Flyttat till nytt villaområde. Maxhastighet på internet är 8 mbit/s?

Permalänk
Medlem

Flyttat till nytt villaområde. Maxhastighet på internet är 8 mbit/s?

Tjena,
Vi har nyligen flyttat till ny bostad, ett hus nästan 4km bort från vårt gamla radhus. I vårt gamla hus hade vi 30 mbit/s. Det finns hyfsat mycket villor här i ett stort område men vi fick reda på att maxhastigheten på internet är 8 mbit/s. Sen vet jag inte om källan till den informationen är 100% rätt men vi har frågat 2-3 grannar och de har inte snabbare än 8 mbit/s.

Jag förstår att det är en specifik fundering, ni vet inte vart jag bor eller vad omständigheterna här är MEN jag undrar bara lite generellt i Sverige.. Vad innebär detta? Kan man göra någonting åt det? Är det möjligt att byta operatör/liknande? Kostnader? Vem betalar? Jag förstår inte att det bor/har bott folk här omkring på 2000-talet länge utan bättre internet än 8mbit/s?

Jag hoppas bara att få lite bättre koll på situationen. // Lainen

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Medlem

Bara för dom inte har bättre än 8mbit betyder ju inte att man inte kan få bättre dom kanske inte har behovet av bättre och sen kanske det är gamla koppar kablar eller att det dålig utrustning i stationen eller långt till stationen som begränsar hastigheten som ni kan beställa eller få ut.

Är det då som de brukar vara skanova/telia som har hand om kopparnätet så ligger begränsningen i nätuppbyggnaden och inte hos operatörerna alltså får du isf samma hastighet oavsett vilken operatör du kontaktar kring ADSL abonnemang.

Visa signatur

Stationär 1: I7 3770K 4,5Ghz | Corsair H100I|Sapphire 7970|Asus P67 Sabertooth|Corsair Vengeance 16GB|XFX 750W|Samsung 840 PRO 256GB| Corsair Obsidian 650D|
Stationär 2: I7 4790K|Corsair H60|Asus STRIX 970|Asus Maximus VI Impact|Kingston Savage 16GB 2400Mhz|Fractal Design Integra M 650W|Samsung 850 EVO 250GB|Fractal Design Node 304|

Permalänk
Rekordmedlem

Bilda en fiberförening ?
De flesta teleoperatörerna har ju en onlinetjänst som ger upplysningar om x-dsl abonnemangen, och det går alltid att ringa deras kundtjänst också och fråga så får du troligen reda på om det är avstånden eller stationens status som begränsar farten.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

När det gäller ADSL så kan du inte göra någonting eftersom hastigheten beror på hur långt bort stationen/noden är placerad. 8Mbit betyder i regel att du bor längre än 3Km bort. Och du skrev själv att ni flyttade runt 4Km från där ni bodde innan.

Permalänk
Medlem

Välkommen till landsbygden! Det är så här vi har det.

Visa signatur

"En superdator är en maskin som kör en ändlös slinga på bara två sekunder" - Okänd

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Välkommen till landsbygden! Det är så här vi har det.

4mil från närmsta "stad" med ca 25 tusen invånare fick nyligen upp till 1000/1000 fiber, själv bor man inne i den staden med max 100/10 via coax.
Det är landsbygden i ett nötskal så länge man inte bor i ett villaområde så får man inte bara mer i bidrag att dra in fiber utan man behöver inte övertala många personer.

Permalänk
Medlem
Skrivet av mrqaffe:

Bilda en fiberförening ?

Samla ihop folk som håller med om att skaffa fiber till trakten? Okej, säg att man gör detta. Vem betalar? Kommunen? Hur länge skulle det ta från att det går med på det?

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

Samla ihop folk som håller med om att skaffa fiber till trakten? Okej, säg att man gör detta. Vem betalar? Kommunen? Hur länge skulle det ta från att det går med på det?

Det är du som betalar. Föreningen kan få vissa bidrag men de som vill ha fiber får betala en hel del.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Hubertus:

Det är du som betalar. Föreningen kan få vissa bidrag men de som vill ha fiber får betala en hel del.

Är det dyrt? :s

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

Är det dyrt? :s

Fiber brukar kosta mellan 10000:- - 40000:-

Betalade själv 20000: för några månader sedan

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

Tjena,
Vi har nyligen flyttat till ny bostad, ett hus nästan 4km bort från vårt gamla radhus. I vårt gamla hus hade vi 30 mbit/s. Det finns hyfsat mycket villor här i ett stort område men vi fick reda på att maxhastigheten på internet är 8 mbit/s. Sen vet jag inte om källan till den informationen är 100% rätt men vi har frågat 2-3 grannar och de har inte snabbare än 8 mbit/s.

Jag förstår att det är en specifik fundering, ni vet inte vart jag bor eller vad omständigheterna här är MEN jag undrar bara lite generellt i Sverige.. Vad innebär detta? Kan man göra någonting åt det? Är det möjligt att byta operatör/liknande? Kostnader? Vem betalar? Jag förstår inte att det bor/har bott folk här omkring på 2000-talet länge utan bättre internet än 8mbit/s?

Jag hoppas bara att få lite bättre koll på situationen. // Lainen

Som någon sa så är nog bästa alternativet att dra fiber.
Går man ihop hela gatan eller ett helt område blir det inte vansinniga kostnader i alla fall. Undersök saken!

Visa signatur

En potatis

Permalänk
Medlem

Som tidigare har svarat, samla ihop byns "elders" och försök få så många som möjligt att gå med på att betala för att lägga fiber. Du kan antagligen få ganska bra bidrag för det, tekniken är mycket nyare och skapar ett framtidssäkrare område (nästan det enda man kan "framtidssäkra" när det kommer till teknik. Dessutom så kan det öka värdet på husen i området.

Du kan också ringa till kommunen och fråga vart närmsta fiber kabel går. Eller rings/skriva till *vem det nu är du ska kontakta* och fråga hur mycket det kommer kosta.

Visa signatur

Futureproofing explained
Temp "sensorers" riktiga utseende!
^Är även anledningen till att inte alla program visar samma temperatur på samma hårdvara.
Ryzen 7800x3D | TUF GAMING B650-PLUS | Asus 4070 || 8700k | Aorus gaming k3 | XFX core 650 Bronze | 1070ti | Fractal Design XL R2 |

Permalänk
Rekordmedlem
Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem

Så du har frågat några grannar...
Funderat på att gå in på några leverantörers hemsida och kolla, eller ringa dem?

Visa signatur

Asus Z170 Pro Gaming | i7 6700k | 16Gb Corsair Vengeance 2666 Mhz | ASUS Strix GTX 1070 | Samsung SH-S203B|Samsung 850 EVO 500GB SSD |2 TB HDD | Antec P182 | Corsair AXi 860w | H212 Evo | Win10

Permalänk
Livsnjutare 😎

Jag satt i samma sits förra året.
Max 8mbit ADSL, tokdyra priser för denna låga hastighet hos samtliga operatörer och ingen möjlighet att uppgradera.

Blev att byta till ett mobilt bredband då jag inte spelar nämnvärt mycket.
Fick tag på ett 100gb/mån via Tre för 199kr/mån med lite flax - detta fungerade för övergångsperioden vi hade från att spaden skulle sättas i marken till att vi skulle ha en aktiv, inkopplad fiber, i området.

Vi skapade en förening lokalt för bostadsområdet.
76st hushåll, dvs. 36 st parhus modell större och alla i samma bostadsrättsförening.
Vi gick ihop 4-5 personer som tog in offerter för vad det skulle kosta att;

* Gräva / dra fibern till varje hus
* Koppla in utrustning ev. dra kablage till tv inomhus
* Upprätta lokal kontaktperson för boende i området

Sedan tog vi in offerter från 6-7 st olika leverantörer tror jag det var, och istället för att vi skulle jämföra mellan dem - fick de slåss med varann om att erbjuda bästa tjänsterna till bäst pris.

Det slutgiltiga valet blev att vi delade på jobbet, så en part tog det "hårda" - och en annan det "mjuka/leveransen utav tjänst"
Alltså, ett företag grävde ner fibern och drog fram till varje hus, kontakterade/svetsade fiber och satte upp samt kopplade in all utrustning till leverantör 2, alltså det företag som faktiskt levererade något i kablarna - som var Internet och TV.

Slutsumman för kalaset landade på c:a 700 000 kr, för indragningen och aktiveringen utav varje hushåll.
Detta är en engångskostnad på 9 210kr/hushåll.

Sedan tillkommer 199kr/mån för 100/100 internet samt 16 digital-tv kanaler varav 2st i HD.
Allting går att uppgradera efter egna behov, jag har provat 1000/1000 under några veckor men det ställer så sjukt höga krav på den utrustning du har, och priset höjs så för mig, var den penisförlängaren med att "bara ha 1000mbit" - inte värt det.

Visa signatur

Citera eller Svara för respons! •
• Life is a playground {|;^) •

Permalänk
Medlem

Ni har redan flyttat in men inte beställt något? Ni har inte talat med leverantör? Ni har inte sökt på Telias (o.s.v.) hemsida? Behövs bara en adress för att leverantörerna ska kunna svara på vad som generellt är tillgängligt. Då finns det faktiskt ingenting att diskutera i tråden. Finns bara teleledningar så finns bara ADSL/VDSL att tillgå, i de flesta tätorter/centralorter finns numera VDSL2 från Telia, men det är begränsat till de som bor nära telestationerna. Telia och andra aktörer bygger (fiber) i de flesta orter/områden om intresset finns (typ 60% är intresserade), har kommunen eller området ett lokalt stadsnät kontakta dessa eller andra aktörer som bygger i området om ni är intresserade av fiber. Anmäler ingen intresse så blir det svårt för de kommersiella aktörerna att veta var de ska bygga ut och var de ska rikta sina erbjudanden om utbyggnad.

Ni kan alltid bilda egen fiberförening i området och bygga, men kommersiella aktörer är ofta villiga att göra allt så länge det inte är för komplicerat att ansluta området. Valmöjligheterna är många. Finns det någon samfällighet i området kan ni också alltid diskutera det hela med de. För de flesta är bidragen till att bygga borta. Vill du ha fiber kontakta bolagen som är närmast till hands och kommunen, sen kan du eller de gå ut med information till de boende och gå vidare, ibland går det hela till genom möten men i slutändan måste ni bestämma er för en leverantör (eller kommunikationsoperatör om ni bildar förening och bygger nät själva) och hushållen måste anmäla sitt intresse och acceptera erbjudandet.

Permalänk
Medlem

På telias hemsida t.ex. finns det ju Telia bredband 2,8 men även 30 och 60 under telejacket... Kan man fixa det på något billigare sätt än fiber?

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

På telias hemsida t.ex. finns det ju Telia bredband 2,8 men även 30 och 60 under telejacket... Kan man fixa det på något billigare sätt än fiber?

Sök bara på din adress på telias hemsida så får du ju se hur snabbt dom levererar.

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av Lain3n:

På telias hemsida t.ex. finns det ju Telia bredband 2,8 men även 30 och 60 under telejacket... Kan man fixa det på något billigare sätt än fiber?

2 och 8 är adsl, 30 är en "fuling" där de laggt in adsl och vdsl under samma namn så den är det ju en del som är besvikna på eftersom de verkar tro att det alltid är vdsl eftersom de fått bredeband 30 i stället för adsl 24 och då verkar tro att det alltid ska gå snabbare, 60 kräver däremot alltid vdsl.
Vad det blir för fart i verkligheten beror ju däremot på var man bor, om telestationen har adsl, adsl 2+ eller vdsl och ledningslängden är ju det intressanta inte vad abonnemanget kallas.

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

På telias hemsida t.ex. finns det ju Telia bredband 2,8 men även 30 och 60 under telejacket... Kan man fixa det på något billigare sätt än fiber?

https://www.telia.se/privat/bredband/supersok/controller.page...
Där akriver du din nya adress och ser vad som är möjligt.

Permalänk
Medlem

Jag testade det där och såklart är bara telia bredband 2 och 8 tillgängligt.

Visa signatur

Varning: Jag är smått IQ-befriad

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Lain3n:

Jag förstår inte att det bor/har bott folk här omkring på 2000-talet länge utan bättre internet än 8mbit/s?

Vilka är det rimligtvis som har ägt villa i minst 15 år? De som är födda före 1970, sannolikt före 1950.
Vilka är det som använder internet mest? De födda efter 1990.

Hade ett par 45-åriga föräldrar gått med på sina barns tjat att uppgradera från 8 Mbit till 100 Mbit om de bott i lägenhet med fiber? Möjligt.
Hade ett par 45-åriga föräldrar gått med på det samma om de bott i en villa med dåliga anslutningar, som skulle innebära att gräva upp halva kvarteret för att dra in fiber? Inte lika troligt.

Permalänk
Medlem

Bor du för långt från station kan du inte få VDSL(2) och så enkelt är det med den biten. Då är det bara att bygga fiber. Troligtvis avståndet som gör att du inte kan få 28/24Mbit ADSL2+ också. Det vet operatören bättre om du ringer dem! De kommer inte bygga ny telestation åt dig.

Permalänk
Medlem
Skrivet av DatorMuppen:

Välkommen till landsbygden! Det är så här vi har det.

Därför man kör 4G!

/ Bondläpp

Permalänk
Medlem
Skrivet av RepZi:

Därför man kör 4G!

/ Bondläpp

Jag har 4G...och bor ute på "byggdá"...det är nog därför jag har optofiber!
De få gånger i månaden då jag har kontakt med telia-masten vill jag nog hellre sitta i trädgården och njuta av solen...

/Bonnlurk

Visa signatur

Dator 1. MSI Z370 GAMING PRO CARBON, Intel Core i7 8700K 3.7 GHz 12MB, Gigabyte AORUS GeForce GTX 1080 Ti 11GB, Corsair 16GB (2x8GB) DDR4 3000Mhz CL15 Vengeance, passivt vattenkyld.

Dator 2. MK MSI X79A-GD45, Intel i7-3820 @ 4,0 GHz, EVGA 980Ti med vattenblock, 16 Gig DDR3, vattenkyld

Specialskärm: ~124 tum 3840 X 1080, 178° FOV (2 x BenQ 1070+)

Permalänk
Rekordmedlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vilka är det rimligtvis som har ägt villa i minst 15 år? De som är födda före 1970, sannolikt före 1950.
Vilka är det som använder internet mest? De födda efter 1990.

Hade ett par 45-åriga föräldrar gått med på sina barns tjat att uppgradera från 8 Mbit till 100 Mbit om de bott i lägenhet med fiber? Möjligt.
Hade ett par 45-åriga föräldrar gått med på det samma om de bott i en villa med dåliga anslutningar, som skulle innebära att gräva upp halva kvarteret för att dra in fiber? Inte lika troligt.

Skrivet av RepZi:

Därför man kör 4G!

/ Bondläpp

Jag bor på landet Självklart plöjer man ner fiber på landet eftersom det är lättare än att gräva i gatumiljö, häromkring plöjer man ändå upp all mark en gång om året.
När grannen går på med den här så spelar det ingen roll om man stökar till åkern med ett 20 cm brett kabeldike

Visa signatur

R5 5600G, Asus ROG STRIX X470-F Gaming, WD SN850X 2TB, Seasonic Focus+ Gold 650W, Aerocool Graphite v3, Tittar på en Acer ET430Kbmiippx 43" 4K. Lyssnar på Behringer DCX2496, Truth B3031A, Truth B2092A. Har också oscilloskop, mätmikrofon och colorimeter.

Permalänk
Medlem
Skrivet av El_Raspberry:

Vilka är det rimligtvis som har ägt villa i minst 15 år? De som är födda före 1970, sannolikt före 1950.
Vilka är det som använder internet mest? De födda efter 1990.

Jag har bara bott i villa i ca 9 år (i vuxen ålder), men är född 1981 och använder garanterat internet mer än de flesta födda efter 1990.
Ditt resonemang är väldigt fel.

Visa signatur

"When I get sad, I stop being sad and be awsome instead, true story."

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

På telias hemsida t.ex. finns det ju Telia bredband 2,8 men även 30 och 60 under telejacket... Kan man fixa det på något billigare sätt än fiber?

Nej.
Jag vet av egen erfarenhet att dom inte rör ADSL stationerna.
Vår station var full när vi flyttade ut på landet så vi kunde inte få bredband öht mer än mobilt. Pratade med dom som äger stationerna (Scanova?) och dom sa att dom inte längre bygger ut eller lägger pengar på ADSL stationer.

Visa signatur

Citera för svar!

Permalänk
Inaktiv
Skrivet av Json_81:

Jag har bara bott i villa i ca 9 år (i vuxen ålder), men är född 1981 och använder garanterat internet mer än de flesta födda efter 1990.
Ditt resonemang är väldigt fel.

Om du bygger ditt argument på att du ägt villa sedan du var 25 så är du undantaget som bekräftar regeln.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Lain3n:

Tjena,
Vi har nyligen flyttat till ny bostad, ett hus nästan 4km bort från vårt gamla radhus. I vårt gamla hus hade vi 30 mbit/s. Det finns hyfsat mycket villor här i ett stort område men vi fick reda på att maxhastigheten på internet är 8 mbit/s. Sen vet jag inte om källan till den informationen är 100% rätt men vi har frågat 2-3 grannar och de har inte snabbare än 8 mbit/s.

Var glad och sluta kvid...

Vi flyttade till hus i vintras, gick från 100 Mbit/s till att 2 Mbit/s ADSL är det enda vi kan få. Övervägande 4G men ogillar datataken. Och i höst får (vi betala för) fiber.

Skickades från m.sweclockers.com

Visa signatur

Dator: [FD Define Mini | i7 2600K | Asus Maximus IV Gene-Z | MSI GTX 970 4GB | Seasonic X-560 560W | G.Skill Ripjaws 4x4GB | Intel 730 240GB + Kingston A400 1,92 TB] Server: [HP Microserver Gen8 m. unRaid] Mobil: [Samsung S22 Ultra]