget krav. Hennes intelligens är inget krav för attraktion, än mindre hennes utbildning.

Återigen så försöker du tala för alla män (och alla kvinnor) när du bara kan tala för dig själv. Inga av männen i min bekantskapskrets är exempelvis ihop med "dumma men snygga bimbos" för att dra till med en stereotyp, snarare är de alla tillsammans med smarta och starka kvinnor med egna liv och egna karriärer som inte är överdrivet fokuserade på sitt utseende, alltså stämmer inte vad du säger. Jag attraheras långt mer av intellekt, intelligens och humor än av utseendet exempelvis. Sen är det förstås så att ingen kan attraheras av någon som de finner fysiskt motbjudande, men det är en väldig skillnad att välja bort någon på grund av utseende och att välja någon endast baserat på det.

Citat:

Inget av det där är ju sant, har du några källor som skulle styrka det påståendet?

Det beror förstås på vad man menar med intelligens, jag syftade på att kvinnor tenderar att klara sig igenom alla högre utbildningar mycket bättre än män exempelvis.

Citat:

När det gäller kommunikation så kommunicerar män bättre, det är något vi har blivit tvingade till att lära oss får år 1, vad avser samarbete så samarbetar män också bättre än kvinnor, kvinnor avskyr dessutom andra kvinnor samt samarbetar i regel dåligt. Annan dynamik samt konkurrens osv.

Du har inga som helst belägg för det där. Tar man in kvinnor i en mansdominerad grupp så blir den bättre på grund av att kommunikation och samarbete förbättras, gör man tvärtom och tar in män i en kvinnodominerad grupp så brukar resultaten vara mer blandade med svåra gruppbildningar och att männen tar över all diskussion. Sen är det förstås inte bra med homogena grupper generellt. Jag har upplevt helt kvinnliga grupper som fungerar mycket bra men också sådana som fungerar dåligt på grund av en massa skitsnack och intriger som man sällan ser i helt manliga grupper. Å andra sidan så brukar helt manliga grupper fungera dåligt just som grupper, männen blir inte ovänner men de blir heller inte ett team som jobbar tillsammans liksom, eller snarare så är det väldigt mycket svårare att få dem att göra det. Oavsett så ger mångfald en bättre gruppdynamik vare sig det handlar om kön, etnicitet, roller eller något annat och homogenitet i en grupp är dåligt i de flesta situationer.

Citat:

Dels för att vi inte skulle hamna I en situation där vi säger något som får oss ihjälslagna, dels därför att vi genom historien har varit tvungna att samarbeta med andra män osv osv. Vi män har dessutom ett filter, ett filter som går från magen, till hjärtat, till hjärnan. Kvinnor har inget filter, de tenderar att slänga ur sig vad som helst utan att först tänka efter, utan att först filtrera det de säger och fundera över om det är vettigt att säga vad de nu än är de vill säga. De kan komma undan med det och det fungerar hyfsat när kvinnor umgås med andra kvinnor. Men för en man att göra det bland andra män fungerar inte. Om han nu inte är intresserad av att hamna I slagsmål eller få sig själv att framstå som en babblande idiot.

Det här betyder att när män säger något så är det som regel genomtänkt, det betyder något, de kommunicerar något, det är inte bara någon ofiltrerad ogenomtänkt känslospya eller personangrepp som det ofta kan vara. Om vi män kommunicerade på det sättet så hade vi aldrig blivit så framgångsrika som vi har blivit. Kvinnor har inte behövt utveckla den biten, de har bla inte behövt utveckla ett filter, de har inte behövt tänka ingenom vad de säger innnan de säger det, det har inte varit nödvändigt för deras överlevnad. För oss män så har det däremot varit en nödvändighet för att överleva och för att kunna samarbeta.

Du för fram rätt så knäppa idéer om den mänskliga utvecklingen här, idéer helt utan belägg tyvärr. Idioter som talar innan de tänker finns inom båda könen.

Citat:

Hur många kvinnliga filosofer finns det? Hur många kvinnliga Einsteins finns det? Våra framgångar inom teknologi osv har skapats av män, män är logiska, rationella samt pragmatiska, vi män är problemlösare. Det är vår styrka.

Du tror inte det har att göra med exempelvis att kvinnor inte har fått ta del av högre utbildning förrän ganska nyss? Förutsättningarna har inte funnits på plats för att kvinnor ska kunna komma till sådan framgång historiskt sett. Sen finns det ju exempelvis Marie Curie som visserligen inte är riktigt lika känd som Einstein men som inte heller gjorde bort sig så rejält som han gjorde i slutet av sitt liv.

Citat:

Det är snarare som så här att det i din hjärna spelas upp en film, I vilket du är regissören, du skriver manuskriptet, där jag får spela den onde kvinnoförtryckande mannen som har ett kvinnoförakt. Det är din film. Inte den verklighet som min fru samt mina två döttrar upplever.

Nog om det.

Det är du som säger att du är kung i din familj, inte jag. Du säger ju själv att du bestämmer över "din" kvinna; du leder; hon följer, osv. men det stora problemet är ju att du inte ser att det är ett problem. Din fru kanske inte alls känner sig förtryckt men många, jag skulle nog säga de allra flesta, kvinnor i vårt samhälle skulle göra det och således kan du inte applicera dina strukturer på samhället i stort för det hade inneburit ett klart förtryck av kvinnor.

Permalänk

Tack Larsioni.
Har inte skrattat så mycket på länge, som när jag läste dina inlägg igår kväll.

Permalänk
Medlem
Skrivet av snajk:

Det är inte så enkelt.

I grund och botten så är det det som driver oss.

Skrivet av snajk:

Män tenderar att lägga mer vikt vid första intrycket dock, det kommer av att evolutionen gör vårt mål mer kortsiktigt än kvinnornas

Jag har syftat på den första interaktionen som sker mellan män och kvinnor, att välja en partner, är ett mer långsiktigt beslut. Den biten kommer senare. Det är inte det vi attraheras av först.

Att män attraheras visuellt samt kvinnor emotionellt är helt riktigt.

Men are in the getting buisness. Women are in the keeping business.

Skrivet av snajk:

jag syftade på att kvinnor tenderar att klara sig igenom alla högre utbildningar mycket bättre än män exempelvis.

Att kvinnor klarar skolan bättre än män idag har inget att göra med intelligens utan mer med kognitiva skillnader. Män behöver lugn och ro samt disciplin för att kunna lära in, kvinnor klarar en stökig miljö bättre då de har möjlighet att stänga ute ”brus”. Min fru kan tex laga mat, passa våra döttrar, prata i telefon och samtidigt hålla koll på allt som sker runt omkring, hon kan också sortera dessa bitar utefter vad som för stunden behöver uppmärksamhet samt stänga av det som inte behöver omedelbar uppmärsamhet. Detta för oss återigen tillbaka till år 1 och de olika egenskaper vi har utvecklat.

Finns inte en man här, ung som gammal, som på fullaste allvar skulle säga ”nej, du har fel, jag har inga problem med att lära in i en stökig miljö” Det är precis det vi män har, och det är därför unga män har så stora problem i skolan idag. Innan skolan blev ett slagfält så hade vi inte de här problemen.

Skrivet av snajk:

Du för fram rätt så knäppa idéer om den mänskliga utvecklingen här, idéer helt utan belägg tyvärr

Inte alls, långt därifrån. Som jag sa, Vi män har behövt kunna kommunicera samt samarbeta i större utsträckning än kvinnor, det har handlat om överlevnad. Kvinnor har inte behövt utveckla och finslipa de egenskaperna på samma sätt. Det har inte varit nödvändigt för deras överlevnad. De har utvecklat andra egenskaper.

Skrivet av snajk:

Du tror inte det har att göra med exempelvis att kvinnor inte har fått ta del av högre utbildning förrän ganska nyss?

Detta är ett argument man ofta hör från feminster tex, men jag har inte ett några belägg för att så skulle vara fallet. Kvinnor har haft tillgång till högre utbildning tillräckligt länge för att vi skulle se sådana resultat. Du kommer dock att finna att män fortfarande har varit och är ledande. Vi behöver inte gå tillbaks ända till Plato eller Einstein. Med det sagt, om vi inte får ordning i skolan så är det möjligt att detta kommer att ändra sig i framtiden.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Larsioni:

I grund och botten så är det det som driver oss.

Nej, det är en av de saker som driver oss, inte den enda.

Citat:

Jag har syftat på den första interaktionen som sker mellan män och kvinnor, att välja en partner, är ett mer långsiktigt beslut. Den biten kommer senare. Det är inte det vi attraheras av först.

Att män attraheras visuellt samt kvinnor emotionellt är helt riktigt.

Det är inte så enkelt dock. Vi attraheras av en mängd saker varav vi inte ens är medvetna om många. Alla oavsett kön attraheras först av ytliga aspekter då de är de man först märker, men de räcker inte långt och finns det ingen annan attraktion så försvinner den första attraktionen. Men även män attraheras av intellektuell stimulans, annars hade det inte funnits exempelvis porrnoveller i aktuell rapport eller så. Och även kvinnor attraheras av utseende, annars hade inte tonårstjejer haft en massa lättklädda bilder på (främst unga) män på deras väggar exempelvis.

Citat:

Men are in the getting buisness. Women are in the keeping business.

Lite ligger det i vad du säger, män tänker mer kortsiktigt och kvinnor mer långsiktigt i en del situationer tack vare evolutionen. Det borde dock betyda att kvinnor exempelvis är bättre ledare eller så, och det bekräftar också min erfarenhet.

Citat:

Att kvinnor klarar skolan bättre än män idag har inget att göra med intelligens utan mer med kognitiva skillnader. Män behöver lugn och ro samt disciplin för att kunna lära in, kvinnor klarar en stökig miljö bättre då de har möjlighet att stänga ute ”brus”. Min fru kan tex laga mat, passa våra döttrar, prata i telefon och samtidigt hålla koll på allt som sker runt omkring, hon kan också sortera dessa bitar utefter vad som för stunden behöver uppmärksamhet samt stänga av det som inte behöver omedelbar uppmärsamhet. Detta för oss återigen tillbaka till år 1 och de olika egenskaper vi har utvecklat.

Kvinnor är bättre på multitasking, det är sant. Men det är en form av intelligens det också och det ensamt hade inte räckt för att dominera typ alla högre utbildningar som kvinnor gör idag.

Citat:

Finns inte en man här, ung som gammal, som på fullaste allvar skulle säga ”nej, du har fel, jag har inga problem med att lära in i en stökig miljö” Det är precis det vi män har, och det är därför unga män har så stora problem i skolan idag. Innan skolan blev ett slagfält så hade vi inte de här problemen.

Alla störs i sitt arbete av stökiga idioter, det är inte unikt för män. Kvinnornas framgång har mer att göra med att de ytterst sällan är stökiga idioter själva och orsakerna till det (exempelvis högre grad av mogenhet och mindre krav på uppmärksamhet) än med att de kan ignorera dem.

Citat:

Inte alls, långt därifrån. Som jag sa, Vi män har behövt kunna kommunicera samt samarbeta i större utsträckning än kvinnor, det har handlat om överlevnad. Kvinnor har inte behövt utveckla och finslipa de egenskaperna på samma sätt. Det har inte varit nödvändigt för deras överlevnad. De har utvecklat andra egenskaper.

Fast det där stämmer ju inte någonstans. Jag förstår vad du syftar på förstås, att män jagade och kvinnor samlade på stenåldern typ, men dels så stämmer inte riktigt den bilden utan både män och kvinnor ägnade sig åt båda sakerna på den tiden, och dels så är det inte så smart att tro att man har mindre behov av att kommunicera när man tar hand om barn och samlar saker än när man jagar. Det var inte jakten eller ens jaktmetoderna som skilde oss från djuren utan vår förmåga att samarbeta och tänka långsiktigt, du vet, att gemensamt planera inför framtiden som du själv säger att kvinnor är bättre på.

Citat:

Detta är ett argument man ofta hör från feminster tex, men jag har inte ett några belägg för att så skulle vara fallet. Kvinnor har haft tillgång till högre utbildning tillräckligt länge för att vi skulle se sådana resultat. Du kommer dock att finna att män fortfarande har varit och är ledande. Vi behöver inte gå tillbaks ända till Plato eller Einstein. Med det sagt, om vi inte får ordning i skolan så är det möjligt att detta kommer att ändra sig i framtiden.

Menar du att kvinnor hade lika stor tillgång och möjlighet till utbildning som Einstein hade i förra sekelskiftets Schweiz? Men visst, tittar man på modernare ämnen så är det också en mycket större andel kvinnor bland eliten, så visst är det så att kvinnor de senaste sådär 25-50 åren har haft lika stora möjligheter som män inom utbildning. Tittar man på exempelvis informatik eller liknande modernare discipliner så har kvinnor många av de höga positionerna, dock sällan de i den absoluta toppen men det har nog mer att göra med att de inte är lika hänsynslösa i sin jakt på framgång i allmänhet, på att det fortfarande sitter gamla män på toppositioner eller så. Och informatik är ändå ett ämne som fram tills väldigt nyligen dominerades av män när det gäller andelen studerande på utbildningar och så. Man tar inte igen ett försprång på hundratals år på ett ett par decennier, inte när det gäller en så rigid struktur som samhällets maktpositioner.

Permalänk
Inaktiv

När vi är inne på missbruk av ord från vänsterfolk angående området invandring.
Så vad är en EU-migrant för något?
Korrekt svar måste väl vara en EU medborgare som har migrerat från ett EU-land till ett annat.
Ett exempel är en dansk familj som väljer att flytta hit i sverige och leva här. d.v.s migrera.

Där turister, sommararbete, tiggare etc från EU som bara vistas i landet på kort tid och har inga planer på att migrera inte på något sätt är en EU-migrant.

Men i dagens sverige så har ordet EU-migrant fått en konstig innebörd, där etnicitet och beteende har stor betydelse för vem som är EU-migrant eller ej. Och den danska familjen som jag tidigare nämnde inte alls är några EU-migranter. -Med beteende så spelar det roll om personen jobbar som t.ex. systemutvecklare eller tigger på gatan, där inte enbart etniciteten avgör.

Frågan är hur bra det är att folk missbrukar böjningar av ord för att få saker låta vara något annat än vad det är. På samma sätt som rasister på något sätt inte måste dela upp folk i människoraser utan det räcker med att prata negativt om någons religion.
Btw undra vilken grupp som näst kommer kallas för glädjespridare? Kan det vara folk som kommer hit och lönedumpar inom lastbil, byggbranschen etc? (lite som finnarna gjorde för 50 år sedan)