Köpte bil på Blocket, rättigheter?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Köpte bil på Blocket, rättigheter?

Köpte en bil på Blocket som det var fel på, oväntat va?

Well, köpte bilen för 3 dagar sen och undersökte bilen och allt verkade ok då.
Hittade ett kvitto där ett företag har nämnt att svänghjul har missljud och detta är inget han har berättat i varken annonsen eller när vi var där.

Har berättat för säljaren att jag måste lämna in den och ber snällt att han åtminstonde står för halva kostnaden av reparationen men han tycker bara detta är min undersökningsplikt innan jag köpte den.

Ringde hallå konsument och förklarade hur det var, hon tyckte också att jag har undersökningsplikt över det och hon tyckte jag skulle trycka på säljaren mer eller göra en polisanmälan vilket såklart inte kommer leda någonstans.

Finns det verkligen inget att göra när de gäller privata köp? De är ju ett självklart dolt fel i mina ögon.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Hässleholm
Registrerad
Okt 2003

Undersökningsplikt, bara bita i det sura äpplet.
Du har dessutom själv sett noteringen på kvittot...

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2012

Köper du av privatperson är grundregeln att du har absolut inga rättigheter alls. Det är 100% ditt ansvar att kontrollera samtliga funktioner som du vill ha INNAN köpet.

F.ö. kan man ju fråga sig hur ett missljud kan vara dolt fel ens om vi ska bli rent hypotetiska. Du kan aldrig hävda dolt fel så detta blir en ren tankeövning utan verklighetsförankring. Missljudet finns där. Dolt är det om han aktivt försökt släta över det med nån slags ljuddämpning, hindrat dig att provköra, nåt sånt. Nu är det bara du som provkört för dåligt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2003

Helt och hållet din plikt att undersöka bilen.

Sålde själv en bil med trasig AC där jag berättade att den var trasig och vad felet var, hade inte åtgärdat det själv, berättade att en ny slang/rör kostade ca 500 kr, han ringde 2-3 dagar efteråt och tyckte jag skulle gå ner 5000 kr i pris då en verkstad ville ha 5000 kr för att laga det och inte 500.

Det enda är om säljaren använde sig av:
http://www.blocket.se/insurances/bbf.htm

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004

Jag trodde att alla visste att man inte har några garantier när man handlar begagnat? Det är helt upp till säljarens goodwill att hjälpa med kostnaden för reparation, vilket denne inte lär göra eftersom det är du som inte varit noggrann vid köpet.

Som borz skriver så har du fått ett kvitto med en notering om ett fel, då är det inte enligt mig ett dolt fel bara för att säljaren inte viftade en röd flagg för den grejen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2004

Det finns ett undantag och det är om säljaren känner till felet (vilket han bör gjort då kvitto finns) och undanhåller det för att sälja vara.

http://www.lag24.se/a/avtal-i-strid-mot-tro-och-heder

MSI X299M Carbon | Core i9 7900X @ 4.6 GHz| NZXT x62 | Crucial Ballistix 32768 MB DDR4-2400| 500GB Samsung 960 EVO, 1050GB Crucial mx300, 480GB Seagate 600 | ASUS 1080 Ti Strix OC 11GB @ 1733/11800| Enthoo Evolv mATX TG | EVGA 850W G2 Supernova | ASUS ROG Swift PG348Q 34" | 64TB UNRAID NAS | HP Spectre 13 | i5-8250U | 8192MB | 512GB NVMe SSD |

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009

Om han vet om felet ska de berättas annars klassas de som dolt är vad jag har hört.

Skickades från m.sweclockers.com

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Mar 2003

Jo, detta om kännedom om fel stämmer, men det är då också upp till köparen att bevisa att säljaren känt till felet och inte berättat om det.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Nattmannen:

Jo, detta om kännedom om fel stämmer, men det är då också upp till köparen att bevisa att säljaren känt till felet och inte berättat om det.

Ja eftersom de ägde den vid inlämning på verkstad och de finns på kvittot.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Värmland
Registrerad
Feb 2005

@baxee
Hittade du kvittot före eller efter du gjort köpet?

Desktop|Intel I7 6700k|Asus Z170-e|Nvidia GTX 1070|Corsair DDR4 2x8GB|525GB SSD|1,5TB
Mouse|Steelseries Sensei|Keyboard|Qpad MK50|Monitor|Benq XL2420t|Benq G2010WA
Laptop|HP ProBook 4320s I3|128GB SSD|4GB DDR3|NAS|Synology 411j 13TB
Tab|Nexus 7 2gen 16GB|Phone|iPhone 7 32GB|HTPC|2x Raspberry Pi 3

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av bärplockaren:

@baxee
Hittade du kvittot före eller efter du gjort köpet?

Hittade det efter.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Luleå
Registrerad
Jan 2004
Skrivet av baxee:

Om han vet om felet ska de berättas annars klassas de som dolt är vad jag har hört.

http://lawline.se/answers/bevisning-av-dolt-fel-vid-kop-av-bi...

Svaret där kanske ger en fingervisning om läget.

Jag tolkar det själv som att du borde uppfattat missljudet och/eller förstått att defekten fanns där eftersom det fanns uppmärksammat på ett kvitto som du fått av säljaren. I en hypotetisk rättegång skulle ju säljaren bara kunna lägga fram det kvittot och visa på att du hade kännedom om problemet.

Hoppas att det inte blir en alltför dyr historia för dig i alla fall, det är drygt med sånt där.

EDIT: Om du inte fick se kvittot innan köp enl ditt inlägg ovan - hur menar du att du "hittade" det senare?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Årsta, Stockholm
Registrerad
Jan 2003
Skrivet av baxee:

Just termen "Dolt fel" är inget som existerar om du inte handlar med fastigheter som omfattas av jordabalken.

In the real world, size matters. And the big guy always win.

Jag har en svart dator med skärm och tangentbord.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Cinder:

http://lawline.se/answers/bevisning-av-dolt-fel-vid-kop-av-bi...

Svaret där kanske ger en fingervisning om läget.

Jag tolkar det själv som att du borde uppfattat missljudet och/eller förstått att defekten fanns där eftersom det fanns uppmärksammat på ett kvitto som du fått av säljaren. I en hypotetisk rättegång skulle ju säljaren bara kunna lägga fram det kvittot och visa på att du hade kännedom om problemet.

Hoppas att det inte blir en alltför dyr historia för dig i alla fall, det är drygt med sånt där.

EDIT: Om du inte fick se kvittot innan köp enl ditt inlägg ovan - hur menar du att du "hittade" det senare?

Tyvärr vet jag inte hur ett missljud låter från svänghjul och vibrationerna blir starkare ju varmare bilen är.

För jag läste mest de som va bytt nedanför och inte en anmärkning ovanför. Well Well.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Västmanland
Registrerad
Sep 2012

Jag går fordonslinjen och det där har vi pratat mycket om.
Som köpare har man inga som helst rättigheter när det gäller bilköp privat, tyvärr.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla / Stockholm
Registrerad
Jul 2001

Vad är det för bil du köpt?

I7 4790K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB Corsair LP1600 | Asus Z97-A | EVGA GTX 980 ACX 2.0 SC @ 1500/8000 | 256 Samsung 840 Pro, 2+2TB | 34" Dell U3415W | Fractal Design R4 | Fractal Design 800W 80+ Gold | Win10 Pro | 250/100 Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Mar 2009
Skrivet av Maxizor:

Vad är det för bil du köpt?

Saab 9-3 1.9

Trädvy Permalänk
Avstängd
Plats
galaxen
Registrerad
Feb 2007
Skrivet av Infraxtor:

Som köpare har man inga som helst rättigheter när det gäller bilköp privat, tyvärr.

Köplagen gäller fortfarande när man köper från privat personer.

KlocksamlarN FreakyLeo

"Vad vet du om det? Jag är en klocksamlare sedan många år...."

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund/Halmstad
Registrerad
Mar 2011

Inget du kan göra om ni inte har avtalat något skriftligt.

"The voice of insanity and reason"

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av baxee:

Tyvärr vet jag inte hur ett missljud låter från svänghjul och vibrationerna blir starkare ju varmare bilen är.

För jag läste mest de som va bytt nedanför och inte en anmärkning ovanför. Well Well.

Har du fått kvittot i handen av köparen men inte tagit del av informationen så kan det aldrig vara ett dolt fel. Hade du hittat kvittot under sätet efter köpet å andra sidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Ängelholm
Registrerad
Feb 2011
Skrivet av baxee:

Saab 9-3 1.9

Hittade bla detta. Du kan om bilen är i sämre skick än bilen är värd reklamera. Vad jag förstod iaf.

https://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil...

i7-920 @ 4.0Ghz - 12GB Corsair XMS3 - EVGA GTX 980 SC - Corsair TX850 - Asus pb298q
Main rigg - LAN-dator

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Westrobothnia
Registrerad
Okt 2008
Skrivet av Infraxtor:

Jodå, man har vissa rättigheter vid alla privatköp, men de är betydligt mer begränsade. Jag har alltid tagit fram ett köpesavtal som båda parter skrivit under när jag köpt bil privat, där säljaren antingen lovar att det inte finns några kända fel eller listar alla kända fel.

Om det då visar sig finnas ett fel som säljaren borde ha känt till, och som köparen inte rimligen kan anses ha varit skyldig att upptäcka (dvs ett dolt fel), så kan köpet exempelvis hävas eller säljaren krävas på ersättning för reparation.

I just det här fallet blir det klurigt dock, eftersom det stod på kvittot, vilket man kan tycka att köparen borde ha upptäckt. Å andra sidan borde säljaren ha nämnt det.

@baxee: Skrev ni något kontrakt?

1800X, 2080 Ti, 4K

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2015

Så om man säljer t.ex. en bil nu på Blocket kan köparen inte gå tillbaks till säljaren egentligen? Även om man har en kontrakt var det står att inget fel finns?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Bästkusten
Registrerad
Jun 2009
Skrivet av aluser:

Har du fått kvittot i handen av köparen men inte tagit del av informationen så kan det aldrig vara ett dolt fel. Hade du hittat kvittot under sätet efter köpet å andra sidan.

Han skriver ju att han hittade kvittot efter köp?

|| Intel 8700K || MSI GTX 1080 TI Gaming X || Xonar DG || Samsung 750 EVO 500GB & OCZ Agility 3 120GB & Samsung 960 EVO 250GB & Crucial V4 256GB || XFX XXX 650W || Antec P183 || Asus G-Sync RoG Swift PG279Q || Dell XPS 15 || Thinkpad X220

The Force is like Duct Tape, it has a light side, a dark side, and holds the universe together.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Järfälla / Stockholm
Registrerad
Jul 2001
Skrivet av baxee:

Saab 9-3 1.9

hoppas det löser sig, märkte själv liknande "dolt" fel och svårt att få ut några pengar :/

Svänghjul är tyvärr dyrt och går sönder på många bilar

I7 4790K @ Stock | Phanteks PH-TC14PE | 16GB Corsair LP1600 | Asus Z97-A | EVGA GTX 980 ACX 2.0 SC @ 1500/8000 | 256 Samsung 840 Pro, 2+2TB | 34" Dell U3415W | Fractal Design R4 | Fractal Design 800W 80+ Gold | Win10 Pro | 250/100 Fiber

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Apr 2013
Skrivet av DunderKlumpen:

Han skriver ju att han hittade kvittot efter köp?

Missade det för i inlägget jag citerade står det "För jag läste mest de som va bytt nedanför och inte en anmärkning ovanför. Well Well." Vilket jag tolkar som att han upptäckte information efteråt.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Göteborg
Registrerad
Mar 2012

Bara be han/hon repa bilen eller att han/hon tar tillbaka den.

https://www.motormannen.se/radgivning/kopa-och-salja/kopa-bil...

Skärm: Dell U2713H & ASUS 27" MG279Q Kylare: Noctua NH-D15
Moderkort: ASUS ROG STRIX Z370-H GPU: ASUS GTX 1080 Strix
CPU: Intel i7 8700K@5.0GHz Ram: 16GB DDR4 3000Mhz
Chassi: Fractal Design Define R4 Hörlurar: Sennheiser HD650
Disk: Samsung 840 500GB PSU: Corsair AX 860

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av baxee:

Saab 9-3 1.9

Årsmodell? Om den är bland dem äldre är det ingen fara, men vänlig säljare som står för halva priset. Kunde lika gärna stått på sig och ignorerat då han ej ens är skyldig att ersätta.

Läs på nästa gång, kan bli kostsamt! Var glad att det inte är motor eller växellåda allt annat är relativt billigt på den bilen.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Aug 2011

Jag har ingen tid för ett särskilt långt och utförligt svar och eftersom jag saknar detaljer om ärendet så kan jag bara uttala mig generellt.

Men, i vanlig ordning när det gäller Sweclockers och juridik, så är det många felaktigheter i denna tråd, varför jag känner att det vore på sin plats att någon åtminstone till en viss del klargör vad det är som gäller.

Ja, det stämmer att köparen har en undersökningsplikt enligt Köplagen som blir tillämplig i detta fall och undersökningsplikten är långtgående, men det finns även en upplysningsplikt som innebär att säljaren måste upplysa köparen om sådant som säljaren har kännedom om och som är av betydelse för köparen. Så, frågan är betydligt mer invecklad än vad många här på Sweclockers påstår.

//Sebastian

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Mar 2011
Skrivet av Maxizor:

hoppas det löser sig, märkte själv liknande "dolt" fel och svårt att få ut några pengar :/

Svänghjul är tyvärr dyrt och går sönder på många bilar

Beror på vilken bil, har själv liknande som TS men köpte en annan motor funkar prima

Bra bil, billig i drift och underhåll om man sköter den!