Problem med kvitto. (privataffär)

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trehörningsjö
Registrerad
Aug 2008

Problem med kvitto. (privataffär)

Hej gott folk!

Jag har hamnat i en lite knepig situation som jag försöker lösa.
Det är en lång historia men jag ska försöka korta ner den så gott det går.

Jag fick en Marshall Stanmore högtalare av min morbror för ganska precis ett år sedan , han fick den i en av Telias kampanjer och behövde den inte. Jag hade den några månader och insåg att jag inte heller hade så stort behov av den, så jag bestämde mig för att sälja den.

Hittade en köpare och vi träffades för att göra affär.

Han tittade på den och godkände skicket (den var i nyskick) , betalade mig sen i kontanter. Precis innan vi skulle gå åt varsitt håll
så frågade han om jag hade något kvitto på den. Det hade jag inte eftersom jag som sagt fått den av min morbror, ansåg inte att jag skulle behöva det. Jag svarade då att "Min morbror har nog troligtvis det, och det borde inte vara några problem att fixa fram, jag ska prata med honom". Köparen nöjde sig med det svaret och vi åkte hem. (utan att skriva någon annan form av kvitto)

Sen glömdes detta bort av båda parter.

5 månader senare så hör han av sig och säger högtalaren har gått sönder och han behöver ett kvitto. Jag svarar igen att jag ska prata med min morbror och be han försöka få fram kvittot. Jag pratar med min morbror som säger att han ska titta på det någon dag när han har tid.

Och efter det dröjer det rätt länge utan att något kvitto kommer fram (månader), jag pratade med min morbror 3-4 gånger. Problemet är att han bor på annan ort, 8 mil från teliabutiken och jobbar rätt mycket natt. Så det var inte helt lätt att ordna för honom. Och sen tyckte han väl säkert inte att det var hans problem heller, vilket jag kan hålla med om.

Jag bestämmer mig då för att kontakta Telia själv och se om det går att lösa så köparen kan få skicka in högtalaren till dom. Deras support svarar att om högtalaren kommer från en butik så är det där den ska lämnas för garantiärenden och att den som har gjort telefonköpet (min morbror) kan gå in med den.

Jag förklarar detta för köparen som säger att han vill ha min morbrors nummer. Jag säger i min tur att jag inte tänker ge honom det då han har köpt högtalaren av mig, och får därför ha kontakt med mig.

Men, jag erbjuder mig däremot att gå och lämna in högtalaren åt honom.

Då säger han "Visst, men då ska jag ha 2000kr pant, och om högtalaren inte blir lagad på garantin så behåller jag pengarna"... What?!

Jag säger bara att det kommer absolut inte hända, för det är väl inte jag personligen som lämnar garanti efter 5 månader..
Och efter detta samtal så ansåg jag att han hade förbrukat sin chans till att lösa det här, men det tyckte då inte han.

Jag har nu fått ett brev där han hotar med att ta det här till tingsrätten om jag inte tar fram ett kvitto inom 10 dagar. Jag pratade med honom och frågade om han verkligen är seriös och yes, det är han.

Han anser att han har "bevis". Och "bevisen" han har är att jag sagt att jag ska prata med min morbror. Jag har aldrig lovat eller garanterat något, men jag har sagt att jag ska försöka, vilket jag också gjort.

Han hänvisade även till köplagen ( § 32, § 34, § 37 samt § 39. )

Jag fattar inte hur han får ihop att det här är mitt fel efter att han ägt högtalaren i 5 månader utan att någonsin fråga efter något kvitto igen, eller utan att ha skrivit ett kvitto vid affär.

Jag har försökt att hjälpa honom, men jag blev riktigt less när han krävde pant och slutade då att svara på det han skrev.

Är det verkligen jag som har gjort fel i det här ärendet? Det känns inte så iallafall..

Hoppas det inte vart för rörigt att läsa, det blev långt iallafall.
Finns det någon som kan hjälpa mig med vad som är rätt och fel här?

Mvh Sam

MSI Z77A-G45 | Intel i7 3770k @ 4,5 | MSI 1070 | Corsair 32GB 1600mhz | Samsung 830 256GB | G2 Supernova 850w |
www.facebook.com/SamuelSorlinPhotography

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Feb 2004

Han köpte den utan kvittot och visste den vid köp. Jag skulle ignorerat honom, du har dessutom erbjudit att ta ditt högtalaren åt honom.

Han försöker antagligen bara skrämma upp dig.. För att han är bitter pga att högtalaren gått sönder.

Ryzen 2700X - Vega 64 LE - Asus Crosshair VII Hero - G.Skill 3200 MHz - EVGA G3 850W - EKWB Custom Loop

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Karlstad
Registrerad
Nov 2010

När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Den är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än vad lagen säger. Säljaren kan exempelvis friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.
http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsitu...
Har du dock påpekat flera gånger att det är garanti på varan så tror självklart kund att det är det.
Men garanti är är ett frivilligt åtagande från butiker och den gäller ofta enbart ursprungsköparen.

Nå jag skulle ge motparten diagnosen som kallas för idiot. Hur du ska hantera en sådan är en bra fråga, att bara ignorera alla är inte så bra. Det finns många sätt du kan göra och det beror lite på hur omständligt det är för dig med att få tag på kvittot etc.

Gått över till enbart Google Chromebook på klientsidan.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sollentuna
Registrerad
Jul 2007

Exakt vad kom ni överens om vid köp, befintligt skick ?

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trehörningsjö
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Johan86c:

När du köper något av en privatperson gäller köplagen. Den är inte tvingande, vilket betyder att du och säljaren kan komma överens om andra bestämmelser än vad lagen säger. Säljaren kan exempelvis friskriva sig från ansvar för fel. Det gäller till exempel begagnade varor som säljs i befintligt skick.
http://www.hallakonsument.se/tips-for-olika-kop/olika-kopsitu...
Har du dock påpekat flera gånger att det är garanti på varan så tror självklart kund att det är det.
Men garanti är är ett frivilligt åtagande från butiker och den gäller ofta enbart ursprungsköparen.

Nå jag skulle ge motparten diagnosen som kallas för idiot. Hur du ska hantera en sådan är en bra fråga, att bara ignorera alla är inte så bra. Det finns många sätt du kan göra och det beror lite på hur omständligt det är för dig med att få tag på kvittot etc.

Tack för svar.

Det enda jag har sagt är att jag ska prata med min morbror ang. kvittot. Men sen fick jag ju svaret från Telia att det inte fungerade så när telefonen är köpt i fysisk butik, då måste man gå dit med högtalaren själv. Vilket jag erbjöd mig att göra men då ställde han ju krav om pant..

Jag kan dessutom lägga till vi har tjaffsat om det här såpass länge att jag tror att garantin har gått ut på högtalaren, så just nu är jag bara orolig över vad jag ska göra med hans "stämningsförsök"

Jag har funderat på att skriva att han brände sin chans när han krävde pant och sen ignorera honom...men jag vet inte heller om det är så smart. Men det känns bara som att han inte förstår alls och att vi inte kommer någonstans med det här.

Skrivet av Tehlamah:

Exakt vad kom ni överens om vid köp, befintligt skick ?

Jag minns inte riktigt. Jag har för med att han bara konstaterade att den var i bra skick och sen var det bra så. Vi skrev som sagt aldrig något eget kvitto heller.

MSI Z77A-G45 | Intel i7 3770k @ 4,5 | MSI 1070 | Corsair 32GB 1600mhz | Samsung 830 256GB | G2 Supernova 850w |
www.facebook.com/SamuelSorlinPhotography

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Skövde
Registrerad
Jul 2001

Jag tycker att det låter som du varit väldigt tillmötesgående.

Börjar personen bete sig som ett svin hade jag gett honom adressen till närmaste tingsrätt, önskat honom lycka till och därefter struntat i honom.

Erik

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Söder om fjällen
Registrerad
Sep 2012

Ignorera honom, det är undersökningsplikt vid köp av privatperson och det är inte ditt fel att han har haft sönder en fungerande högtalare.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Helsingborg
Registrerad
Nov 2003

/ignore

Stationär: i5 2500K @ 4.4GHz | Crucial Ballistix Sport 16GB | MSI GTX 970 Gaming | Intel 320 160GB | Samsung 840 EVO 250GB | WD GreenPower 2TB | OCZ ZX 850W | Asus Xonar Essence STX | Carbide 500R White
Kringrustning: Asus MG279Q | Sennheiser PC360 GAME | Logitech g400 | Razer Blackwidow Ultimate

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Sundsvall
Registrerad
Maj 2007

Det är bara att strunt i honom.
Om du mot förmodan skulle bli stämd, så ingår skydd mot detta i de flesta hemförsäkringar.

MOBO: MSI X470 Gaming Pro Carbon CPU: AMD Ryzen 2700X RAM: G.Skill Trident Z RGB 16GB GPU: Gigabyte 1080 Windforce OC SSD: Samsung 840 EVO 120GB, 250GB. 970 EVO 250GB HDD: WD Green 4TB, Blue 6TB PSU: Corsair HX520W
Chassi: NZXT H700i Skärm: 2x Philips 278C4QHSN Telefon: LG V30+

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
sverige
Registrerad
Apr 2003

skum kille allså ta till och hota med tingsrätten där han får betala för advokater, och hela skiten blir dyrt och han kan förlora. jösses amelia

och du sam s vid nästa affärer så spara alltid kvitto, oavsett vem du köper av eller från butiken dom flesta personer slänger kvittot och är slarviga av sig. hoppas detta löser sig för dig

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013

Håller med ovantalande.

Du har varit snäll och tillmötesgående medan han kommer till dig och hotar med tingsrätt osv. Ville han verkligen ha kvittot så skulle han inte ha betalat för högtalaren i första hand förrän du presenterat honom med ett.

När du väl sålt varan till honom så kom ni ju överens om högtalare -> pengar. Det var ju först EFTER affären som kvittot kom på tal.

EDIT: TL;DR - Kvittot = ren goodwill, inget som ingick i affären i första hand.

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Jan 2002

Strunta i honom.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trehörningsjö
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Icte:

Håller med ovantalande.

Du har varit snäll och tillmötesgående medan han kommer till dig och hotar med tingsrätt osv. Ville han verkligen ha kvittot så skulle han inte ha betalat för högtalaren i första hand förrän du presenterat honom med ett.

När du väl sålt varan till honom så kom ni ju överens om högtalare -> pengar. Det var ju först EFTER affären som kvittot kom på tal.

Ja jag ville försöka hjälpa honom först. Men jag ångrar nästan i efterhand att jag ens svarade första gången han skrev...

Jag hade förstått situationen om vi hade skrivit ett avtal om att jag skulle fixa kvitto, men nu är detta inte fallet. Det finns inget påskrivet alls från affären, och han verkade nöjd ändå när affären gjordes.

Det tog trots allt 5 månader innan han hörde av sig igen, det känns som att det är väl länge.

MSI Z77A-G45 | Intel i7 3770k @ 4,5 | MSI 1070 | Corsair 32GB 1600mhz | Samsung 830 256GB | G2 Supernova 850w |
www.facebook.com/SamuelSorlinPhotography

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Sep 2013
Skrivet av sam_s_:

Ja jag ville försöka hjälpa honom först. Men jag ångrar nästan i efterhand att jag ens svarade första gången han skrev...

Jag hade förstått situationen om vi hade skrivit ett avtal om att jag skulle fixa kvitto, men nu är detta inte fallet. Det finns inget påskrivet alls från affären, och han verkade nöjd ändå när affären gjordes.

Har du någonsin lovat honom kvittot på ett skriftligt sätt (SMS, e-mail eller annat)? Via telefon?

Main || Intel Core i7 980X @ 4.12GHz || ASUS Rampage III Gene || Corsair Vengeance 6x4GB @ 1800MHz || EVGA GTX 780 Reference || Creative Sound Blaster ZxR || 2x Intel 530 240 GB || Western Digital Blue WD10EZEX 1000 GB || ASUS VG248QE (no G-sync) ||
Laptop || Lenovo Thinkpad X220 4291-37G ||
Project: Pentium Clockbox || Intel Pentium G3258 ||

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007

Du kan lugnt strunta i detta.

För det första så kan man inte ärva garanti på detta viset. Det är den som köpt en produkt som har ett avtal med affären. När man säljer något vidare så har inte den andra köparen någon garanti gentemot butiken där du köpte varan. Även om han hade fått kvittot är det inte alls säkert att han hade kunnat använda det. Det är helt upp till butiken som sålt varan om de är snälla. Det enda kvittot visar är att du köpt varan och inte säljer stöldgods. Det finns undantag för detta, men generellt så har man ingen garanti när man köper något begagnat.

Sedan när det gäller befintligt skick osv. så gäller det vid tillfället då personen köpte produkten av dig. Dvs om man kort efter köpet upptäcker fel som du som säljare borde ha känt till men inte upplyst om så kan köpet i vissa fall gå tillbaka eller kompensation utgå. Fem månader är dock på tok för länge att vänta med att hävda att högtalaren skulle vara i något annat skick än vad du uppgav.

Så för att sammanfatta det hela så är detta en risk som man alltid tar när man köper begagnat. Går produkten sönder så har man väldigt få möjligheter att få det åtgärdat. Det är upp till goodwill hos butik och den ursprungliga köparen om man kan få något fixat. I just detta fallet så anser jag att köparen tog på sig en större risk när han inte framhärdade att kvittot skulle fram från början. Vad han egentligen gjorde var att acceptera en osäkerhet kring om du skulle kunna hjälpa honom om varan gick sönder. Det är tråkigt att du inte kan hjälpa köparen, men han har inget han kan använda för att driva någon process mot dig.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Saxtorp
Registrerad
Jan 2015

Lämna adressen och telefonnumret till telia affären be honom kontakta dem. Om garantin inte gäller för andrahandspersoner så är det Telias policy och inget du kan hjälpa. Är där ingen garanti kvar så är det inte heller ditt problem.
Han kan kanske få leverantören eller tillverkaren att hjälpa honom men det är hans problem. Som sista lösning kan han lämna högtalaren till en reperatör och själv betala. Inga konstigheter tycker jag.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trehörningsjö
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av Icte:

Har du någonsin lovat honom kvittot på ett skriftligt sätt (SMS, e-mail eller annat)? Via telefon?

Nej jag har inte lovat något alls, bara sagt att jag ska höra med min morbror.

Skrivet av giplet:

Du kan lugnt strunta i detta.

För det första så kan man inte ärva garanti på detta viset. Det är den som köpt en produkt som har ett avtal med affären. När man säljer något vidare så har inte den andra köparen någon garanti gentemot butiken där du köpte varan. Även om han hade fått kvittot är det inte alls säkert att han hade kunnat använda det. Det är helt upp till butiken som sålt varan om de är snälla. Det enda kvittot visar är att du köpt varan och inte säljer stöldgods. Det finns undantag för detta, men generellt så har man ingen garanti när man köper något begagnat.

Sedan när det gäller befintligt skick osv. så gäller det vid tillfället då personen köpte produkten av dig. Dvs om man kort efter köpet upptäcker fel som du som säljare borde ha känt till men inte upplyst om så kan köpet i vissa fall gå tillbaka eller kompensation utgå. Fem månader är dock på tok för länge att vänta med att hävda att högtalaren skulle vara i något annat skick än vad du uppgav.

Så för att sammanfatta det hela så är detta en risk som man alltid tar när man köper begagnat. Går produkten sönder så har man väldigt få möjligheter att få det åtgärdat. Det är upp till goodwill hos butik och den ursprungliga köparen om man kan få något fixat. I just detta fallet så anser jag att köparen tog på sig en större risk när han inte framhärdade att kvittot skulle fram från början. Vad han egentligen gjorde var att acceptera en osäkerhet kring om du skulle kunna hjälpa honom om varan gick sönder. Det är tråkigt att du inte kan hjälpa köparen, men han har inget han kan använda för att driva någon process mot dig.

'

Tack så mycket!

MSI Z77A-G45 | Intel i7 3770k @ 4,5 | MSI 1070 | Corsair 32GB 1600mhz | Samsung 830 256GB | G2 Supernova 850w |
www.facebook.com/SamuelSorlinPhotography

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Stockholm
Registrerad
Okt 2008

Ni har inget kvitto skrivet och som jag förstått det har ni inte kommit överens om att du behöver göra något överhuvudtaget.
Att du ändå ställer och hjälper är en god gärning som du definitivt inte behöver göra.
Jag tycker att du struntar i honom, låter honom sköta problemet själv.
Du har gjort allt du ska göra samt mycket mer.

Dator 1: i7 5820k | Asus X99-S | 16GB DDR4 | GTX 1080ti SLI | NZXT H440
Dator 2: i7 5820k | Asrock X99M | 32GB DDR4 | GTX 970 | SC-512N1-L Capture Card | Fractal Design Node 804
Skärm:Philips BDM4065UC
Mixer: Behringer X2222USB
Mina bästa tider inom speedruns

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trehörningsjö
Registrerad
Aug 2008

Tack så mycket allihopa, det var det jag misstänkte.
Ska maila honom och lägga detta bakom mig, sen får han väl göra hur han vill med tingsrätt.

MSI Z77A-G45 | Intel i7 3770k @ 4,5 | MSI 1070 | Corsair 32GB 1600mhz | Samsung 830 256GB | G2 Supernova 850w |
www.facebook.com/SamuelSorlinPhotography

Trädvy Permalänk
Moderator
Registrerad
Aug 2007
Skrivet av sam_s_:

Tack så mycket!

Jag tycker att du ska vara ärlig med honom och ge honom den information du har. Typ:
Med tanke på att du vill ha pant och kommer med hot så vill jag inte hjälpa dig med reklamation av högtalaren. Det ser inte ut som att jag kan få fram kvittot. Du kan om du vill vända dig till butiken där högtalaren köptes och se om de är villiga att hjälpa dig.

Använd gilla för att markera nyttiga inlägg!

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trehörningsjö
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av giplet:

Jag tycker att du ska vara ärlig med honom och ge honom den information du har. Typ:
Med tanke på att du vill ha pant och kommer med hot så vill jag inte hjälpa dig med reklamation av högtalaren. Det ser inte ut som att jag kan få fram kvittot. Du kan om du vill vända dig till butiken där högtalaren köptes och se om de är villiga att hjälpa dig.

Absolut!

MSI Z77A-G45 | Intel i7 3770k @ 4,5 | MSI 1070 | Corsair 32GB 1600mhz | Samsung 830 256GB | G2 Supernova 850w |
www.facebook.com/SamuelSorlinPhotography

Trädvy Permalänk
Medlem
Registrerad
Maj 2014

Inte för att jag är så lag kunnig med jag tvivlar på att köparen har någon rätt i detta fall, särskilt om han sett varan i person och inspekterat den och sedan valt att gå genom med köpet även om han ej fick ett kvitto.

Det är väl samma sak om du köper en bil eller ett hus där det är köparens skyldighet att inspektera varan och de problem som uppkommer efter har inte säljaren någon skyldighet över.

Jag skulle bara ignorera hoten särskilt när köparen kontaktar dig efter 5 månader. I min erfarenhet med högtalare och ljud är att det sällan går sönder av sig själv, så han försöker troligtvis bara lura dig särskilt om han vill ha 2000kr i pant.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Vid privatköp har man inget att hämta i ett sånt här läge. Man kan inte kräva att kvitto ska finnas och man kan inte kräva nån pant eller liknande som denna snubben försöker med. Köper man privat så får man antingen acceptera att såna här situationer kan uppstå eller avstå från att handla. Det enda undantaget är om man fått rena löften eller garantier av säljaren, men då är det oftast muntligt och värt noll.
Du har varit ovanligt schysst men borde bara meddela att köparen får lösa saken själv.

"I live, I die, I live again!"

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Lund
Registrerad
Maj 2003

Kvitto..

Och när det gäller kvitto.. även om kvittot skulle vara borta så ska det räcka med ett kontoutdrag för att kunna påvisa köp. Telia som butik bör sedan kunna härleda vilket köp det rör sig om.

I övrigt gäller samma som de andra påtalat. Det verkar som att du försökt vara tillmötesgående, tråkigt om han beter sig illa. Du kan som sagt säkert lösa det med garantin på telia, men frågan är om du vill anstränga dig.

Ryzen 7 1700 - Radeon RX 480 4gb.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Trehörningsjö
Registrerad
Aug 2008
Skrivet av CaelumMan:

Och när det gäller kvitto.. även om kvittot skulle vara borta så ska det räcka med ett kontoutdrag för att kunna påvisa köp. Telia som butik bör sedan kunna härleda vilket köp det rör sig om.

I övrigt gäller samma som de andra påtalat. Det verkar som att du försökt vara tillmötesgående, tråkigt om han beter sig illa. Du kan som sagt säkert lösa det med garantin på telia, men frågan är om du vill anstränga dig.

Nä jag känner inte för att anstränga mig mer, och det har jag talat om för honom nu. Får se vad han svarar.
Tror som sagt att vi tjötat om det här så länge att garantin gått ut..

MSI Z77A-G45 | Intel i7 3770k @ 4,5 | MSI 1070 | Corsair 32GB 1600mhz | Samsung 830 256GB | G2 Supernova 850w |
www.facebook.com/SamuelSorlinPhotography

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Feb 2006

Inte för att komma och sabba något, men skulle du trots att vilja ta fram ett kvitto så duger kontoutdrag utmärkt, köpte alltså din morbror med kort eller så så duger det som kvitto

Annars är du inte förpliktad till något, tingsrätten kommer nog inte ens ta upp ärendet / din tid.

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Borås
Registrerad
Jan 2012

Tillverkaren brukar(om jag inte missminner mig) ha en garanti som produkten äger!?

Be han kontakta tillverkaren om den gått sönder!

Annars anser jag att du har rätten på din sida!

RX Vega 64 | I7 7700K

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Boden
Registrerad
Jul 2008

Återkom gärna med svar!

Alltid fascinerats av sådana hära situationer..

m-ITX
2500K | 5970 | 8gb | 1tb

Cowon S9 + Denon C751
R.I.P PALE

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Malmö
Registrerad
Aug 2003

hur ska du veta eller varför ta ansvar vad han gjort under 5 månader ? finns ingen lag som skulle gå för vad han säger eller ge han rätt ens inte en chans... låter som en riktig idiot som inte vet vad det innebär om man köper nåt utan kvitto, var det så viktigt skulle han inte ha genomfört köpet utan det då..

Corsair Carbide 200R chassi med 2x120mm
i3-4370 @ 3,8GHz, 8GB DDR3
Asus Geforce GTX 1050 Ti 4GB
Windows 8.1 64Bit

Trädvy Permalänk
Medlem
Plats
Vimmerby
Registrerad
Nov 2003

Angående detta med kvitto vs kontoutdrag så skulle jag vilja nämna en liten sak. Det skiljer mellan garanti och reklamation enligt lagstadgad Konsumentlag.
Om man använder garantin så kan företag kräva att man har originalkvitto och neka kontoutdrag. De har heller ingen skyldighet att plocka fram ett kvitto åt en kund, som vissa verkar tro.
Reklamerar man enligt den lagstadgade rätten så krävs inte kvitto, det krävs bara att man kan påvisa att man köpt varan i butiken, exempelvis med kontoutdrag, modellserie eller vittne. Då gäller dock andra regler och efter 6 månader kan det vara väldigt svårt att få igenom en reklamation då man själv har bevisbördan.

"I live, I die, I live again!"