.::. GTX 980 Ti överklockningstråden .::.

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

@MinscS2 Jag fick lite väl mycket poäng i Valley av dig 44471p det ska vara 4471p hehe

Fixat.

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.
PSU: Corsair RMe 1000W 80+ Gold || Chassi: Phanteks Eclipse P500A D-RGB.
Lagring: Kingston Fury Renegade M.2 NVME 2TB + Samsung 860 QVO 1TB.
Skärmar: 27" 1440p 144 Hz IPS G-sync + 27" 1440p 155 Hz VA || OS: Win 11 Home.

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Kör 1232MHz/1443MHz boost med minnen på +320 i afterburner. mV på stock, power limit på 110 och temp limit på 91. Helt stabilt i GTA V, visst blir övre kortet varmt men så länge man håller sig under 90 grader så ska det inte vara något problem. Ligger runt 85 som max med extra fläkt monterad precis bakom korten: http://i.imgur.com/DU7jbZq.jpg möjligt jag överväger evga hybridkylaren när den blir tillgänglig.

Off topic men ruskigt snygg bild måste jag säga, gillar tonen i färgerna

Visa signatur

Citera mig gärna så jag hittar tillbaka :-)

| CPU: I5 4670K | MB: Gigabyte Z97MX-Gaming 5 | RAM: Corsair 16GB VengeanceLP | GPU: Sapphire Rx570 mini med påmoddad Noctua NF-A12 | PSU: Corsair RM550x | Cpukylare: Noctua NH-L12 | Chassifläkt: Noctua NF-S12B | Chassi: Fractal Design Node 605 | SSD: Kingspec SSD M.2 256GB

Permalänk
Medlem
Skrivet av Mogwaii:

Jag gillar hur bra ett kort presterar

Mina oklockade 980 sli ger ca 5000poäng, inget tweakat i nvidia kontrollpanelen dock.

Skrivet av anon81912:

Modell: MSI GTX 980Ti Gaming 6G
Valley score: 3948
Max frekvenser i MHz: 1429 / 3649
Max temperatur & fanspeed: (Under benchmarken)
Volt: Stock
Övrigt Liten trång låda. Tror inte jag vridit max ur kortet heller.

http://i.imgur.com/T7Gtx5z.png

Kan ni inte testa att klocka upp minnet till 8000MHz också och se vad ni får för poäng?

Sedan undrar jag lite över era fläkthastigheter och temperaturer. Jag kommer inte alls upp i såna temperaturer eller fläkthastigheter med samma kort. Vad har ni för lådor/ventilation?

Visa signatur

AMD RYZEN 9 5900X - ASUS ROG X470-F STRIX - 32GB DDR4 @ 3200MHz - ASUS RTX 3070 Ti

Permalänk

Det verkar vara dålig fart i denna tråd nog måste det väl finnas flera som har 980 Ti kort här. Skulle vara kul med flera resultat här så man har mer att gämnföra med

De ser ju ut som de försvinner så fort de kommer ut i butik så några till borde det finnas.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem

Detta verkar vara max för mitt kort :/
ökade core till 177 och det krashade vid 3/18 typ

Permalänk
Medlem
Skrivet av Gunner357:

Det verkar vara dålig fart i denna tråd nog måste det väl finnas flera som har 980 Ti kort här. Skulle vara kul med flera resultat här så man har mer att gämnföra med

De ser ju ut som de försvinner så fort de kommer ut i butik så några till borde det finnas.

Ska testa lite mer ordentligt ikväll efter jobbet. Han bara med lite OC igår efter att ha installerat kortet i burken.

Men alla settings på stock så kunde jag höja core till 1350 och memory till 7800 (använder gpu tweak). Memory verkar inte vilja gå högre än 7800, kanske behöver höja powerlimit för att vara uppe på 8000 som de flesta andra här verkar kunna komma upp i.

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk
Medlem

Mitt kort clockar inte ens i närheten av de bästa här. Jag har ett asus strix med 62.5% asic värde. Om det överhuvudtaget säger något.
Sitter i ett fractal design define XL (första versionen). Gott om fläktar. Corsair AX860 står för strömmatning.

Förtydligar min setup
Visa signatur

Platinum PS5 / 100% Steam achievements:
Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Skrivet av FabriciusRex:

Mitt kort clockar inte ens i närheten av de bästa här. Jag har ett asus strix med 62.5% asic värde. Om det överhuvudtaget säger något.
Sitter i ett fractal design define XL (första versionen). Gott om fläktar. Corsair AX860 står för strömmatning.

Ja tyvärr så är chips lotteriet så att vissa kan klocka som satan och andra knappt alls. Det är därför det är bra att veta hur det går för andra så man kan jämföra klocks med andras.

Visa signatur

Min dator
"Delid" I7 4790K@4.8Ghz 1.390v adaptiv volt + 16GB Gskill TridentX cl 9 2400mhz Vattenkylning EK-Supremacy naked Ivy mount. SLI 2xEvga GTX 980 Ti 6GB SC+ ACX 2.0 [Evga supernova P2 1000w]Min spel burk Corsair 900D

Permalänk
Medlem
Skrivet av FabriciusRex:

SweC kom upp i 1445 MHz på core med sitt Asus Strix DCIII. Vad kommer du upp i?

Med det sagt, det gäller att ha tur med chippet när det kommer till överklockning.
Kommer ihåg mina två gamla MSI GTX 780 Twinfrozr där den ena klockade 80 MHz mer på kärnan...

Visa signatur

CPU: i9-13900K + Cooler Master ML360L ARGB V2 || GPU: Gainward RTX 4090 Phantom GS.
MoBo: Asus Rog Strix Z790-F Gaming || RAM 32 GB Kingston Fury Beast CL40 DDR5 RGB 5600 MHz.

Permalänk
Medlem

@MinscS2:

(Är på jobbet). Core kommer jag rätt högt på. Det är när jag höjer minnes frekvensen som det börjar strula. Testade bara med +25 mV. Kanske behöver mer kräm än så på mitt kort.

Ska klocka lite när jag kommer hem, sent. Postar mina resultat då.

Visa signatur

Demon's Souls Remake // Bloodborne // Elden Ring // Elden Ring Nightreign // Dark Souls 3

Permalänk
Medlem

Här blev mitt resultat:

Unigine valley score:

Modell: EVGA 980Ti SC+
Valley score: 4082
Max frekvenser i MHz: 1451/8002
Max temperatur & fanspeed: 79C @ 54%
Övrigt: 100% Power Target

Vet i fan om jag vågar gå högre? Är lite feg

Visa signatur

NZXT H5 Flow Starfield Limited Edition Chassi // AMD Ryzen 7950X // Gigabyte RX 9070 XT Elite // Corsair 6000Mhz 64GB// Gigabyte X870-I // Corsair HX1500I 1500W // Crutical T705 1TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD // Samsung 980 PRO 2TB Nvme SSD //Samsung 850 EVO 1TB SSD //Samsung Odyssey Neo G9 // Bazzite Gnome OS

Permalänk

Och jag har fått nvidias nya drivare till Windows 10 tp 353.50 via Windows update konstigt den finns inte än hos Nvidia att ladda ner.

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Skrivet av Sifear:

Här blev mitt resultat:
http://ladda-upp.se/files/2015/b156486.jpg
Unigine valley score:
http://ladda-upp.se/files/2015/b156487.jpg

Valley score: 4082
Max frekvenser i MHz: 1451/8002
Max temperatur & fanspeed: 79C @ 54%
Övrigt: 100% Power Target

Vet i fan om jag vågar gå högre? Är lite feg

Det gör inge att gasa på volt till max Jag har dragit på allt som går.

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Medlem

Modell: Inno3D iChill X3 Ultra
Valley score: 3868
Max frekvenser i MHz: 1468/7700
Max temperatur & fanspeed: 75C @ 33%

Permalänk
Medlem

Modell: Asus Strix GTX 980 Ti DCIII
Valley score: 4355
Max frekvenser i MHz: 1509/8000 Mhz
Max temperatur & fanspeed: 65 °C // 68%
Volt: +87 mV
Övrigt: Max boost 1509 Mhz nås vid temp på ca 55 °C och 1.2430 V. När tempen når och stannar över 60 °C minskar boost till 1496 Mhz och den elektriska spänningen till 1.2240 V. Dessa inställningar fungerar bra i Valley. Inte alls i Firestrike.

Visa signatur

Permalänk
Medlem

Uppdatering: Efter CPU core unparking fick jag rejält mycket bättre resultat i benchmarken.

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Känns inte som det är någon större skillnad - max boost på cirka 1430 till kanske i allra bästa fall 1500 MHz är väl det nästan alla kommer upp i, riktigt bra så. Men blir inte så spännande när i princip alla ligger på ungefär samma boost. Krävs custom BIOS för att pressa korten ytterligare och det ska bli roligt igen. Själv så avstår jag nog men hade jag kört single gpu så hade det varit mer lockande att pressa det yttersta ur kortet med hjälp av modifierat bios. Överklockat SLI, 1442MHz boost räcker till 60Hz 4k gaming för mig, ok droppar ner till 50fps eller så ibland i witcher3 och GTAV men oftast så ligger jag på stabila 60fps med det mesta på ultra.

Permalänk
Medlem

Valley score: 4241
Max frekvenser i MHz: 1513/3954
Max temperatur & fanspeed: 62C @ 100%
Volt: +40mV
Övrigt: 110% Power Target, ASIC 70.5%
Min 2700k PCIe 2.0 kördes på sitt vardags oc @4.5, klarar 4.8 med lite kompromiss och oljud men ämnet är kortets oc.
Använt custom fläktkurva i Afterburner, går up till 100% redan vid 50C.
Kan inte riktigt säga att jag har maxxat kortet utan jag nöjde mig med 1513. Det går säkert att höja minnet ännu mer, efter +400 verkar man känna typ 4-5 poäng till 450, kanske med med core klock kan man tjäna mer av minnesfrekvensen. Vi får väl se hur högt folk vågar gå med spänningen, det ska inte ge samma fördelar som med 780ti men det verkar finnas lite att tjäna.
Tog mig en stund att fatta att man fick starta om datorn varje gång Valley kraschade, det kraschar bara igen om man kör den igen även på stock.

Permalänk

Har ett Asus 980 Ti Strix och har testat klocka lite idag. Började med Asus GPU TweakII men lite för buggig programvara för att falla mig i smaken så laddade ner MSI Afterburner istället som funkar bra mycket bättre och trevligt också med en app så du kan kolla alla värden i realtid direkt i din mobil.

Några frågor till mer kunniga:

1. Är det någon fara att leka med volten så länge man ser till att tempen är inom ett OK intervall? Ser att det max går att höja den till +87mV och gissar att det är en gräns Asus valt för att hålla sig på säkra sidan eller kan det bli farligt redan vid +87mV även fast det går att välja med stock BIOS? Hur funkar garantin på grafikkort, är det lugnt så länge man håller sig till default BIOS och endast de värden som går att välja i de vanliga överklocknings-programmen typ GPU Tweak och Afterburner?

2. Sett när jag höjer core "för mycket" (kommit upp till 1517) att minnet klockar ner sig till 3305 vilket ju t om är lägre än standard. Vad vinner man mest på prestandamässigt, att kräma ur de sista MHz'en ur GPU'n till kostnad av att minnet klockar ner sig eller välja lite lägre hastighet på GPU'n så minnet inte klockar ner sig?

Permalänk
Avstängd
Skrivet av WebMaximus:

1. Är det någon fara att leka med volten så länge man ser till att tempen är inom ett OK intervall? Ser att det max går att höja den till +87mV och gissar att det är en gräns Asus valt för att hålla sig på säkra sidan eller kan det bli farligt redan vid +87mV även fast det går att välja med stock BIOS? Hur funkar garantin på grafikkort, är det lugnt så länge man håller sig till default BIOS och endast de värden som går att välja i de vanliga överklocknings-programmen typ GPU Tweak och Afterburner

+87 är riktigt högt, inget du bör köra på, speciellt som du tycks vara ny med överklockning av GPU. Inget ASUS valt utan det är gränsen för vad som går att dra upp till i MSI afterburner.. Det första du gör när du klockar GPU är inte att röra volten, det är snarare det sista du gör om du inte lyckas att få en klockning som är stabil. Du kan komma riktigt högt med den på default. Jag kör den på +13.
Garantin gäller nog inte överhuvudtaget om du säger att du överklockat.
Du vinner sällan mycket på att "att kräma ur de sista MHz'en ur GPU'n" korten är smarta som tur är och det kommer klocka ner sig så du förhoppningsvis slipper förstöra kortet. Lägg dig istället på en lagom överklockning till att börja med utan att höja spänningen alls och läs på innan du går vidare. Du kommer inte heller se någon stor skillnad i spel med 50MHz hit eller dit..

Permalänk

Bidrar här med 2 resultat, första i 4K och andra i HD.

Permalänk
Skrivet av retro123:

+87 är riktigt högt, inget du bör köra på, speciellt som du tycks vara ny med överklockning av GPU. Inget ASUS valt utan det är gränsen för vad som går att dra upp till i MSI afterburner.. Det första du gör när du klockar GPU är inte att röra volten, det är snarare det sista du gör om du inte lyckas att få en klockning som är stabil. Du kan komma riktigt högt med den på default. Jag kör den på +13.
Du vinner sällan mycket på att "att kräma ur de sista MHz'en ur GPU'n" korten är smarta som tur är och det kommer klocka ner sig så du förhoppningsvis slipper förstöra kortet. Lägg dig istället på en lagom överklockning till att börja med utan att höja spänningen alls och läs på innan du går vidare. Du kommer inte heller se någon stor skillnad i spel med 50MHz hit eller dit..

Lät nog lite väl rookie kanske

Har hållit på rätt mycket med överklockning genom åren men i första hand CPU'er snarare än GPU'er eftersom det generellt sätt brukar ge mer "bang for the buck". Som du säger är väl några MHz hit eller dit på ett grafikkort inte något du märker speciellt mycket av IRL iaf utan sånt som mer än lite skoj eller ser bra ut bland staplarna i prestandatester.

Som sagt inte hållit på något alls nästan med överklockning av GPU'er tidigare men när det gäller volten trodde jag maxvärdet sattes i BIOS och bara hämtades därifrån av den programvara du använder för att klocka ditt kort oavsett om du använder Afterburner, GPU Tweak eller annat motsvarande program. Var därför jag tänkte att Asus valt ett maxvärde på volten som inte ska riskera att kortet går sönder men kanske är helt fel ute då.

Jaja, lekt färdigt med mitt kort nu känner jag så vrider ner allting till en lagom nivå och återgår till att låta kortet göra vad det är tänkt för istället

Permalänk
Medlem
Skrivet av retro123:

Kul att du påpekar att han övervoltar och sen säger att kortet är smart att det klockar ner sig 👍

Permalänk

Ser ingen fara i att köra volten på max och för mig blir det 1.224v via msi ab. Chipet klarar mer det är värmen som är mer farligt håller man sig vid 60-70 grader är det lugnt men 80-90 grader är värre.

Så jag fortsätter så på mitt kort.

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Pathway:

Kul att du påpekar att han övervoltar och sen säger att kortet är smart att det klockar ner sig 👍

Ja, inte helt logisk förklaring inser jag..

Permalänk
Avstängd
Skrivet av Gunner357:

Ser ingen fara i att köra volten på max och för mig blir det 1.224v via msi ab. Chipet klarar mer det är värmen som är mer farligt håller man sig vid 60-70 grader är det lugnt men 80-90 grader är värre.

Så jag fortsätter så på mitt kort.

80-90 grader ska inte heller vara något problem för de här korten, så då är det väl bara att dra upp alla reglage i taket då.
Det jag menar är att kanske det första man inte ska göra när man klockar är att dra upp volten max, att röra det reglaget är något jag gör när jag inte kommer högre med core eller memory eller det är ostabilt.

Permalänk
Medlem

Har ett referenskort. Inte orkat pressa det till max, känns lite onödigt såhär i sommarvärmen och de spel jag spelar för tillfället kräver ingenting.

EDIT:
Maxboost var 1402MHz
Stock volt

Visa signatur

9950X | X670E | 64GB/6000MHz | RTX4080 | 990Pro | H2O 2*360 Rad | LG CX48 | Ananda Nano, D30Pro & rHead

Permalänk
Skrivet av retro123:

80-90 grader ska inte heller vara något problem för de här korten, så då är det väl bara att dra upp alla reglage i taket då.
Det jag menar är att kanske det första man inte ska göra när man klockar är att dra upp volten max, att röra det reglaget är något jag gör när jag inte kommer högre med core eller memory eller det är ostabilt.

Givetvis så klockar jag förts med stock volt för att se vart man landar. Har inte påstått att man ska gasa på direkt bara att det inte är nån fara att köra max volt det har msi och andra överklocknings program sett sitt att hindra.

Visa signatur

Min dator

Permalänk
Medlem
Skrivet av kusk0r:

Kul och se att det "går" att få upp EVGA SC+ ACX i 1500+ MHz.

Skrivet av WebMaximus:

Bidrar här med 2 resultat, första i 4K och andra i HD.

Fyll nu i resten (GPU-Z länk, frekvenser och temp/fläkthastighet) så lägger jag in dig i listan.

Visa signatur

Permalänk
Skrivet av MinscS2:

Kul och se att det "går" att få upp EVGA SC+ ACX i 1500+ MHz.

Fyll nu i resten (GPU-Z länk, frekvenser och temp/fläkthastighet) så lägger jag in dig i listan.

Var inte med ett EVGA utan ett Asus Strix.

Får se om jag orkar lägga in resten av uppgifterna. Har redan avinstallerat Valley och vridit ner frekvenserna igen.

Ang volten och huruvida det är farligt att vrida upp den och hur mycket tror jag som andra även påpekat ovan att temperaturen är en större fara så länge du håller dig inom rimliga gränser och som jag var inne på tidigare tror jag inte Asus (eller något annat märke) tillåter farligt höga volt i stock bios. Ska däremot leta runt lite och försöka få det bekräftat på något seriöst ställe.