Förlängningssladd med strömbrytare. Åskskyddad eller ej?

Permalänk
Medlem

Förlängningssladd med strömbrytare. Åskskyddad eller ej?

Tänkt länge på att fråga och gör det nu. Vet bara inte vilken forumdel som är rätt men chansar här.

Om jag kopplar upp dator och andra saker via http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag/Pr327224000 (till exempel) och det börjar åska, bor på landet. "Räcker" det då med att switcha av strömmen med strömbrytaren på grenuttaget eller måste man också dra ur kontakten? :/

Menar nu inte en sådan där med överspänningsskydd utan en med "bara" strömbrytare på.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk

Permalänk
Festpilot 2020, Antiallo
Skrivet av Beginner:

Tänkt länge på att fråga och gör det nu. Vet bara inte vilken forumdel som är rätt men chansar här.

Om jag kopplar upp dator och andra saker via http://www.clasohlson.com/se/Grenuttag/Pr327224000 (till exempel) och det börjar åska, bor på landet. "Räcker" det då med att switcha av strömmen med strömbrytaren på grenuttaget eller måste man också dra ur kontakten? :/

Menar nu inte en sådan där med överspänningsskydd utan en med "bara" strömbrytare på.

När du bryter strömmen med strömbrytaren på denna dosa så bryts kretsen rent fysiskt. Dock finns det ingen garanti att det räcker. Slår blixten ner så kan spänningen vara så hög att den hoppar över det korta avståndet i brytaren och når datorn eller vad det är på andra sidan.

Visa signatur

| PM:a Moderatorerna | Kontaktformuläret | Geeks Discord |
Testpilot, Skribent, Moderator & Geeks Gaming Huvudadmin

Permalänk
Medlem

Om åskan/blixten skulle smälla i närheten så det tar sig in i ledningarna så kommer det ju även ta sig in i förgreningsuttaget med största sannolikhet oavsett om det är på eller avstängt.

Som ovanstående skrev att det finns inga garantier när de kommer till sånt är säkrast att koppla ur det helt.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Medlem

beror på din elinstallation i övrigt också,.. men ett grenuttag med överspänningsskydd är en bra försäkring, särskilt om du kan få den rekommenderad/köpt av ditt hemförsäkringsbolag, har själv fått alternativet att köpa överspänningsskydd till bra pris och på så sätt bättre självrisk och försäkring =D

Visa signatur

i7 4790K, BeQuiet! SR2, Asrock z97e-itx/ac, HyperX FURY 16GB,
R9 380 4G, Raid-0 3xKingston ssdNOW300V 120GB,
Bitfenix Prodigy, OCZ ZT 750W

Twittwit@enRodjavel

Permalänk
Hedersmedlem

Alltid dra ur kontakten om möjligt. Alldeles för korta isolationsavstånd i ett grenuttag för att vara säkert. 10 000V hoppar runt 1 cm i luft och åska brukar vara många gånger det, inte ovanligt med miljoner volt även om det kanske inte alltid är så mycket när den väl når uttagen.

Glöm inte telefonledningen som är ännu känsligare! Jag har haft åska hoppa över till en telefonpropp som jag hängt på en hyllgavel bredvid uttaget, alltså minst ett par hundratusen volt eftersom det hoppade 10cm eller mer. SMARTen bara skramlade inuti, helt uppbränd. Nu lägger jag alltid proppen på golvet, långt ifrån uttaget.

Visa signatur

W10, Intel 5820K, Asus X99-S, Crucial DDR4 2133MHz 32GB, Sapphire 290X Tri-X, Intel 730 SSD, WD Black+Green+HGST, Silverstone FT02, Corsair AX1200, Corsair K90, Logitech MX518, Eizo 2736w, Eaton 5115 UPS. Pixel 7 pro

Permalänk
Medlem
Skrivet av Beginner:

Beror på vad du menar. Om du menar att spänningen svajar till lite som en indirekt effekt av åskan (ex.vis. när många blir strömlösa och sedan får tillbaka strömmen samtidigt) så hjälper det ju.

Om du menar ett scenario där åskan faktiskt slagit ned i närheten och tagit vägen in i elnätet så tror inte jag att det är i närheten av tillräcklig separation när den där brytaren är frånslagen för att göra någon skillnad öht.

Visa signatur

Desktop spel m.m.: Ryzen 9800X3D || MSI X870 Tomahawk Wifi || MSI Ventus 3x 5080 || Gskill FlareX 6000 64GB || Kingston KC3000 2TB || Samsung 970 EVO Plus 2TB || Samsung 960 Pro 1TB || Fractal Torrent || Asus PG42UQ 4K OLED
Arbetsstation: Ryzen 7945HX || Minisforum BD790i || Asus Proart 4070 Ti Super || Kingston Fury Impact 5600 65 GB || WD SN850 2TB || Samsung 990 Pro 2TB || Fractal Ridge
Proxmox server: Ryzen 5900X || Asrock Rack X570D4I-2T || Kingston 64GB ECC || WD Red SN700 1TB || Blandning av WD Red / Seagate Ironwolf för lagring || Fractal Node 304

Permalänk
Medlem

Tackar för svar!

Jag drar alltid ur men har haft i bakskallen att det "kanske räcker" att stänga av på grenuttaget men insett att risken är överhängande för att att avståndet är för kort för att vara säker. Kommer självklart dra ur i fortsättningen.

Jag är som Pavlovs hund efter alla år i huset nu. Blir det moln inom mils radie så drar jag ur. Sommartider blir det väldigt lite dator för mig.

Kommer aldrig glömma när det var molnfritt ute en kanonsommardag. Satte mig för att lira. En halvtimme in i sessionen med ideliga gluttar ut på blå himmel så slocknade allt följt av gigantiskt "ritshsljud". Burken tvärdog. Kutade ut och kollade och bakom huset var ett ilsket blått moln stort som en fotboll som hade laddat ur. I övrigt molnfritt.

Efter den dagen som började nojan ordentligt.

Edit:

Bor som sista huset på ellängan så det blir som en "pisksnärt" då det vänder. Det som kan passera andra hus blir resor värre för oss.

Visa signatur

Fractal Design Meshify 2 Compact / Solid | Noctua NH-D15 chromax.black | Kingston Fury Beast Black 64GB (2x16GB) Expo DDR5 / 6000 MHz| ASUS TUF Gaming 1000W Gold - ATX 3.0 | Noctua NF-A14 / PWM / 140mm |Palit GeForce RTX 4090 GameRock 24GB | Kingston Fury Renegade 1TB | Kingston NV2 2TB | ASUS PRIME X670-P WIFI | AMD Ryzen 7 7800X3D | Xiaomi Mi Curved Gaming Monitor 34" | Windows 11 Home Svensk