Meh... Köparen har lika fel som säljaren. Man har i stort sett aldrig någon garanti, kvitto eller ej, på begagnade varor. Faktum är att om jag köper en födelsedagspresent, så upphör garantin oftast att gälla när jag överlåter varan. Reklamationsrätten upphör alltid vid ägarbyte. Butiker har för vana att godta kontantkvitton, och hantera ärendet, men det är ren goodwill. Står det ett namn på kvittot, eller de kan knyta kvittot till ett namn i sitt system, så kan de kräva att du legitimerar dig, och sen neka dig rakt av, om det inte matchar.
Jag vet bara en butik som kör med överlåtningsbar garanti. Jag har haft mina duster med Komplett, och föredrar att handla med andra, men:
Citat:
9. Garanti
9.1 Våra produkter levereras med de garantier som tillverkare eller leverantörer erbjuder oss. Innebörden är i första hand reparation om din produkt går sönder. Går produkten inte att reparera byts den mot en likvärdig produkt. Du kan som kund inte åberopa någon ytterligare produktgaranti från Komplett. Garantin överlåts till en eventuell andra hands köpare vilket innebär att du som köpt en produkt i andra hand kan få produkten reparerad hos oss
Det är fan bra.
Fler och fler tillverkare kräver kvitto för att handskas med reklamationer, även när det gäller tillverkargarantierna, men det går ju alltid att fråga...
Hur som helst. Jag har påpekat det här med garanti, och reklamationsrätt i många "säljes" annonser. Och var gång blir man mer eller mindre rakt ut anklagad för att vara ett rövhål, ett svin, och det enda man vill, är sabba för säljaren. Sanningen är att om du som säljare lovar garantier till köparen, och denna köper varan, så har du ljugit. Förhoppningsvis är det utan att veta det, men vet man om det, är det definitivt bedrägeri, även om jag tvivlar på att man blir dömd för det, om man har en vettig advokat. Köparen har som sagt undersökningsplikt, i den bör det definitivt ingå att man skaffar sig viss kännedom om regelverket vid köp av privatperson.
Kan vi inte bara få SweC att informera om att garanti och reklamationsrätt inte självklart medföljer vid begagnat-köp, i alla köp&säljtrådar, så kanske kunskapen sprider sig...
B!